You too? #metoo

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

You too? #metoo

Indlægaf Moxy-lady » 17. okt 2017, 17:16

Mange har vel efterhånden set #metoo tagget på FB og Twitter de sidste par dage. For dem som ikke ved hvad det drejer sig om er her et link:
http://edition.cnn.com/2017/10/15/enter ... index.html

Så hvad er din holdning til dette, og har du selv oplevelser i bagagen hvor du er blevet forulempet, fået dine grænser overskredet, blevet presset/truet til sex (måske oveni købet af en partner?), har du fået uopfordrede dickpicks, blevet befamlet eller på anden måde følt dig intimideret som kvinde.

Tråden er egentlig ment som både en oplæg til diskussion men også en opfordring til at dele egne oplevelser. Hvis det bliver utrygt eller ubehageligt at have begge ting i samme tråd, så tager laver jeg gerne en tråd mere så tingene holdes adskilt :)
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: You too? #metoo

Indlægaf billiebean » 17. okt 2017, 17:24

Ja, jeg er blevet befamlet og fik sagt fra - jeg skubbede faktisk hårdt til manden, fordi jeg var vred og chokeret. Men jeg tænker ikke tilbage på det som voldsomt grænseoverskridende. Måske fordi det skete på et diskotek midt om natten. Måske fordi jeg fik "givet igen". Eller fordi det ligesom er "sådan det er". Tankevækkende.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: You too? #metoo

Indlægaf Neenah » 17. okt 2017, 17:26

Jeg synes det er overflødigt. Alle kvinder ved jo at det sker - for 99% er det også sket, og de fleste mænd ved det foregår. Det ændrer som altid lige præcis ikke en skid.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: You too? #metoo

Indlægaf Sangius » 17. okt 2017, 17:27

Ork ja. Er blevet befamlet, kysset, hevet i og råbt af. Alt sammen fuldstændig ud af drt blå, af mænd jeg ikke engang havde snakket til.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: You too? #metoo

Indlægaf HappyPaww » 17. okt 2017, 18:02

Befamlet, presset til sex, talt sjofelt/upassende til, presset op af væg og kysset på af noget ældre mandlig kollega, Berørt/forsøgt sex med mens jeg sov, af “fremmede” mm.

Heldigvis aldrig i den helt grove ende som jeg vil betragte som overgreb/voldtægt, men det er alligevel tankevækkende at tænke tilbage på :(
0
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: You too? #metoo

Indlægaf Giraffie » 17. okt 2017, 18:21

Klam mand ragede mig i skridtet da jeg stod ved bar.

Anden klam mand kom hen til mig og forsøgte at kysse mig da jeg stod og ventede på toget. Han fulgte efter mig og jeg måtte ringe efter min far midt om natten, for at blive reddet. Hvem ved hvad der kunne være sket.

Tredje klam mand forsøgte at stikke sin pik ind i munden på mig, heldigvis var jeg stærkere end ham og fik skubbet ham væk. Jeg var ret fuld og sikkert et let offer (troede han). Desuden var jeg kun 17-18 år og han var mindst 50.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: You too? #metoo

Indlægaf Kattefjæs » 17. okt 2017, 18:57

Jeg tror 99% af verdens kvindelige befolkning vil kunne fortælle en historie eller to på et eller andet tidspunkt i livet, så jeg er hverken overrasket eller blown away, men det er ikke noget som jeg selv synes at jeg gider skilte med på Facebook - altså mine egne personlige erfaringer. Det er ikke lige det rette forum for mig.

Men det er det jo for en masse andre. Og efter min mening er det jo kun en god ting hvis det for nogle personer kan være en måde at få åbnet op om noget, som de har gået og fortrængt, eller det kan få nogen, som finder sig i for meget, til at overbevise sig selv om at det ikke er okay og at de har ret til at sige fra. Jeg kan da se i mit feed at nogle har fået prikket hul på en byld som nok skulle være håndteret for mange år siden.

Men for mig personligt gør det ingen forskel og er ikke noget jeg tager del i på den måde.
5
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: You too? #metoo

Indlægaf Myresluger » 17. okt 2017, 19:06

Jep, forsøgt voldtaget, kysset på af fremmede, overfaldet og forsøgt kysset. Men også i arbejdsregi har jeg oplevet ting, befamlet af mandlig chef (der også var ca 20 år ældre end mig), forskelsbehandling i ledergrupper som eneste eller en af meget få kvinder.

Hvorfor er det at mandlige kolleger man kun har mødt en enkelt gang synes de skal kramme mig når vi ses - de krammer ikke på hinanden.. lækkert at være ene høne i en international ledergruppe.

Ellers bare generel forskelsbehandling.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: You too? #metoo

Indlægaf Mangoness » 18. okt 2017, 04:44

Umiddelbart kan jeg komme i tanke om mine klassekammerater i folkeskolen (9 klasse).

I skolen var der en af drengene, som rakte hånden frem og prøvede at røre mig omkring skridtet, da vi gik forbi hinanden på gangen.

En anden gang i klassen klappede en af pigerne mig bagi, da hun gik forbi og grinede sammen med en anden.

Ellers er jeg blevet dyttet af på gaden sent om aftenen. Jeg var den eneste i området og på vej hjem, og det var en bil med en flok fyre, som råbte efter mig, imens de kørte forbi.

Jeg havde også en ven, som jeg skulle overnatte hos. Han mente, at jeg da godt kunne klæde om foran ham, fordi han var ligeglad. Jeg endte ikke med at klæde om foran ham - men jeg fandt situationen ubehagelig. :wacko:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: You too? #metoo

Indlægaf Pølsemix » 18. okt 2017, 04:51

I den konkrete sag som er udløberen for det hele, spiller "chef/magt-effekten" nok også ind, forstået sådan at kvinderne blev tiltrukket af mandens status og så fulgte Weinstein bare med. Det er selvfølgelig ikke ok for en person i en magtposition, men det er ikke et overgreb.

Derudover handler det også om at sætte grænser på en konsekvent måde, og ikke tillade/opfordre til en opførsel som er ok fra "lækre mænd" og "overgreb" fra grimme mænd.
De her sager skaber jo generelt også en horde af medløbere som ikke slog fagligt til og derfor trækker offerkortet, det miskrediterer også de reelle ofre.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Re: You too? #metoo

Indlægaf Torn » 18. okt 2017, 05:45

Jeg har aldrig oplevet noget "alvorligt", men fremmede mænd og bekendte mænd har uopfordret klappet mig i røven, gramset på mine bryster og grebet fat mellem benene på mig. Det har typisk været i det danske natteliv, og mændene har tilsyneladende været berusede.

Jeg føler mig ikke mærket af det, men jeg har tidligere fundet det frustrerende, at min (og andre kvinders) krop bliver set som allemandseje, så snart alkoholen påvirker (nogle) mænds dømmekraft.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: You too? #metoo

Indlægaf LaScrooge » 18. okt 2017, 06:06

Ork ja. Befamlet, forfulgt, stalket, råbt af, kommenteret på, presset til sex (af en kæreste), stønneropkald som resultat af annoncer i DBA (det er sket hver gang jeg har annonce i DBA, nu har jeg dem aldrig mere), nedgjort og skræmt af forsmåede mænd (kaldt luder fx), seksuelle overgreb i den mildere ende af min stedfader. I ét væk, hele mit liv.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: You too? #metoo

Indlægaf Daflo » 18. okt 2017, 06:11

Pølsemix skrev:I den konkrete sag som er udløberen for det hele, spiller "chef/magt-effekten" nok også ind, forstået sådan at kvinderne blev tiltrukket af mandens status og så fulgte Weinstein bare med. Det er selvfølgelig ikke ok for en person i en magtposition, men det er ikke et overgreb.

Derudover handler det også om at sætte grænser på en konsekvent måde, og ikke tillade/opfordre til en opførsel som er ok fra "lækre mænd" og "overgreb" fra grimme mænd.
De her sager skaber jo generelt også en horde af medløbere som ikke slog fagligt til og derfor trækker offerkortet, det miskrediterer også de reelle ofre.


Vil det sige du mener Weinstein er offeret her? "Han fulgte bare med", har du læst nogle af historierne?
Og nej det handler ikke om at kvinderne skal sætte grænser, det handler om at mænd helt af sig selv ikke skal overskride grænser.
21
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: You too? #metoo

Indlægaf billiebean » 18. okt 2017, 06:18

Daflo skrev:
Pølsemix skrev:I den konkrete sag som er udløberen for det hele, spiller "chef/magt-effekten" nok også ind, forstået sådan at kvinderne blev tiltrukket af mandens status og så fulgte Weinstein bare med. Det er selvfølgelig ikke ok for en person i en magtposition, men det er ikke et overgreb.

Derudover handler det også om at sætte grænser på en konsekvent måde, og ikke tillade/opfordre til en opførsel som er ok fra "lækre mænd" og "overgreb" fra grimme mænd.
De her sager skaber jo generelt også en horde af medløbere som ikke slog fagligt til og derfor trækker offerkortet, det miskrediterer også de reelle ofre.


Vil det sige du mener Weinstein er offeret her? "Han fulgte bare med", har du læst nogle af historierne?
Og nej det handler ikke om at kvinderne skal sætte grænser, det handler om at mænd helt af sig selv ikke skal overskride grænser.


Enig. Der er også en lydoptagelse af en situation. Det er frygteligt at høre. Min mand og jeg var dybt forfærdede.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: You too? #metoo

Indlægaf BlueBunny » 18. okt 2017, 06:20

Jeg tror alle kvinder på et tidspunkt i livet får overskredet deres grænser. Jeg synes det er mere tabubelagt når det drejer sig om mænd. Her har jeg ikke et billede af hvordan det ser ud.

Det virker som om kvinder oftere tænker det er ok åbent at kommentere på deres mandlige kollegaer. Som om det bare er kækt, frækt, komplimentterende og sjovt.

Der ER forskel på værkstedshumor og chikane. Nogle situationer, kommentarer er ok i nogle situationer og ikke ok i andre.

Nogle af dem jeg har fundet grænseoverskridende er:
- en dreng fra gymnasieklassen kravlede op i min seng mens jeg sov (klassefest), og tog på mig. Jeg vågnede og håbede han stoppede, først da han forsøgte at snige bukserne af reagerede jeg. Bagefter var det pinligt at flere sagde jeg havde "været sammen med ham".
- en modgående mand går mod min veninde og jeg på gaden. I det vi går forbi hinanden tager han armen op og tager mig fast på brystet. Han fortsætter med at gå som om han ikke havde gjort noget. WTF!
- en studieven presser mig op mod væggen på toilettet (skolefest) og forsøger at kysse mig mv. Et par andre skolevenner på fjerne ham.
- som ca 18 årig står vi i en rundkreds (til en fest) i forbindelse med et fritidsjob. Vi var ca 8. Alderen var vel 18-50 år. Den ene mand rækker midt i forsamlingen sin arm fremfor at undersøge hvad jeg har i min anorak. Tydeligt at det er brysterne han hentyder til.

Det er dem der slår mig som ubehagelige.
- så var der blotteren.
- politiet der afhørte mig fordi jeg var i et kartotek hos en mistænkt.
- alle de utallige kommentarer fra fremmede som jeg ikke gider huske på
- osv

Jeg kunne ikke finde på at slå noget op på fb.
Jeg er lidt delt omkring det. På den ene måde skaber det opmærksomhed, på den anden side normaliserer den hændelserne. ALLE har prøvet noget. Det er sådan det er.

Det er ikke ok.

Kvinderne er ofte ofrene, og mændene er de skyldige.
Mændene skal ikke opføre sig sådan.

Kvinder skal sige fra. Også i situationen. Det er bare ikke altid uden konsekvenser.

Når der er et magtforhold/relation er det MEGET sværere at sige fra. Og jeg synes ikke det er at sammenligne med antastelser fra fremmede. Jeg synes der skal skelnes.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Livets forhold"