Have-sniksnak-tråden
Re: Have-sniksnak-tråden
Nogen der ved hvor langt der skal være mellem dværgfrugttræer? Kunne godt tænke mig at plante to så de fungerede lidt som hæk på sigt, altså ikke helt tæt men bare så de tog lidt af udsynet, men tænker umiddelbart det bliver for tæt med cirka 2 meter mellem dem? Andre forslag til spiselige planter der vokser op og dækker lidt, uden at have behov for noget at vokse opaf
0
- Njord
- Kort karma: 9
- Geografisk sted: Trekant området
- Likede indlæg: 96
Vil du afskærme i en lille have, så tror jeg du skal overveje frugttræer plantet i et espalie hegn... Så bliver de jo klippet ind som ganske smalle og vil lukke lidt af
Her er de op mod et hegn, men kan også plantes i det fri:
http://www.idenyt.dk/haven/blomsterhave ... rugttraet/
2
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
Njord skrev:Vil du afskærme i en lille have, så tror jeg du skal overveje frugttræer plantet i et espalie hegn... Så bliver de jo klippet ind som ganske smalle og vil lukke lidt af
Men skal de så ikke have noget at vokse op af? Det står som der skal stolper eller andet, og det ved jeg ikke helt hvordan jeg skal få op/om jeg overhovedet må, her er meget sære haveregler.
Der er kun en 3 meters penge hvor der ikke er hæk, så det er ikke et stort område de skal dække, men tænker at et dværgtræ ikke vil dække... Det skal i øvrigt være dværg-variant da de ikke må blive for høje og kan se at dværgkirsebærtræer bliver cirka 2 meter høje hvilket er en god højde
Men der står at 2-3 meter er nok imellem dem, så måske skal jeg bare plante to dværgtræer og så finde ud af hvor godt de dækker
1
Helt generelt kan det være en idé at vente et år med at lave store, voldsomme forandringer i en ny have. Det KAN være, at der myldrer 50 påskeliljer op af jorden lige der, hvor du ville grave kirsebærtræer ned. Haver indeholder tit noget fra tidligere beboere, så måske skulle du lige se, om der kommer overraskelser. Træerne kan fint graves ned til efteråret - det er faktisk bedst.
2
Novella skrev:Helt generelt kan det være en idé at vente et år med at lave store, voldsomme forandringer i en ny have. Det KAN være, at der myldrer 50 påskeliljer op af jorden lige der, hvor du ville grave kirsebærtræer ned. Haver indeholder tit noget fra tidligere beboere, så måske skulle du lige se, om der kommer overraskelser. Træerne kan fint graves ned til efteråret - det er faktisk bedst.
Ja det ved jeg, vi tænker også først at plante dem i efteråret netop da det er bedst for træerne. Når det er sagt er haven så lille at jeg har svært ved at se os få plads til alt det vi gerne vil have, så jeg tror ikke meget af det der er i forvejen får lov at blive, måske lige de få jordbærplanter jeg kan se, men selv de skal i hvert fald flyttes. Derudover har kæresten allergi så mange blomster kan ikke være i vores have, deriblandt mange løgblomster som f.eks. påskeliljer og tulipaner, vil hellere have kæresten derude end blomster
Derudover ligner det at være en rosenhave, der er i hvert fald mange buske jeg tror er roser, nogle af dem får nok lov at blive, resten håber jeg naboen (som vidst var gode venner med hende der boede der før), min mor eller andre vil overtage Det er en gammel dame der elsker blomster der boede der før, så de fineste får lov at blive, for der er helt sikkert nogle flotte sorter i mellem, glæder mig til at se dem springe ud
0
godtnavn skrev:Det er en gammel dame der elsker blomster der boede der før, så de fineste får lov at blive, for der er helt sikkert nogle flotte sorter i mellem, glæder mig til at se dem springe ud
Åhr, det er de BEDSTE haver Jeg er misundelig. Hvis udvalget viser sig at blive for omfattende, kan man sælge rosenbuske og andre haveplanter på DBA eller i plantegrupper - bare et tip. Jeg kender en, som har fået ottehundrede (800!) kroner for en stor rhododendron, som køber selv kom og gravede op.
Kan din kæreste virkelig ikke tåle at være i haven, hvis der er påskeliljer og tulipaner? Jeg er ikke meget bekendt med allergien, men jeg troede, at det handlede om at røre ved dem? Ih, jeg ville selv blive helt indebrændt, hvis jeg ikke kunne have løgplanter De holder mig oppe lige nu, hvor jeg har syv-otte potter stående i vindueskarmene - påskeliljer, perlehyacinter, tazetter og... ehm... flere perlehyacinter (lyserøde!). Og tulipaner i en vase. Og kirsebærgrene i en anden vase.
Jeg er begyndt at føre en have-logbog for at se, hvornår mine ting kommer op udenfor. Foreløbig vælter det op med krokusspirer på min sydvendte altan, og jeg har udsprungne vintergækker (og en nyindkøbt potte med hyacinter *ahem*) og blade fra perlehyacinterne. Nede i bedene er der også masser af spirer under grangrenene, og med den kommende uges milde vejr kunne der sagtens komme seriøst fart på. Jeg har lagt så usandsynligt mange løg, at det burde blive et blomsterhav - det må være i omegnen af 500.
Spørgsmål: Vi har en noget tornet mirabelle i et af bedene (ca 3-3,5 m). Den er ikke meget bevendt som frugtbusk og desuden noget riset og pjusket at se på nu. Jeg overvejer at barbere ben på den, så sidekvistene ryger og løvet bliver hævet op til en mere samlet krone fra ca 1 m op. Har nogen erfaring med det? Den bliver fin og blomstrende til foråret og lysende gul til efteråret, så den skal bestemt blive stående, men den river os, når vi arbejdet i bedet.
1
- Anne Droid
- Kort karma: 127
- Likede indlæg: 5125
Novella skrev:godtnavn skrev:Det er en gammel dame der elsker blomster der boede der før, så de fineste får lov at blive, for der er helt sikkert nogle flotte sorter i mellem, glæder mig til at se dem springe ud
Åhr, det er de BEDSTE haver Jeg er misundelig. Hvis udvalget viser sig at blive for omfattende, kan man sælge rosenbuske og andre haveplanter på DBA eller i plantegrupper - bare et tip. Jeg kender en, som har fået ottehundrede (800!) kroner for en stor rhododendron, som køber selv kom og gravede op.
Kan din kæreste virkelig ikke tåle at være i haven, hvis der er påskeliljer og tulipaner? Jeg er ikke meget bekendt med allergien, men jeg troede, at det handlede om at røre ved dem? Ih, jeg ville selv blive helt indebrændt, hvis jeg ikke kunne have løgplanter De holder mig oppe lige nu, hvor jeg har syv-otte potter stående i vindueskarmene - påskeliljer, perlehyacinter, tazetter og... ehm... flere perlehyacinter (lyserøde!). Og tulipaner i en vase. Og kirsebærgrene i en anden vase.
Jeg er begyndt at føre en have-logbog for at se, hvornår mine ting kommer op udenfor. Foreløbig vælter det op med krokusspirer på min sydvendte altan, og jeg har udsprungne vintergækker (og en nyindkøbt potte med hyacinter *ahem*) og blade fra perlehyacinterne. Nede i bedene er der også masser af spirer under grangrenene, og med den kommende uges milde vejr kunne der sagtens komme seriøst fart på. Jeg har lagt så usandsynligt mange løg, at det burde blive et blomsterhav - det må være i omegnen af 500.
Spørgsmål: Vi har en noget tornet mirabelle i et af bedene (ca 3-3,5 m). Den er ikke meget bevendt som frugtbusk og desuden noget riset og pjusket at se på nu. Jeg overvejer at barbere ben på den, så sidekvistene ryger og løvet bliver hævet op til en mere samlet krone fra ca 1 m op. Har nogen erfaring med det? Den bliver fin og blomstrende til foråret og lysende gul til efteråret, så den skal bestemt blive stående, men den river os, når vi arbejdet i bedet.
Jeg reagerer allergisk på alle blomster fra løg. Det er deres pollen jeg ikke kan tåle. I en lille have med mange løgplanter, kan jeg næsten ikke få luft, har kløe i hele ansigtet og får hovedpine. Endnu værre er det hvis de er indenfor. Dog kan jeg godt tåle tulipaner indtil de har åbnet sig. Jeg glemmer det nogen gange og kommer til at købe tulipaner fordi jeg er helt vild med dem. Men så får naboen blomster når det begynder at klø.
Ang. mirabellen, den ville jeg bare stamme op.
0
Klimatosse
Nej han får det virkelig skidt af i hvert fald påskeliljer og det er min yndlings blomst
Ved kke hvor slemt det er med tulipaner, men det er ikke helt godt, måske kan vi have lidt af dem, men påskeliljer er helt udelukket, jeg har så meget valgt den gale mand
Ved kke hvor slemt det er med tulipaner, men det er ikke helt godt, måske kan vi have lidt af dem, men påskeliljer er helt udelukket, jeg har så meget valgt den gale mand
0
Min kæreste har skraldet otte juleroser til mig Nu har jeg nærmest et bed på en gang.
Brændende kærlighed er ikke vinterhårdføre, så jeg ville nok bare smide dem ud og købe nogle andre. De er ikke så rasende dyre.
Brændende kærlighed er ikke vinterhårdføre, så jeg ville nok bare smide dem ud og købe nogle andre. De er ikke så rasende dyre.
0
Novella skrev:I øvrigt mangler jeg sådan en her
Jeg skal have syrener og japanske kirsebærtræet i hele haven, hvis jeg en gang får sådan én!!
0
Jeg fik en masse tulipanløg til jul. Hvad gør jeg med dem? Jeg jeg grave dem ned nu?
0
Soulme skrev:Jeg fik en masse tulipanløg til jul. Hvad gør jeg med dem? Jeg jeg grave dem ned nu?
Jeg ville bestemt prøve at lægge dem nu - især fordi der har været så lidt frost i år, så jorden er rimelig til at arbejde med. Du kan eventuelt tage nogle af dem fra og lægge i krukker som backup, men ellers ville jeg bare fyre dem i bedene. Læg dem dybt - ca 20 cm ned - og dæk gerne bedet med nogle grangrene. De kan ikke lide soppende vand, så med mindre jorden ligefrem er knastør, skal du ikke vande dem. Det kan godt være, at de kommer lidt sent i år, men de skal nok komme.
1
Jeg har lige købt en laurbær plante. Smart at kunne dyrke sine egne altså. Det havde jeg ikke tænkt over - kun de mere almindelige krydderurter.
Man skal så vente med at sætte dem udenfor til marts, men... jeg kunne ikke vente med at købe den
Man skal så vente med at sætte dem udenfor til marts, men... jeg kunne ikke vente med at købe den
1
Annione skrev:Jeg har lige købt en laurbær plante. Smart at kunne dyrke sine egne altså. Det havde jeg ikke tænkt over - kun de mere almindelige krydderurter.
Det havde jeg faktisk heller ikke overvejet, det vil jeg også have Eller, må lige se hvor meget plads der bliver i haven
9 dage til jeg har have
3