Eje vs. leje

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Eje vs. leje

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. jan 2018, 18:13

Min kæreste og jeg står og skal finde en ny bolig i løbet af det næste år. Vi er godkendt til et lån til køb af lejlighed, men jeg hælder på skift mellem, at det er smartest, at købe en bolig og at finde en lejebolig. Vi regner ikke med at skulle bo i København i forfærdeligt mange år - max 6 år - og vi skal med stor sandsynlighed bo i udlandet i et halvt år. Omkostningmæssigt vil de månedlige udgifter være nogenlunde tilsvarende om vi købe og dermed betaler af på lån, eller bor til leje.

Hvilke tanker har i gjort jer? Og har i været glade for valget, eller fortrudt?

Jeg har en liste med for og imod for begge muligheder:

Eje for:
- Vi kan bo i et brokvarter
- Hvis priserne forbliver stabile eller stiger forøger vi vores opsparing
- Vi må holde kæledyr
- Flytter vi til udlandet i et halvt år, kan vi leje ud

Eje imod:
- Det bliver uden tvivl en mindre lejlighed
- Det bliver garanteret også en ældre lejlighed hvor der f.eks. ikke er vaskemaskine
- Det er lidt et sats i forhold til boligpriserne

Leje for:
- Ingen bånd der binder os. Hvis vi vil flytte, opsiger vi bare lejemålet
- Vi kan få en splinterny og stor lejlighed med alt i hårde hvidevarer
- Vi påtager os ingen risiko og vil ikke have nogen penge ude og svømme

Leje imod:
- Vi kommer ikke til at bo i et brokvarter - dog tæt på
- Vi må øjensynligt ikke holde kæledyr
- Vi kommer ikke til at spare op i bolig. Den månedlige leje vil være ryge direkte ned i et sort hul
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Eje vs. leje

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jan 2018, 19:10

Nu er der ikke sat beløb på noget her, så et spørgsmål må være.

Ejerlejlighedspris?
Max. husleje i forventer (5k? 10k?)

Lysten til at betale 40% ejerlån af på de 6 år?
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. jan 2018, 19:12

DenBruneMunk skrev:Nu er der ikke sat beløb på noget her, så et spørgsmål må være.

Ejerlejlighedspris?
Max. husleje i forventer (5k? 10k?)

Lysten til at betale 40% ejerlån af på de 6 år?


Vi er godkendt til 2.5 mil lån til ejerlejlighed.
Husleje ved lejebolig har vi sat et max på 12.000 om måneden.

Hvorfor skal vi betale 40% af på de 6 år?
0
Vir prudens non contra ventum mingit
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Eje vs. leje

Indlægaf cola » 24. jan 2018, 19:16

For leje: Du skal ikke selv ofre penge på at fixe noget i din bolig, hvis noget går i stykker, så er det andres penge
Imod leje: du må ikke bare gå ud og købe nye hårde hvidevarer, hvis du gør, skal det, der var der i forvejen, stilles tilbage ved udflytning, du kan blive tvunget til at have et komfur, der er så skævt at piza tårnet blir misunderlig, men du kan ikke få et nyt, da det jo virker.

For Eje: Du er Herre / Kvinde i eget hjem, hvis du får lyst til at brænde det ned, så gør du det og bygger noget nyt op igen.

Imod eje: Du er stavnsbundet til at have de sindsyge naboer der spiller højt dagen lang, og du kan intet gøre for at få dem væk, og du kan ikke bare flytte.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. jan 2018, 19:18

cola skrev:For leje: Du skal ikke selv ofre penge på at fixe noget i din bolig, hvis noget går i stykker, så er det andres penge
Imod leje: du må ikke bare gå ud og købe nye hårde hvidevarer, hvis du gør, skal det, der var der i forvejen, stilles tilbage ved udflytning, du kan blive tvunget til at have et komfur, der er så skævt at piza tårnet blir misunderlig, men du kan ikke få et nyt, da det jo virker.

For Eje: Du er Herre / Kvinde i eget hjem, hvis du får lyst til at brænde det ned, så gør du det og bygger noget nyt op igen.

Imod eje: Du er stavnsbundet til at have de sindsyge naboer der spiller højt dagen lang, og du kan intet gøre for at få dem væk, og du kan ikke bare flytte.


Vælger vi leje vil det uden tvivl blive noget nybyggeri, så inventaret regner jeg med, er i orden.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Eje vs. leje

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jan 2018, 19:24

Jeg tænker at hvis man er optimist og nærig, så er 6 år , nogle gode år at spare op på, når renten holdes lav i den periode, så kan i jo godt få lidt ud af de penge, som i ellers bare smid ned i et sort hul.
Man kan klart begrænse hvor meget man vil satse over de 5-6 år men de forsvinder ikke, undtaget at jeres ejerlejlighed skulle rammes af krise men så flytter i måske slet ikke alligevel.

Ved godt at har man lysten til at være forbruger som yngre, så er ejerlejlighed med kortere lånetid nok ikke så sjove men personligt har jeg oplevet folk sidde med nye gode priser nogle år senere, og et godt afdrag, så gik de med en god fortjeneste på de 5 år.

Men leje er da også fint, og der er mindre ansvar ved dette. Der er dog heller ingen guld for enden af de 5-6 år, hvis ikke lige det er en uddannelse der er målet, som giver en god løn , når man afslutter.

I skal selvf. også tænke på at jeres forhold kan holde 5-6 år og den opsparing som lægges i en ejerbolig :) For ender det brat for tidligt, er der jo en af jer som må punge ud for at blive ;(
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Eje vs. leje

Indlægaf LidtLakrids » 24. jan 2018, 19:25

Ved ejerbolig skal man huske at det har nogle omkostninger både ved køb (oprettelse af lån, sandsynligvis maling af vægge og lofter) og igen ved salg (ejendomsmægler). Så selvom man måske er heldig at priserne stiger, så ryger lidt af fortjenesten der.
5
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 19:27

Det er meget afhængig af jeres rådighedsbeløb, efter der er betalt husleje, hvor meget I har mulighed for at spare op ved siden af og hvordan vilkårene er de forskellige steder.

Jeg bor til leje og det er dyrt, selvom jeg får boligstøtte(det har I jo også mulighes for hvis I lejer) Jeg kunne sagtens gå på kompromis og finde noget mindre og billigere, men samtidig så synes jeg der er fordele ved at bo her i min situation. Fx er komfur/ovn og køleskab en del af lejligheden, så står det af eller går i stykker så dækker og sørger boligforeningen for nyt. Det samme hvis der er brug for en håndværker til et stoppet rør eller hvad nu. Det er jo sådan noget man ellers skal spare op til ved siden af, eller have råd til i sit budget.

Der er også en del faciliteter her. Fælleshus, der kan lejes/lånes til selskaber og begivenheder, vaskehus i stueplan, mulighed for lån af boremaskine, græsslåmaskine og så kan man få gratis udendørsmaling(til facaden osv.)

Det er en velfungerende forening uden store problemer med en bestemt gruppe beboere osv.

Nå ja, og så er der en eller anden national lov hvor man har mulighed for at lave om, forbedre og have indflydelse på boligens indretning osv.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 19:29

Og så vær opmærksom på at man nogle steder gerne må udleje eller bytte bolig ved leje.

Og at der kan være regler om hvor hurtigt man må videresælge egen bolig efter overtagelse.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Eje vs. leje

Indlægaf LadyFox » 24. jan 2018, 20:09

cola skrev:For leje: Du skal ikke selv ofre penge på at fixe noget i din bolig, hvis noget går i stykker, så er det andres penge
Imod leje: du må ikke bare gå ud og købe nye hårde hvidevarer, hvis du gør, skal det, der var der i forvejen, stilles tilbage ved udflytning, du kan blive tvunget til at have et komfur, der er så skævt at piza tårnet blir misunderlig, men du kan ikke få et nyt, da det jo virker.

For Eje: Du er Herre / Kvinde i eget hjem, hvis du får lyst til at brænde det ned, så gør du det og bygger noget nyt op igen.

Imod eje: Du er stavnsbundet til at have de sindsyge naboer der spiller højt dagen lang, og du kan intet gøre for at få dem væk, og du kan ikke bare flytte.


Det kommer da an på om der følger hvidevarer med til lejemålet.
0
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Artem » 24. jan 2018, 20:22

Kan godt være at jeg bare er en pessimistisk jyde på vegne af København. Men specielt med lejligheder er det mit indtryk at priserne er kommet for langt op, som også er en grund til at regeringen har lavet nye regler for belåning, for at standse prisboblen. Det sammen med at der er meget der tyder på at renten snart vil begynde med at stige igen, og at vi kan se at markedet er ved at vende, hvor der nu er mest vækst i salget af boliger i de mindre byer.
På den baggrund tænker jeg der er stor risiko for at købe på toppen af en boble. Men det er bare mit bud, kan nemt være at jeg tager fejl. Der er jo reelt ingen som kan sige om det går den ene eller anden vej.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Eje vs. leje

Indlægaf ajnaM » 24. jan 2018, 21:03

Juki skrev:Det er meget afhængig af jeres rådighedsbeløb, efter der er betalt husleje, hvor meget I har mulighed for at spare op ved siden af og hvordan vilkårene er de forskellige steder.

Jeg bor til leje og det er dyrt, selvom jeg får boligstøtte(det har I jo også mulighes for hvis I lejer) Jeg kunne sagtens gå på kompromis og finde noget mindre og billigere, men samtidig så synes jeg der er fordele ved at bo her i min situation. Fx er komfur/ovn og køleskab en del af lejligheden, så står det af eller går i stykker så dækker og sørger boligforeningen for nyt. Det samme hvis der er brug for en håndværker til et stoppet rør eller hvad nu. Det er jo sådan noget man ellers skal spare op til ved siden af, eller have råd til i sit budget.

Der er også en del faciliteter her. Fælleshus, der kan lejes/lånes til selskaber og begivenheder, vaskehus i stueplan, mulighed for lån af boremaskine, græsslåmaskine og så kan man få gratis udendørsmaling(til facaden osv.)

Det er en velfungerende forening uden store problemer med en bestemt gruppe beboere osv.

Nå ja, og så er der en eller anden national lov hvor man har mulighed for at lave om, forbedre og have indflydelse på boligens indretning osv.


Det har de sandsynligvis ikke mulighed for, hvis de lejer nybyggede lejligheder. Der er en årlig grænse for, hvor meget du må betale i husleje, hvis du skal kunne modtage boligstøtte - og grænsen er ikke ret høj. Boliger, der er bygget eller istandsat efter 1991, kan sættes langt højere i månedlig leje end regulerede boliger, og de vil som regel være for dyre til boligstøttegrænsen.

Jeg bor i en 3v'er i København til 9.500 om måneden, og jeg kan ikke få boligsikring.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: Eje vs. leje

Indlægaf ajnaM » 24. jan 2018, 21:06

Jeg ville ikke turde købe noget i København lige nu, hvis jeg ikke var sikker på at blive boende mindst 5 år.

Og man kommer ikke langt på brokvartererne for 2.6 millioner. :genert: Det skal man også overveje. Om 5 år er I måske et helt andet sted i jeres liv, med (flere) børn osv., og så kan det meget nemt være ret øv at sidde fast i en 2-værelses.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Daine » 24. jan 2018, 21:09

ajnaM skrev:
Juki skrev:Det er meget afhængig af jeres rådighedsbeløb, efter der er betalt husleje, hvor meget I har mulighed for at spare op ved siden af og hvordan vilkårene er de forskellige steder.

Jeg bor til leje og det er dyrt, selvom jeg får boligstøtte(det har I jo også mulighes for hvis I lejer) Jeg kunne sagtens gå på kompromis og finde noget mindre og billigere, men samtidig så synes jeg der er fordele ved at bo her i min situation. Fx er komfur/ovn og køleskab en del af lejligheden, så står det af eller går i stykker så dækker og sørger boligforeningen for nyt. Det samme hvis der er brug for en håndværker til et stoppet rør eller hvad nu. Det er jo sådan noget man ellers skal spare op til ved siden af, eller have råd til i sit budget.

Der er også en del faciliteter her. Fælleshus, der kan lejes/lånes til selskaber og begivenheder, vaskehus i stueplan, mulighed for lån af boremaskine, græsslåmaskine og så kan man få gratis udendørsmaling(til facaden osv.)

Det er en velfungerende forening uden store problemer med en bestemt gruppe beboere osv.

Nå ja, og så er der en eller anden national lov hvor man har mulighed for at lave om, forbedre og have indflydelse på boligens indretning osv.


Det har de sandsynligvis ikke mulighed for, hvis de lejer nybyggede lejligheder. Der er en årlig grænse for, hvor meget du må betale i husleje, hvis du skal kunne modtage boligstøtte - og grænsen er ikke ret høj. Boliger, der er bygget eller istandsat efter 1991, kan sættes langt højere i månedlig leje end regulerede boliger, og de vil som regel være for dyre til boligstøttegrænsen.

Jeg bor i en 3v'er i København til 9.500 om måneden, og jeg kan ikke få boligsikring.

Jeg boede indtil for et par år siden i en lejlighed der var bygget i 2004. Jeg fik boligsikring/støtte (hvad er forskellen?), men kun for de første 65 kvm mener jeg det var (den var på 74 kvm) og min støtte var indkomstreguleret. Så for høj en indkomst=ingen støtte. Jeg boede i Herning kommune, jeg ved ikke om reglerne varierer fra kommune til kommune.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. jan 2018, 21:36

Artem skrev:Kan godt være at jeg bare er en pessimistisk jyde på vegne af København. Men specielt med lejligheder er det mit indtryk at priserne er kommet for langt op, som også er en grund til at regeringen har lavet nye regler for belåning, for at standse prisboblen. Det sammen med at der er meget der tyder på at renten snart vil begynde med at stige igen, og at vi kan se at markedet er ved at vende, hvor der nu er mest vækst i salget af boliger i de mindre byer.
På den baggrund tænker jeg der er stor risiko for at købe på toppen af en boble. Men det er bare mit bud, kan nemt være at jeg tager fejl. Der er jo reelt ingen som kan sige om det går den ene eller anden vej.


yeah, det er jeg også temmelig bekymret for. På trods af, at tilvæksten i København næppe aftager, virker priserne eksorbitante i øjeblikket.
0
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Bolig"