Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 321
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2859

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf Pjeps » 10. nov 2017, 09:55

Der ikke nogen fast dagsorden hverken på rækkefølge eller emner, men vi vender altid lige de ting der pt er aktuelle i vores liv hver i sær. Og ellers taler vi gerne om ting der er aktuelle i medierne og samfundet, rejser, hobbyer og så har jeg rigtig mange veninder der er sygeplejersker ligesom jeg, så der bliver også alt talt fag, selv om jeg prøver at styre samtalen uden om .

Vi diskuterer sjældent politik, lige bortset fra det som omhandler vores fag og vores vilkår., det kommercielt unægteligt ind på ind imellem, netop fordi det påvirker vores arbejde og vores vilkår.

Lige pt er det svært ikke at snakke om bandekrige og skyderier, jeg bor i Kbh NV, og der er nærmest konstant en flyver eller en helikopter der kredser, så bliver man jo lige mindet om det!
0
:ninja:
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 268
Likede indlæg: 1956

Indlægaf KinderBueno » 10. nov 2017, 11:50

Det afhænger lidt af, hvilken vennegruppe det er.
Mine to speciale-veninder er vildt sjove, og når vi mødes er der som regel lige en opdatering på vores liv, og så ellers alt fra dating (den ene er single og har altid gode historier) til samfundsrelaterede emner, arbejdsliv (eller mangel på samme), reality-TV, film, serier og politik. Det er altid skideskægt med dem og snakken dør sjældent.

Jeg har andre vennegrupper, hvor jeg godt kan genkende trådemnet. Vi er så småt ved at bevæge os hen imod voksentilværelsen med fast job, folk får stille og roligt børn, og så bliver snakken tit meget pæn og ukantet. Det er røvkedeligt, og jeg er nok også selv skyldig i det, men omvendt er det svært at stå alene og hive snakken i en sjovere retning. Jeg har selv lige købt hus og venter barn, men før jeg blev gravid, var det nok mest mig, som længtes efter unitiden, hvor vi løb tør for øl og i stedet delte en flaske små grønne, imens vi hørte alt for høj musik og grinte og satte verden på plads. De andre er ligesom videre fra dén tid...
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1224

Indlægaf lulu-p » 10. nov 2017, 12:52

Jeg er i 40erne med halvstore børn..og det samme er omgangskredsen. Vi snakker selvfølgelig børn, det er svært at undgå. Men det fylder langt langt mindre end da de var små. Jeg kan godt savne "børneboble-snakken". Nu er det trivsel, skoler, uddannelse...det bliver pludselig så alvorligt det hele.

Rejser, job, fritid, politik og noget så kedeligt som investeringer og pension snakker vi ofte om. Og så er vi i en alder hvor mange er ret veletablerede, så hus, bil og alle de kedelige materielle ting fylder helt sikkert mere end da vi var unge og ikke havde salt til et æg.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Lykke
Kort karma: 110
Likede indlæg: 2059

Indlægaf Lykke » 10. nov 2017, 13:11

Jeg har heller ikke noget imod til at tale om uddannelse eller børn. Men jeg synes ofte det bliver så endimensionelt.
Det er som om at - en del af dem jeg kender - har meget et: jamen det skal man- forhold til verden.
Visionerne, håbet, alternativet osv bliver der snakket mindre og mindre om med alderen. Virker det til.

Nogen gange går der også autopilot i den for mit eget vedkommende. Især hvis det ikke lykkes at tale om andre emner end fx børn. Så sidder jeg der og fortæller om Gurli gris og triggerstøvler. Jesus christ! Der bliver jeg træt af mig selv. Og der er jo ikke noget som sådan i vejen med det. Men når jeg så kommer hjem, og manden spørger, nå hyggede I? Så sidder jeg der og føler at, ja hvad fanden snakkede vi lige om i de 5 timer. Børn, hus, bil, mere børn, vuggestue, parforhold.
Hvad med veninden? Hvad tumler hun med - helt udenom børnene. Ja det glemte vi lige at snakke om.
2
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 166
Likede indlæg: 1843

Indlægaf girl_beat » 10. nov 2017, 14:10

Lykke skrev:Jeg har heller ikke noget imod til at tale om uddannelse eller børn. Men jeg synes ofte det bliver så endimensionelt.
Det er som om at - en del af dem jeg kender - har meget et: jamen det skal man- forhold til verden.
Visionerne, håbet, alternativet osv bliver der snakket mindre og mindre om med alderen. Virker det til.

Nogen gange går der også autopilot i den for mit eget vedkommende. Især hvis det ikke lykkes at tale om andre emner end fx børn. Så sidder jeg der og fortæller om Gurli gris og triggerstøvler. Jesus christ! Der bliver jeg træt af mig selv. Og der er jo ikke noget som sådan i vejen med det. Men når jeg så kommer hjem, og manden spørger, nå hyggede I? Så sidder jeg der og føler at, ja hvad fanden snakkede vi lige om i de 5 timer. Børn, hus, bil, mere børn, vuggestue, parforhold.
Hvad med veninden? Hvad tumler hun med - helt udenom børnene. Ja det glemte vi lige at snakke om.

Ha Ha - det lyder ret bekendt :lol:

Selv stikker vi lidt ud som 'yuppierne' i vennekredsen, og i nogle selskaber kan vi sagtens underholde med vores rejser, restaurantbesøg, dyre vaner, karriereplaner osv., mens vi i andre holder lav profil og bare snakker med, når der tales om børn og huspriser og genudsendelser i TV. Det er som regel ganske hyggeligt, men jeg kan netop godt gå hjem med følelsen af, at vi slet ikke har snakket rigtigt om, hvordan vi hver især går og har det...
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
JoyNips
Kort karma: 416
Likede indlæg: 6540

Indlægaf JoyNips » 10. nov 2017, 16:19

Det er forskelligt afhængigt af gruppen. Nogle veninder taler jeg mest om heste med. Andre om dyrkning af chili og tomat og om at bruge nyttedyr til at bekæmpe bladlus.
0
LaScrooge
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4210

Indlægaf LaScrooge » 11. nov 2017, 00:43

Her til aften har jeg talt med min veninde om at købe en stor grund og bygge en landsby hvor vi bor 8-10 venner, både familier og enlige. Vi har diskuteret jalousi, utroskab, tillid, samarbejde, at hun ikke har mødt sin kærestes familie, hvor og hvordan vi skal holde nytår og med hvem, arbejde, vi har snakket om en koncert vi skal til sammen, hvordan hun skal håndtere vores fælles vens kæreste, som er lidt jaloux på hende, mit problem med min kærestes ekskæreste, som har et problem med mig, forskellige situationer vi har stået i, principper og idealer, hvem vi kan lide og ikke lide, musik, politik, DF, hvordan man som samfund ender i væbnet revolution, hvad man fortæller sin kæreste om sine ekskærester, ærlighed, løgne, fortielser, vi har fortalt historier, grinet, set en video af en mand der spiller tuba til et KKK-optog og meget andet.

I min vennekreds generelt taler vi meget om livet og alle aspekter af det at være menneske. Hvad vi er for dyr og hvorfor. Vi diskuterer begreber, principper, idealer, moral, etik, meningen med livet, ambitioner og drømme, svære perioder, ting, vi har gjort som vi gerne vil forstå os selv bedre i, samfund, kultur, musik, film, kunst, oplevelser, analyserer tendenser, og vi planlægger fremtiden sammen, ting, vi gerne vil opleve med hinanden, vi snakker om hvad vi betyder for hinanden, vi fortæller historier om hinanden til hinanden, vender erfaringer vi har haft med hinanden, bearbejder fortiden og så videre. Jeg tror vi snakker om alt. På nær lige måske realkreditlån og hvilken rute man skal tage for at undgå myldretidstrafikken.
0
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 23
Likede indlæg: 612

Indlægaf Lathyrus » 11. nov 2017, 07:43

I min omgangskreds handler samtalerne meget om job, bolig, mad, børn, familie og rejser. Vi taler sjældent om parti-politik, men kan sagtens vende politiske emner feks folkeskolen eller sundhedsvæsnet.

Vi er i midt 30’erne og har stort set børn og fast ejendom alle sammen, så jeg tænker det er nogle helt naturlige samtale memner at have når job og familie fylder livet.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 913
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 9582

Indlægaf Dikus » 11. nov 2017, 13:52

Hvorfor taler I om bolig. Eller snarere: Hvad taler I om?
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 825
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 12892

Indlægaf LadyFox » 11. nov 2017, 14:18

Dikus skrev:Hvorfor taler I om bolig. Eller snarere: Hvad taler I om?

Jeg vil gerne lave nogle ændringer i min bolig, så det kan jeg godt snakke om. Derudover er det et altanptojekt på vej som jeg er ret træt af, så det er også et emne.
For lige at nævne de to mest aktuelle ting her.
1
"It was the beginning of the greatest Christmas ever. Little food. No presents. But there was a snowman in their basement."
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 23
Likede indlæg: 612

Indlægaf Lathyrus » 11. nov 2017, 16:11

Når vi taler om bolig i vennekredsen er det ofte noget med ombygning, haveprojekter, renovering - feks hvem kender en god murer, nogen går måske i flyttetanker, nogen overvejer at lægge lån om osv. Jeg synes der er mange bolig-emner der rør sig når de fleste har fast ejendom.
0
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 268
Likede indlæg: 1956

Indlægaf KinderBueno » 11. nov 2017, 16:18

Hos os er det køb af fast ejendom, stigende boligpriser i Aarhus og København, kommende boligbobler... Mest fordi min kæreste og jeg lige har købt hus, og størstedelen af "hans" venner har for længst købt hus, så de har allesammen været igennem møllen og har en mening om det. Men ja, det er ret kedeligt.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 11. nov 2017, 17:52

KinderBueno skrev:

Hos os er det køb af fast ejendom, stigende boligpriser i Aarhus og København, kommende boligbobler... Mest fordi min kæreste og jeg lige har købt hus, og størstedelen af "hans" venner har for længst købt hus, så de har allesammen været igennem møllen og har en mening om det. Men ja, det er ret kedeligt.

(Har stadig ikke lært at muligquote)

Tænker, det hænger sammen med alder. Ombygninger er ikke de store samtaleemner her længere. De er der bare. tænker også lidt, at når jeg flytter, er det mere sådan "Jeg flytter derhen" end at huskøb er et egentligt samtaleemne, som da vi var unge og købte første hus.

... Og så er vi nok lidt tilbage ved startemnet. Og min kommentar om, at der måske er en sammenhæng i TS' observationer og mine, hvor vi står 10-15 år senere og tænker... "Ja... så er der styr på rammerne. Men hvad i alverden gør mig egentlig glad?"
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 119
Likede indlæg: 2221

Indlægaf Velvet-Goldmine » 11. nov 2017, 20:46

Almindeligvis taler vi om alt mellem himmel og jord - politik, miljø, arbejdsliv, mænd, børn, pludseligt opståede filosofiske tanker osv. men jeg kan tydeligt mærke at jeg selv er blevet umanerligt 'kedelig' at tale med de sidste måneder. Jeg er sygemeldt med stress og en af de herlige bivirkninger ved stress er at ens hjerne bliver omdannet til mos. Jeg kan simpelthen ikke overskue en dybere samtale med mange facetter og kan i øvrigt heller ikke huske mange ord, så det bliver noget underligt hakkende halvgennemtænkt pladder der kommer ud, som i øvrigt gør mig vanvittigt træt i løbet af kort tid.
Det viser sig også herinde (ikke fordi jeg har været specielt filosofisk herinde dog, men trods alt med lidt mere tankevirksomhed :-D ) men de sidste måneder har jeg lagt billeder ind af mine nye (indrømmet; absolut bedårende og nuttede hundehvalp), men det er hvad jeg sådan lige kan svinge mig op til.
Jeg vil have min hjerne igen, så jeg kan føre en meningsfuld samtale og rent faktisk være hurtig nok til at være lidt vittig og skarp igen.

For mig handler det altså ikke så meget om alder, men belastning, og det tror jeg faktisk sagtens man kan overføre til et generelt perspektiv. Ikke alt man nødvendigvis er stresset som 'voksen', men hvis ressourcerne er brugt op af at jonglere karriere, management af 2 unger og en husholdning osv. så er der bare ikke skidemeget energi til også at diskutere universtes sorte huller og multible dimensioner, uanset hvor interessant det umiddelbart forekommer.
3
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 11. nov 2017, 22:48

Velvet-Goldmine skrev:Almindeligvis taler vi om alt mellem himmel og jord - politik, miljø, arbejdsliv, mænd, børn, pludseligt opståede filosofiske tanker osv. men jeg kan tydeligt mærke at jeg selv er blevet umanerligt 'kedelig' at tale med de sidste måneder. Jeg er sygemeldt med stress og en af de herlige bivirkninger ved stress er at ens hjerne bliver omdannet til mos. Jeg kan simpelthen ikke overskue en dybere samtale med mange facetter og kan i øvrigt heller ikke huske mange ord, så det bliver noget underligt hakkende halvgennemtænkt pladder der kommer ud, som i øvrigt gør mig vanvittigt træt i løbet af kort tid.
Det viser sig også herinde (ikke fordi jeg har været specielt filosofisk herinde dog, men trods alt med lidt mere tankevirksomhed :-D ) men de sidste måneder har jeg lagt billeder ind af mine nye (indrømmet; absolut bedårende og nuttede hundehvalp), men det er hvad jeg sådan lige kan svinge mig op til.
Jeg vil have min hjerne igen, så jeg kan føre en meningsfuld samtale og rent faktisk være hurtig nok til at være lidt vittig og skarp igen.

For mig handler det altså ikke så meget om alder, men belastning, og det tror jeg faktisk sagtens man kan overføre til et generelt perspektiv. Ikke alt man nødvendigvis er stresset som 'voksen', men hvis ressourcerne er brugt op af at jonglere karriere, management af 2 unger og en husholdning osv. så er der bare ikke skidemeget energi til også at diskutere universtes sorte huller og multible dimensioner, uanset hvor interessant det umiddelbart forekommer.

Helt enig... Og midt i alt det skal man passe på, man ikke glemmer sig selv
0

Tilbage til "Livets forhold"