Vielsesdilemma 2

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Vielsesdilemma 2

Indlægaf Seraphina » 7. okt 2017, 12:52

Jeg håber den debattør, der oprettede Vielsesdilemma-tråden tilgiver mig for at hugge navnet. Jeg står nemlig i lidt samme situation, og så alligevel ikke, men jeg ville ikke hugge hendes tråd.

Min kæreste og jeg skal giftes på rådhuset om ikke så længe. Vi har inviteret forældre, søskende og de tre tilbageværende bedsteforældre med.
Vi ville egentlig bare have gjort det os to, men ville ikke gøre nogen kede af det, hvorfor vi inviterede de allernærmeste.
Vi planlægger stadigvæk stort kirkebryllup, hvor der ikke skal mangle noget, om 2-3 år. Da jeg er gravid, ville vi gerne have papirerne i orden inden baby, men vi har hverken tid, råd eller lyst til det store bryllup nu.

Min meget gode veninde - hun er nok den, jeg ser mest- min bedste veninde hvis man kan sige det som voksen- blev meget glad for at høre at vi var blevet forlovede. Da jeg fortalte hende nogle uger senere, at vi skulle på rådhuset med den nærmeste familie, blev hun mildest talt svært skuffet og præsenterede et surt ansigt, der ødelagde det meste af den formiddag.
Jeg forklarede selvfølgelig vores tanker omkring det og at vi stadig holdt et stort bryllup om nogle år, men intet hjalp. Da jeg påpegede, at det jo var en god ting at vi skulle giftes, svarede hun, at det synes hun også om lidt, men ikke lige nu.

Nu vil hun komme, og jeg har helt ærligt ikke lyst. Ingen af mine andre gode nære veninder har reageret sådan, og vi har ikke inviteret andre end familien.
Hun har foreslået, at hun bare lige kommer hen til rådhuset og så går igen, men det synes jeg er super mærkeligt (så skulle vi stå og vente og sige hej og farvel udenfor i oktoberkulden?) Min kæreste og jeg overvejer at invitere hende med til vielsen og så ikke den efterfølgende frokost, men jeg synes som sagt det er mærkeligt, når jeg ikke har inviteret andre, herunder anden familie som jeg også er enormt tæt med.
Jeg har bare heller ikke lyst til at risikere mit ellers gode venskab med hende. Hvad synes I?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf LadyFox » 7. okt 2017, 13:05

Hvis du mister venskabet til hende fordi I ikke inviterer hende med til en vielse hvor venner slet ikke er på gæstelisten så ville jeg vurdere at venskabet måske slet ikke var så godt igen.
Jeg kan da godt forstå hun synes det er ærgeligt at arrangementet ikke indbefatter hende, men jeg forstår slet ikke at der fra hendes side er flere følelser i det end det.
Det er jo altså ikke fordi i holder hende udenfor, og det er specifikt hende der ikke er velkommen.
Nogengange må man acceptere at man ikke kan være en del af ALT.

Såå. Jeg synes o skal holde jer til planen, og så må hun være bitter, det kommer hun nok over. Jeg synes ikke at man skal føje den slags mennesker, i værste fald lærer i hende bare at hun kan afpresse sig til ting, og hvad er så det næste hun synes hun har ret og krav på at deltage i?

Hun kommer over det, gør som I har lyst til på jeres dag.
6
...
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf girl_beat » 7. okt 2017, 13:10

Enig med LadyFox :) Jeg synes, det er SÅ mærkeligt, at voksne mennesker kan opføre sig som forsmåede børn ifm. andres bryllupper, fordi det ikke bliver efter deres hoved :stoned:
4
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf icelady » 7. okt 2017, 13:11

Skal I efter brylluppet ud at spise med gæsterne? For så kan du jo sige at hun må da gerne troppe op, men at I ikke har planlagt at blive ved rådhuset, da I skal ud og spise.


Og så lige lidt ang din veninde; elvfølgelig er jeres bryllup på rådhuset et bryllup, men det er jo ikke et, hvor du/I lægger de helt store kræfter i. Det skal mere "overståes" (forstå mig ret; det er mere af praktiske grunde I bliver gift nu.)

Og du har endda forklaret hende, at I vil holde et stort bryllup om nogle år, så jeg tror mere det for hende er en skuffelse over at være fravalgt, i og med hun er din bedste veninde. At hun gerne har villet deltage i en (for hende) stor begivenhed.
Og så tænker hun "Jeg skal da ihvertfald se dem blive gift."
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf Ficus » 7. okt 2017, 14:40

Nomine skrev:Jeg er med på det ikke hjælper dig lige nu - men som en idé til andre der måtte læse med så tror jeg man skal overveje om man ikke skal vente med at fortælle om sådan noget her til bagefter.


Det gjorde min veninde. Jeg fik det godt nok at vide, men en anden veninde hun har, havde helt klart troppet op på rådhuset, selvom hun vidste at det ikke var det parret ønskede, så derfor fik hun og de fleste andre det først at vide bagefter
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. okt 2017, 14:43

Jeg tror i virkeligheden, at de her følelsesudbrud hos familie og venner ofte handler om en fejlagtig opfattelse af baggrunden for valget af gæster. I har jo netop ikke håndplukket gæsterne, men har, i jeres stille sind, udvalgt nogle, som I meget gerne vil have med, og så fyldt op med dem, der har samme familiemæssige tilknytning til jer.
For at dele sol og vind lige og netop ikke udvælge enkeltpersoner.

På samme måde kan I, indenfor rammerne af dette koncept, ikke nøjes med kun at invitere én veninde, og da I ikke kan det, ville hendes deltagelse betyde, at I skulle åbne op for venner generelt, hvorved jeres ønske om et meget lille bryllup ville være smadret.

Hvis I nu havde haft flere venner end familiemedlemmer, som I bare måtte have med eller ikke nænnede at skuffe, havde I sikkert valgt at gøre tingene på en anden måde.

I en ideel verden burde et lille bryllupsfølge kunne bestå af et nøje udvalgt miks af forældre, søskende, venner, kolleger, osv., men kulturelle koder i samspil med følelser betyder, at den model sjældent lader sig realisere uden drama og konflikter. Det er der ikke noget nyt i.
3
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf Seraphina » 7. okt 2017, 15:18

Tak for svarene allesammen. Jeg er ret enig i, at hun selvfølgelig har lov at være skuffet og at venskabet bør kunne bære dette.
Det er svært at gøre alle tilfredse :)
Mht at vi har valgt at fortælle det til folk inden, så er det faktisk bevidst at det ikke blev en surprise. Det havde vi det bedst med. Og ja, så må vi tage de skuffelser der kommer.
Men igen som nogle også skriver, jeg begriber nok ikke helt hvorfor voksne mennesker synes det er okay at opføre sig sådan... (Altså ikke følelsen af at være skuffet, men at insistere på at ville med).
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf Zombie » 7. okt 2017, 15:53

Hvis Du gerne vil finde en middelvej, så fortæl hende at hun ikke skal med og giv hende i samme ombæring en vigtig, betydningsfuld rolle i det store bryllup. Sig, dette kun er kontraktunderskrift (selvom det måske betyder en anelse mere) og læg så vægt på, hvor meget du får brug for (!) hende, når planlægningen til den store dag begynder om nogle år. Snak med hende om kjoleshopping, om at dele billeder og ideer på pinterest med dekorations inspiration osv.

Det lyder som om, hun rigtig gerne vil inkluderes. Hendes følelser er ikke afgørende for, om hun skal deltage når I nu har planlagt det anderledes, men du kan jo give hende en følelse af inklusion i en eller anden grad ved henvisning til det kommende bryllup.
Så længe du kan holde det når tid er.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf Flora » 7. okt 2017, 16:16

Jeg synes din veninde er tarvelig. Hun risikerer jo at ødelægge din bryllupsdag, ved at give dig dårlig samvittighed over, at hun ikke er inviteret. Jeg synes bare du skal holde fast i jeres planer som de er og så lade hende selv rode med hendes fornærmethed. Hvis hun er en god veninde, skal hun jo også nok komme over det.
9
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf Anlewi » 7. okt 2017, 18:01

Det handler om respekt for jeres valg.

Jeg ville bede hende respektere jeres valg om at det kun er familie.
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf Shmartiesh » 7. okt 2017, 18:11

Vi blev gift på rådhuset og det var kun nærmeste familie vi fejrede det med bagefter. Men på rådhuset kom der rigtig mange af vores tætte venner. Vi snakkede lidt inden, de var der til vielsen og bagefter serverede vi champagne og asti og skålede med dem. Så gik de allesammen udenfor og vi kom ud bagefter også kastede de ris. Vi sagde tak til alle som var kommet, gav dem et stort kram også tog vi hjem med familien og fejrede det.
Det behøver slet ikke være så sært at der kommer folk på rådhuset der ikke skal med til festen.

Rådhuset behøver ikke "bare" være rådhuset. Det kan også være højtideligt, smukt og hyggeligt med familie og venner selvom det ikke er i en kirke.
Ikke at jeg siger det er det du tænker, men det er der mange der gør og det kan gøre at nogen tænker det jo bare skal overståes og man ikke behøver alt muligt hurlumhej.

Vi vil også holde stor fest om nogle år, men alligevel var det en stor dag hvor vi fejrede os :lun:

Jeg ville som veninde også være ked af ikke at måtte overvære vielsen. Har endda været inviteret til bryllupsfest hvor jeg og stort set alle de andre gæster, ikke måtte komme til selve vielsen, og det kan jeg stadig være ret skuffet over selvom det er nogle år siden.
6
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf Seraphina » 7. okt 2017, 21:20

Zombie skrev:Hvis Du gerne vil finde en middelvej, så fortæl hende at hun ikke skal med og giv hende i samme ombæring en vigtig, betydningsfuld rolle i det store bryllup. Sig, dette kun er kontraktunderskrift (selvom det måske betyder en anelse mere) og læg så vægt på, hvor meget du får brug for (!) hende, når planlægningen til den store dag begynder om nogle år. Snak med hende om kjoleshopping, om at dele billeder og ideer på pinterest med dekorations inspiration osv.

Det lyder som om, hun rigtig gerne vil inkluderes. Hendes følelser er ikke afgørende for, om hun skal deltage når I nu har planlagt det anderledes, men du kan jo give hende en følelse af inklusion i en eller anden grad ved henvisning til det kommende bryllup.
Så længe du kan holde det når tid er.


Jeg kan rigtig godt lide dit forslag! Tak for det :)
Jeg vil lige tænke over hvad jeg gerne vil inkludere hende i, når tid kommer - der er helt sikkert meget. Kjoleshopping kunne være en ide.
0
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Vielsesdilemma 2

Indlægaf fisken80 » 8. okt 2017, 10:28

Jeg forstår bedre og bedre, hvorfor mine forældre valgte at tage alene på rådhuset en almindelig hverdagseftermiddag, da de besluttede at de hellere måtte blive gift...

Ingen fik det at vide før 8-10 år senere og da var det kun os børn. Da min far døde var der folk der var helt bekymrede for min mor og arv og den slags, fordi de var jo ikke gift. Hvilket min mor så kunne berolige dem med, at de var de skam og det havde de været i over 20 år.

Jeg synes din veninde er tarvelig. Og jeg ville ikke give efter for hendes pres.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Livets forhold"