Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Akehurst2 » 27. okt 2015, 21:45

Det her forstår jeg faktisk ikke: http://politiken.dk/debat/ECE2901900/fo ... den-boern/

Altså, jeg forstår selvfølgelig godt, hvad der står :-D Men baseret på min egen erfaring fra arbejde og omgangskreds, så kan jeg ikke genkende, at forældre skulle arbejde mere end barnløse. Tværtimod, så går de tidligere, er oftere syge og har børns sygedage, og på mit arbejde også omsorgsdage. Der hentes nok nogle timer om aftenen i ny og næ - men de barnløse arbejder jo også om aftenen om nødvendigt, eller bliver jo som sagt længere.

Men er det bare mig?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Fru Sunshine » 27. okt 2015, 21:50

Jeg er altså ret overbevist om, at der ikke er den store forskel.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Peanutbutt » 27. okt 2015, 22:42

Her er en opsummering af undersøgelse(n?): http://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2 ... -kvindedag

Hvis det er den eneste type tal man har (altså en generel beskæftigelsesfrekvens), så ville jeg mene, at undersøgelsen var lidt misvisende. Det er vel nødvendigt at sammenligne samme type stillinger med hinanden, måske endda indenfor samme type arbejdsplads. Blandt de barnløse kunne man jo forestille sig, at der var en overvægt af folk, der var syge og derfor ikke i stand til at arbejde, f.eks.

Men jeg har ikke nærlæst undersøgelsen i rapporten.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Aima » 27. okt 2015, 23:24

Dikus skrev:Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.


Så vidt jeg lige hurtigt kunne se, begrænser undersøgelsen sig jo netop til 49 år. Med en gennemsnitsalder på knap 30 år for førstegangsfødende kvinder og lidt højere for mænd, der bliver fædre for første gang, må man vel antage at undersøgelsen primært belyser familier med hjemmeboende børn.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Aima » 27. okt 2015, 23:53

Dikus skrev:
Aima skrev:
Dikus skrev:Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.


Så vidt jeg lige hurtigt kunne se, begrænser undersøgelsen sig jo netop til 49 år. Med en gennemsnitsalder på knap 30 år for førstegangsfødende kvinder og lidt højere for mænd, der bliver fædre for første gang, må man vel antage at undersøgelsen primært belyser familier med hjemmeboende børn.


Men... Dig også begge køn. De mænd, jeg kender, arbejder typisk meget og får overarbejde udbetalt mod at have en hustru på deltid.


Okay. Det tvivler jeg nu på der er særligt repræsentativt for gennemsnittet, hvilket jo er det undersøgelsen tager udgangspunkt i.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Aima » 28. okt 2015, 00:54

Dikus skrev:
Aima skrev:
Dikus skrev:
Aima skrev:
Dikus skrev:Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.


Så vidt jeg lige hurtigt kunne se, begrænser undersøgelsen sig jo netop til 49 år. Med en gennemsnitsalder på knap 30 år for førstegangsfødende kvinder og lidt højere for mænd, der bliver fædre for første gang, må man vel antage at undersøgelsen primært belyser familier med hjemmeboende børn.


Men... Dig også begge køn. De mænd, jeg kender, arbejder typisk meget og får overarbejde udbetalt mod at have en hustru på deltid.


Okay. Det tvivler jeg nu på der er særligt repræsentativt for gennemsnittet, hvilket jo er det undersøgelsen tager udgangspunkt i.


Nææhhhhh... Men fælles fir langt hovedparten af dem, der arbejder meget er, at de er mennesker som gennemsnittet og derfor også får børn.


Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du mener. Jeg var faktisk allerede lidt forvirret over dit forrige indlæg, så jeg tror, jeg kaster håndklædet i ringen her. Det er jo også sent og jeg er nok lidt for træt :)

Min pointe var sådan set bare at påpege, at undersøgelsen åbenlyst havde taget en slags højde for det med alder og børn, der potentielt er voksne. I det indlæg jeg i udgangspunktet kommenterede, tolkede jeg det nemlig som om, du ikke var klar over dét, siden du fremhævede det med Emma og Tobias på to og fire år.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Akehurst2 » 28. okt 2015, 09:00

Dikus skrev:
Aima skrev:
Dikus skrev:Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.


Så vidt jeg lige hurtigt kunne se, begrænser undersøgelsen sig jo netop til 49 år. Med en gennemsnitsalder på knap 30 år for førstegangsfødende kvinder og lidt højere for mænd, der bliver fædre for første gang, må man vel antage at undersøgelsen primært belyser familier med hjemmeboende børn.


Men... Dig også begge køn. De mænd, jeg kender, arbejder typisk meget og får overarbejde udbetalt mod at have en hustru på deltid.


Jeg kender i hvert fald adskillige par, hvor manden arbejder markant mere end kvinden, både til daglig, hvor hun henter (og måske også afleverer) og fordi, det er hende, der tager sygedage m.v.

Men ifølge undersøgelsen er det jo også sådan at kvinder med børn arbejder mere end kvinder uden børn.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Akehurst2 » 28. okt 2015, 09:05

adagio skrev:Da vi sidst havde en presset periode, fik jeg at vide af min projektleder at det faktisk var mig der havde lagt flest timer i teamet selv om det var mig der havde børn, og de andre ikke havde. Det var ikke så synligt fordi jeg arbejdede 6-16 og 20-22, så jeg var der ikke når de andre spiste aftensmad på arbejde, men de barnløse mødte kl. 9 og havde mange flere ting de skulle om aftenen.

Og jeg kan også se det hos andre forældre i virksomheden, de sidder meget ofte om aftenen. De barnløse sidder måske også om aftenen når det er en travl periode, men det er ikke dagligdag for dem at arbejde om aftenen, det er det for mange forældre.


Jeg nævner netop også det med at arbejde derhjemme, for det ved jeg at mange af mine kolleger med børn gør i langt højere grad end jeg - men det er jo også fordi, jeg bliver på kontoret til jeg er færdig, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Vil helst have fri derhjemme :)

Men folk med børn har jo mere fravær pga. børns sygedage og omsorgsdage (og ofte egen sygdom, hvor folk med børn i min helt uvidenskabelige oplevelse er mere syge end folk uden børn) - og det bør jo tælle ned.

Så hvordan det stadig er, at folk med børn helt generelt arbejder mere end folk uden forstår jeg stadig ikke. Især ikke, hvis det er et gennemsnit over en længere periode, for hvis der er noget, der virkelig kan trække ned i arbejdstid, så er det da mange måneders fravær grundet barsel. Der skal virkelig lægges timer om aftenen for at trække den op.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Akehurst2 » 28. okt 2015, 09:18

polavyk skrev:Den første barsel må du ikke tælle med - den trækker ned på de barnløses hold! :P


Da vel kun de 4-6 uger før barnet er født? Så er man jo ikke barnløs længere :-D
0
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Kyle » 28. okt 2015, 10:59

Men man kan vel heller ikke helt bruge tallene. Der er vel hverken omsorgsdage, barn syg, sygdom etc. med i tallene for hvor meget forældre arbejder. Og studerende trækker vel ned blandt dem der ikke er forældre. Når det så er sagt er der en pointe i, at man ikke burde se på arbejdsugen alene for den enkelte, men for familien, når man sammenligner sig med andre lande.
0
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Peanutbutt » 28. okt 2015, 16:53

Ballademager skrev:
Nå, på den måde. Det giver måske meget god mening.


Det var bare en tanke, jeg ved det ikke.
Men som en anden skrev, så er der jo sikkert også flere barnløse studerende uden 'rigtigt' arbejde og der er sikkert mere sygdomsfravær blandt forældrene end blandt de barnløse.

Jeg har personligt ofte kunne mærke en stor forskel på især kvindelige kollegaer med mindre børn og dem uden, da mange mødre virker til (og siger), at arbejdet slet ikke er en prioritet længere. Det kan jeg så også mærke på engagement, ejerskab og fremmøde i forbindelse med opgaver og projekter. Det er for det meste akademikere +/-, hvis det har noget at skulle sige. Jeg er sikker på, at de allesammen bliver mere kampdygtige når børnene er lidt ældre, men jeg tænker altid, at det er synd, at de 'optager' et arbejde for andre, der måske var mere motiverede - specielt i disse tider, hvor mange leder efter arbejde. Det ved jeg ikke om man må sige.

Jeg tænker, at mødrene måske også ville blive gladere ved at have et job, hvor de følte, at de kunne være engagerede og 'til stede' de færre timer de var på arbejde. Men det ville måske betyde en anden type job, og måske en lønnedgang, og måske mindre mulighed for at få en superkarriere på samme tid som andre.

Og selvfølgelig er der mange, mange kvinder med børn, der arbejder mindst lige så meget og er lige så dedikerede som kollegaerne.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25614

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. okt 2015, 18:53

Akehurst2 skrev:Det her forstår jeg faktisk ikke: http://politiken.dk/debat/ECE2901900/fo ... den-boern/

Altså, jeg forstår selvfølgelig godt, hvad der står :-D Men baseret på min egen erfaring fra arbejde og omgangskreds, så kan jeg ikke genkende, at forældre skulle arbejde mere end barnløse. Tværtimod, så går de tidligere, er oftere syge og har børns sygedage, og på mit arbejde også omsorgsdage. Der hentes nok nogle timer om aftenen i ny og næ - men de barnløse arbejder jo også om aftenen om nødvendigt, eller bliver jo som sagt længere.

Men er det bare mig?


Jeg tror det er "bare dig" eller "bare dine kollegaer" eller "bare dem du kender" agtigt..

Som familie passer vi meget godt ind i billedet der er tegnet.
Vi har begge fuldtid, min mand har gerne merarbejde, og har noget freelance ved siden af.
Jeg har fuldtid, men i normtid er det mindre dog.

Jeg går sjældent før tid, men tit lidt senere, arbejder hjemmefra osv.
Jeg har flere timer på gulvet end mange af mine kollegaer idet jeg gr. børn og mand har prioriteret flest dagvagter fremfor ydertider.
Jeg er kendt som duracell kaninen på job, fordi jeg er hurtig og effektiv, får rigtig mange opgaver fra hånden på kort tid, multitasker og kan jonglere mange bolde på en gang. Jeg får ros for at yde langt mere end bare min andel ifht. fællesskabet og fælles ansvar.

Jeg har 4 børn, men har meget få barn syg dage, i år ingen, sidste år en enkelt eller 2. Jeg er nærmest aldrig syg selv, 1 sygedag sidste år, 1 i år...
Mine kollegaer med store børn eller voksne børn er betragtelig mere syge end jeg er og nogensinde har været.


Min mand er mere syg end jeg, men ikke voldsomt meget, og han har taget lidt flere barn syg end jeg. Modsat mig har han mulighed for at være,
arbejdsmæssigt, stort set lige så effektiv hjemmefra som på job, måske endda i nogle tilfælde mere da der er færre forstyrrelser.
Min mand har ikke frihed med etiketten børn, men han har 6 ugers ferie årligt, plus 5 omsorgsdage - ligeså har alle kollegaer.

Aima skrev:
Dikus skrev:
Aima skrev:
Dikus skrev:Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.


Så vidt jeg lige hurtigt kunne se, begrænser undersøgelsen sig jo netop til 49 år. Med en gennemsnitsalder på knap 30 år for førstegangsfødende kvinder og lidt højere for mænd, der bliver fædre for første gang, må man vel antage at undersøgelsen primært belyser familier med hjemmeboende børn.


Men... Dig også begge køn. De mænd, jeg kender, arbejder typisk meget og får overarbejde udbetalt mod at have en hustru på deltid.


Okay. Det tvivler jeg nu på der er særligt repræsentativt for gennemsnittet, hvilket jo er det undersøgelsen tager udgangspunkt i.



Bortset fra at jeg har en fuldtidsstilling, så passer det meget godt på os.
Mine 37 timer er ikke i praksis 37, nærmere 32, gr. afspadsering for ulempetider.
Min mand arbejder fuldtid, men typisk 15-30 timers merarbejde pr. måned, merarbejde både lagt hjemmefra og på job.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Akehurst2 » 29. okt 2015, 09:16

DD_81 skrev:
Akehurst2 skrev:Det her forstår jeg faktisk ikke: http://politiken.dk/debat/ECE2901900/fo ... den-boern/

Altså, jeg forstår selvfølgelig godt, hvad der står :-D Men baseret på min egen erfaring fra arbejde og omgangskreds, så kan jeg ikke genkende, at forældre skulle arbejde mere end barnløse. Tværtimod, så går de tidligere, er oftere syge og har børns sygedage, og på mit arbejde også omsorgsdage. Der hentes nok nogle timer om aftenen i ny og næ - men de barnløse arbejder jo også om aftenen om nødvendigt, eller bliver jo som sagt længere.

Men er det bare mig?


Jeg tror det er "bare dig" eller "bare dine kollegaer" eller "bare dem du kender" agtigt..

Som familie passer vi meget godt ind i billedet der er tegnet.
Vi har begge fuldtid, min mand har gerne merarbejde, og har noget freelance ved siden af.
Jeg har fuldtid, men i normtid er det mindre dog.

Jeg går sjældent før tid, men tit lidt senere, arbejder hjemmefra osv.
Jeg har flere timer på gulvet end mange af mine kollegaer idet jeg gr. børn og mand har prioriteret flest dagvagter fremfor ydertider.
Jeg er kendt som duracell kaninen på job, fordi jeg er hurtig og effektiv, får rigtig mange opgaver fra hånden på kort tid, multitasker og kan jonglere mange bolde på en gang. Jeg får ros for at yde langt mere end bare min andel ifht. fællesskabet og fælles ansvar.

Jeg har 4 børn, men har meget få barn syg dage, i år ingen, sidste år en enkelt eller 2. Jeg er nærmest aldrig syg selv, 1 sygedag sidste år, 1 i år...
Mine kollegaer med store børn eller voksne børn er betragtelig mere syge end jeg er og nogensinde har været.

Min mand er mere syg end jeg, men ikke voldsomt meget, og han har taget lidt flere barn syg end jeg. Modsat mig har han mulighed for at være,
arbejdsmæssigt, stort set lige så effektiv hjemmefra som på job, måske endda i nogle tilfælde mere da der er færre forstyrrelser.
Min mand har ikke frihed med etiketten børn, men han har 6 ugers ferie årligt, plus 5 omsorgsdage - ligeså har alle kollegaer.

Bortset fra at jeg har en fuldtidsstilling, så passer det meget godt på os.
Mine 37 timer er ikke i praksis 37, nærmere 32, gr. afspadsering for ulempetider.
Min mand arbejder fuldtid, men typisk 15-30 timers merarbejde pr. måned, merarbejde både lagt hjemmefra og på job.


Jeg ved godt, at jeg og min omgangskreds ikke er repræsentative.

Jeg forstår dog ikke helt, hvordan din beskrivelse af jeres liv forholder sig til min undren over, at børnefamilier generelt skulle arbejde mere end barnløse, når der jo er barn syg, i nogle tilfælde mere sygdom, barsel og omsorgsdage at tage hensyn til. Særligt ikke, da du jo åbenbart arbejder mindre en 37 timer. (At du er dygtig og effektiv tvivler jeg ikke på - men der tror jeg nu barnløse og folk med børn er nogenlunde lige dygtige og effektive sådan i gennemsnit - hvorfor skulle der være forskel der?)

Som jeg også starter med at skrive og som flere også skriver, så er det med at gå tidligt jo det, der ofte opvejes af arbejde derhjemme, så det daglige fremmøde på kontoret er svært at tage til indtægt for noget - men det andet fravær har jeg svært ved at se kunne hentes ved at arbejde et par timer om aftenen. Som barnløse jo i øvrigt kan gøre.
0

Tilbage til "Livets forhold"