Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf LaScrooge » 12. dec 2017, 06:54

Hej
Jeg har lige brug for at vende en ting.

Jeg holdt fødselsdag i lørdags. Jeg holdt det i min kærestes lejlighed, fordi jeg ikke selv har min egen pt (jeg bor til leje hos en anden).
Jeg har inviteret få venner til en lille fest (cirka 10). Jeg kunne have inviteret 3 gange så mange, men i år ville jeg gerne have en lille komsammen med få udvalgte, som på forskellig vis har været meget vigtige for mig i årets løb, og som oven i det passer rigtig godt sammen som gruppe. Tilføj 2, 3 flere, så ville det have været en ret anderledes fest.

Det viser sig så, at min kæreste var sur og ked af det over, at jeg ikke har inviteret hans søskende. To af dem bor rigtig tæt på. Mit forhold til dem er som følger: den ene er jeg rigtig glad for. Vi har det rigtig godt sammen. Jeg ville gerne have haft ham med, men så havde det været svært at sortere andre fra, og festen ville have været anderledes. Den anden har jeg et anstrengt forhold til. Han har været led overfor mig og er en ret særlig, ret dominerende type, og derudover ville han, som jeg kender ham, have drejet tingene i retning af sine egne interesser - altså i forhold til hvad han ville tale om og fylde festen med. Jeg snakker stort set aldrig med ham. Den tredje er jeg heller ikke super tæt med. Den eneste jeg med sikkerhed ikke ville have med, er ham nummer 2, men ville jeg kunne invitere de andre 2 - med alt hvad det også indebærer af ændring af festens sammensætning og overvejelser om hvem der ellers ikke kom med af mine venner - uden at inviteret ham i midten, som jeg under ingen omstændigheder har lyst til at have med til min fødselsdag? (Eller jo, hvis det var en stor fest ville han have været velkommen).

Jeg ønskede for mig selv at have en fest jeg vidste ville blive sjov, festlig og harmonisk, med nogle af de mennesker, jeg er allertættest på, som passer som hånd i handske i en gruppe.

Det viser sig så, at min kæreste har pres over at de ikke er inviteret. Ham i midten har det dårligt pt - han er halvdeprimeret og har det ikke så godt i sit forhold, og min kæreste forestiller sig, at han sidder derhjemme (men sin kæreste og børn) og har det trist over, at han ikke skal med til fest. Og han synes, at det er mærkeligt at han er vært til en (min) fest, uden at have dem med (hans søskende), og at jeg burde have tilbudt ham at invitere 1 eller 2 med. Dette til trods for at de mennesker, der er inviteret, også udgør 80 procent af hans egen inderste kreds, altså af hans bedste venner.

Hvad synes I?

Burde jeg have tilbudt ham at han kunne invitere nogen også?
Burde jeg have inviteret hans søskende?
Er det egoistisk af mig at invitere præcis dem jeg gerne vil, til min fødselsdag (selvom den bliver holdt i hans lejlighed)?

Det skal også lige nævnes, at han siger dette aftenen inden jeg holder festen, så jeg ikke rigtig har mulighed for at tage konsekvensen og invitere endnu flere - altså gør det til en stor fest med alle jeg kan lide.

Bare giv mig det råt for usødet (men begrundet).
Senest rettet af LaScrooge 12. dec 2017, 06:59, rettet i alt 1 gang.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Spjaerten » 12. dec 2017, 06:58

Det var din fest og dine ønsker.
Du gjorde det helt rigtige, ikke noget som helst gal i de ikke var inviteret eller for den sags skyld at din kæreste ikke kunne invitere nogen. Vil han se hans venner & søskende så må han jo stille et arrangement på benene.
6
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9554
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26704

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Santa » 12. dec 2017, 07:02

Jeg synes at din kæreste er egoistisk.

Hvis han havde betingelser for din fest i hans lejlighed, kunne han havde sagt det fra start. Ikke aftenen før, så du står med en skidt samvittighed uden at kunne rette op på det (hvis du ville det).

At din kærestes bror har det skidt i sit forhold, kan din fødselsdagsfest nok ikke rette op på, og det er heller ikke dit ansvar. Men at samme bror har været led og ubehagelig overfor dig, er derimod noget der skal rettes op på, og det bør din kæreste gå forrest med.

Hvorfor din kæreste ikke synes at det er dejligt for dig at din fødselsdagsfest bliver den fest, DU gerne vil have (og ikke HANS fest?) det må han svare dig på. Hans bidrag til din fest har så været dårlig stemning. I mit forhold ville det udløse en pænt alvorlig og sur samtale!
16
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf LaScrooge » 12. dec 2017, 07:02

Spjaerten skrev:Det var din fest og dine ønsker.
Du gjorde det helt rigtige, ikke noget som helst gal i de ikke var inviteret eller for den sags skyld at din kæreste ikke kunne invitere nogen. Vil han se hans venner & søskende så må han jo stille et arrangement på benene.


Også selvom det var i hans lejlighed? Altså, han nævnte intet om det op til og jeg havde ikke forestillet mig, at han ville have et problem med det, dels fordi vi ofte ses med venner til små fester og lignende uden at hans søskende er inviteret, og fordi det ikke kun er mine venner der var inviteret, men også hans bedste venner.
Senest rettet af LaScrooge 12. dec 2017, 07:03, rettet i alt 1 gang.
0
And we both know: I will be delicious
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf JoyNips » 12. dec 2017, 07:02

Nej, det var en vennefest, ikke en familiefest.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Spjaerten » 12. dec 2017, 07:03

LaScrooge skrev:
Spjaerten skrev:Det var din fest og dine ønsker.
Du gjorde det helt rigtige, ikke noget som helst gal i de ikke var inviteret eller for den sags skyld at din kæreste ikke kunne invitere nogen. Vil han se hans venner & søskende så må han jo stille et arrangement på benene.


Også selvom det var i hans lejlighed? Altså, han nævnte intet om det op til og jeg havde ikke forestillet mig, at han ville have et problem med det, dels fordi vi ofte ses med venner til små fester og lignende uden at hans søskende er inviteret, og fordi det ikke kun er mine venner, men også hans bedste venner.

Ja det gør ingen forskel at det var i hans lejlighed!
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Raenil » 12. dec 2017, 07:08

Din fest, dine gæster. Hvis kæresten havde ønsker til gæstelisten, kunne han have åbnet munden.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf BlueBunny » 12. dec 2017, 07:22

Hvad så med brødrenes partnere? Lige pludselig ville det mere være en søskende fest.

Jeg synes skellet vennefest vs familiefest er korrekt.

Hvis en af de nævnte brødre holdt fest for 10 venner. Ville du så komme med? Hvis festen blev holdt et andet sted var det så også aktuelt?

Altså jeg synes ikke de skulle med
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf LaScrooge » 12. dec 2017, 07:28

Alle hans søskende er en del af den overordnede vennekreds, og havde det været en fest med alle, var de helt sikkert blevet inviteret, inklusive deres partnere, som også tilhører vennekredsen og som jeg godt kan lide. Men det var en lille, eksklusiv forsamling.

De er i øvrigt altid velkomne på alle andre tidspunkter og særligt hans søster kommer ofte forbi, hvilket er hyggeligt. Jeg ville gerne se den første meget oftere, men han bor ret langt væk, så det sker ikke så tit.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Hunkat » 12. dec 2017, 07:30

Jeg synes det lugter langt væk af at din kæreste føler han burde gøre boget for sin bror men ikke er parat til at tage ansvaret for det, og dermed tørrer den af på dig, det kunne du da godt lige ha' tænkt på i din fest at han gik og tumlede med!

Selvfølgelig skal du ikke have et ubehageligt menneake med til din fest.
Hvis han havde restriktioner på hvem der måtte og skulle være med, så skulle han have været up front så du kunne holde fest et andet sted.

Jeg var blevet SÅ arrig og ked af at få spoleret min fødselsdag aftenen før af sådan en omgang akyld med skyld på.

Edit: jeg har i overstående antaget at din kæreste har kendt gæstelisten i et stykke tid og måske endda været med til at planlægge visse ting.
Senest rettet af Hunkat 12. dec 2017, 07:39, rettet i alt 1 gang.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf LaScrooge » 12. dec 2017, 07:33

BlueBunny skrev:Hvad så med brødrenes partnere? Lige pludselig ville det mere være en søskende fest.

Jeg synes skellet vennefest vs familiefest er korrekt.

Hvis en af de nævnte brødre holdt fest for 10 venner. Ville du så komme med? Hvis festen blev holdt et andet sted var det så også aktuelt?

Altså jeg synes ikke de skulle med


Hvis min kæreste var inviteret og det ikke var en særlig komsammen, fx hobbybetonet eller "kun for fyre" eller sådan noget, ville min kæreste have spurgt om jeg også var inviteret og måske have forventet, at jeg var. Jeg ville på den anden side ikke forvente at jeg partout skulle med, eller have syntes, at det var underligt eller sårende, at jeg ikke var inviteret. Dels fordi folk i mine øjne må holde nøjagtig den fødselsdagsfest de har lyst til (fødselsdage er særlige i dén henseende i mine øjne) og dels fordi jeg jo som sagt ikke har det bedste forhold til den ene af dem - og grundlæggende, så synes jeg ikke at alle nødvendigvis skal være inviteret til alt. Hvis de havde holdt stor fest for alle i verden (vennekredsen) og jeg ikke var inviteret ville jeg have syntes at det var demonstrativt og ondskabsfuldt at jeg ikke var med og jeg ville have forventet at min kæreste reagerede på det.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf LadyFox » 12. dec 2017, 07:36

Altså.. hvis jeg holdt fest i andres hjem ville jeg klart have spurgt dem om der var nogle de gerne ville have med, for det ville jeg selv finde ganske rimeligt. Men omvendt kunne din kæreste jo også have åbnet munden noget før.
1
...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf LaScrooge » 12. dec 2017, 07:38

Tak for jeres refleksioner. Jeg skal på arbejde nu, men dropper ind senere igen.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf LaScrooge » 12. dec 2017, 08:00

LadyFox skrev:Altså.. hvis jeg holdt fest i andres hjem ville jeg klart have spurgt dem om der var nogle de gerne ville have med, for det ville jeg selv finde ganske rimeligt. Men omvendt kunne din kæreste jo også have åbnet munden noget før.


Du må meget gern uddybe. Det er jo i hvert fald til dels min kærestes perspektiv og jeg vil gerne forstå ham så godt jeg kan.

Hvis vi siger, at det er rimeligt (hvilket jeg ville være helt enig i hvis det var enhver anden type fest), hvem ville det så være okay at han inviterede?

Ville han have carte blanche til at invitere nøjagtig hvem han ville? Uanset mit forhold til eller følelser for dem?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf girl_beat » 12. dec 2017, 08:19

Lisma skrev:Jeg ville have det ret stramt med at han pludselig, aftenen før, bebrejdede dig for ikke at have tænkt på hans søskende, bare fordi festen bliver holdt i hans lejlighed. Festen er jo din, uanset location og du skal naturligvis kun invitere dem du selv gerne vil have med. Hvis han føler et eller andet ansvar for at få den deprimerede bror i bedre humør, må han selv stable noget på benene og ikke tørre det af på dig og din fest. Det er faktisk ret ledt af ham, sådan at lege med din samvittighed aftenen inden festen.

This.

Jeg bliver SÅ stram, hvis andre prøver at overrule en fødselsdag/fest/komsammen/whatever, som jeg har stablet på benene og tænkt over (jf. hvem man ønsker at se og hvorfor). Sidst min mand gjorde det, fik han dæl'me selv lov til at ringe til sin familie og aflyse :evil:

Hvis det var en fælles fest, er man selvfølgelig nødt til at tilgodese venner og familie på begge sider, men din kærestes ind-ad-bagdøren fornærmelse er virkelig malplaceret IMO.
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Livets forhold"