You too? #metoo

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
hyben
Kort karma: 20
Likede indlæg: 176

Re: You too? #metoo

Indlægaf hyben » 5. nov 2017, 18:30

Da jeg som 27 årig startede på et job, gik der lige en uge, før chefen fra en anden afdeling gav mig et klap i røven, da han tilfældigt gik forbi. Det skete i et kontorlandskab, så en der var en hel del vidner til episoden. Pr. instinkt vendte jeg mig om, råbte "Det var ikke i orden" og stak ham en lussing. Det var der også en del vidner til.

Til hver eneste festlige lejlighed og ind i mellem til frokost blev episoden taget op og vendt. Jeg måtte lægge ører til mange vittigheder og kommentarer af typen: Hyben er noget vild i det, pas på hun ikke slår, uh kom jeg til at overskride din grænse der (efterfulgt af en lille berøring).

Der er en risiko ved at sige fra som kvinde. Man kan blive udstillet og gjort til grin. Andre mænd kan føle sig provokeret af ens reaktion og skal også lige prøve.

Der er vigtigt, at mænd og kvinder begynder at være på kvindernes side. At de forsvarer kvinderne og sætter de mænd, der udøver overgreb på plads. Jeg ser det som et meget stort problem, at overgreb ikke bliver taget alvorligt eller talt ned.
8
Kaffe
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1083

Indlægaf Kaffe » 5. nov 2017, 18:30

Dikus skrev:
LadyFox skrev:
Dikus skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes faktisk der er en pointe i at vi kvinder skal blive bedre til at sige fra i situationen.
Her snakker jeg ikke om de helt grelle situationer hvor en voldtægtsmand hopper ud fra en busk.
Men i de der hverdags ting der ligger mere på grænsen, hvis en mand f.eks. siger seksuelle ting uønsket, hvor kæresteb måske piller lidt for meget uønsket om natten, sender dickpics osv. I de situationer tror jeg faktisk ikke at alle mænd der gør den slags har dårlige intentioner, og at nogle mænd simpelthen har en idé om at det er ønsket, og så tror jeg det rykker langt mere at fortælle at det er det ikke, frem for bare at tie fordi man synes de burde vide bedre.
Altså, hvis de har gjort det en del gange, og ingen har fortalt dem at de finder det ubehageligt, det det da ikke så underligt hvis de ikke har den opfattelse at de krænker nogle.

Nu sagde jeg jo som altid fra. Hvilket undrede min datter, da hun havde fået at vide, hun skulle fjerne sig fra situationen uden at reagere.

... Og selvfølgelig har hun lært det. Hun er lille og kan ikke komme ud af en situation, der eskalerer

Jeg synes ærlig talt også der er forskel på børn og voksne.
Og jeg synes også der er forkel på situationer, jeg snakker om dem hvor det højest sansynligvis ikke eskalere, hvor der sandsynligvis er tale om et kikset forsøg på kontankt, frem for intentioner om at krænke nogle.

Tjahhh... Men manden mente ikke, en 15-årig er et barn. Heg tror, vi er ret mange, der netop har oplevet, at barndommen slutter ved de 13-15 år.

Måske man bare skulle lade være med at være ubehagelig over for andre også selvom, det bare er seksuel agressiv adfærd over fir kvinder. Al anden ubehøvlet kontakt er alle enige om er socialt uacceptabelt. Hvorfor er seksuel aggressiv adfærd undtagent?

Æh.....jeg synes faktisk, at du har været ubehøvlet og unødvendigt aggressiv i din retorik over for mig de seneste dage. Men det synes du nok ikke selv. Og det er vel sagen i en nøddeskal. At folk er forskellige og med forskellige grænser for, hvornår noget er ubehageligt.

Måske kunne jeg have undgået din retorik, hvis jeg havde udtrykt mig mere soleklart.
3
fisken80
Kort karma: 276
Likede indlæg: 9272

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2017, 18:36

hyben skrev:Da jeg som 27 årig startede på et job, gik der lige en uge, før chefen fra en anden afdeling gav mig et klap i røven, da han tilfældigt gik forbi. Det skete i et kontorlandskab, så en der var en hel del vidner til episoden. Pr. instinkt vendte jeg mig om, råbte "Det var ikke i orden" og stak ham en lussing. Det var der også en del vidner til.

Til hver eneste festlige lejlighed og ind i mellem til frokost blev episoden taget op og vendt. Jeg måtte lægge ører til mange vittigheder og kommentarer af typen: Hyben er noget vild i det, pas på hun ikke slår, uh kom jeg til at overskride din grænse der (efterfulgt af en lille berøring).

Der er en risiko ved at sige fra som kvinde. Man kan blive udstillet og gjort til grin. Andre mænd kan føle sig provokeret af ens reaktion og skal også lige prøve.

Der er vigtigt, at mænd og kvinder begynder at være på kvindernes side. At de forsvarer kvinderne og sætter de mænd, der udøver overgreb på plads. Jeg ser det som et meget stort problem, at overgreb ikke bliver taget alvorligt eller talt ned.

Det er lige netop det der jeg mener. Det er et kæmpe problem, at man som kvinde ofte risikerer at blive hængt ud som hysterisk, hvis man siger fra i situation. Og du er jo ikke den eneste der har oplevet det. Jeg har oplevet det, mine veninder har oplevet det, min mor på 62 har oplevet det da hun var yngre. Og det er dét den her kampagne er god til. At få fokus på, at man ikke er hysterisk fordi man siger fra og i forlængelse af det, at få mænd til at stoppe med deres upassende adfærd.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 288
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 5201

Indlægaf Purple Haze » 5. nov 2017, 20:05

Someonelikeu skrev:
Kaffe skrev:Mon ikke livet altid giver nogle knubs af den ene eller anden art? Og mon ikke det er en god strategi at oparbejde en vis form for hårdførhed i forhold til livets små og store udfordringer? (jeg mener klap i numsen mv og ikke voldtægt eller decideret overgreb). Jeg mener.....livet er jo en udfordring. Man må kunne klare sig selv.

Provokerende statement, men jeg tror godt, at jeg forstår essensen. Hvis alkohol og mænd i flok fx trigger krænkeradfærden kan man jo heller ikke forbyde nogen af delene eller forlange, at krænkerne skal tænke på en kampagne på nettet frem for at bruge reptilhjernen i situationen.
Men man kan selvfølgelig ønske det. Ligesom at man kan ønske, at så mange andre ting ikke skal forekomme. Men life happens.

Der er selvfølgelig noget om det. Men synes det er vigtigt at blive ved med at poientere at det ikke er i orden og at det faktisk er helt unødvendigt, at kvinder bliver udsat for den slags.
Især fordi langt de fleste jeg kender starter med at blive udsat for det når de er børn, og finder det ret klamt hvis man siger til børn at: “nå er de begyndt at gramse på dig? Du er jo også fyldt 13 nu, det er på tide du gror dig noget hård hud og hår på brystet - du kan lige så godt vænne dig til det”.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1275
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21188

Indlægaf LadyFox » 5. nov 2017, 20:32

Dikus skrev:
LadyFox skrev:
Dikus skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes faktisk der er en pointe i at vi kvinder skal blive bedre til at sige fra i situationen.
Her snakker jeg ikke om de helt grelle situationer hvor en voldtægtsmand hopper ud fra en busk.
Men i de der hverdags ting der ligger mere på grænsen, hvis en mand f.eks. siger seksuelle ting uønsket, hvor kæresteb måske piller lidt for meget uønsket om natten, sender dickpics osv. I de situationer tror jeg faktisk ikke at alle mænd der gør den slags har dårlige intentioner, og at nogle mænd simpelthen har en idé om at det er ønsket, og så tror jeg det rykker langt mere at fortælle at det er det ikke, frem for bare at tie fordi man synes de burde vide bedre.
Altså, hvis de har gjort det en del gange, og ingen har fortalt dem at de finder det ubehageligt, det det da ikke så underligt hvis de ikke har den opfattelse at de krænker nogle.

Nu sagde jeg jo som altid fra. Hvilket undrede min datter, da hun havde fået at vide, hun skulle fjerne sig fra situationen uden at reagere.

... Og selvfølgelig har hun lært det. Hun er lille og kan ikke komme ud af en situation, der eskalerer

Jeg synes ærlig talt også der er forskel på børn og voksne.
Og jeg synes også der er forkel på situationer, jeg snakker om dem hvor det højest sansynligvis ikke eskalere, hvor der sandsynligvis er tale om et kikset forsøg på kontankt, frem for intentioner om at krænke nogle.

Tjahhh... Men manden mente ikke, en 15-årig er et barn. Heg tror, vi er ret mange, der netop har oplevet, at barndommen slutter ved de 13-15 år.

Måske man bare skulle lade være med at være ubehagelig over for andre også selvom, det bare er seksuel agressiv adfærd over fir kvinder. Al anden ubehøvlet kontakt er alle enige om er socialt uacceptabelt. Hvorfor er seksuel aggressiv adfærd undtagent?

Jeg er ikke sikker på at vi snakker om det samme.
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
pisimodvind
Kort karma: -16
Likede indlæg: 87

Indlægaf pisimodvind » 5. nov 2017, 20:46

halløj i ekkokammeret
0
Brugeravatar
PepsiMagt
Kort karma: 19
Likede indlæg: 167

Indlægaf PepsiMagt » 6. nov 2017, 13:05

Jeg synes, at det er en lidt uheldig kampagne, fordi den udvander og bagatelliserer begrebet overgreb. Jeg synes at det er vigtigt at skelne imellem det at blive krænket og så at føle sig krænket. Det sidste er et langt bredere og mere subjektivt begreb end det første, og kan potentielt indeholde en masse ligegyldigt fis. Det samme er tilfældet når det kommer til at få sine "grænser overskredet". Nogle mennesker får deres grænser overskredet af at se to mænd kysse offentligt.

Så når jeg ser sådan et hashtag, så siger det mig ikke rigtigt noget. Er der tale om en overfaldsvoldtægt, eller en der har piftet i hastag-ejerens retning? Det er ikke til at sige, og derfor synes jeg helller ikke, at kapagnen tjener til at illustrere problemets omfang.

Det er dog positivt, at Peter Aalbæk er røget i fedtefadet. Det har han fortjent.
10
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 254
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 4115

Indlægaf Tanten » 12. nov 2017, 11:49

PepsiMagt skrev:Jeg synes, at det er en lidt uheldig kampagne, fordi den udvander og bagatelliserer begrebet overgreb. Jeg synes at det er vigtigt at skelne imellem det at blive krænket og så at føle sig krænket. Det sidste er et langt bredere og mere subjektivt begreb end det første, og kan potentielt indeholde en masse ligegyldigt fis. Det samme er tilfældet når det kommer til at få sine "grænser overskredet". Nogle mennesker får deres grænser overskredet af at se to mænd kysse offentligt.

Så når jeg ser sådan et hashtag, så siger det mig ikke rigtigt noget. Er der tale om en overfaldsvoldtægt, eller en der har piftet i hastag-ejerens retning? Det er ikke til at sige, og derfor synes jeg helller ikke, at kapagnen tjener til at illustrere problemets omfang.

Det er dog positivt, at Peter Aalbæk er røget i fedtefadet. Det har han fortjent.

Jeg er faktisk enig. Nogen siger, at vold og seksuelt grænseoverskridende adfærd ikke kan gradbøjes - men det ved man, at den kan, hvis man har været udsat for ting i den grove ende.

Ja, det er upassende at pifte efter folk eller kigge på deres bryster, men hvis man blander det sammen med voldtægt, forsøg på voldtægt, sexchikane på jobbet hvor der er et ulige magtforhold osv., så udvander man begreberne.

Jeg ved godt, det på sin vis er to sider af samme sag - at holdningen er, at kvinder er et tag selv bord, og at nogen så tager mere for sig end andre. Men hvis vi vil have fokus på de her ting og vel at mærke blive hørt, så skal vi skille tingene lidt ad.
2
Brugeravatar
Tanten

Indlægaf Tanten » 12. nov 2017, 11:51

Kaffe skrev:Mon ikke livet altid giver nogle knubs af den ene eller anden art? Og mon ikke det er en god strategi at oparbejde en vis form for hårdførhed i forhold til livets små og store udfordringer? (jeg mener klap i numsen mv og ikke voldtægt eller decideret overgreb). Jeg mener.....livet er jo en udfordring. Man må kunne klare sig selv.

Klap i numsen skal ikke forsvares eller accepteres, og det skal bare stoppes - men jeg giver dig ret i, at det ikke er traumatiserende på samme niveau som grovere overgreb.

Det er dog samme holdning til kvinder, der ligger bag begge dele.
4
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 12. nov 2017, 14:59

Jeg tror måske, at jeg ser sagen fra et andet sted, og så bliver ræsonnementet et andet. Altså:

Nogle mænd gør dumme ting overfor kvinder, og det er indtil videre desværre et faktum.
Når noget ubehageligt sker for en, så er det afgørende for udfaldet, hvordan man griber det an.
Så....man kan ikke styre, hvad nogle mænd gør (desværre). Men man kan (delvist) styre, hvordan man håndterer det.
Så for eens egen skyld kan det være en god ide at finde en strategi, der hjælper een. Og det kunne være hårdførhed i form af at sige til aig selv, at 'han kommer ikke under huden på mig. Han kan ikke intimidere mig, for jeg er stærkere'.

Når jeg nævner denne metode, så er det også ud fra en antagelse om, at mænd der går og gramser, har et issue omkring at ville opnå en magt og undertrykke kvinden (forleden var der er psykolog, der beskrev dette som et typisk ønske for mænd der går over grænsen i forbindelse med al det der halløj med filminstruktører mv). Hvis det er tilfældet, så opnår han sit mål, hvis kvinden bliver forskrækket eller ked af det - hvorimod han står tilbage som bare ynkelig, hvis hun ignorerer det og dermed ubetydeliggør hans handling.

Stadig: Overgreb er ikke i orden. Heller ikke gramseri. Det er en underlig uskik. Og ovenstående handler om gramseri og ikke om overgreb som i voldtægt eller andet i den kategori.
0
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 12. nov 2017, 15:03

Nå ja, jeg tror faktisk, at den vrede reaktion trigger den samme tilfredsstillelse hos gramseren. Jeg kan godt forestille mig, at en fyr i en venneflok (med samme sindelag), synes det er sejt, hvis han får en kvinde til at lange ham en flad.
0
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 12. nov 2017, 17:39

Dikus skrev:
Kaffe skrev:Jeg tror måske, at jeg ser sagen fra et andet sted, og så bliver ræsonnementet et andet. Altså:

Nogle mænd gør dumme ting overfor kvinder, og det er indtil videre desværre et faktum.
Når noget ubehageligt sker for en, så er det afgørende for udfaldet, hvordan man griber det an.
Så....man kan ikke styre, hvad nogle mænd gør (desværre). Men man kan (delvist) styre, hvordan man håndterer det.
Så for eens egen skyld kan det være en god ide at finde en strategi, der hjælper een. Og det kunne være hårdførhed i form af at sige til aig selv, at 'han kommer ikke under huden på mig. Han kan ikke intimidere mig, for jeg er stærkere'.

Når jeg nævner denne metode, så er det også ud fra en antagelse om, at mænd der går og gramser, har et issue omkring at ville opnå en magt og undertrykke kvinden (forleden var der er psykolog, der beskrev dette som et typisk ønske for mænd der går over grænsen i forbindelse med al det der halløj med filminstruktører mv). Hvis det er tilfældet, så opnår han sit mål, hvis kvinden bliver forskrækket eller ked af det - hvorimod han står tilbage som bare ynkelig, hvis hun ignorerer det og dermed ubetydeliggør hans handling.

Stadig: Overgreb er ikke i orden. Heller ikke gramseri. Det er en underlig uskik. Og ovenstående handler om gramseri og ikke om overgreb som i voldtægt eller andet i den kategori.

Men dog er det samme strategi som feks børn bruger til at overleve i en usund barndom.

Det er den totale accept af, mænd har overmagten og ikke kan ændre adfærd, så man bare må overleve i det. Det er helt uacceptabelt for mig

Hvem accepterer det?
Som før beskrevet: I en skriftlig debat, er det en forudaætning, at man læser det, som andre skriver - uden at tillægge det egne formodninger om, hvad vedkommende mener. Hvis man tillægger andre nogle holdninger, som de ikke eksplicit ydtrykker, så går kommunikationen galt. Det er ligesom, når en mand siger noget, og kvinden tolker det som noget helt andet, som han ikke har sagt, men som hun tror, at han mener.
0
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 12. nov 2017, 18:25

Spørgsmålet er, hvordan vi ændrer det. Jeg tvivler på, at metoo ændrer det alene. Der skal flere vinkler til, men jeg ved ikke hvilke. Vi skal vel afdække, hvorfor nogle mænd har tendensen og sætte ind der. Nogle ser det som en kultur, og i så fald er det en ændring i sindelag hos en stor gruppe af mennesker, der er nødvendig. På den led forstår jeg godt pointen i, at metoo skal gøre folk bevidste om, hvordan situationen er.
1
Brugeravatar
Tanten

Indlægaf Tanten » 12. nov 2017, 19:22

Jeg tror faktisk godt, jeg forstår, hvad Kaffe mener:

Da jeg i sin tid blev overfaldet som 16-årig, nægtede jeg at tage offerrollen på mig. Jeg var rasende, og jeg holdt fast i, at jeg havde haft ret til at cykle der, hvor jeg cyklede, også selvom der var mørkt og øde og jeg var alene. Jeg følte på intet tidspunkt skyld eller skam over, at han havde angrebet lige netop mig (selvom det var skamfuldt og meget ubehageligt at blive "talk of the town" i et meget lille samfund, hvor der sjældent skete noget).

Selvom jeg var så ung, så tænkte jeg også, at han - der var den lokale landsbytosse med en IQ på sinkestadiet og en forhutlet opvækst med omsorgssvigt - skulle have hjælp til at forstå, hvordan man omgås kvinder frem for straf. Og jeg "tilgav" ham, fordi han ikke vidste bedre. Det var en måde for mig at vise min styrke på, at jeg havde overskud til det.

Det forhindrede ikke PTSD - men det forhindrede skam og skyld over, at nogen havde gjort dette ved mig.

Er det den "vrede" eller den indstilling, du efterlyser, Kaffe?
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 803
Likede indlæg: 11451

Indlægaf dgd2007 » 13. nov 2017, 01:26

Tanten skrev:Jeg er faktisk enig. Nogen siger, at vold og seksuelt grænseoverskridende adfærd ikke kan gradbøjes - men det ved man, at den kan, hvis man har været udsat for ting i den grove ende.

Ja, det er upassende at pifte efter folk eller kigge på deres bryster, men hvis man blander det sammen med voldtægt, forsøg på voldtægt, sexchikane på jobbet hvor der er et ulige magtforhold osv., så udvander man begreberne.

Jeg ved godt, det på sin vis er to sider af samme sag - at holdningen er, at kvinder er et tag selv bord, og at nogen så tager mere for sig end andre. Men hvis vi vil have fokus på de her ting og vel at mærke blive hørt, så skal vi skille tingene lidt ad.

Ja, min umiddelbare reaktion var også, at det var uheldigt at blande det hele sammen i én pærevælling.

Senere hørte jeg så en meget velformuleret ung dame i Deadline eller sådan et sted, der egentlig meget overbevisende argumenterede for, at det var det samme - fordi begge del var udtryk for mangel på anerkendelse af "mig som person".

Det kunne jeg selvfølgelig se nogen logiki. Men endnu senere fandt jeg så et fantastisk modargument om, hvad der var forskellen - som jeg ærgerligt nok har glemt nu :genert: :evil:

Men der er i hvert fald spørgsmålet om magtanvendelse (eller en underliggende trussel om det) til forskel. Hvad enten det er rent fysisk, som i din cykelhistorie, eller at man er i en situation, hvor man kan ødelægge eller fremme den pågældendes karriere.
2

Tilbage til "Livets forhold"