Det er ikke rigtig jul uden...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf JoyNips » 9. dec 2017, 08:05

Sushi den 23. :-D
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf vibbsen » 9. dec 2017, 08:52

Det er ikke jul uden at følgende dialog har fundet sted over ris alamanden

Min mor : "Hr.vibbsen, jeg har købt is til dig"
Hr.vibbsen "Jamen, svigemor. Jeg kan ikke lide is"
Min mor "Er du sikker. Du spiser da ikke ris ala mande"
Hr.vibbsen (med lidt træt stemme) "Ja, jeg er helt sikker. Og jeg kan godt lidt ris ala mande."
Min mor "Er du sikker på det. Du kan jo ikke lide risengrød"
Jeg bryder ind "Mor, det er mig der ikke bryder mig om ris ala mande"
Min mor "Nårrrrhhh....
Min mor vender sig mod hr.vibbsen "Men vil du så have varmet kirsebær sovsen ?"
Hr.vibbsen (sparker mig over benet fordi jeg er ved at dø af indestænkt latter) "Svigermor. Jeg skal slet ikke have kirsebær sovs på"
Min mor "Er du sikker.. det plejer du da, gør du ikke ?"
Hr.vibbsen (husker den samtale han og jeg havde om at det er en god læringsproces udi at bære over, sådan at have min mor på besøg)"Ja, svigermor. Jeg er helt sikker. Jeg har aldrig spist kirsebær sovs på min ris ala mande i de 17 år vi har holdt jul på"
Min mor "Nårh...Men vil du så have et glas portvin ?"
Hr.vibbsen (giver op og har svært ved at lade være med at grine)"Nej, svigermor. Det vil jeg ikke. Jeg drikker ikke portvin. Og har -uanset hvad du synes at kunne huske ALDRIG drukket det til min ris ala mande"
Min mor Ser lidt fornærmet ud. Som om hendes hukommelse er så dårlig:"Nå..Men så værsgo"

Det er det samme hver eneste år.......
21
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf FruKuk » 9. dec 2017, 11:01

Det er mandens tradition ikke min, men den er så bizar, at den må nævnes;

1. juledag til sen morgenmad (nej det er ikke brunch!!) skal der serveres hjemmelavet sylte og varm nisseøl med sukker :wacko:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf FruKuk » 9. dec 2017, 11:02

vibbsen skrev:Det er ikke jul uden at følgende dialog har fundet sted over ris alamanden

Min mor : "Hr.vibbsen, jeg har købt is til dig"
Hr.vibbsen "Jamen, svigemor. Jeg kan ikke lide is"
Min mor "Er du sikker. Du spiser da ikke ris ala mande"
Hr.vibbsen (med lidt træt stemme) "Ja, jeg er helt sikker. Og jeg kan godt lidt ris ala mande."
Min mor "Er du sikker på det. Du kan jo ikke lide risengrød"
Jeg bryder ind "Mor, det er mig der ikke bryder mig om ris ala mande"
Min mor "Nårrrrhhh....
Min mor vender sig mod hr.vibbsen "Men vil du så have varmet kirsebær sovsen ?"
Hr.vibbsen (sparker mig over benet fordi jeg er ved at dø af indestænkt latter) "Svigermor. Jeg skal slet ikke have kirsebær sovs på"
Min mor "Er du sikker.. det plejer du da, gør du ikke ?"
Hr.vibbsen (husker den samtale han og jeg havde om at det er en god læringsproces udi at bære over, sådan at have min mor på besøg)"Ja, svigermor. Jeg er helt sikker. Jeg har aldrig spist kirsebær sovs på min ris ala mande i de 17 år vi har holdt jul på"
Min mor "Nårh...Men vil du så have et glas portvin ?"
Hr.vibbsen (giver op og har svært ved at lade være med at grine)"Nej, svigermor. Det vil jeg ikke. Jeg drikker ikke portvin. Og har -uanset hvad du synes at kunne huske ALDRIG drukket det til min ris ala mande"
Min mor Ser lidt fornærmet ud. Som om hendes hukommelse er så dårlig:"Nå..Men så værsgo"

Det er det samme hver eneste år.......


Love it :lol:
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf Spjaerten » 9. dec 2017, 11:04

Risengrød til frokost eller aften den 23.
Pynt af juletræ den 23.
Disneys juleshow.
Så meget sovs til anden at man næsten kan lave en suppe tallerken, naturligvis med Taffel Chips til at dyppe i.
Ris ala mande til morgenmad den 25.
Hjemmelavede stegte sild. Alt andet er så som så, eller dvs. Jeg skal også gerne ha min årlige portion af medister og stuvet hvidkål (med kanelsukker). Kan egentlig ikke li det, men det hører sig til.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf vibbsen » 9. dec 2017, 11:23

Iøvrigt så er det ikke rigtig jul hvis vi ikke får biksemad 1.juledag. Ande/flæskestegsbiks med masser af sovs snasket hen over....Det smager simpelthen himmelsk.

Min mor (Hende fra før) siger altid "Du har laaaaavet aaaaaaalt for meget mad. Hvem skal dog spise aaaaalt det mad." når hun ser at jeg steger 2 ænder og en flæskesteg til 5 mennesker. Jeg gider ikke blive ved med at forklare at det er fordi der skal være til biksemad. For det har jeg naturligvis sagt de sidste 10 år :-D Min far deler iøvrigt ikke hendes opfattelse...Han synes det er kæmpe fedt at han kan få lov til at få BÅDE et andelår. OG et andebryst. OG en skive flæskesteg. Og måske et andelår mere. Og så lige slutte af med en lille skive steg.....

Min mor har et selvbillede af hende og min far som sådan nogen lidt småtspisende pensionister. Og intet er længere fra sandheden. De ÆDER. Jeg sørger altid for at der er fyldt godt op i køleskabet når de kommer. Men jeg kan være helt sikker på at der er ikke andet end krummer når de rejser. Og de har brugt alt toiletpapiret....

Det griner hr.vibbsen og jeg af.....Vores joke er at de spiser som et par småfugle....Og skider som et par velvoksne havmåger

Billede

I det hele taget vil det ikke være rigtig jul uden mine forældre (især min mor) til at drive os til vanvid :-D :love2:
10
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf Lurende Peber » 9. dec 2017, 11:32

24/12: And, Flæskesteg og Ris ala mande MED kirsebærsovs!
-Min hustru og hendes søster skal højlydt diskutere regler for mandelfiskning, og hvilken vej om bordet fadet skal gå.
-Ikke hvert år men jævnligt skal min papsvigermor lige bemærke, om det er fordi jeg er katolik, at jeg ikke går så meget op i de fleste danske traditioner. (Jeg har aldrig været katolik og er ikke medlem af noget trossamfund gennem de sidste ca 40år)

25/12:Hjemmelavede Casoncelli :savl: :dåne:

26/12: INTET! Ingen aftaler og take-away mad. OK evt. tømme opvaskemaskine.

Et sted mellem 27-30/12: 6er spil hos min svigermor. Og diskussion om regler :rulle:

Generelt i december: alt for meget småkager og gnask :blush2:
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf BlueBunny » 9. dec 2017, 12:01

Hygge, varme og gaver under juletræet.
Kl 16 Disney jul
Duft af julemad og gran og lyden af julemusik.
God tid ved bordet.
Dug på bordet og stearinlys. Masser af stearinlys
Flæskesteg, brunede og alm kartofler, rødkål
Ris alamande og mandelgave
Chokolader en masse.

Meget gerne sne udenfor :)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Guldfuglen
Indlæg: 165
Tilmeldt: 8. sep 2015, 20:45
Kort karma: 31
Likede indlæg: 425

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf Guldfuglen » 9. dec 2017, 13:42

Vi kører præcist samme manuskript hvert år. Jeg har aldrig holdt jul andre steder end hjemme ved mine forældre, og jeg kan bedst lide når vi har gæster, så er det lidt mere højtideligt.

Vi starter aftenen med at tage i kirke, hvor vi hele byen kommer, så vi får sagt god jul til vennerne. Vi chiller med Disneys juleshow, hvis det passer med tidspunktet. Vi spiser and, kartofler, brunede kartofler, brun sovs, taffel chips og rødkål. Risalamande og mandelgave. Vi læser juleevangeliet i et andet rum, imens min far tænder levende lys på juletræet. Og det er det magiske øjeblik for mig juleaften; når vi træder ind i stuen, der kun er oplyst af juletræet. Vi vælger typisk en sang hver fra et hjemmelavet julehæfte. Gaveoppakningen foregår på tur, én af gangen og kan tage lang tid - imens hygger vi med konfekt og julesmåkager. Sidst på aftenen/natten spiller vi gerne et brætspil eller ser en julefilm eller noget. Klokken er tit 1-2 inden vi kommer i seng.

... Synes pludseligt vi lyder ret kristne, men er vi nu ikke, det er bare tradition.
1
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf Ladysparrow » 9. dec 2017, 19:26

Juletræet som min mor jeg pynter lille juleaften, farseret kalkun med alt tilbehør, ris a la mande med lun kirsebærsovs hvor alle holder øje med alle og der gættes på hvem som finder mandlen. Efter desserten slås der mave og vi rydder af. Så skal der danses om juletræet mens min lillebror som altid brokket sig over at alle vers skal synges og min mor insisterer på at alle sange skal synges. I dag er det bare i sjov og fordi sådan har de altid gjort. Efter dansen får vi kaffe og knas og aftenens yngste deltager deler den første pakke ud.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf hotlips » 10. dec 2017, 02:13

vibbsen skrev:Iøvrigt så er det ikke rigtig jul hvis vi ikke får biksemad 1.juledag. Ande/flæskestegsbiks med masser af sovs snasket hen over....Det smager simpelthen himmelsk.

Min mor (Hende fra før) siger altid "Du har laaaaavet aaaaaaalt for meget mad. Hvem skal dog spise aaaaalt det mad." når hun ser at jeg steger 2 ænder og en flæskesteg til 5 mennesker. Jeg gider ikke blive ved med at forklare at det er fordi der skal være til biksemad. For det har jeg naturligvis sagt de sidste 10 år 2:


Det hører helt sikkert til med rester der er fantastiske, vi er 3 til jul og normalt beregner jeg 250 g kød til mig og min dreng tilsammen til aftensmad, men flæskestegen til jul vejer i omegnen af 4 kilo. Første juledag får vi det samme som juleaften og det er ikke nogen lille detalje at flæskesteg og hele molevitten er godt til at varme så det smager lige så godt anden dag, anden juledag tager han hjem til sin far og så indhenter jeg sådan Ca hele året hvor jeg normalt spiser i underkanten, især af kød, og så plejer det at passe med at vi kan få biks når han kommer hjem et par dage efter. Vi har ikke måttet smide noget ud endnu.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf hotlips » 10. dec 2017, 02:28

Her er det et must med julemandsstøvlen, det er sådan en røvgrim kæmpe plastik støvle der kom frem hos min farfar og farmor hver jul da jeg var barn, da jeg så som voksen var flyttet til Assens og skulle holde jul kun med min søster for første gang derovre i stedet for at være hjemme og være mange med familien i København så talte jeg i telefon med min farmor et par måneder før hvor vi så talte om traditioner og jeg fik åbenbart sagt at julemandsstøvlen var vigtig.
Er par dage efter kom jeg hjem til en stor pakke, der var julemandsstøvlen og et arsenal af juleduge, lys og det obligatoriske læs af årsuroer, årsklokker osv.

Min farmor er en meget sød dame, og det var bare fantastisk, jeg har stadig kortet der var med, det kommer op på chatollet i stuen hvert år.

Og min dreng jokker rundt med støvlen på mindst en gang om dagen hele december, han prøver at få begge fødder i og prøver at kravle med den op armen , alt det syntes jeg også var vildt sjovt da jeg var barn.
1
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf Badesandalen » 11. dec 2017, 20:49

For mig er det ikke rigtig jul uden "der er kun X dage til jul! :8: " - og jeg er right on track.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf sigge » 12. dec 2017, 07:31

For mig er det ikke rigtig jul uden at gå rundt om juletræet og synge julesalmer og slutte af med "Dejlig er Jorden", inden vi går over til de verdslige sange som "Sikken voldsom trængsel og alarm". Og så skal vi altid synge "Højt fra træets grønne top", og navnene på alle de tilstedeværende "børn" (min søster på 38 er den yngste) skal flettes ind. Mit og min fætters er der allerede, så vi skal bare finde ud af, hvad min søster og kusine skal være.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Det er ikke rigtig jul uden...

Indlægaf lillebjoern » 12. dec 2017, 09:15

Det er ikke rigtig jul uden flæskesteg med brun sovs og det hele (MED franske!), at danse om juletræet med min mors oldgamle julesalmehæfter, at pynte juletræet med mine brødre, at gå en aftentur rundt om Søerne efter maden, at se Disneys Juleshow kl. 17.00 med duften af steg i køkkenet, at lave julekort med min mor (som jeg desværre ikke kan i år grundet eksamen), julefrokost 2. og 3. juledag, min mors hjemmelavede julekonfekt, et evigt skænderi med min bror som hader julen, en lang togtur d. 25., familie og sne.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Livets forhold"