Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Pax Romana » 12. dec 2017, 09:37

LadyFox skrev:Det må være dejligt ikke at have et lærred med alle mulige præfabrikerede streger der forhindre at lave de der skide gode skitser man finder passende :)
Det er bare min grundholdig til livet. Det kan godt være at jeg har fået et lærred med præfabrikerede streger, men dem kan jeg jo vælge at male over. Kan jeg ikke det, så kan jeg male dem i en farve jeg godt kan lide. Ellers må jeg finde glæde i de farver som er valgt for mig.
5
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf lillebjoern » 12. dec 2017, 10:05

Det er et spørgsmål, jeg selv har tænkt meget over. Man vælger jo ikke at blive født, man bliver født på baggrund af et egoistisk (og biologisk) ønske om at føre sin egen art videre. Mange - også her i tråden - betrager livet som en gave, men det er da bestemt ikke en gave, hvis man fx er født med et ekstremt svært handicap, er dybt deprimeret, bliver misbrugt og mishandlet i sin barndom el. lign. Jeg synes det er en meget naiv og oldnordisk tilgang at have til livet at man anskuer det som en "gave". Min kæreste ser det lige sådan, "Jamen jeg er da glad for at være blevet født, der er så meget smukt i verden!", men det er jo individuelt. Jo, naturen er smuk og kærligheden er smuk, men opvejer den al den dårligdom et menneske kan opleve? Al den smerte, død, katastrofe og ødelæggelse et menneske kan være udsat for? Jeg tror flere ville ønske at de ikke var født, men at tage skridtet med at tage livet af sig selv er jo alligevel stort og grænseoverskridende. Det må dog være uendeligt dejligt at anskue livet som en gave og dermed være tilfreds, jeg synes bare det er naivt og uoplyst.
4
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Animi » 12. dec 2017, 10:32

Jeg synes også det er lidt mærkeligt det der med at man skal se livet som en gave. Hvorfor? Jeg kan ikke se hvordan livet kan være en gave, en gave er jo normalt noget man kan sige nej tak til. Livet er til gengæld noget man bliver påduttet og ikke kan sige nej til.
Jeg er da selv glad for mig liv og for at været blevet født, men jeg er jo så også heldig at være født i den bedre del af verden. Den del, hvor jeg vokser op i et samfund med adgang til uddannelse, tag over hovedet, rent drikkevand og hvor jeg ved at der stort set altid vil blive taget hånd om mig. Den del af verden, hvor der er 95% sandsynlighed for at jeg blev født fordi jeg var ønsket.
Men hvad med den del af verden, hvor børn bliver født fordi der ikke har været andet alternativ. Hvor børn bliver født, fordi der er stor sandsynlighed for at de vil dø, derfor får forældrene mange børn så der er nogen til at tage sig af dem. Den del af verden, hvor man bliver født ind i livslang fattigdom, hvor rent drikkevand er en sjældenhed og hvor man kan blive nødt til at prostituere sig selv for at overleve. Eller bortadoptere sine børn væk til andre dele af verden, fordi man ved de vil få et bedre liv der. Skal de også se livet som en gave?
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Rapfisk » 12. dec 2017, 10:38

lillebjoern skrev:Det er et spørgsmål, jeg selv har tænkt meget over. Man vælger jo ikke at blive født, man bliver født på baggrund af et egoistisk (og biologisk) ønske om at føre sin egen art videre. Mange - også her i tråden - betrager livet som en gave, men det er da bestemt ikke en gave, hvis man fx er født med et ekstremt svært handicap, er dybt deprimeret, bliver misbrugt og mishandlet i sin barndom el. lign. Jeg synes det er en meget naiv og oldnordisk tilgang at have til livet at man anskuer det som en "gave". Min kæreste ser det lige sådan, "Jamen jeg er da glad for at være blevet født, der er så meget smukt i verden!", men det er jo individuelt. Jo, naturen er smuk og kærligheden er smuk, men opvejer den al den dårligdom et menneske kan opleve? Al den smerte, død, katastrofe og ødelæggelse et menneske kan være udsat for? Jeg tror flere ville ønske at de ikke var født, men at tage skridtet med at tage livet af sig selv er jo alligevel stort og grænseoverskridende. Det må dog være uendeligt dejligt at anskue livet som en gave og dermed være tilfreds, jeg synes bare det er naivt og uoplyst.

Man bliver jo ikke glad for alle gaver, man får. Man kan sagtens synes, at livet er en gave og stadig være bevidst om livets skyggesider. For mig er livet bedst (den bedste gave, om man vil), når man netop formår at se både lyset og mørket, både de små ting og de store sammenhænge. Det synes jeg overhovedet hverken er naivt eller uoplyst - tvært imod.
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2017, 12:43

Animi skrev:Jeg synes også det er lidt mærkeligt det der med at man skal se livet som en gave. Hvorfor?
[...]

Om du får noget godt ud af det eller vil have det byttet/leveret tilbage, er én ting.
Men det er vel under alle omstændigheder en gave ... når du ikke har betalt for det.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Animi » 12. dec 2017, 12:49

dgd2007 skrev:
Animi skrev:Jeg synes også det er lidt mærkeligt det der med at man skal se livet som en gave. Hvorfor?
[...]

Om du får noget godt ud af det eller vil have det byttet/leveret tilbage, er én ting.
Men det er vel under alle omstændigheder en gave ... når du ikke har betalt for det.


Nej det synes jeg ikke det er.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Animi » 12. dec 2017, 12:57

Fordi altså... der er mange ting jeg har fået gratis, uden at jeg anser det som en gave. Sygdomme fx. Jeg anser ikke ligefrem influenza som en gave.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2017, 13:28

Animi skrev:Fordi altså... der er mange ting jeg har fået gratis, uden at jeg anser det som en gave. Sygdomme fx. Jeg anser ikke ligefrem influenza som en gave.

Ah ok. Jeg troede vi snakkede mere overordnet om "livet" - altså ikke om man var tilfreds med alle de tildragelser, man kan komme ud for. :)

Hvis nogen køber en bil til dig kvit og frit, så selv hvis din påskønnelse måske falder, fordi den punkterer, eller du kører ind i noget ... det ændrer jo ikke på, at bilen stadigvæk var en gave. Det er på den måde, jeg mener.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Animi » 12. dec 2017, 13:34

dgd2007 skrev:
Animi skrev:Fordi altså... der er mange ting jeg har fået gratis, uden at jeg anser det som en gave. Sygdomme fx. Jeg anser ikke ligefrem influenza som en gave.

Ah ok. Jeg troede vi snakkede mere overordnet om "livet" - altså ikke om man var tilfreds med alle de tildragelser, man kan komme ud for. :)

Hvis nogen køber en bil til dig kvit og frit, så selv hvis din påskønnelse måske falder, fordi den punkterer, eller du kører ind i noget ... det ændrer jo ikke på, at bilen stadigvæk var en gave. Det er på den måde, jeg mener.


Jeg snakker også om livet overordnet - og det at blive født og få lov til at være i live, ser jeg ikke som en gave.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Slettet bruger » 12. dec 2017, 13:39

På en måde ville jeg faktisk foretrække ikke at have være blevet født. Det svinger lidt.

Jeg oplever det som at nogen mennesker får et eller anden slags glæde ud af ting og livet som sådan som jeg ikke har adgang til. A la folk kan go sygt meget op i at de fik en sweater i julegave eller w/e. Også omvendt, hvor folk kan opleve et meget negativt hvis der sker en eller anden bagatel, at folk kan gå helt agurk over at de har våde sko eller w/e.

Tror måske jeg oplever verden meget neutralt. Som om det bare er en masse stuff der er der og som sker, men i det store og hele betyder det jo ikke rigtigt noget.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Animi » 12. dec 2017, 13:39

Falstria skrev:
Animi skrev:
dgd2007 skrev:
Animi skrev:Fordi altså... der er mange ting jeg har fået gratis, uden at jeg anser det som en gave. Sygdomme fx. Jeg anser ikke ligefrem influenza som en gave.

Ah ok. Jeg troede vi snakkede mere overordnet om "livet" - altså ikke om man var tilfreds med alle de tildragelser, man kan komme ud for. :)

Hvis nogen køber en bil til dig kvit og frit, så selv hvis din påskønnelse måske falder, fordi den punkterer, eller du kører ind i noget ... det ændrer jo ikke på, at bilen stadigvæk var en gave. Det er på den måde, jeg mener.


Jeg snakker også om livet overordnet - og det at blive født og få lov til at være i live, ser jeg ikke som en gave.


Men det er da et privilegium :)


Næh, det synes jeg ikke engang det nødvendigvis er.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Aragorn » 12. dec 2017, 13:40

Naturligvis er det uretfærdigt. Naturligvis lider man. Naturligvis er det meningsløst. Det er en triviel diskussion.

Spørgsmålet er, hvordan man vælger at håndtere, at det netop er de ting. Det er også en meget mere interessant diskussion.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Slettet bruger » 12. dec 2017, 13:45

Tror jeg lever lidt som en robot, jeg registrerer mange mener et eller andet er en god ting at gøre, og så gør jeg det fordi why not, det kan jo være jeg får noget ud af det. Og så triller jeg derudad i nogen år, til jeg bliver træt af det, og så prøver noget andet osv.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf paint » 12. dec 2017, 13:58

:-D

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Slettet bruger » 12. dec 2017, 16:29

Noget andet er at sådan nogen diskussioner tenderer til at blive mere negative om vinteren, i mørke, kulde og sne, end om sommeren, når man sidder i solen med en drink :)
2

Tilbage til "Livets forhold"