Projekt nyt køkken alrum

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf LidtLakrids » 20. jan 2019, 16:21

Jeg går og drømmer om at skifte vores 33 år gamle køkken ud og i den forbindelse vælte væggen ind til stuen for at få et stort køkken alrum :love2:
Men men, hvordan kommer man i gang med sådan et projekt? Jeg kunne godt tænke mig at få en fagperson til at se huset og komme med forslag til hvordan vi udnytter rummet bedst, men hvem spørger man? Det er jo rummet som helhed med køkken, vinduer osv. der skal spille sammen..
Samtidig er der også lige det der med budgettet.. Det skulle helst ikke være et projekt til mere end et par hundrede tusind da vi ikke har en kæmpe opsparing og derfor er nødt til at låne :genert: Så måske det slet ikke er realistisk når det både indebærer at vælte en væg, forlænge gulvvarmen fra køkkenet ud i stuedelen, nye lofter, gulve, vinduer og køkken?

Huset er et parcelhus anno 1986 i overvejende original stand beliggende på Fyn :) Hvordan dælen griber vi det an? :gruble:
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf Tibbler » 20. jan 2019, 16:54

Vi brugte en tømrerfirma, der så udover at sørge for tømrerdelen; lægge gulv, sætte loft op, samle køkken m.m. også var tovholdere på projektet, og gav os et et samlet tilbud på projektet. Det gav vi bare udtryk for, da vi tog kontakt til dem; at vi havde brug for nogle, der kunne være tovholdere på projektet.

De sørgede for, at der blev tjekket, at vi godt kunne vælte muren. Det var en ydermur mellem køkken og udestue.
De stod også for at lave aftaler med de andre håndværkere, der lavede det, de ikke selv kunne; murer, elektriker, vvs og fugemand.

Vi fik 2 forskellige tilbud, og valgte dem, hvor vi fik den bedste mavefornemmelse. Vi kunne mærke, at de havde styr på, det de lavede.

Vi brugte i øvrigt omkring 200.000,-. Fik væltet ydermur, brækket gammelt flisegulv op, støbt nyt, samt lagt gulv i hele køkkenet. Nyt loft, nyt køkken, nye hårde hvidevarer og radiatorer.
Vi fik ikke nye vinduer eller lagt gulvvarme ned.
1
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf LidtLakrids » 20. jan 2019, 17:52

Tibbler skrev:Vi brugte en tømrerfirma, der så udover at sørge for tømrerdelen; lægge gulv, sætte loft op, samle køkken m.m. også var tovholdere på projektet, og gav os et et samlet tilbud på projektet. Det gav vi bare udtryk for, da vi tog kontakt til dem; at vi havde brug for nogle, der kunne være tovholdere på projektet.

De sørgede for, at der blev tjekket, at vi godt kunne vælte muren. Det var en ydermur mellem køkken og udestue.
De stod også for at lave aftaler med de andre håndværkere, der lavede det, de ikke selv kunne; murer, elektriker, vvs og fugemand.

Vi fik 2 forskellige tilbud, og valgte dem, hvor vi fik den bedste mavefornemmelse. Vi kunne mærke, at de havde styr på, det de lavede.

Vi brugte i øvrigt omkring 200.000,-. Fik væltet ydermur, brækket gammelt flisegulv op, støbt nyt, samt lagt gulv i hele køkkenet. Nyt loft, nyt køkken, nye hårde hvidevarer og radiatorer.
Vi fik ikke nye vinduer eller lagt gulvvarme ned.

Det lyder som en god måde at gøre det på :) Jeg synes nemlig at det er et lidt uoverskueligt projekt med utrolig mange ting at holde styr på :genert:

Lavede I noget selv? Og hvor købte I køkken?

Hvis andre har erfaringer med lignende projekt hører jeg meget gerne om det :D
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf Tibbler » 20. jan 2019, 18:35

LidtLakrids skrev:
Tibbler skrev:Vi brugte en tømrerfirma, der så udover at sørge for tømrerdelen; lægge gulv, sætte loft op, samle køkken m.m. også var tovholdere på projektet, og gav os et et samlet tilbud på projektet. Det gav vi bare udtryk for, da vi tog kontakt til dem; at vi havde brug for nogle, der kunne være tovholdere på projektet.

De sørgede for, at der blev tjekket, at vi godt kunne vælte muren. Det var en ydermur mellem køkken og udestue.
De stod også for at lave aftaler med de andre håndværkere, der lavede det, de ikke selv kunne; murer, elektriker, vvs og fugemand.

Vi fik 2 forskellige tilbud, og valgte dem, hvor vi fik den bedste mavefornemmelse. Vi kunne mærke, at de havde styr på, det de lavede.

Vi brugte i øvrigt omkring 200.000,-. Fik væltet ydermur, brækket gammelt flisegulv op, støbt nyt, samt lagt gulv i hele køkkenet. Nyt loft, nyt køkken, nye hårde hvidevarer og radiatorer.
Vi fik ikke nye vinduer eller lagt gulvvarme ned.

Det lyder som en god måde at gøre det på :) Jeg synes nemlig at det er et lidt uoverskueligt projekt med utrolig mange ting at holde styr på :genert:

Lavede I noget selv? Og hvor købte I køkken?

Hvis andre har erfaringer med lignende projekt hører jeg meget gerne om det :D


Vi lavede ikke noget selv.

Købte køkken og nogle hårde Hvidevarer i IKEA. Bortset fra bordpladen og vasken, der var fra Kvik, samt armatur til vasken i Silvan.

Vi har været meget tilfreds med det hele - bortset fra de hårde hvidevarer; jeg vil ikke anbefale at købe dem i IKEA - Kun køkken.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf TomKah » 20. jan 2019, 18:58

Det vigtigste er at finde ud af om væggen er bærende. Hvis den ikke er bærende så tænker jeg det er ok overskueligt. Økonomisk løber det dog hurtigt op synes jeg.

Køkkener kan dybest set fås i 3 prisklasser: IKEA, køkkenfirmaer og snedkerkøkkener. Hvis man kan finde noget man kan lide så tænker IKEA er det bedste valg med begrænset budget. Vores er HTH og vi har venner som var Svane. Ingen af delene er vildt god kvalitet og ser slidt ud efter 10 år.
1
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf LidtLakrids » 20. jan 2019, 20:08

TomKah skrev:Det vigtigste er at finde ud af om væggen er bærende. Hvis den ikke er bærende så tænker jeg det er ok overskueligt. Økonomisk løber det dog hurtigt op synes jeg.

Køkkener kan dybest set fås i 3 prisklasser: IKEA, køkkenfirmaer og snedkerkøkkener. Hvis man kan finde noget man kan lide så tænker IKEA er det bedste valg med begrænset budget. Vores er HTH og vi har venner som var Svane. Ingen af delene er vildt god kvalitet og ser slidt ud efter 10 år.

Vi kunne godt finde på at vælge et ikea køkken, det ville være godt for budgettet, men selv uden at tænke pris tror jeg at vi ville blive glade for et ikea køkken. Vi har selv sat ikea elememter op i bryggerset og selve skabene og skufferene er super fine! Bordpladen (laminat) er egentlig også ok, men vasken (stål) er ikke pæn her halvandet år efter opsætning, så der ville vi nok vælge noget bedre :)

Jeg er taknemmelig for jeres input :gogo:
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf Tibbler » 20. jan 2019, 20:18

Vi har haft vores IKEA køkken i 7 år nu, og har intet at udsætte på kvaliteten af køkkenelementerne.

Som nævnt valgte vi så bordplade og vask fra Kvikkøkken - Der var der ikke noget af IKEAs vi syntes om.
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf LidtLakrids » 20. jan 2019, 20:55

Tibbler skrev:Vi har haft vores IKEA køkken i 7 år nu, og har intet at udsætte på kvaliteten af køkkenelementerne.

Som nævnt valgte vi så bordplade og vask fra Kvikkøkken - Der var der ikke noget af IKEAs vi syntes om.

Hvordan gør man så helt lavpraktisk når man skal købe bordplade et andet sted end køkkenet? Man skal vel kende målene helt præcist for at det hele kommer til at line op (jeg tænker en bordplade med påmonteret vask og hul til kogeplade) :gruble: når man handler to forskellige steder skal man vel selv have styr på den slags hvorimod hvis man handler samlet har køkkenfirmaet vel også et ansvar for at det hele passer sammen..
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Projekt nyt køkken alrum

Indlægaf Tibbler » 20. jan 2019, 21:10

LidtLakrids skrev:
Tibbler skrev:Vi har haft vores IKEA køkken i 7 år nu, og har intet at udsætte på kvaliteten af køkkenelementerne.

Som nævnt valgte vi så bordplade og vask fra Kvikkøkken - Der var der ikke noget af IKEAs vi syntes om.

Hvordan gør man så helt lavpraktisk når man skal købe bordplade et andet sted end køkkenet? Man skal vel kende målene helt præcist for at det hele kommer til at line op (jeg tænker en bordplade med påmonteret vask og hul til kogeplade) :gruble: når man handler to forskellige steder skal man vel selv have styr på den slags hvorimod hvis man handler samlet har køkkenfirmaet vel også et ansvar for at det hele passer sammen..


Det var tømreren, der hjalp os med at finde de præcise mål; så vidt jeg husker gruble.

Vi købte også bordpladen med påmonteret vask. Jeg er i tvil om, om ikke det måske var tømreren, der lavede hul til kogepladen :gruble:
0

Tilbage til "Bolig"