Oprydningstråden 2018

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lulu » 31. dec 2017, 09:25

Er nogen klar til at der laves en oprydningstråd, hvor vi kan dele sejre, nederlag, tanker og alt muligt andet i et forsøg om at opnå et pænt og ryddeligt hjem?
0
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lulu » 31. dec 2017, 09:26

Jeg ønskede mig Marie Kondos magiske oprydning til jul og fik den.
Jeg har allerede læst den og tænker at det er den jeg tager udgangspunkt i, mht min oprydning.

Det betyder at min oprydning kommer til at foregå i kategorier fremfor placering (først, der er ikkenok kategorieri hendes bog til at al vores skrammel er dækket ind, men vi har heller ikke nok af vores andet skrammel til at lave egne selvstændige kategorier til sidst).

I bogen står der at man skal tænke over og svare udførligt på, hvad der motiverer en til at rydde op. Det har jeg tænkt længe over og er kommet frem til mit svar.
Så min motivation for oprydning er som følger:
Jeg kunne godt tænke mig at leve ordentligt og ryddeligt, for at kunne skabe mere ro omkring mig. Med roen omkring mig, håber jeg at kunne finde mere overskud, til mine to drenge, min mand og ikke mindst mig selv. Jeg kunne godt tænke mig at jeg fik mere overskud til at dyrke lidt motion, og specielt at dyrke pleje og wellness på pg i min krop meget mere.

Første oprydningskategori er tøj.
Så når jeg får taget mig sammen på et tidspunkt, samler jeg alt mit tøj sammen (overtøj inkl), og får gennemgået hvad der skal smides ud (gives videre til andre), og hvordan det resterende tøj skal organiseres så det ser pænt og overskueligt ud i skab og kommode.

Næste kategori er bøger!

06.01.18 tøj done
Senest rettet af Lulu 6. jan 2018, 12:02, rettet i alt 2 gange.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf LadyFox » 31. dec 2017, 09:31

Jeg ved ikke om jeg er klar! Men det burde jeg være, der trænger gevaldigt at komme helt til bunds i mit hjem.
Jeg har været lidt for god til bare at smide det værste i en skuffe, på et bord, i en vindueskarm eller hvor der lige har været plads til alt mit rod.
Det er ikke helt godt nok, og slet ikke særlig "voksent" - der skal styr på lortet.
1
...
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lulu » 31. dec 2017, 09:38

LadyFox skrev:Jeg ved ikke om jeg er klar! Men det burde jeg være, der trænger gevaldigt at komme helt til bunds i mit hjem.
Jeg har været lidt for god til bare at smide det værste i en skuffe, på et bord, i en vindueskarm eller hvor der lige har været plads til alt mit rod.
Det er ikke helt godt nok, og slet ikke særlig "voksent" - der skal styr på lortet.


Det gode ved at lave tråden nu, er at der er et helt år til det. Så hvis man først er klar til marts, eller beslutter sig for at bruge hele sin sommerferie på det, så kan det stadig nås.
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Alphilia » 31. dec 2017, 10:04

Åh, jeg tror jeg hopper med herind...
Jeg store ambitioner om dels hovedrengøring i alle rum i løbet af de kommende måneder og dels er der ufattelig mange bunker jeg gerne vil have styr på.
Jeg vil gerne gennem mine/vores ting, så de er mere organiserede og der forhåbentlig ryger noget ud. Orden og ryddelighed genererer bare mere mentalt overskud
1
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Kathain » 31. dec 2017, 10:40

Jeg vil gerne være med. Har været i gang her i min ferie med bl.a. at rydde op i kælderen og forskellige skuffer, hvor jeg har fundet ting der skal sælges og noget der skal doneres. Har også fået smidt forskellige ting ud, men synes stadig der er meget!

Målet for 2018 må for mit vedkommende være ikke at få så mange ting ind i hjemmet, da de simpelthen hober sig op og jeg så 6 mdr. senere skiller mig af med dem igen.
1
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Craver » 1. jan 2018, 08:52

Jeg vil også gerne være med :)
Vi har fået ny lejlighed ret hurtigt grundet fugtproblemer, der nærmest er eksploderet indenfor den sidste weekend, så vi flytter her 1/2.
Så jeg tager udsmidning/genbrug/salgsbare ting pr. kategori, som jeg kommer til det, når jeg begynder at pakke ned i denne uge. Derudover har jeg et kælderrum fra helvede, hvor nærmest alt skal på lossepladsen med undtagelse af en halv flyttekasse.
1
... I would name her Rock'N'Roll
FindNemon
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. okt 2015, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 59

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf FindNemon » 1. jan 2018, 09:00

Uh, jeg vil også gerne være med her! Min kæreste og jeg er allerede gået i gang her i juleferien. Vi har givet nogle ting væk og smidt ikke mindre end 5 sorte sække med ting og sager ud :genert: Og vi har endnu kun været igennem det halve hus!

Min motivation er helt sikkert, at vi skal flytte inden alt for længe. Vores lejekontrakt udløber om et par måneder (og vi har ikke fundet et nyt sted endnu!!), og jeg giiider simpelthen ikke slæbe alt muligt med i flytningen, som vi alligevel ikke kommer til at bruge. Så nu skal vi i gang :D :D
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf ina » 1. jan 2018, 11:03

Jeg er også med. Jeg har været i gang i juleferien, hvor jeg ryddede op på de stores værelser og smed en sæk med legetøj de ikke leger med til genbrug. Og så var der en pose med babytøj til nogle venner der venter sig.

Min motivation er at vi har for meget lort og for lidt plads. :genert: Jeg bliver nemt stresset over at det er ting over alt og ikke har tid til oprydning. Så vi skal have muget ud.

Listen hedder:
- tøj - done!
- køkken - done!
- babylegetøj - done!
- bøger - done!
- cd'er og dvd'er
- badeværelser (håndklæder, produkter der ikke bruges, diverse)
- bryggers - done!
- lille pulterkammer - done!
Senest rettet af ina 21. mar 2018, 17:58, rettet i alt 10 gange.
1
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Maoam » 1. jan 2018, 11:23

Marie Kondos første bog ligger som lydbog på engelsk på YouTube og lister over kategorier ligger på nettet. Bogen hedder the life changing magic of tidying up.

Hendes oprydningsmetode har virket rigtig godt for mig. Kan især godt lide at man skal rydde ud efter kategori og ikke rum, så man ikke har det samme skrammel flere steder, og vurdere hver ting ud fra om den gør en glad. Jeg mangler stadig nogle kategorier.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf billiebean » 1. jan 2018, 12:05

Nogen tips hvis man har problemer med at rydde op, fordi man knytter sig følelsesmæssigt til ting og nærmest kan finde en nostalgisk grund til at beholde alting?
3
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lulu » 1. jan 2018, 13:01

Jeg sørgede forøvrigt for at sortere i julepynten da jeg tog den ned. Så nu er der en klar plastsæk med juleting som er klar til at ryge videre til andre til november når folk så småt tænker jul igen.
Ellers har jeg brugt dagen i dag på at rydde op (den generelle vi roder oprydning), støvsuget og vasket gulv. Så er der nemlig klart til at jeg kan komme videre med det der rydde op i bund i løbet af næste uge.
Jeg glæder mig lidt.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf ina » 1. jan 2018, 13:18

Lulu skrev:Jeg sørgede forøvrigt for at sortere i julepynten da jeg tog den ned. Så nu er der en klar plastsæk med juleting som er klar til at ryge videre til andre til november når folk så småt tænker jul igen.
Ellers har jeg brugt dagen i dag på at rydde op (den generelle vi roder oprydning), støvsuget og vasket gulv. Så er der nemlig klart til at jeg kan komme videre med det der rydde op i bund i løbet af næste uge.
Jeg glæder mig lidt.


Jeg sorterede også noget julepynt fra. Det røg dog direkte til genbrug, når først jeg har besluttet mig for at det skal ud, gider jeg ikke vente. :D
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2142
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4971

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Anne Droid » 1. jan 2018, 13:34

Jeg vil gerne være med.

Jeg begyndte så småt i december og smed 136 stykker tøj og en kommode ud.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Shmartiesh » 1. jan 2018, 13:38

Uh, jeg vil være med :banan: Jeg ELSKER at rydde op og ud!

Vi har fra d.d lejet et depotrum til opbevaring af ting der er store, besværlige og som vi sjældent bruger.
Her ville i nok tænkte at ting vi sjældent bruger skal smides ud, men men men... I den kategori ligger babytøj, lift, julepynt og min elskede retro racer cykel. Vores loft er ikke isoleret og jeg nægter at smide ting derop jeg vil gemme til fremtidige børn. Vi har skabe osv. Men et af skabene er nu dedikeret til babyting.

Vi har dog været lidt langsomme til oprydningen men det skal nok komme.
Jeg er på barsel og har som sådan god tid til at få ryddet ud, men det fylder meget i mit hovede at man burde få trænet, burde gå en tur, burde rydde op og ud. Mit håb er, at med et depotrum til alt det som roder i mit hovede, får jeg mere overskud til at få trænet, gået ture og ikke stresse hver gang jeg åbner et skab og ser hvor proppet det er :nerve:

også er jeg sådan en der gemmer tøj der ikke bliver slidt. Jeg tror jeg har to sække jeg skal rydde ud i og endnu mere tøj i skabene. Det er også lidt svært at gøre det fuldt ud da jeg ammer og bruger meget praktisk tøj til det, og meget af det tøj jeg ikke rigtig bruger mens jeg ammer, har jeg gemt væk til når jeg igen skal på arbejde.
Senest rettet af Shmartiesh 1. jan 2018, 13:43, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Bolig"