Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Ieatmars » 9. dec 2017, 17:33

Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:

Ser i, at blive født er ikke vores valg. Vores forældre vælger på et el andet tidspunkt at få et barn og så bliver vi født.
Og én ting vi alle kan blive enige om er al den ansvar som man får som voksen er rigtig hårdt. Men er det ikke unfair? Jeg tænker lidt at hvis en kvinde og en mand vælger at få et barn er det så ikke DERES ansvar at sørge for barnet får et godt liv, en bolig, og så en smule hjælp med økonomien osv.

fx vil jeg ønske mine forældre kunne hjælpe mig mht lejlighed, og økonomi osv osv.
Og jeg er nok ikke den eneste der har det sådan, men jeg elsker dem og jeg ved de har gjort deres bedste og givet mig alt hvad de kunne give mig. Jeg bebrejder dem slet ikke

Men er det ikke unfair at man bare bliver født og så skal man knokle og knokle i livet for at få det arbejde man vil have, uddannelse, bolig, osv..

Hvad synes du?
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Lykke » 9. dec 2017, 17:48

Ville du virkelig ønske de hjalp dig med lejlighed og økonomi?

Mener du ikke det har en værdi at kunne klare sig selv?

Hvorfor er det forældrene som har ansvaret? Og hvad tænker du om samfundets ansvar i denne forbindelse?
Gælder dette ansvar hele barnets liv?
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Juki » 9. dec 2017, 17:53

Nej.

Hvis ens forældre skulle sørge for alt i ens liv skulle ens bedsteforældre jo gøre det samme, ens oldeforældre skulle gøre det samme osv. osv.

Jeg ved ikke om det er uretfærdigt at blive født? I princippet kan man jo bare gøre en ende på det hvis man vil. Det står jo en frit for. Ikke at jeg synes man skal begå selvmord, min pointe er bare at der jo ikke er nogen der tvinger en til ikke at gøre det forbi(medmindre man fx er multihandicappet, holdes kunstigt i live eller lignende)

Tit bliver det også nævnt at det altid er et egoistisk valg at få børn. Det er jeg heller ikke altid enig i, afhængig af sammenhængen.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Sangius » 9. dec 2017, 17:55

Jeg synes man som forældre har et ansvar for sine børn i et vist omfang. Man har et ansvar for at lære dem at klare sig selv, og ikke hjælpe dem når de bør kunne selv.

Hvis jeg levede for evigt kunne jeg da godt dedikere mit liv til at sørge for min datter hele hendes liv. Men jeg lever ikke evigt, så hun skal kunne kalre sig selv på et tidspunkt.

Det, og så gider jeg virkelig ikke - har også mit eget liv :D
Senest rettet af Sangius 9. dec 2017, 18:44, rettet i alt 1 gang.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Tobywan » 9. dec 2017, 18:08

Nej, dine forældre skal lære dig at klare dig selv. De skal ikke støtte dig økonomisk og feje for dig i dit voksenliv.
4
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Chatsy » 9. dec 2017, 18:16

Næh.

Og så er jeg i øvrigt ikke enig i, at det ansvar, der følger med at være voksen, er særligt hårdt.
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf LadyFox » 9. dec 2017, 18:22

Tja, tjo. Altså hvis man virkelig hader sit liv, altid har gjort det og altid vil gøre det, så muligvis.
Men sådan lever de færreste jo trods alt, deres liv.
Hvis man har eller har haft en eller anden værdi i livet er det jo heller ikke helt spildt.

Jeg har selv stået i en usikker boligsituation en del af, og det kunne ærligt talt have været ret fedt hvis min mor havde haft mulighed for et forælder køb, men det er nu ikke noget jeg synes min mor har skyldt mig, eller burde have fundet råd til - jeg er et voksent menneske, og det gik jo trods alt alligevel. Og har det været helt galt har min mor trods alt haft en sofa. Hvis min boligsituation var helt umulig kunne jeg jo også "bare" have flyttet til et af de steder i landet hvor der faktisk står billige lejeboliger tomme. Det ville for mig være aller sidste udvej, jeg har et behov for at være tæt på min familie - men det var da en bedre mulighed end at min mor skulle ud og finde et par millioner til en lejlighed.
1
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Juki » 9. dec 2017, 18:25

Rikke skrev:Jeg sætter en stor ære i, at klæde min datter ordentligt på, så hun lærer at klare sig selv. Det ser jeg bestemt ikke noget uretfærdigt i.

Tværtimod synes jeg det er ekstremt barnligt og forkælet at forvente bolig og økonomisk tilskud fra sine forældre, med argumentet om, at man jo ikke selv har valgt at blive født. Vor herre bevares :rulle:

Heh, det minder mig om noget jeg lærte at sige som barn, fordi jeg lod mig inspirere af min storesøster.

Hvis vi blev uvenner med vores mor, fx over pligter, grundet teenageladhed så sluttede vi bare af med at sige "... Og undskyld, jeg blev født!!!" :lol2:
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Tux » 9. dec 2017, 18:36

Nej det er ikke dine forældres ansvar at sørge for dig når du er blevet voksen..
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf achillaxedprune » 9. dec 2017, 19:10

Det tangerer til verdens mest utaknemmelige måde at tænke på... Hvad med at tænke; "Tak fordi I bragte mig ind i verden"? .... I stedet for at tænke; "Hvor uretfærdigt I bragte mig ind i verden... I skylder penge. For altid. Egoister!!"

Christ.
6
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Joe » 9. dec 2017, 19:20

Mine forældre gav mig en 18 år lang barndom, der har rustet mig til at tage ansvar for mig selv som voksen.
De har eddermanme knoklet og brugt mange penge, trods de ikke var verdens rigeste mennesker, på mig og mine tre søskende i vores barndom.

Jeg skal slet slet ikke se det uretfærdige i, at de ikke hjalp med bolig og økonomi, da jeg rykkede ud.
Her ti år efter jeg blev myndig tjener jeg desuden mere end mine forældre hver især gør. De skylder mig intet. Jeg skylder dem alt.
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf vibbsen » 9. dec 2017, 22:03

Ieatmars skrev:Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:

Ser i, at blive født er ikke vores valg. Vores forældre vælger på et el andet tidspunkt at få et barn og så bliver vi født.
Og én ting vi alle kan blive enige om er al den ansvar som man får som voksen er rigtig hårdt. Men er det ikke unfair? Jeg tænker lidt at hvis en kvinde og en mand vælger at få et barn er det så ikke DERES ansvar at sørge for barnet får et godt liv, en bolig, og så en smule hjælp med økonomien osv.

fx vil jeg ønske mine forældre kunne hjælpe mig mht lejlighed, og økonomi osv osv.
Og jeg er nok ikke den eneste der har det sådan, men jeg elsker dem og jeg ved de har gjort deres bedste og givet mig alt hvad de kunne give mig. Jeg bebrejder dem slet ikke

Men er det ikke unfair at man bare bliver født og så skal man knokle og knokle i livet for at få det arbejde man vil have, uddannelse, bolig, osv..

Hvad synes du?


Nej. Jeg synes ikke at det er unfair at man bare bliver født, og så skal knokle og knokle for at få de ting man vil have....

Ærlig talt, så synes jeg - og nu bliver jeg nok lidt spids - at du lyder som en forkælet tøs som skulle se at få hovedet ud af røven....Og se livet som den ægte gave det faktisk er.....

Jeg håber ihvertfald ikke at min datter om 19 år opretter et tråd på et eller andet forum hvor hun på stiller spørgsmålet om det virkelig kan være rigtigt at man som forældre bare kan slippe ansvaret for sine børn når de bliver voksne.......
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Slettet bruger » 9. dec 2017, 22:54

Ieatmars skrev:Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:

Ser i, at blive født er ikke vores valg. Vores forældre vælger på et el andet tidspunkt at få et barn og så bliver vi født.
Og én ting vi alle kan blive enige om er al den ansvar som man får som voksen er rigtig hårdt. Men er det ikke unfair? Jeg tænker lidt at hvis en kvinde og en mand vælger at få et barn er det så ikke DERES ansvar at sørge for barnet får et godt liv, en bolig, og så en smule hjælp med økonomien osv.

fx vil jeg ønske mine forældre kunne hjælpe mig mht lejlighed, og økonomi osv osv.
Og jeg er nok ikke den eneste der har det sådan, men jeg elsker dem og jeg ved de har gjort deres bedste og givet mig alt hvad de kunne give mig. Jeg bebrejder dem slet ikke

Men er det ikke unfair at man bare bliver født og så skal man knokle og knokle i livet for at få det arbejde man vil have, uddannelse, bolig, osv..

Hvad synes du?


Sydafrikanren David Benatar har skrevet en bog om det, han mener det er amoralsk og dårligt overhovedet at få børn, fordi man så bringer mere lidelse og problemer ind i verden.

Billede

Professor David Benatar - Better Never to Have Been argues for a number of related, highly provocative, views: (1) Coming into existence is always a serious harm. (2) It is always wrong to have children. (3) It is wrong not to abort fetuses at the earlier stages of gestation. (4) It would be better if, as a result of there being no new people, humanity became extinct.

1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf hotlips » 10. dec 2017, 01:44

Jeg synes det er helt fair hvis man synes det er en plage at leve at så går man ud og hænger sig. Virkelig og også uden man er syg eller andet der er værre end hvad de fleste holder ud. Jeg tror det ville være en lettelse for en del hvis ikke det var tabu.

Men at bebrejde sine forældre at man blev født fordi at så skal man arbejde, det har jeg ikke noget til overs for.

Jeg synes bestemt man har et ansvar for sine børn og min dreng kommer også til at få mere hjælp end jeg selv fik da jeg flyttede hjemmefra, jeg bebrejder helt sikkert mine egne for overhovedet ikke at hjælpe os med noget men det er først og fremmest fordi de sad godt i det og de ville gerne have hjulpet men de valgte at lade deres nye ægtefæller bestemme over både praktisk og alt andet andet i deres forhold til os.

Jeg har ikke de mindste skrupler over at bringe børn i verden, hverken ham jeg har eller eventuelle fremtidige børn, liv er i mine øjne en gave,det er mit eget bestemt også. Også selvom jeg er syg og plaget af smerter og den dræbende udmattelse der følger med.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf landsbytossen » 10. dec 2017, 02:23

Det er mere uretfærdigt ikke at blive født, når det handler om forældres valg.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Livets forhold"