Kvinder er ikke sjove?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf LaScrooge » 20. dec 2017, 05:57

DenSyngendeLussing skrev:Næ, jeg synes ikke man kan sige, at kvinder er mindre sjove. Men der er f.eks. heller ikke mange mandlige stand-uppere, jeg synes er sjove. På stående fod kan jeg komme i tanke om fire: Eddie Izzard, Dylan Moran og Louis CK, og så Anders Matthesen herhjemme. Altså, der skal da nok også være andre, men dem kender jeg bare ikke. Af kvinder kan jeg ikke komme i tanke om stand-uppere, jeg kan lide, men det er måske ikke så underligt, når det er en så mandsdomineret genre og jeg i øvrigt kun kan komme i tanke om fire mænd inden for faget, som jeg synes er sjove alene på en scene. :)

Men nej, jeg synes ikke man kan generalisere om, at det ene køn er sjovere end det andet. Der er måske en forskel på den type humor, der hitter hos henholdsvis kvinder og mænd nogle gange, men humor er jo bredt, og mere afhængigt af intelligens og præsentationsevner end køn.


Jeg er fuldstændigt enig. Det er mærkværdigt at generalisere om hele jordens befolkning på den måde - og hvem bestemmer, hvad der er morsomt? Hvis jeg synes Simon Talbot er dybt umorsom og en anden synes han er herre hyleskæg, hvem af os har så ret? - det har vi begge, for det er et spørgsmål om smag, intet andet. Ingen kan overbevise mig om, at han er sjov når jeg ikke synes det, og jeg kan ikke overbevise nogen om, at han ikke er sjov, som synes det.

Måske forholder det sig sådan, at folk, der generelt kan lide stand up, synes at nogle bestemte ting er sjove. Man må næsten tro det, når der trods alt - så vidt jeg ved - er en forholdsvist levende scene herhjemme og jeg aldrig kunne drømme om at spilde mine penge på at se et show. Ingen af os har definitionsretten på humor, man kan sådan set kun tale for sig selv.

Som en sidste betragtning, så tror jeg, at flere mænd kan lide mandlige stand up-komikere fordi humor historisk har været et træk, mænd kunne vinde indflydelse og anerkendelse på, selvom de måske var grimme og fattige. Så mænd kan godt lide at se andre mænd være rappe i replikken og "indtage rummet" fordi der ligger identifikation deri - man kan drømme om, at det er een selv og for en stund låne og sole sig i den andens evner, som var det ens egne. Akkurat som når man ser en actionfilm med den helt rette, maskuline helt: der er et idealbillede man træder ind og leger, er en selv. Når kvindelige stand uppere så moser sig på, træder de ind på det enemærke og truer med at tage det at være "den morsomme" fra mandekønnet - i hvert fald fra de mænd, som tænker i baner af, at kvinder ikke kan være lige så sjove som dem selv. Deri ligger jo en protektionisme i forhold til et bestemt karaktertræk eller evne på kønsbasis.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf LaScrooge » 20. dec 2017, 06:09

Kaffe skrev:Jeg tror, at mænd er mere frie i indhold og udførelse af komik, hvor kvinder - bevidst eller ubevidst - holder igen for ikke at ofre deres sex-appeal. Derfor bliver oplevelsen ikke den samme. Komik kan indeholde gakkede gangarter, grimme ansigter, umoralske ytringer, poseringer der ikke flatterer og selvkritik. Jeg tror, at kvinder er mere bange for at tabe attraktion, fordi de gerne vil passe ind i forrællingen om kvinden som smuk og appellerende'. Manden taber ikke samme attraktion, fordi det mandlige udtryk ligger tættere op ad komikkens verden. Men det er jo kun noget, jeg tror, og det er alene en generel anskuelse, og derfor kan det sagtens være helt forkert.
Hvorfor tror jeg, at kvinder ikke ønsker at ofre deres sex-appeal? Fordi kvinder gennemgående gør en hel masse for at styrke det. Modeindustri og alt andet i den boldgade stortrives jo.

Jeg synes, Signe Molde er vildt sjov.


Men hvad hvis man ikke morer sig over "gakkede gangarter, grimme ansigter, umoralske ytringer, poseringer der ikke flatterer og selvkritik."? Hvis det nu ikke er det der får en til at klaske sig på lårene i latterbrøl? Er det så ikke morsomt pr definition? Eller er det morsomt, og så har man bare ingen humor, hvis man ikke kan se det sjove? Og hvad kendetegner "komikkens verden"? Er det én bestemt, fast defineret størrelse, som man enten passer ind i - og dermed er sjov - eller ikke passer ind i og dermed ikke er sjov? Er det ikke snarere et bestemt humoristisk udtryk som nogle synes er sjovt, men som andre ikke synes er sjovt, ligesom der der findes andre udtryk, som rammer en anden målgruppe - fx Monty Python, som er for skævt og sort for en del, men som til trods derfor ikke kan beskyldes for ikke at være morsomt, så længe der er folk der morer sig?
1
And we both know: I will be delicious
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Kaffe » 20. dec 2017, 07:22

Mit ærinde er ikke at definere komik, for det er helt individuelt, hvad folk finder sjovt. Det er det, jeg mener med udtrykket 'Komik kan indeholde....', altså ordet 'kan'. For det kan dermed også indeholde alt muligt andet end det. Med komikkens verden mener jeg alt, hvad der kan indeholdes i komik og humor, og det er igen meget bredt.
I tråden her nævnes stand up mange gange, og det er der, jeg tager udgangspunkt. Og der bruges ansigt, krop og udstråling meget, og jeg tror at mænd har videre rammer i denne rolle i forhold til at bevare værdi for det modsatte køn.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4916

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Kaffe » 20. dec 2017, 07:24

dgd2007 skrev:
Kaffe skrev:[...] det mandlige udtryk ligger tættere op ad komikkens verden.
[...]

:naughty: Hov hov, De der! :lol:


Ups, det lød ikke godt :fløjt:
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20477
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43944

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf paint » 20. dec 2017, 09:46

Kaffe skrev:Jeg tror, at mænd er mere frie i indhold og udførelse af komik, hvor kvinder - bevidst eller ubevidst - holder igen for ikke at ofre deres sex-appeal. Derfor bliver oplevelsen ikke den samme. Komik kan indeholde gakkede gangarter, grimme ansigter, umoralske ytringer, poseringer der ikke flatterer og selvkritik. Jeg tror, at kvinder er mere bange for at tabe attraktion, fordi de gerne vil passe ind i forrællingen om kvinden som smuk og appellerende'. Manden taber ikke samme attraktion, fordi det mandlige udtryk ligger tættere op ad komikkens verden. Men det er jo kun noget, jeg tror, og det er alene en generel anskuelse, og derfor kan det sagtens være helt forkert.
Hvorfor tror jeg, at kvinder ikke ønsker at ofre deres sex-appeal? Fordi kvinder gennemgående gør en hel masse for at styrke det. Modeindustri og alt andet i den boldgade stortrives jo.

Jeg synes, Signe Molde er vildt sjov.


Dét er jeg tilbøjelig til at give dig ret i, et stykke hen ad vejen. Jeg tror at mange kvinder vil finde det svært, at posere på en scene og fremstille sig selv som ynkelig, grim, dum etc. og måske komme med diverse jokes om ting, som ikke er videre flatterende for dem selv.

Den, indtil nu, eneste jeg har hørt gøre det, er en engelsk kvinde Sarah Millican. Mit indtryk er at kvinder finder det sjovt (og lidt pinligt) når hun ruller sig ud, med skedesvamp og skedeprutter etc. Men mændene, morer sig lidt mere behersket. Måske er der ting, man helst ikke vil vide om kvinder?

Men hendes 'persona' på scenen, er den kiksede kvinde og hun overdriver behørigt (håber jeg) når hun gør det, og dermed er det tydeligt at det er en rolle hun påtager sig.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Slettet bruger » 20. dec 2017, 15:35

Der er også en engelsk serie med 2 midaldrende kvindelige alkoholiserede hippier, der tror de er unge og opfør sig som teenagere. Kan ikke huske hvad den hedder.

De fleste afsnit er sådan noget med at de tror de skal til modeshow og så tager de stoffer for at de kan blive rigtigt mode-parate, hvilket resulterer i at de glemmer at hente deres mormor på hospitalet og i øvrigt glemmer hvor modeshowet er og bliver arresteret.

DE fremstiller i hvert fald sig selv mega negativt :)
0
Brugeravatar
PepsiMagt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 2. nov 2017, 22:45
Kort karma: 26
Likede indlæg: 220

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf PepsiMagt » 20. dec 2017, 17:58

Kvinder har jo mindre hjerner end mænd, så det er helt naturligt, at der er færre virkeligt sjove kvinder end mænd, ligesom der også er færre kvindelige Nobelpris modtagere end der er mandlige.
0
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Avino » 20. dec 2017, 18:04

PepsiMagt skrev:Kvinder har jo mindre hjerner end mænd, så det er helt naturligt, at der er færre virkeligt sjove kvinder end mænd, ligesom der også er færre kvindelige Nobelpris modtagere end der er mandlige.


Du er jo svag i ånden, men det ved du nok godt
:blomst:
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Juki » 20. dec 2017, 23:03

vulpesVelox skrev:Hvordan de overhovedet kan tro, at der er sjove er... For sådan en som mig er det egentlig bare tåkrummende og ekstremt påtaget.

Det er slet ikke deres natur at være sjove. Det fornemmer man tydeligt.
Det er noget, de har bildt sig ind, hjulpet godt på vej af røvslikkere og pleasere i omgangskredsen, som simpelthen ikke tør sige det lige ud til dem; at de ikke er sjove og at de skulle vende tilbage til deres læst, nemlig at sutte pik.

Det er egentlig synd, for de udstiller jo sig selv igen og igen.

Og så er der tyveriet. Hold da op, hvor de stjæler.


Disclaimer: Jeg taler selvfølgelig om stand up komikere.

Kvinder kan såmænd være vældig sjove, når de ruller sig ud.

De tænker nok "Det virker for mændene, så det gør det nok også for mig".

Altså med emner og genbrug/tyveri af materiale.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Juki » 20. dec 2017, 23:25

vulpesVelox skrev:
Juki skrev:
vulpesVelox skrev:Hvordan de overhovedet kan tro, at der er sjove er... For sådan en som mig er det egentlig bare tåkrummende og ekstremt påtaget.

Det er slet ikke deres natur at være sjove. Det fornemmer man tydeligt.
Det er noget, de har bildt sig ind, hjulpet godt på vej af røvslikkere og pleasere i omgangskredsen, som simpelthen ikke tør sige det lige ud til dem; at de ikke er sjove og at de skulle vende tilbage til deres læst, nemlig at sutte pik.

Det er egentlig synd, for de udstiller jo sig selv igen og igen.

Og så er der tyveriet. Hold da op, hvor de stjæler.


Disclaimer: Jeg taler selvfølgelig om stand up komikere.

Kvinder kan såmænd være vældig sjove, når de ruller sig ud.

De tænker nok "Det virker for mændene, så det gør det nok også for mig".

Altså med emner og genbrug/tyveri af materiale.

Har du overset disclaimeren?

Georg f.eks. er en tro kopi af en britisk (skotsk?) komiker. Adfærd, udseende, vitser, timing, hele lortet.
Han var den første, jeg fik øje på, og sidenhen er det gået stærkt med konstateringerne. - Og de er blevet dømt skyldige i regulær, udpræget og gennemført plagiarisme hver og een. - Altså som i: "Jeg kan slet ikke finde på noget selv".

Jeg kan selvfølgelig ikke huske de korresponderende navne, da jeg under min "research" har glemt at tage noter (jeg fandt det ikke vigtigt dengang :ked:), men jeg tør godt love for, at det er tåkrummende.

Det interessante ved hele kulegravningen kontra denne tråd er, at de kvindelige stand up'ere hidtil er gået fri for beskyldninger fra min side; jeg har endnu ikke fundet nogen copycats iblandt kvinderne.

Måske misforstod jeg hvem du mente ang. stand-up komikere :genert:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf pisimodvind » 21. dec 2017, 01:37

Ligesom med fodbold, så er der mange flere mænd end kvinder
Derfor er det naturligt, at der er flere gode mandlige stand-up'ere end kvindelige
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Flora » 21. dec 2017, 02:16

eks-Maupassant skrev:Der er også en engelsk serie med 2 midaldrende kvindelige alkoholiserede hippier, der tror de er unge og opfør sig som teenagere. Kan ikke huske hvad den hedder.

De fleste afsnit er sådan noget med at de tror de skal til modeshow og så tager de stoffer for at de kan blive rigtigt mode-parate, hvilket resulterer i at de glemmer at hente deres mormor på hospitalet og i øvrigt glemmer hvor modeshowet er og bliver arresteret.

DE fremstiller i hvert fald sig selv mega negativt :)


Dem her?
Billede

Den hedder Absolutely Fabulous/Helt hysterisk.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf dgd2007 » 21. dec 2017, 03:01

Flora skrev:Dem her?
[...]
Den hedder Absolutely Fabulous/Helt hysterisk.

Er det ikke de samme som "Smack the Pony"?
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Aima » 21. dec 2017, 04:41

Nu har jeg siddet og tænkt min omgangskreds igennem, og de folk der er i den, svinger mellem at være sådan nogenlunde sjove til hysterisk morsomme. Vi består cirka af lige dele mænd og kvinder, men det er vist cirka 50/50 hvad angår topscorerne på komik-barometeret.

Den anden dag fandt jeg selv på en vits der handlede om en mongolbarnkidnapper til en Kandis-koncert, jeg er stadig ved at dø af grin, når jeg tænker på den. Og jeg er kvinde, så...
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder er ikke sjove?

Indlægaf Slettet bruger » 21. dec 2017, 06:16

LaScrooge skrev:Som en sidste betragtning, så tror jeg, at flere mænd kan lide mandlige stand up-komikere fordi humor historisk har været et træk, mænd kunne vinde indflydelse og anerkendelse på, selvom de måske var grimme og fattige. Så mænd kan godt lide at se andre mænd være rappe i replikken og "indtage rummet" fordi der ligger identifikation deri - man kan drømme om, at det er een selv og for en stund låne og sole sig i den andens evner, som var det ens egne. Akkurat som når man ser en actionfilm med den helt rette, maskuline helt: der er et idealbillede man træder ind og leger, er en selv. Når kvindelige stand uppere så moser sig på, træder de ind på det enemærke og truer med at tage det at være "den morsomme" fra mandekønnet - i hvert fald fra de mænd, som tænker i baner af, at kvinder ikke kan være lige så sjove som dem selv. Deri ligger jo en protektionisme i forhold til et bestemt karaktertræk eller evne på kønsbasis.


Det tror jeg ikke på. Jeg kan ikke se mænd nægte at anerkende kvinders sjovhed fordi de er bange for at blive truet på deres enemærker. Men jeg kan godt se mænd grine mere af de ting som de er vant til at grine af når de omgås andre mænd fordi det er de vant til. Ligesom man helst vil spise den mad man er vant til.

Og jeg kan også se mænd bruge mere energi på at være sjove fordi der - som du selv siger - er status i det for mænd. Mænd kan få sex for at være sjove. Jeg tror ofte kvinder overser at når 13-14-15 årige drenge bliver besat af et eller andet i deres kælderværelse: Trylleri, guitarspil, komik, f.eks., så handler det i bund og grund om at finde en vej i bukserne på pigerne. Det er derfor mænd er altdominerende som tryllekunstnere, guitarspillere og komikere i verden, det er for at imponere kvinderne og få sex. Det er ikke fordi de er født med bedre evner, og det er ikke fordi patriarkatet undertrykker pigerne, det er fordi drengene bruger en hulens masse energi på at blive seksuelt attraktive.
0

Tilbage til "Livets forhold"