At være hjemmegående - hjælp mig med at reflektere..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 911
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 9533

Re: At være hjemmegående - hjælp mig med at reflektere..

Indlægaf Dikus » 8. nov 2017, 20:20

Det lyder da til, du bare skal kaste dig ud i det? Du har styr på økonomien og tror på, du vil kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet også hvos din mand pludselig forladrr dig som eneforsørger... Altså... Selv det sorte skrækscenarie er du ikke bange for.

Hvorfor er du så i tvivl?
0
Xnaiv
Kort karma: 2
Likede indlæg: 68

Indlægaf Xnaiv » 8. nov 2017, 20:41

Dikus skrev:Det lyder da til, du bare skal kaste dig ud i det? Du har styr på økonomien og tror på, du vil kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet også hvos din mand pludselig forladrr dig som eneforsørger... Altså... Selv det sorte skrækscenarie er du ikke bange for.

Ja... Det ved jeg faktisk ikke. I bund og grund ser vi jo nok flest fordele, men det er selvfølgelig også svært at sige farvel til en del penge og stor økonomisk frihed. Specielt når det er noget man ikke er i nærheden af at have haft hele sit liv.

Og ligeså vel som jeg tænker meget over at sikre hinanden, så er jeg også bare som person en der tænker riiiiiigtig meget over tingene inden jeg gør noget.

Derudover er det heller jo heller ikke et valg jeg skal tage lige nu, men noget jeg blot ønskede noget hjælp til at reflektere over og som evt. selv havde stået i situationen.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 911
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 9533

Indlægaf Dikus » 8. nov 2017, 21:24

Xnaiv skrev:
Dikus skrev:Det lyder da til, du bare skal kaste dig ud i det? Du har styr på økonomien og tror på, du vil kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet også hvos din mand pludselig forladrr dig som eneforsørger... Altså... Selv det sorte skrækscenarie er du ikke bange for.

Ja... Det ved jeg faktisk ikke. I bund og grund ser vi jo nok flest fordele, men det er selvfølgelig også svært at sige farvel til en del penge og stor økonomisk frihed. Specielt når det er noget man ikke er i nærheden af at have haft hele sit liv.

Og ligeså vel som jeg tænker meget over at sikre hinanden, så er jeg også bare som person en der tænker riiiiiigtig meget over tingene inden jeg gør noget.

Derudover er det heller jo heller ikke et valg jeg skal tage lige nu, men noget jeg blot ønskede noget hjælp til at reflektere over og som evt. selv havde stået i situationen.

Det kan jeg SÅ godt sætte mig ind i.
0
Kanga
Kort karma: 17
Likede indlæg: 64

Indlægaf Kanga » 14. nov 2017, 19:24

For mit eget vedkommende arbejdede jeg fra min dreng var 1-3 år 37 timer med 2 x 70 mins transport hver dag. Det hang mig ud af halsen. Jeg kunne aldrig aflevere, og det at hente var på et hængende hår.

For to år siden fik jeg en 32-timers stilling og transporten gik ned til 2 x 25 min. Min løn er steget! (Gik fra elevstilling til uddannet job, så det kan man ikke regne med). Det giver os så meget overskud. Jeg har fri hhv. kl. 16.00/13.00/13.30/15.30/14.00. Om jeg så reelt var gået ned i løn, eller havde bibeholdt elevlønsniveau, så er det det værd.

I forhold til at gå hjemme, så kan man jo få tilskud til pasning af eget barn under tre år. På den måde sparer I institution OG får penge for at passe barnet hjemme.

Jeg har ikke prøvet at være hjemmegående bortset fra 14 mdr. på barsel. På sigt tror jeg, jeg ville kede mig. Men det er jo individuelt.

Kanga
0
godtnavn
Kort karma: 328
Likede indlæg: 2203

Indlægaf godtnavn » 14. nov 2017, 21:36

Kanga skrev:For mit eget vedkommende arbejdede jeg fra min dreng var 1-3 år 37 timer med 2 x 70 mins transport hver dag. Det hang mig ud af halsen. Jeg kunne aldrig aflevere, og det at hente var på et hængende hår.

For to år siden fik jeg en 32-timers stilling og transporten gik ned til 2 x 25 min. Min løn er steget! (Gik fra elevstilling til uddannet job, så det kan man ikke regne med). Det giver os så meget overskud. Jeg har fri hhv. kl. 16.00/13.00/13.30/15.30/14.00. Om jeg så reelt var gået ned i løn, eller havde bibeholdt elevlønsniveau, så er det det værd.

I forhold til at gå hjemme, så kan man jo få tilskud til pasning af eget barn under tre år. På den måde sparer I institution OG får penge for at passe barnet hjemme.

Jeg har ikke prøvet at være hjemmegående bortset fra 14 mdr. på barsel. På sigt tror jeg, jeg ville kede mig. Men det er jo individuelt.

Kanga

Det kommer an på kommunen, f.eks. kan man i København desværre ikke.
1
Kisser
Kort karma: 29
Likede indlæg: 254

Indlægaf Kisser » 15. nov 2017, 06:52

Min datter er 16 måneder og hun er også afsted de der 9 timer mandag til torsdag og 8 timer fredag. Jeg spiller lotto! Vi har ikke regnet på, om vi ville kunne sidde i vores hus, hvis jeg ikke arbejdede og egentlig føler jeg heller ikke, at jeg - som højtuddannet - kan tillade mig at lægge fra min gæld til samfundet. Men jeg kan SE på min datter, at hun er helt færdig, når vi når torsdag og dét synes jeg er hårdt.
Nogle gange, så drømmer jeg om at sælge vores jordiske gods og flytte i et billigt halmhus, hvor vi kan have mere tid til hinanden.

Skulle jeg vælge, ville jeg forresten droppe institutionen helt og så bruge de penge på en rengøringshjælp. Det har vi nu og det er GULD værd - også selvom hun faktisk ikke er ret god :tie:
0
Xnaiv
Kort karma: 2
Likede indlæg: 68

Indlægaf Xnaiv » 19. nov 2017, 19:47

Kisser skrev:Min datter er 16 måneder og hun er også afsted de der 9 timer mandag til torsdag og 8 timer fredag. Jeg spiller lotto! Vi har ikke regnet på, om vi ville kunne sidde i vores hus, hvis jeg ikke arbejdede og egentlig føler jeg heller ikke, at jeg - som højtuddannet - kan tillade mig at lægge fra min gæld til samfundet. Men jeg kan SE på min datter, at hun er helt færdig, når vi når torsdag og dét synes jeg er hårdt.
Nogle gange, så drømmer jeg om at sælge vores jordiske gods og flytte i et billigt halmhus, hvor vi kan have mere tid til hinanden.

Skulle jeg vælge, ville jeg forresten droppe institutionen helt og så bruge de penge på en rengøringshjælp. Det har vi nu og det er GULD værd - også selvom hun faktisk ikke er ret god :tie:

Dejligt at høre hvad andre tænker om det med at aflevere børn i institution i så mange timer. Jeg har arbejdet nogle år, samt min uddannelse er primært finansieret af min arbejdsplads, hvor ved jeg ikke føler jeg "skylder" noget. Derudover tænker jeg ikke at skulle gå hjemme for evigt, så jeg kommer ud på arbejdsmarkedet igen og kommer til at give igen på den måde.

Jeg tror helt sikker at vi skal tænke meget over hvor meget tid kan være værd - at det kan have meget større værdi en større økonomisk frihed.

Kanga skrev:For mit eget vedkommende arbejdede jeg fra min dreng var 1-3 år 37 timer med 2 x 70 mins transport hver dag. Det hang mig ud af halsen. Jeg kunne aldrig aflevere, og det at hente var på et hængende hår.

Kanga

Vi kan godt få tilskud til selv at passe derhjemme, men det skal jeg opveje med mig selv om jeg ønsker selvom der vi være god økonomisk gevinst i det.

Jeg kan desværre ikke få nedsat tid i nuværende stilling, men det kan være jeg skal overveje om jeg skal finde andet job på deltid - dette vil dog give STOR lønnedgang + der ikke vil være samme tid til at klare alt det derhjemme, hvis min kæreste stadigvæk skal ligge ude.

Mange tak for input.
0
Brugeravatar
Chachacha
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1107

Indlægaf Chachacha » 19. nov 2017, 20:23

Min største bekymkring ville være, hvordan dit liv og karriere vil se ud, når du igen er klar til at arbejde. Min tidligere kollagas kone gik hjemme i 7 år, mens han ræsede derudaf med karrieren. Nu ville hun så gerne starte med at arbejde igen, og efter lang tids søgen fandt hun et job. På bakken. Som karrusel-personale... Ikke at der er noget galt i det, men med en lang uddannelse er det måske ikke det fedeste.

Næsstørste bekymring ville være pension, men det kan man bedre sikre sig ud af.

Jeg kan sagtens forstå ønsket om mere tid, men er deltidsjob så ikke en mulighed?
0
Namaste, bitches :kaffe:

Tilbage til "Livets forhold"