Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf LadyFox » 12. dec 2017, 16:27

LaScrooge skrev:
LadyFox skrev:Jeg skrev faktisk først jeg synes at jeg synes det ville være god stil af TS selv at tilbyde det. Det synes jeg er lidt noget andet.
Når hun ikke gjorde det, og det var et problem for kæresten burde han have åbnet munden noget før. Fot hey, gør man nogen ender tjeneste synes jeg faktisk også mam burde være åben hvis man forventer noget igen.

Men jeg mener ærlig talt altid man må inviterer folk ind i sit hjem, og derfor synes jeg pricipielt ikke det er noget man behøver at have lov til. Igen, synes jeg bare han burde være ærlig om præmissen før dagen før, så TS kunne finde et andet sted til sin fest hvis hun ikke har lyst til at gå med på betingelserne for at låne kærestens lejlighed.


Jeg er for så vidt enig i, at man altid har råderet over sit eget hjem. Jeg bestemmer heller ikke hvem han inviterer hvornår på nogle andre tidspunkter. Men. Ikke hvis man har lavet en aftale med en anden om, at de må lave noget i ens hjem, så skal man - i mine øjne - aflyse den aftale, så den anden ikke længere har lov til at låne, inden man inviterer folk, der ikke er inviteret af den der holder arrangementet (med mindre de gerne vil have de ekstra gæster med). Jeg kan ikke sætte mig ind i hverken ideen om eller den impuls der kunne få én til at invitere nogen til en andens arrangement, som den anden ikke har lyst til at have der.

Jeg stillede et spørgsmål i mit første svar: hvis nu vi siger, at han gerne måtte invitere 1 eller 2 til min fødselsdag, måtte det så være hvem som helst han ønskede, uanset min relation til eller følelser for dem, synes du? Ville han have carte blanche, eller skulle der være en afstemning mellem os?

Og jeg svarede JA, i realiteten ja. Men jeg ville synes det var røvet, jeg synes i stedet at han skulle have meldt ud tidligere hvis det at han også havde nogle på gæstelisten var en betingelse for lån af lokaler.
0
...
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7090
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13310

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Rapfisk » 12. dec 2017, 16:35

Men han havde jo heller ikke selv tænkt på det?

Nå, men hans følelser er jo hans følelser, og nu hvor I begge er opmærksomme på dem, kan I tage hensyn til dem næste gang.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Rullegardinia » 12. dec 2017, 17:03

Det er en fødselsdagsfest du holdt, ikke et velgørenhedsbal, så det der med broderen, der har det skidt, det kan du jo ikke bruge til noget som helst.

Jeg synes, det er en unfair situation af din kæreste at sætte dig i. Han tørrer sin dårlige samvittighed og akavede følelser overfor sine søskende over på dig, og dem har du som sådan ingen andel i. Du vil bare gerne fejre din fødselsdag med mennesker, der betyder noget for dig. Det burde man have lov til uden at blive pålagt skyldfølelse.

Jeg håber du nød din fødselsdag, og at din kærestes (efter min opfattelse) urimelige forespørgsel ikke ødelagde dagen for dig.
9
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf JoyNips » 12. dec 2017, 17:23

Det er meget fedt at DU burde have tænkt på noget, han ikke havde tænkt på heller :lol:
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Neverkont
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Neverkont » 12. dec 2017, 21:20

LaScrooge skrev:Men jeg synes også der er noget lidt mærkeligt i dét med, at ens søskende på en måde har ret til at være med, når man er vært for noget. Måske er det fordi jeg ikke har det samme forhold til mine, som han har til sine, men det er i mine øjne meget symbiotisk, hvis man ikke som søster eller bror kan beslutte, at bestemte sammenhænge er for andre venner og andre relationer, end ens søskende.


Jeg er fuldstændig enig med dig.

Jeg mener ikke, at familie nødvendigvis skal med til alt hvad man holder af sammenkomster.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24470

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Moxy-lady » 12. dec 2017, 22:23

Jeg er enig med de fleste andre i, at han ikke har krav på at bestemme hvem der må komme til din fest og at han er en røvbanan sådan at tage det op aftenen før. Følgende skal tages uafhængigt af denne tråds oplæg.

Ved din kæreste hvordan du har det med hans bror og at han i dén grad har opført sig tarveligt overfor dig? Har han på nogen måde handlet på dette?

For jeg må indrømme at jeg finder det ret røvet at prøve at guilt trippe dig til at invitere en person du, uafhængig af hvilken relation han måtte have til din kæreste, har det så stramt med og som har talt grimt til dig.

Jeg tænker, at hvis din kæreste ikke kender til de tanker og følelser du har omkring hans bror, så bør du fortælle ham om det. For ellers forudser jeg flere konflikter hvor han forsøger at prakke jer hans selskab på fordi det er Ih og åh så synd for ham.
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Zombie » 12. dec 2017, 23:17

Jeg synes, din kæreste er en hattenål, skal tjekke sig selv ift. at en fødselsdagsfest for dig netop handler om... tadaa... dig og dine ønsker, og så er den faktisk ikke længere.

Lånet af hans lejlighed er lige blevet til en klassisk "bjørnetjeneste" i begrebets fineste forstand, og at han giver dig tvivl og nederen inden din fest, er simpelthen pisse tarveligt.

Han skylder en undskyldning, kage og diamanter i den rækkefølge.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Zombie » 12. dec 2017, 23:22

Fordi havde han whinet lidt tidligere, kunne du have rykket festen til en venindes lejlighed og sagt "too bad" til din kæreste! Men det ville han nok ikke bryde sig om, at det skulle ende sådan.

Og du kan jo retfærdigvis spørge ham, om du overhovedet kan låne hans lejlighed en anden gang, for hvis han vil bestemme over dine gæster til dit arrangement, så vil du måske hellere bare lade være med det fremover.

Det er alligevel 20-30% af gæstelisten han pludselig vil diktere. Til DIN fødselsdag.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Hvad er retfærdigt her? - om at holde fødselsdagsfest og hvem man inviterer

Indlægaf Zombie » 13. dec 2017, 00:41

Ej okay, jeg fortryder at kalde din kæreste en hattenål. Det var over stregen. Jeg synes, han er streng, men ikke en hattenål. Undskyld for dét.
5
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Livets forhold"