Oprydningstråden 2018

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf ina » 8. jan 2018, 19:28

Jeg får heller ikke ryddet mere op lige nu. Der er lige nogle andre ting der skal ordnes først (deadline på årsregnskab på søndag og min datter har fødselsdag). Men det kribler for at komme videre. :D
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Persnikedy » 8. jan 2018, 19:39

Jeg vil gerne finde alle de gamle papire frem som jeg har og få sat system i dem. Hvor længe er det at man skal gemme gamle papire? Er det ikke noget med 5år?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf missme » 8. jan 2018, 20:09

Persnikedy skrev:Jeg vil gerne finde alle de gamle papire frem som jeg har og få sat system i dem. Hvor længe er det at man skal gemme gamle papire? Er det ikke noget med 5år?


Jeg har også hørt 5 år, men lige hvilke papirer man skal gemme ved jeg ikke. Det meste ligger jo også digitalt i dag.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Persnikedy » 8. jan 2018, 20:18

missme skrev:
Persnikedy skrev:Jeg vil gerne finde alle de gamle papire frem som jeg har og få sat system i dem. Hvor længe er det at man skal gemme gamle papire? Er det ikke noget med 5år?


Jeg har også hørt 5 år, men lige hvilke papirer man skal gemme ved jeg ikke. Det meste ligger jo også digitalt i dag.


Jeg aner ikke engang hvor meget jeg har liggende digitalt. Jeg er fx fritaget for digital post
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Shmartiesh » 8. jan 2018, 20:20

Vi fik ordnet lidt i weekenden.

Julepynt blev kørt på opbevaringsdepot, samt barnevognslift og lidt blandet. Vi mangler stadig lidt mere men der kunne ikke være mere i bilen så vi skal af sted igen.
Div. Pyntegenstande blev kørt på genbrugspladsen samt tøj, jakker og sko.
Jeg har ryddet op i mit garn og en pose blev sendt af sted til genbrug.
Jeg fandt nogle hæklede babytæpper vi ikke får brugt som jeg så prøver at sælge, samt en taske og et Björn Wiinblad fad.

Vores datters værelse er et kaos af legetøj uden en retmæssig plads og bøger og div, så i weekenden skal vi i IKEA og købe en reol. Det er nærmest en labyrint at komme til puslebordet :tie:
Det fylder meget i mit hovede at det værelse er noget rod, så jeg glæder mig til weekenden!
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf missme » 8. jan 2018, 20:20

Persnikedy skrev:
missme skrev:
Persnikedy skrev:Jeg vil gerne finde alle de gamle papire frem som jeg har og få sat system i dem. Hvor længe er det at man skal gemme gamle papire? Er det ikke noget med 5år?


Jeg har også hørt 5 år, men lige hvilke papirer man skal gemme ved jeg ikke. Det meste ligger jo også digitalt i dag.


Jeg aner ikke engang hvor meget jeg har liggende digitalt. Jeg er fx fritaget for digital post


Åh, jamen så ligger der jo nok en del.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Persnikedy » 8. jan 2018, 20:21

missme skrev:
Persnikedy skrev:
missme skrev:
Persnikedy skrev:Jeg vil gerne finde alle de gamle papire frem som jeg har og få sat system i dem. Hvor længe er det at man skal gemme gamle papire? Er det ikke noget med 5år?


Jeg har også hørt 5 år, men lige hvilke papirer man skal gemme ved jeg ikke. Det meste ligger jo også digitalt i dag.


Jeg aner ikke engang hvor meget jeg har liggende digitalt. Jeg er fx fritaget for digital post


Åh, jamen så ligger der jo nok en del.


Jeg frygter også at finde det hele frem og skulle finde hoved og hale i det :tie:
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Kathain » 12. jan 2018, 10:30

Har været i gang med at sortere forskellige papirer og gamle billeder i dag hvilket resulterede at jeg kunne gå fra to fotoalbums to 1! Har haft gemt rigtig mange billeder der ingen betydning har for mig (landskaber osv.) så derfor bliver de smidt ud. Nu har jeg kun billeder der rent vækker gode minder og så fylder de ikke nær så meget. Er glad for at billeder nu er digitale :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Juki » 12. jan 2018, 13:20

Persnikedy skrev:Jeg vil gerne finde alle de gamle papire frem som jeg har og få sat system i dem. Hvor længe er det at man skal gemme gamle papire? Er det ikke noget med 5år?

Jo, det var det vist engang, men jeg tror primært det var før der var noget der hed e-boks osv. :gruble:

Jeg så godt du skrev at du er undtaget for digital post, men hvor meget omfatter det for dig?

Da jeg gemte papirer var det primært kontrakter, abonnementsvilkår, kvitteringer, lønsedler, offentlige papirer(journaler osv.) og brugsvejledninger. Ting som var vigtige at gemme i forhold til reklemation og lignende, men i dag har man jo meget af det digitalt og gemt i e-mails, netbank, ved Skat osv.

Så det er nok også afhængigt af om du fx heller ikke bruger netbank og andre steder hvor tingene er gemt, eller om du fx printer tingene ud for at have det i papirform :)

Edit: Hov, måske jeg misforstår. Jeg læste det som at det er papirer du har online og ikke digitalt.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Persnikedy » 12. jan 2018, 13:29

Juki skrev:
Persnikedy skrev:Jeg vil gerne finde alle de gamle papire frem som jeg har og få sat system i dem. Hvor længe er det at man skal gemme gamle papire? Er det ikke noget med 5år?

Jo, det var det vist engang, men jeg tror primært det var før der var noget der hed e-boks osv. :gruble:

Jeg så godt du skrev at du er undtaget for digital post, men hvor meget omfatter det for dig?

Da jeg gemte papirer var det primært kontrakter, abonnementsvilkår, kvitteringer, lønsedler, offentlige papirer(journaler osv.) og brugsvejledninger. Ting som var vigtige at gemme i forhold til reklemation og lignende, men i dag har man jo meget af det digitalt og gemt i e-mails, netbank, ved Skat osv.

Så det er nok også afhængigt af om du fx heller ikke bruger netbank og andre steder hvor tingene er gemt, eller om du fx printer tingene ud for at have det i papirform :)

Edit: Hov, måske jeg misforstår. Jeg læste det som at det er papirer du har online og ikke digitalt.



Alt fra det offentligt får jeg på papir i postkassen.
Min bank har jeg desværre ikke kunnet få på papir så det er online nu, det samme med min vinduespudser.
Så det er gamle udbetalings meddelelser fra Staten, skatte papire, kvitteringer på på tv/computer osv, og selvfølgelig de gamle papire fra banken jeg er nysgerrig om hvor længe jeg skal gemme - og selvfølgelig de nye fra staten

(Alle andre kvitteringer, fx vinduespudseren, kommer på mail)
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Juki » 12. jan 2018, 13:51

Persnikedy skrev:
Juki skrev:
Persnikedy skrev:Jeg vil gerne finde alle de gamle papire frem som jeg har og få sat system i dem. Hvor længe er det at man skal gemme gamle papire? Er det ikke noget med 5år?

Jo, det var det vist engang, men jeg tror primært det var før der var noget der hed e-boks osv. :gruble:

Jeg så godt du skrev at du er undtaget for digital post, men hvor meget omfatter det for dig?

Da jeg gemte papirer var det primært kontrakter, abonnementsvilkår, kvitteringer, lønsedler, offentlige papirer(journaler osv.) og brugsvejledninger. Ting som var vigtige at gemme i forhold til reklemation og lignende, men i dag har man jo meget af det digitalt og gemt i e-mails, netbank, ved Skat osv.

Så det er nok også afhængigt af om du fx heller ikke bruger netbank og andre steder hvor tingene er gemt, eller om du fx printer tingene ud for at have det i papirform :)

Edit: Hov, måske jeg misforstår. Jeg læste det som at det er papirer du har online og ikke digitalt.



Alt fra det offentligt får jeg på papir i postkassen.
Min bank har jeg desværre ikke kunnet få på papir så det er online nu, det samme med min vinduespudser.
Så det er gamle udbetalings meddelelser fra Staten, skatte papire, kvitteringer på på tv/computer osv, og selvfølgelig de gamle papire fra banken jeg er nysgerrig om hvor længe jeg skal gemme - og selvfølgelig de nye fra staten

(Alle andre kvitteringer, fx vinduespudseren, kommer på mail)

5 år er måske en meget god tommelfingerregel, hvis det er noget der stadig er relevant. Fx kvitteringer på ting hvor reklamationen ikke længere dækker, selvom der måske er 2-3 år tilbage af de 5 år, er ikke nødvendige at gemme.

Men gamle låneaftaler fra banken og andet der er betalt og ude af verden gider jeg ikke holde fast i. Det er noget andet med forsikringspolicer fx, hvor det kan være en god idé at have gemt de gamle vilkår, når en aftaler bliver revurderet, så man har noget at sammenligne med hvis man fx vil indhente et bedre tilbud osv.

Generelt gider jeg ikke gemme en masse papirer i flere år, og slet ikke hvis det er noget der er tilgængeligt på nettet (gamle forskudsopgørelser fx)

Jeg tror faktisk jeg efterhånden kun har kvitteringer for ting købt i fysiske butikker, brugsanvisninger og ting jeg har skrevet under på :gruble:

Undtaget er ting der ikke lige umiddelbart kan erstattes eller skaffes ved en henvendelse ved lægen eller på nettet. Gamle eksamensbeviser fx.

Men det er ret interessant egentlig. Jeg har overhovedet ingen fornemmelse af hvilke ting man skal/bør gemme i dag :genert: Det er måske også blevet lidt mere loose i takt med at alt nærmest er blevet tilgængeligt digitalt.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Sustentaculum » 13. jan 2018, 12:38

Sikke en motiverende tråd! :klap:

Jeg gemmer næsten ingen dokumenter ud over kvitteringer. Jeg har eksamensbeviser, fødsels/navneattester og alle andre papire, fx policer osv, kan genfindes på nettet. Det er i hvertfald min opfattelse.

Vi bor 4 mennesker på 65 kvm, så vi har rigtig (RIGTIG!) mange ting, på meget lidt plads, og tingene har en tendens til at hobe sig op, så vi kunne også godt trænge til at rydde godt og grundigt ud.

I går ryddede jeg op i vores ene bogreol. Jeg har lavet et overblik over hvilke bøger der kan sælges/smides ud og hvilke der skal retur til retmæssig ejer.


Derudover ses mit næste oprydningsprojekt :tie: . Tiltrængt!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Alphilia » 13. jan 2018, 13:32

Alphilia skrev:Nå, nu står der så 4 poser tøj til genbrug.... Det meste er godt nok ikke mit. Jeg er lidt misundelig på min kærestes evne til at tage tøj fra der ikke bliver brugt - mit skal nærmest slides op før jeg tager det fra.


Og de er afleveret i nærmeste Røde Kors butik.
Jeg er i tænkeboks over en smart måde at opbevare alt mit garn og stof - det er en støvsamler uden lige.
Pt prøver jeg ikke at købe nyt og producere af det jeg har, det er vel også en slags oprydning...
0
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lumin » 13. jan 2018, 13:56

Status her er at vi er færdige med hele 1.salen og nu er ved at få indrettet en virkelig hyggelig tv stue deroppe selvom der ikke er renoveret endnu. Det bliver bare så fint og man gider jo faktisk sidde deroppe nu hvor alle kasser er pakket ud.
Jeg er så småt i gang i skuffer og skabe nedenunder, og det pynter altså bare når der er orden på sagerne og alle flader ikke flyder med rod.
0
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Craver » 13. jan 2018, 14:48

Altså, jeg er helt bidt af at smide ting ud nu :genert: :lol:
Jeg har brugt dagen på adskillige ture til lossepladsen og ryddet mit kælderrum helt ud nu. Det er altså vildt, og jeg er ellers lidt af en samler :tie:
4
... I would name her Rock'N'Roll

Tilbage til "Bolig"