Troldtekt eller gipsloft?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf LidtLakrids » 22. jan 2018, 10:23

Vi bor i et lille parcelhus fra 1986 og skal så små i gang med at forskønne det lidt :D
Vi er lidt i tvivl om hvilke lofter vi skal vælge og umiddelbart står valget mellem troldtekt eller gipslofter - pt. er der hvidmalede listelofter.
Ifht. udseende kan vi godt lide glatte gipslofter, men ulempen ved dem er dårlig akustik og revner i kanterne. Derfor overvejer vi troldtekt selvom de ikke er lige så flotte.
Er de nogen der har nogle gode input til vores overvejelser? Det er som sagt et helt almindeligt parcelhus anno 1986 med almindelig loftshøjde der er tale om :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf Slettet bruger » 22. jan 2018, 10:37

Vi har akustik-gipslofter. Det er gipslofter med en masse små huller, og de giver fin akustik. Vi valgte dem fordi vi synes troldtekt er institutionsagtigt, men det er selvfølgelig en ren smagssag.
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf LidtLakrids » 22. jan 2018, 11:27

abcd skrev:Vi har akustik-gipslofter. Det er gipslofter med en masse små huller, og de giver fin akustik. Vi valgte dem fordi vi synes troldtekt er institutionsagtigt, men det er selvfølgelig en ren smagssag.

Hvis vi vælger gips tænker jeg også at det bliver nødvendigt med akustikfelter.. Jeg bliver bare i tvivl om det er godt nok ifht. akustikken i rummene :gruble:
Jeg er enig med dig ang. institutionslooket i troldtekt ;) og jeg er også nervøs for om det vil trække ned ved et eventuelt salg i fremtiden :(
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7799

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf Filipai » 22. jan 2018, 11:33

Troldtekt er virkeligt meget lidt kønt i min optik. Jeg er heller ikke vildt glad for dem med hullerne, men de er langt langt pænere. Vi overvejer dog at sætte nogle akustik plader op eller lave hele loftet i produkter fra http://www.ecophon.com/dk# som vi har oplevet hos andre, og som virker utroligt godt. Jeg skal i løbet af de næste 2 uger i dialog med en fagmand indenfor akustiklofter. Skal prøve at vende tilbage med anbefalingerne derfra :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf Slettet bruger » 22. jan 2018, 11:35

LidtLakrids skrev:
abcd skrev:Vi har akustik-gipslofter. Det er gipslofter med en masse små huller, og de giver fin akustik. Vi valgte dem fordi vi synes troldtekt er institutionsagtigt, men det er selvfølgelig en ren smagssag.

Hvis vi vælger gips tænker jeg også at det bliver nødvendigt med akustikfelter.. Jeg bliver bare i tvivl om det er godt nok ifht. akustikken i rummene :gruble:
Jeg er enig med dig ang. institutionslooket i troldtekt ;) og jeg er også nervøs for om det vil trække ned ved et eventuelt salg i fremtiden :(


Vi har et 65 kvadratmeter stort køkkenalrum med skrålofter så der er 4 meter til loftet i den høje side. Da vi flyttede ind var rummet selvfølgelig helt tomt, og der var alligevel ikke skyggen af rungen eller dårlig akustik. Jeg kan ikke sætte en finger på lydkvaliteten, men jeg har godt hørt nogle sige at troldtekt er bedre. Det er sikkert rigtigt, men så er det ude i en detalje som jeg ikke har fine nok sanser til at opfatte.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf Ficus » 22. jan 2018, 11:42

Jeg får gymnastiksal-i-folkeskole vibes af troldtekt, så det ville jeg nok aldrig selv vælge, har dog set at flere der bygger nyt med store loftshøjder vælger det.

Af de to muligheder ville jeg vælge gips. Vil akustikproblemet være specielt stort hvis I har alm. loftshøjde?
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf Daybreak » 22. jan 2018, 11:52

Vi har loft til kip i køkken-alrum og stue, og har gips med akustikfelter. Der er ingen rungen eller problemer med lyden.

I de øvrige rum er der almindelig lofthøjde og almindelige gipslofter, og der er absolut heller ingen problemer med akustikken i de rum. Måske gangen runger lidt, men der er også klinkegulv og endnu ingen møbler, billeder eller planter.
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf LidtLakrids » 22. jan 2018, 12:04

abcd skrev:
LidtLakrids skrev:
abcd skrev:Vi har akustik-gipslofter. Det er gipslofter med en masse små huller, og de giver fin akustik. Vi valgte dem fordi vi synes troldtekt er institutionsagtigt, men det er selvfølgelig en ren smagssag.

Hvis vi vælger gips tænker jeg også at det bliver nødvendigt med akustikfelter.. Jeg bliver bare i tvivl om det er godt nok ifht. akustikken i rummene :gruble:
Jeg er enig med dig ang. institutionslooket i troldtekt ;) og jeg er også nervøs for om det vil trække ned ved et eventuelt salg i fremtiden :(


Vi har et 65 kvadratmeter stort køkkenalrum med skrålofter så der er 4 meter til loftet i den høje side. Da vi flyttede ind var rummet selvfølgelig helt tomt, og der var alligevel ikke skyggen af rungen eller dårlig akustik. Jeg kan ikke sætte en finger på lydkvaliteten, men jeg har godt hørt nogle sige at troldtekt er bedre. Det er sikkert rigtigt, men så er det ude i en detalje som jeg ikke har fine nok sanser til at opfatte.

Ja, så burde det også være helt fint til vores køkken-alrum! Det er ikke så stort og med almindelig loftshøjde. Som det er nu med trælisteloft synes jeg at der runger lidt for meget..
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf LidtLakrids » 22. jan 2018, 12:06

Ficus skrev:Jeg får gymnastiksal-i-folkeskole vibes af troldtekt, så det ville jeg nok aldrig selv vælge, har dog set at flere der bygger nyt med store loftshøjder vælger det.

Af de to muligheder ville jeg vælge gips. Vil akustikproblemet være specielt stort hvis I har alm. loftshøjde?

Nej, det kan godt være at det ikke er så galt.. Som det er nu runger der for meget i køkken-alrum, men det er vidst også det eneste rum jeg har lagt mærke til lyden i.. Værelserne og stuen er jo i højere grad indrettet med møbler der hjælper på lyden :)
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf LidtLakrids » 22. jan 2018, 12:08

Filipai skrev:Troldtekt er virkeligt meget lidt kønt i min optik. Jeg er heller ikke vildt glad for dem med hullerne, men de er langt langt pænere. Vi overvejer dog at sætte nogle akustik plader op eller lave hele loftet i produkter fra http://www.ecophon.com/dk# som vi har oplevet hos andre, og som virker utroligt godt. Jeg skal i løbet af de næste 2 uger i dialog med en fagmand indenfor akustiklofter. Skal prøve at vende tilbage med anbefalingerne derfra :)

Det må du meget gerne :gogo:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf DenBruneMunk » 22. jan 2018, 13:24

Jeg har 140m2 loft som skal dækkes. Og træloft er virkelig ikke dejligt at male, så jeg mener alternativet er gipsloft, så kan jeg samtidig også få spotpærer i loftet og lidt skjulte netkabler..
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf bralle » 22. jan 2018, 15:22

Troldtekt kunne gå hvis du havde loft til kip. Visuelt larmer det helt vildt, så jeg ville ikke vælge det til et almindeligt loft, hvor du har det tæt på. Jeg har haft gips uden akustikfelter med almindelige lofter. Trægulv og uden gardiner. Der var ingen problemer med akustikken. Tror primært det opstår med klinkegulv.
0
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf LidtLakrids » 22. jan 2018, 15:34

bralle skrev:Troldtekt kunne gå hvis du havde loft til kip. Visuelt larmer det helt vildt, så jeg ville ikke vælge det til et almindeligt loft, hvor du har det tæt på. Jeg har haft gips uden akustikfelter med almindelige lofter. Trægulv og uden gardiner. Der var ingen problemer med akustikken. Tror primært det opstår med klinkegulv.

Det med at det "larmer" visuelt er også en bekymring jeg har haft.. Det er nemlig derfor jeg så godt kan lide gipslofter - de er helt neutrale og ikke noget man lægger mærke til :)
0
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf Xnaiv » 23. jan 2018, 21:15

Vi har sat et plano loft op fra Heradesign som også er et træbetonloft. Vi er meget tilfredse.

_Herakustik_Plano_zusammenmontiert_25_0-format720x720.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Money_man
Indlæg: 289
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:52
Kort karma: 14
Geografisk sted: Spentrup
Likede indlæg: 605

Re: Troldtekt eller gipsloft?

Indlægaf Money_man » 24. jan 2018, 08:31

Mht at du siger gipsen revner i hjørnerne. Så er det bare et spørgsmål om Fugemassen. Istedet for acrylfuge kan du bruge noget der hedder MS fuge. Det skal godt nok glittes med fugepind eller med en våd finger, men det holder bedre end acryl. Grunden til acryl ikke holder så godt mere er pga de har fjernet alle de "gode" ting som gjorde den elastisk. Plus at overfladespændingen på en mat maling er større, så den vil revne nemmere end hvis det fx var en glans 25
0

Tilbage til "Bolig"