Hvad er din superkraft?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad er din superkraft?

Indlægaf hotlips » 27. okt 2017, 23:55

Jeg ved hvornår dyr er drægtige, og om de får brug for hjælp til at føde.

Da jeg passede landbrugsdyr var jeg den ene gang sikker nok til at jeg gik imod dyrlægen, vi havde et par ret gamle shetlandsponyer og fik en ung hingst, de gik sammen de første tre år uden tegn på noget men på et tidspunkt sent på efteråret fik jeg en stærk følelse af at der var noget på vej hos den ene, den blev undersøgt men dyrlægen sagde nej. Jeg blev troligt ved med at trække hende i stalden når vejret var for slemt, det gør man jo ikke normalt med shetlandsponyer men den var 18 år og førstegangsfødende så jeg syntes vi skulle passe lidt på hende,bondemanden rystede på hovedet men han lod mig gøre det.
Det blev forår og i den første uge af april lå jeg med brækket ben i medarbejderboligen da de ringede fra gården, grinende og sagde at nu har Mille fået sit føl.

Se mig spæne ud på krykker efter bedste evne for at checke om alt var som det skulle, jeg døbte føllet Frederik og hvis man ikke ved hvad nuttethed er så er det fordi man ikke har set sådan et lillebitte stykke kræ på nogle og fyrre cm med hove på størrelse med en tokrone og en hale der stritter lige op fordi den er for kort til at lægge sig ned,jeg har passet mange dyrebørn men en shetlandspony der er helt ny, den er aldeles bedårende.

Dyrlægen mente bagefter han havde misset det fordi man på heste mærker på deres æggestokke, de hænger hvis hesten ikke er drægtig og trækker sig op til ryggen hvis de er, men Mille var så gammel at den må være blevet for slap i de ledbånd der burde gøre det.

Jeg har siddet i stalden utallige nætter for at hjælpe men aldrig uden grund, der var engang en ko der var igang med at kælve, jeg havde ikke set det før men der vidste jeg der var noget galt, og jeg måtte jage de andre op så vi kunne fange den på marken midt om natten, det var et værre cirkus , kalven havde fået krydset sine forben, de skal ellers ligge samlet og ud som det første,og jeg kunne ikke finde dem. Det blev dyrlægen der kom og efter en lang kamp fik lagt kæder omkring forbenene, det var ellers ved at trække op til kejsersnit,vi fik at vide vi helst skulle trække nogenlunde med samme kraft men ham der var blevet oppe sammen med mig var en kæmpe på over 2 m på 120 kg. Jeg er 158 cm og vejer 55 kg på en god dag. Men det gik, de var døde begge to uden hjælp og den her kæmpe mand med et par domme i bagagen sad nærmest med tårer i øjnene og sagde at vi har fået en lille pige bagefter, jeg er sjældent blevet mere overrasket.

Jeg har været derovre i to omgange, anden gang kom jeg i køkkenet i starten fordi de sådan set havde ansat nogen der burde være mere kvalificeret til at passe dyr end mig, det var de muligvis også men de var dovne og uopmærksomme og det endte med at de røg ud. Men mens jeg var i køkkenet gik jeg stadig ud og så til dyrene om aftenen, der var engang en gris der var igang med at fare, der vidste jeg også bare at der var noget galt, det var frilandsdyr der havde huse de kunne gå ind i. de der burde klare det kiggede bare hurtigt, så gik de i seng, jeg endte med at sidde hos den til ud på morgenen,en , den fik 20 smågrise, det er rigtig mange og det trak ud for længe og det var tæt på jeg måtte igang med at tage dem ud med hånden, det er sidste udvej . Men efter en lang pause kom to af dem så ud samtidig, de må have havde siddet fast,og resten kom ud på veer fra en udmattet mor og var selv så udmattede at de ikke kunne komme fri fra hinder og fosterfedt, de lå bare som døde og de var blevet kvalt uden hjælp. jeg måtte vende bunden i vejret og have en finger i halsen på dem for at få passage, jeg havde ikke taget noget med at tørre af i med, så de sidste blev tørret med mine sokker for der var bogstaveligt talt ikke en plet på mit tøj uden snask og man kan ikke få det væk fra deres snude og mund med våde fingre.
Jeg sov over mig næste morgen, men blev vækket af kokken kl 12, han ville bare sige at grisemor havde det fint, og sige god weekend,grisemor havde sovet hele formiddagen så de var blevet enige om at det nok havde været en hård omgang for os begge to.

Damn det er længe siden. Jeg syntes det var et fantastisk arbejde at have, selvom det er en brøkdel af tiden man bruger på fødsler og drægtighed, ihvertfald på en gård hvor det foregår naturligt, så synes jeg det føltes så vigtigt at få dyrene til at trives og jeg følte det var et privilegie at hjælpe de her små kræ til verden også selvom det var en en gangsting at jeg bare kunne sove dagen efter en nat oppe.

Det blev lidt langt, sorry
4
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad er din superkraft?

Indlægaf Flora » 28. okt 2017, 15:38

Jeg er ret god til at købe gaver til folk, der ikke har ønsket sig noget. I dag har jeg for eksempel givet en fødselsdagsgave til min fars kone, som ramte så meget plet, at jeg på det nærmeste opnåede heltestatus :rock: :engel:
6
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad er din superkraft?

Indlægaf Pax Romana » 29. okt 2017, 09:34

At jeg stadig har et mentalt overskud når jeg står i lort til halsen.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Hvad er din superkraft?

Indlægaf LaMariposa » 29. okt 2017, 12:37

Er ret god til at lave autentiske, mexicanske tacos.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Hvad er din superkraft?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 3. nov 2017, 13:44

Jeg laver en åndsvagt god guacamole!
0
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Hvad er din superkraft?

Indlægaf Ally » 3. nov 2017, 17:42

Jeg er god til at bage. Så god, at mange af mine elever ofte spørger beder mig bage kage til dem :lol:
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hvad er din superkraft?

Indlægaf Daine » 3. nov 2017, 17:47

Jeg er god til at organisere, kontrollere og have overblik.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Hvad er din superkraft?

Indlægaf Guilded_Lily » 4. nov 2017, 08:28

Jeg er åbenbart sådan en graciøs svømmefugl. Under en øvelse på arbejde skulle vi i teams give hinanden to rosende ord. Og jeg blev SÅ overvældet, for jeg udstråler åbenbart bl.a ro, orden, omsorg, at ville kæmpe for mine elever i beundringsværdig grad, faglighed, kreativitet og humor.

Jeg føler selv, jeg kæmper en ulige kamp mod tid, manglende organiseringsevne, frustrerende bureaukrati, usikkerhed på min faglighed, barnlig/naiv kreativitet og en plat humor, som sjældent forstås 100%.

Tænk, at man kan tage så meget fejl af sig selv. Jeg har seriøst sjældent det store, forkromede overblik og går ned med stress igen og igen. Min superkraft er så, at jeg er enormt dårlig til at tage imod den slags komplimenter, jeg tror simpelthen ikke på det.
0

Tilbage til "Livets forhold"