"Du kan tåle det"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 153
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 2059

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf Kattefjæs » 18. okt 2017, 09:33

Den slags plejede min mor at sige ganske ofte. Hun har i hoej grad vaeret skyldig i at skabe en ikke saerlig sund madkultur i vores barndomshjem, hvilket nok ville have fulgt mine soeskende og jeg ind i voksenlivet i langt hoejere grad end det goer nu hvis ikke vi havde vaeret rimelig skarpe til at tage haand om det og skabe et sundt liv for os selv - men det har nok vaeret svaerere for os at etablere og vedligeholde end for de fleste andre, og min ene soester har virkelig kaempet.

Min mor har altid haft store komplekser vedroerende sin krop, og det har hun ladet gaa ud over andre fx med den slags kommentarer; at lave for fed mad, koebe og bage usunde ting og saa paatvinge andre at spise dem med netop den undskyldning at hun jo ikke selv kan taale det, men det kan vi andre for vi render det jo bare af os - og saa guilte folk uendeligt hvis de siger nej tak eller ikke spiser nok af det ved at faa det til at fremstaa som at nej tak til hendes usunde ting er en afvisning af hende som person, en kritik af hende - at hun fundamentalt ikke er god nok. Med andre ord, hvis man ikke ville saare hende dybt paa en meget personlig maade, hvilket skabte stort drama i laengere perioder, saa var det bare med at spise til der ikke var mere. Det er jo dybt dysfunktionelt og, well, farligt at laere boern den slags. Hun blev ved med at sige det der pjat med at 'I boern jo bare render det af jer', og guilte os til at spise ting vi ikke havde lyst til, selv efter at min ene soester i midt-20'erne vejede 100+ kilo og havde alvorlige problemer med sit helbred, baade fysisk og mentalt. Og ja, meget af det handlede om et forskruet selvbillede og et antal komplekse problemer med mad. Selvfoelgelig var hun saarbar overfor manipulation og foelelsesmaessig afpresning.

Det er heldigvis ikke noedvendigvis SAA dysfunktionelt naar folk siger saadan - men mon ikke der er en snert af at man gerne vil have retfaerdiggjort sit eget synderi, eller maaske at man er en smule jaloux over at andre er bedre til selvkontrol. Det er jo fint nok hvis det siges i spoeg og der oprigtigt ikke menes noget nedladende med det. Tror bare det i de fleste tilfaelde bunder i lidt aergelse over egen mangel paa kontrol. Men ja, det kan jo ogsaa daekke over noget dybere, som eksemplet ovenfor - haaber dog at det er undtagelsen...
3
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 70
Likede indlæg: 1255

Indlægaf lulu-p » 18. okt 2017, 09:37

Jeg har også fået kommentaren et par gange. Jeg smiler bare og tager et stykke kage, slik what ever. Det havde jeg gjort uanset om kommentaren var faldet eller ej. Jeg siger ikke nej til kage medmindre jeg er stopmæt..og i det tilfælde ville jeg også sige nej til en gulerod.

Jeg har aldrig taget kommentaren ilde op, men blot tænkt det som et forsøg på smalltalk.

Men som andre er jeg også overrasket over, hvordan folk nogen gange reagerer på ting der bliver sagt..og som oftest nok er sagt i venlighed eller bare er tomme fraser? Jeg husker engang en debattør (husker ikke om det var her) som var voldsomt oprørt over at kasseekspedienten ofte ønsker "fortsat god dag". Og forbløffende mange var enige i at det var en upassende kommentar.

Det her er måske ikke 100 % sammenligneligt, men jeg tror nogen gange det er sundt ikke at overtænke ting, og ikke skyde afsenderen alverdens negative motiver i skoene med det samme.
7
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 855
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 13683

Indlægaf LadyFox » 18. okt 2017, 09:41

paint skrev:Jeg synes stadig at det at opfatte 'du kan tåle det' som upassende, fordi man har problemer med det éne eller det andet, kræver at spørgeren ved dette.
Men det gør spørgeren måske ikke. Man kan vel ikke forvente at andre mennesker, ligefrem skal være clairvoyante tankelæsere?

Hvis man har sagt, at man har problemer med at holde sit BMI (eller hvad det nu er) så kan jeg godt se det usmarte i bemærkningen. Men ellers ikke.

I det hele taget, synes jeg at der er en stigende tendens til at nogle mennesker, forventer at alle andre mennesker, naturligvis ved hvad de går og kæmper med, eller tænker, eller har som privat tabu etc. Men det ved andre mennesker ikke, medmindre man specifikt har fortalt dem det. Og det har disse mennesker ofte ikke, fordi det føles udleverende, eller 'skulle dét virkelig være nødvendigt'?.

JA. Det er nødvendigt at meddele sig til sine omgivelser, hvis man vil have at de skal respektere ens private grænser, på særlige områder.

Men må man som den der disker op med et eller andet forvente at ens gæster er så velfungerende at de godt selv kan vælge til eller fra? Jeg har da i hvert fald aldrig spekulerer i om en gæst ikke spiser den kage jeg servere fordi personen bange for om jeg synes h*n kan tåle det.
Hvorfor ikke bare gå udfra at ens gæster fint selv er i stand til er vurdere hvad på bordet de har lyst til? Hvis de ikke tager en bestemt ting så er det da sikkert et bevidst valg, og så er grunden vel egentlig ligegyldig?
Jeg synes det er så mærkeligt at gå så meget op i hvad andre putter i munden, at man ligefrem er villig til at prøve at overbevise dem om noget andet.
2
You used to call me on my cell phone
Late night when you need my love
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1776
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 16514

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2017, 10:14

LadyFox skrev:
paint skrev:Jeg synes stadig at det at opfatte 'du kan tåle det' som upassende, fordi man har problemer med det éne eller det andet, kræver at spørgeren ved dette.
Men det gør spørgeren måske ikke. Man kan vel ikke forvente at andre mennesker, ligefrem skal være clairvoyante tankelæsere?

Hvis man har sagt, at man har problemer med at holde sit BMI (eller hvad det nu er) så kan jeg godt se det usmarte i bemærkningen. Men ellers ikke.

I det hele taget, synes jeg at der er en stigende tendens til at nogle mennesker, forventer at alle andre mennesker, naturligvis ved hvad de går og kæmper med, eller tænker, eller har som privat tabu etc. Men det ved andre mennesker ikke, medmindre man specifikt har fortalt dem det. Og det har disse mennesker ofte ikke, fordi det føles udleverende, eller 'skulle dét virkelig være nødvendigt'?.

JA. Det er nødvendigt at meddele sig til sine omgivelser, hvis man vil have at de skal respektere ens private grænser, på særlige områder.

Men må man som den der disker op med et eller andet forvente at ens gæster er så velfungerende at de godt selv kan vælge til eller fra? Jeg har da i hvert fald aldrig spekulerer i om en gæst ikke spiser den kage jeg servere fordi personen bange for om jeg synes h*n kan tåle det.
Hvorfor ikke bare gå udfra at ens gæster fint selv er i stand til er vurdere hvad på bordet de har lyst til? Hvis de ikke tager en bestemt ting så er det da sikkert et bevidst valg, og så er grunden vel egentlig ligegyldig?
Jeg synes det er så mærkeligt at gå så meget op i hvad andre putter i munden, at man ligefrem er villig til at prøve at overbevise dem om noget andet.

Jeg tror simpelthen du putter alt, alt for meget tankevirksomhed ind i en sætning, der bare er ment høfligt eller standard-frase-small-talk.
Det er ikke hensigtsmæssigt at analysere andre menneskers bevæggrunde og dybere hensigter med noget, der ikke har nogen dybere hensigt.
Det er heller ikke smart at se spøgelser og tro at andre mennesker har grimme hensigter med deres uskyldigt mente small-talk. Det sætter både dig og de, muligvis dumme og upassende, I don't know, small-talkende mennesker i ubehagelige og absolut unødvendige situationer.
6
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 855
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 13683

Indlægaf LadyFox » 18. okt 2017, 10:30

kidkomb skrev:
LadyFox skrev:

Jeg tror simpelthen du putter alt, alt for meget tankevirksomhed ind i en sætning, der bare er ment høfligt eller standard-frase-small-talk.
Det er ikke hensigtsmæssigt at analysere andre menneskers bevæggrunde og dybere hensigter med noget, der ikke har nogen dybere hensigt.
Det er heller ikke smart at se spøgelser og tro at andre mennesker har grimme hensigter med deres uskyldigt mente small-talk. Det sætter både dig og de, muligvis dumme og upassende, I don't know, small-talkende mennesker i ubehagelige og absolut unødvendige situationer.

Men.. jeg tror faktisk heller ikke folk har ubehagelige hensigter - i hvert fald ikke alle, og heller ikke bevist. Jeg slagter heller ikke folk der prøver at blande dig i hvad jeg spiser, eller ikke spiser. Jeg beder dem bare om at blande sig uden om, og det kan jeg ærlig talt ikke se problemet i.
Jeg er selv en person der nogengange stikker næsen for langt frem, og kommer til at blande mig i ting der egentlig slet ikke vedkommer mig, spørger ind til lidt for private ting, jeg håber da at folk beder mig om at passe mit, hvis de føler jeg blander mig i noget de ikke synes vedkommer mig - eller de måske endda finder min indblanding upassende. Da jeg ser det som en ret god måde at bevare den gode relation på.

Jeg synes det er upassende at blande sig i hvad andre mennesker putter i munden, uanset om de prøver at leve sundt, om de ikke spiser kød, om de er kræsne, om de spiser hvedemel, om de spiser for usundt, særligt hvis de ikke har givet udtryk for utilfredshed og særligt i sociale sammenhæng. Det ser jeg ikke problemet i at sige højt.
0
You used to call me on my cell phone
Late night when you need my love
Petrix
Kort karma: 48
Likede indlæg: 361

Indlægaf Petrix » 18. okt 2017, 10:49

LaMariposa skrev:
Petrix skrev:Der skal godt nok ikke meget til at slå nogle folk ud af kurs.
At en kommentar der typisk kommer fra en mormor-type, nærmest kan tolkes som et angreb på den individuelles frihed, ja det forbavser mig i den grad.

Hvor læser du, at det slår mig ud af kurs?

Det læser jeg ingen steder, men jeg kommenterede også generelt på holdningen i tråden.
0
LaMariposa
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1824

Indlægaf LaMariposa » 18. okt 2017, 11:36

Petrix skrev:
LaMariposa skrev:
Petrix skrev:Der skal godt nok ikke meget til at slå nogle folk ud af kurs.
At en kommentar der typisk kommer fra en mormor-type, nærmest kan tolkes som et angreb på den individuelles frihed, ja det forbavser mig i den grad.

Hvor læser du, at det slår mig ud af kurs?

Det læser jeg ingen steder, men jeg kommenterede også generelt på holdningen i tråden.

Ok. Tak for uddybning :gogo:
0
Forstadskedelig :love:

I won't let it die
I can feel you when you're not around
When the night gets cold
We won't be alone
Aragorn
Kort karma: 156
Likede indlæg: 2139

Indlægaf Aragorn » 18. okt 2017, 13:52

Netop overhørt i det lokale supermarked:

Er det dig, der skal have lidt sundt med hjem?

På båndet lå der 2 poser flæskesvær og der stod 2 x 0.5 liter energidrik. Køberen var en overvægtig mand i 50'erne. Spørgeren var en kvinde, også i 50'erne - og forøvrigt indehaver af butikken, der har i hvert fald 10 ansatte.

Han svarede ja - med et smil.
4
Mistakes are, after all, the foundations of truth, and if a man does not know what a thing is, it is at least an increase in knowledge if he knows what it is not.
Brugeravatar
Chatsy
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1132

Indlægaf Chatsy » 18. okt 2017, 17:02

Den kommentar får jeg nu og da. Vedkommende der stillede en skålfuld som slik foran mig med de ord har dog ikke ytret det siden, da jeg svarede "Jamen, tak som byder" og tog hele skålen til mig og gav ikke slip på det resten af aftenen.
Jeg har så godt nok heller ikke været inviteret siden, men....
2
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 148
Likede indlæg: 1830

Indlægaf milisa » 18. okt 2017, 17:18

Jeg plejer at svare, som det er: Gu kan jeg ej, jeg ser da udelukkende sådan her ud, fordi jeg netop IKKE spiser det der.

Det plejer at lukke kæften ved de fleste.
1
Tally-ho
Brugeravatar
Emma The Mermaid
Kort karma: 51
Likede indlæg: 962

Indlægaf Emma The Mermaid » 18. okt 2017, 22:05

"Man kan sagtens være tyndfed".
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 330
Likede indlæg: 6255

Indlægaf eks-Maupassant » 18. okt 2017, 22:58

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Svar

Den hårde "Nej tak, jeg vil helst ikke ende som dig."

Den udglattende "Mange tak, men jeg har ikke lige lyst, selv om det ser godt ud."

Så kunne du næsten lige så godt tilføje et 'din fede sæk', efter ovennævnte sætning.

Jeg fatter det bare ikke. Når folk kommer og tilbyder en noget, som de enten har lavet eller købt specielt til dig, så er det sgu da venligt ment, medmindre de ligefrem siger "Du kan tåle det, dit magre gespenst". Men det er der jo ikke tale om i dette tilfælde :forvirret:

Yes, det var jo også "den hårde" ;)
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 630
Likede indlæg: 8449

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2017, 23:01

Min datter har altid fået ekstra kager, fordi de andre har siddet med deres kalorietabeller og har gået igennem alle mulige indre kampe. Så det er åbenbart en stor ting. :gruble:
Senest rettet af dgd2007 19. okt 2017, 03:05, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 553
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 7380

Indlægaf Delfin » 18. okt 2017, 23:46

LaMariposa skrev:
Delfin skrev:Hvad er det for en type mennesker, som siger det? Jeg synes ikke rigtigt, jeg møder nogen, som kommenterer, hvad hinanden spiser. Jeg har måske nok hørt det enkelte gange, men det er dæleme længe siden. Det med at sidde og nøde hinanden, er det ikke sådan lidt gammeldags?

Det er blandt andet familiemedlemmer, heriblandt min mormor, som altid selv slutter af med "det kan vi andre ikke" :D

Derudover har det primært været kolleger, som har fyret den af, hvis jeg enten ikke gider have kage eller ikke vil have mere end et stykke, når de byder rundt anden gang.

Mormor laver vel bare sjov med sig selv her. Det ville jeg aldrig blive stødt er. Hvis vi ikke længere kan grine af os selv, så bliver livet for kedeligt :D
Det ser heller ikke ud til, at du selv taget det så tungt i den sammenhæng.

Raenil skrev:
Delfin skrev:Hvad er det for en type mennesker, som siger det? Jeg synes ikke rigtigt, jeg møder nogen, som kommenterer, hvad hinanden spiser. Jeg har måske nok hørt det enkelte gange, men det er dæleme længe siden. Det med at sidde og nøde hinanden, er det ikke sådan lidt gammeldags?

Jeg oplever det meste fra den ældre generation. Som ikke rigtigt mener at man kan servere en kop kaffe uden kage til. Og "nu skal du da ikke være fanatisk".
Men jo, min læge bad mig tabe mig 10 - 20 kg pga. Blodtryk og nyrer, så jeg er er ret fanatisk.
De er generelt nogle rigtig søde mennesker, og jeg bliver ikke irriteret - blot forundret.

Så er jeg nok ikke så gammel, som jeg troede :D

Det lader til at være forskelligt i forhold til, hvor man befinder sig. Mange nævner arbejdspladsen, og jeg kan ikke forstille mig en eneste af mine kolleger fyre den af. Jeg tror ikke, jeg forstår, at man ikke bare griner af det.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 330
Likede indlæg: 6255

Indlægaf eks-Maupassant » 19. okt 2017, 01:34

Der er også George Costanza-svaret

"Nej jeg kan ikke tåle det, jeg er faktisk allergisk overfor det. Min tvilling, der havde samme alergi, spiste faktisk af den sovs og døde. Jeg savner hende helt utroligt, hun var sådan et godt menneske. Men hvis du virkeligt gerne vil have det, så kan jeg godt spise den."
1
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish

Tilbage til "Livets forhold"