Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Fræksak » 13. feb 2018, 06:43

Jeg har det i det store og hele som dig, Artem. Måske er det bare noget snobberi, jeg ved det ikke. Jeg har reelt ikke set et Pergogulv i over 10 år (hvor min daværende svigerfamilie lagde det i deres hus), så der kan jo være sket meget siden :). Men umiddelbart ville jeg også synes, at det var lidt ærgerligt at bygge drømmehuset og så lægge Pergogulve. Men det er jo MIG, det handler om. Filipais drøm kan jo lige så vel være Pergo.
3
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Daybreak » 13. feb 2018, 07:35

Pergo, eller tilsvarende, er nu ganske almindeligt i nybyggede huse også. I vores kvarter er der sådanne gulve i stort set alle huse, og det er på udvalgslisten hos alle typehusfirmaerne.

Om det er snobberi eller ej, så er der jo også praktiske og økonomiske hensyn, når man bygger. Plankegulve til 200 m2 hus er bare en vældig stor ekstraudskrivning. Og selvom det er drømmehuset, så er man jo altså, for de fleste menneskers vedkommende, nødt til at indgå en eller anden form for "kompromis". Man kan ikke bare vælge alt fra øverste hylde, hvis man både vil have en dejlig grund, mange m2 osv., med mindre man har et rigtigt stort budget.
Og når Filipai ikke engang bryder sig om "rigtige" trægulve pga. vedligehold, så er det ikke engang et kompromis for dem. Win, tænker jeg.
8
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Studsgaard » 13. feb 2018, 08:02

Jeg ville være så ligeglad med hvad andre tænkte var mere fint eller “rigtigt” jeg selv vil heller ikke have rigtig trægulv, med dyr og børn, så skulle det have meget mere arebjde end f.eks pergo
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 13. feb 2018, 09:24

Tak for inputs.

Artem. Jeg tror ikke min tråd er noget for dig at følge. Jeg er ikke millionær, hvis jeg var det, så havde huset set anderledes ud, med trægulve og træbordplade, for så havde jeg for det første haft råd til materialerne, og for det andet, haft råd til at få nogle til at passe og pleje det. Til gengæld får jeg træ/alu vinduer. Så jeg kan snobbe over at jeg synes dit hus har en dårlige vinduer i forhold til mit. Jeg synes desværre der kommer flere bedrevidende ting og hvad dine ønsker er, frem for gode konstruktive råd.

Som i andre nævner så er i inde på det helt rigtigte, økonomi, vedligehold og praktik. Vi faldt jo "desværre" for drømmegrunden ved vandet, som kostede 500.000 mere end budgettet sagde, det gør altså at der skal skæres nogle andre steder, og et rigtigt plankegulv- som jeg virkeligt også synes er skide smukt, men upraktisk ville som minimum smide omkring 50.000 oveni byggebudgettet. Og realteten er bare at jeg hellere vil have et pænt "plastikgulv" (det vi har udset er faktisk med ægte træ med noget specialbehandling something) der rent faktisk holder sig pænt med minimum af vedligehold, end ægte plankegulv eller parketgulv der bliver ridset og som vi går og er ømme for. Det her bliver heller ikke drømmehuset over alle drømmehuse, det bliver drømmehuset til den økonomi vi har lige nu. Som to nyuddannede mennesker i midt tyverne :)

Vores venner og familie er festaber, der bliver danset på bordene tabt drinks på gulvene, gået indenfor med sko osv. Og min lille niece slår ting ned i gulvet, og det kommer mine fremtidige nevøer/niecer og vores egne børn sgu nok også til. Vi bygger et hjem hvor vi kan leve, og kan overskue vedligeholdet på, og ikke bliver for ømme omkring. Det kommer i øvrigt også til at have Ikea møbler og ikke snedkermøbler :D

Forøvrigt er Pergo ikke endegyldigt valgt, men det ved vi bare holder, og nogle af de nye serier er sgu ret så nydelige at se på. Vi skal selvfølgelig ud og trampe rundt slå ting og tabe rødvin på forskellige gulve. Bare rolig, skal nok prøve at dokumentere det :devil:
13
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 13. feb 2018, 09:38

Og nu hvor vi er kommet ind på gulve, så vil jeg da lige flashe hvad det er vi indtil videre har luret på. Som sagt, det gamle hus er ikke engang revet ned, og der er lang tid til der skal vælges. Stilen ændrer sig nok ikke meget, men producent og præcis hvilket materiale er muligt at det gør.

De famøse Pergo gulve :afro: :

Screen Shot 2018-02-13 at 10.29.19.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf sigge » 13. feb 2018, 09:42

Jeg glæder mig til at se holdbarhedstests af forskellige gulvtyper. :-D Det lyder som noget, man skal gøre en dag, hvor man skal af med nogle frustrationer.
2
You can't spell awesome without me.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Buller » 13. feb 2018, 09:43

prøv at holde øje med junkers lagerudsalg på deres hjemmeside. Der kommer deres parket og plankegulve altså ned og koster det samme som klik-plastik fra silvan.

Vi fik 80m2 22mm egeparket til 15.000 kr
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 13. feb 2018, 09:48

Buller skrev:prøv at holde øje med junkers lagerudsalg på deres hjemmeside. Der kommer deres parket og plankegulve altså ned og koster det samme som klik-plastik fra silvan.

Vi fik 80m2 22mm egeparket til 15.000 kr


Så du forstod altså ikke min smøre om at vi virkeligt IKKE ville have parket og plankegulve??
Og hvem havde du tænkt dig skulle lægge gulvene? For du må da gerne give min byggeleder et kald og forklare ham at han da bare lige skal tage et smut til junkers lagerudsalg og så få håndværkerne til at klare resten, men det er altså ikke sådan det foregår.
2
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Buller » 13. feb 2018, 09:54

ok ok slap da lige af, det var sådan set bare et bud nu du pev over prisen.

Det er virkelig nemt at lægge, jeg har selv været med. Men fair nok.
2
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Charly » 13. feb 2018, 09:55

Filipai skrev:Og nu hvor vi er kommet ind på gulve, så vil jeg da lige flashe hvad det er vi indtil videre har luret på. Som sagt, det gamle hus er ikke engang revet ned, og der er lang tid til der skal vælges. Stilen ændrer sig nok ikke meget, men producent og præcis hvilket materiale er muligt at det gør.

De famøse Pergo gulve :afro: :

Screen Shot 2018-02-13 at 10.29.19.jpg

Jeg kan godt lide dem.

Vi har i øvrigt valgt klinker i køkken/alrum samt bryggers (og så selvfølgelig på badeværelserne).
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 13. feb 2018, 10:01

Buller skrev:ok ok slap da lige af, det var sådan set bare et bud nu du pev over prisen.

Det er virkelig nemt at lægge, jeg har selv været med. Men fair nok.


Jeg pev ikke over prisen, jeg gav en udmelding om at hvis der var flere penge i kassen ville det nok have været plankegulve såfremt der også havde været nogle til at passe dem. Det gør mig træt i hovedet at folk kalder de valg vi tager i nedladende tone som "plastik-klik fra Silvan". Som jeg i øvrigt langt hellere vil have en sådan en parket-mellem løsning som bliver grim.
Og når man vælger at få bygget et helt nyt hus af andre, så er fidusen at man netop ikke selv skal til at lægge gulve, det ville jo slet ikke fungere i praksis at vi midt i projektet selv skal ind og smide gulve på, før de så kan komme videre med installation af køkken osv.
2
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 13. feb 2018, 10:02

Charly skrev:
Filipai skrev:Og nu hvor vi er kommet ind på gulve, så vil jeg da lige flashe hvad det er vi indtil videre har luret på. Som sagt, det gamle hus er ikke engang revet ned, og der er lang tid til der skal vælges. Stilen ændrer sig nok ikke meget, men producent og præcis hvilket materiale er muligt at det gør.

De famøse Pergo gulve :afro: :

Screen Shot 2018-02-13 at 10.29.19.jpg

Jeg kan godt lide dem.

Vi har i øvrigt valgt klinker i køkken/alrum samt bryggers (og så selvfølgelig på badeværelserne).


Vi vælger også klinker i bryggers, og muligvis også i badeværelse. Tror køkken/alrum forbliver i laminat.
Hvordan er det at stå på i længere tid når det er klinker? :)
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Daybreak » 13. feb 2018, 10:17

Filipai skrev:
Charly skrev:
Filipai skrev:Og nu hvor vi er kommet ind på gulve, så vil jeg da lige flashe hvad det er vi indtil videre har luret på. Som sagt, det gamle hus er ikke engang revet ned, og der er lang tid til der skal vælges. Stilen ændrer sig nok ikke meget, men producent og præcis hvilket materiale er muligt at det gør.

De famøse Pergo gulve :afro: :

Screen Shot 2018-02-13 at 10.29.19.jpg

Jeg kan godt lide dem.

Vi har i øvrigt valgt klinker i køkken/alrum samt bryggers (og så selvfølgelig på badeværelserne).


Vi vælger også klinker i bryggers, og muligvis også i badeværelse. Tror køkken/alrum forbliver i laminat.
Hvordan er det at stå på i længere tid når det er klinker? :)


Jeg tillader mig lige at svare, vi har nemlig også valgt klinker i køkken/alrum. Det har vi blandt andet fordi vi synes det er pænt at gulvet går direkte fra entre, bryggers, fordelingsgang, alrum og køkken.

I køkkenet er det mega praktisk. Man kan lige tørre en enkelt plet op, uden at skulle vaske hele gulvet. Det bliver ikke slidt i "baner", altså de der bevægemønstre man har i køkkenet. Og så får det ikke ridser og hak, når klumpedumpe-jeg taber ting - ikke hvis, men når. Så det fungerer rigtig godt synes jeg. Til gengæld må jeg medgive, at jeg synes det er hårdt at stå på flere timer på en dag. Så når mad/bagning er noget langvarigt, så har jeg sko/klipklapper eller andet på, ellers kan jeg mærke det i fødder, ben og lænd især.

I alrummet synes jeg klinkerne giver et lidt mere køligt look end trægulv. Men igen må jeg erkende det praktiske. Vi har to små børn med hver deres TripTrapstol, som bliver trukket ind og ud adskillige gange dagligt, og i vores gamle hus blev gulvet altså ret slidt der under deres stole. Det så herrens ud til sidst - men det var også et 11 år gammelt gulv, så det VAR generelt bare slidt at se på. Det er også ret praktisk når ungerne, eller jeg selv, sviner ved spisningen - man kan hurtigt lige tørre enkelte pletter op. Så i alrummet er det mest det lidt kølige look der "generer" mig, eller som jeg i hvert fald har skulle vænne mig til.
1
Akehurst2
Indlæg: 14185
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Akehurst2 » 13. feb 2018, 10:24

Filipai skrev:
Buller skrev:prøv at holde øje med junkers lagerudsalg på deres hjemmeside. Der kommer deres parket og plankegulve altså ned og koster det samme som klik-plastik fra silvan.

Vi fik 80m2 22mm egeparket til 15.000 kr


Så du forstod altså ikke min smøre om at vi virkeligt IKKE ville have parket og plankegulve??
Og hvem havde du tænkt dig skulle lægge gulvene? For du må da gerne give min byggeleder et kald og forklare ham at han da bare lige skal tage et smut til junkers lagerudsalg og så få håndværkerne til at klare resten, men det er altså ikke sådan det foregår.


Det minder om en tråd på den gamle debat, hvor en debattør havde besluttet sig for at male sine plankegulve og bd om råd til det, og tråden blev oversvømmet af folk, der bare lige ville fraråde hende at male gulvene, uanset hvor mange gange hun forklarede at det handlede om et plankegulv, der ikke kunne slibes mere ned og var rigtig grimt. Os, der havde malede gulve og fortalte om det, druknede totalt.

Held og lykke med byggeriet - jeg synes, det er en rigtig hyggelig tråd at følge, selvom jeg ikke kan bidrage med noget :)
2
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Filipai hun bygger- kan hun klare det?

Indlægaf Filipai » 13. feb 2018, 10:24

Daybreak skrev:
Jeg tillader mig lige at svare, vi har nemlig også valgt klinker i køkken/alrum. Det har vi blandt andet fordi vi synes det er pænt at gulvet går direkte fra entre, bryggers, fordelingsgang, alrum og køkken.

I køkkenet er det mega praktisk. Man kan lige tørre en enkelt plet op, uden at skulle vaske hele gulvet. Det bliver ikke slidt i "baner", altså de der bevægemønstre man har i køkkenet. Og så får det ikke ridser og hak, når klumpedumpe-jeg taber ting - ikke hvis, men når. Så det fungerer rigtig godt synes jeg. Til gengæld må jeg medgive, at jeg synes det er hårdt at stå på flere timer på en dag. Så når mad/bagning er noget langvarigt, så har jeg sko/klipklapper eller andet på, ellers kan jeg mærke det i fødder, ben og lænd især.

I alrummet synes jeg klinkerne giver et lidt mere køligt look end trægulv. Men igen må jeg erkende det praktiske. Vi har to små børn med hver deres TripTrapstol, som bliver trukket ind og ud adskillige gange dagligt, og i vores gamle hus blev gulvet altså ret slidt der under deres stole. Det så herrens ud til sidst - men det var også et 11 år gammelt gulv, så det VAR generelt bare slidt at se på. Det er også ret praktisk når ungerne, eller jeg selv, sviner ved spisningen - man kan hurtigt lige tørre enkelte pletter op. Så i alrummet er det mest det lidt kølige look der "generer" mig, eller som jeg i hvert fald har skulle vænne mig til.


Okay, så er det ikke kun mig, min far har nemlig klinker i køkkenet, og jeg får sindsygt hurtigt ondt i fødderne dernede. Jeg har så også hælspore og er nem at påvirke, men det er klart også en faktor. Til gengæld er det vældigt tiltalende i forhold til det med rengøringen, men det har "heldigvis" aldrig været et problem med vores nuværende gulve vi har i køkkenet, det ser ikke mere slidt ud nogle steder end andre, og en hurtig klud over gulvet får det til at stå pænt.
0

Tilbage til "Bolig"