Indretnings- og istandsættelsestråd!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 7. feb 2018, 10:05

Jep manner, så sker det snart! Alle papirer er underskrevet og i morgen skal jeg i banken og have sat lånet op og når den er betalt, er den min! Min første, helt egen lejlighed.

Det er en dejlig lille 2-værelses andelslejlighed på Amager, en sidegade til Amagerbrogade. Den ligger på 1. sal i baghuset, med stueudsigt til den vildt hyggelige gård og soveværelses- og køkkenudkig ud over en masse lave tage og trætoppe. Originale trægulve, der er så nedslidte at de ikke kan afhøvles mere, et fint lille køkken, et lille toilet, bad i stuen og med et lille loftsrum lige oppe ad trappen og et KÆMPE kælderrum. Lys og lækker, med store vinduespartier og vinduer på 2 vægge i stuen. 45m2.

Der har boet en intens ryger, så den skal istandsættes. Tapetet skal tages af, den skal sikkert fuldspartles, filtes og males. Alt skal vaskes ned, sikkert over flere omgange. Det bliver første gang jeg skal gøre sådan noget, så jeg er spændt - og faktisk helt OK med det, alene fordi den er MIN og jeg kan lave den som jeg vil.

Med tiden skal køkkenet nok også udskiftes og muligvis vil jeg indrette bad på det lille toilet, hvis det kan lade sig gøre. Jeg ved ikke om der er rørføring til det, men badet i stuen er nogenlunde under mit toilet, så der er vel et eller andet at tage fra. Den tid den sorg - jeg har det helt OK med at skulle bade dér for the time being.

Loftrummet er af en størrelse, så jeg kan indrette et lille værksted, fx til at sy, i perioder hvor jeg gerne vil dét, eller til at male. Det ligger under taget og er med ovenlys og masser af opbevaringsplads. Helt perfekt. Det store kælderrum har jeg tænkt på også at lave til værksted. Der er rigelig plads til både opbevaring og til fx at lave linoleumstryk, bygge og male ting, og jeg har flere veninder som mangler værkstedsplads, så det ville være vildt fedt at lave sammen dér.

Denne tråd er til alle de ting jeg skal huske; kommende billeder af lejligheden (jeg har ikke nogen lige nu - selvfølgelig tog jeg ikke nogen, da jeg var ude at se den! :rulle:) og progressionen i istandsættelsen; inspirationsbilleder og ting jeg ønsker mig til mit nye hjem. Og forhåbentlig også til hep og tips og tricks, hvor I måske vil dele jeres erfaringer med det ene og det andet. En dejlig rodebutik af det hele.

:pompom:
9
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 7. feb 2018, 10:20

Først og fremmest har jeg besluttet at jeg skal have en Kabe-væg i køkkenet. Jeg ved endnu ikke om jeg fuldspartler det hele selv, for det er åbenbart virkelig hårdt OG svært, så måske køber jeg mig til noget af det. Men den ene væg i køkkenet hvor der ikke er elementer, vil jeg spartle selv med indfarvet spartelmasse.

Inspirationen kom fra en lejlighed jeg kiggede på en dag jeg browsede boliger. Den har også et lille køkken og jeg synes det var virkelig velfungerende. Lyst og varmt og visuelt rummeligt. Den farvede spartel på væggene giver det et blødt og levende look, som jeg er meget vild med, så det skal jeg have. Farven har jeg ikke helt lagt mig fast på endnu, men den skal være lys.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 7. feb 2018, 10:36

Jeg har det meste jeg skal bruge i forhold til møbler, på nær:

- sofa
- spisebordsstole (jeg overvejer at købe 6 SVENBERTIL (sikke et navn) fra IKEA. Det er et lille rum, så de skal ikke fylde for meget visuelt)
- Router (træls ting, de er megadyre hvis de skal være ordentlige)
- fjernsyn
- en "kontorstol". Det skal dog blot være en smuk stol der kan stå foran mit skrivebord og være dekorativ (og god at sidde i). Det skal på ingen måde være en rigtig kontorstol.

Derudover ønsker jeg mig
- en pladespiller
- en lille dvd-afspiller, der er på størrelse med CD-cover. Jeg gider ikke de der kæmpe elektronikting, det skal helst være småt og enkelt
- et bålfad. Der var en herinde der havde fået et fra Trip Trap af sit arbejde i julegave, det synes jeg var mega nice, og det vil være perfekt til bålaftner i gården.

Det løse:
- denne fede plakat, som lavet af en grafiker, der har omdannet lyrik fra kærlighedssange til Stephen King-agtige bogomslag, pulp fiction style. https://www.redbubble.com/people/butche ... love-songs
- muligvis denne lænestol til soveværelset. Jeg kan ret godt lide rattan og har en del overvejelser om hvordan soveværelset skal være at være i.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
And we both know: I will be delicious
Fræksak
Indlæg: 2482
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 468
Likede indlæg: 4195

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2018, 14:10

Jeg glæder mig til at følge med; elsker den slags tråde :love:

Post endelig masser af billeder undervejs! Det var forresten mig med bålfaldet - vi har ikke taget det i brig endnu men jeg tror også det blir så fedt at ha’ i haven eller på terrassen.
1
Fræksak
Indlæg: 2482
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 468
Likede indlæg: 4195

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2018, 14:13

Forresten, hvis lænestolen er fra IKEA har jeg næsten lige prøvesiddet den. Du skal være obs på, at man ligge/sidder lidt i den fordi den er lidt dyb. Hvis du har lange ben (i modsætning til mig :rulle:), er den dog fin, vil jeg tro.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 8. feb 2018, 14:44

Fræksak skrev:Forresten, hvis lænestolen er fra IKEA har jeg næsten lige prøvesiddet den. Du skal være obs på, at man ligge/sidder lidt i den fordi den er lidt dyb. Hvis du har lange ben (i modsætning til mig :rulle:), er den dog fin, vil jeg tro.


Det er den fra IKEA. Jeg har prøvetsiddet og syntes den var meget komfortabel, typen man kan krølle sig sammen i. Min bekymring går mest på om kvaliteten mon er god nok? Jeg har ikke så meget erfaring med IKEAmøbler.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Krølle » 8. feb 2018, 15:36

LaScrooge skrev:Først og fremmest har jeg besluttet at jeg skal have en Kabe-væg i køkkenet. Jeg ved endnu ikke om jeg fuldspartler det hele selv, for det er åbenbart virkelig hårdt OG svært, så måske køber jeg mig til noget af det. Men den ene væg i køkkenet hvor der ikke er elementer, vil jeg spartle selv med indfarvet spartelmasse.

Inspirationen kom fra en lejlighed jeg kiggede på en dag jeg browsede boliger. Den har også et lille køkken og jeg synes det var virkelig velfungerende. Lyst og varmt og visuelt rummeligt. Den farvede spartel på væggene giver det et blødt og levende look, som jeg er meget vild med, så det skal jeg have. Farven har jeg ikke helt lagt mig fast på endnu, men den skal være lys.


Hvis væggen i sig selv ikke er smadret, kan du få samme matte effekt ved at bruge Jotuns kalkmaling Lady Minerals. T er super nemt at arbejde med og findes i skønne farver.
1
Hewlett
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4341

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Hewlett » 8. feb 2018, 20:11

Tillykke med dit boligkøb! :D

Et lille tip: hvis du ikke har råd til at poste penge i et nyt gulv lige nu, kan jeg anbefale at male det gamle trægulv.

Jeg gjorde det selv i min lejlighed som heller ikke kunne klare en omgang slibning og jeg er SÅ glad for mit fine, lyse gulv! Det er super nemt at rengøre og med gamle brædder under malingen giver det noget charme og et mere rustikt look som det virker som om, du også godt kan lide? :)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 12:18

Krølle skrev:Hvis væggen i sig selv ikke er smadret, kan du få samme matte effekt ved at bruge Jotuns kalkmaling Lady Minerals. T er super nemt at arbejde med og findes i skønne farver.


Wow, superfedt tip! Det skal jeg helt sikkert kigge på :gogo:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 12:20

Hewlett skrev:Tillykke med dit boligkøb! :D

Et lille tip: hvis du ikke har råd til at poste penge i et nyt gulv lige nu, kan jeg anbefale at male det gamle trægulv.

Jeg gjorde det selv i min lejlighed som heller ikke kunne klare en omgang slibning og jeg er SÅ glad for mit fine, lyse gulv! Det er super nemt at rengøre og med gamle brædder under malingen giver det noget charme og et mere rustikt look som det virker som om, du også godt kan lide? :)


Jaaaah, jeg eeelsker hvidmalede gulve! :love: Jeg skal dog lige overveje det, for det er i så fald ret definitivt, tænker jeg, eftersom det ikke kan slibes mere ned. Men i og med at der stinker af røg, kan det måske også have sat sig i brædderne og derfor er det måske nærmest nødvendigt at male det? Jeg aner ikke om det sætter sig i træ på den måde, og om det i så fald kan skures så det lugter mindre :gruble:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Krølle » 9. feb 2018, 13:46

LaScrooge skrev:
Krølle skrev:Hvis væggen i sig selv ikke er smadret, kan du få samme matte effekt ved at bruge Jotuns kalkmaling Lady Minerals. T er super nemt at arbejde med og findes i skønne farver.


Wow, superfedt tip! Det skal jeg helt sikkert kigge på :gogo:


Har lige brugt det hjemme, du er velkommen til at se det :-)
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 13:54

Krølle skrev:
LaScrooge skrev:
Krølle skrev:Hvis væggen i sig selv ikke er smadret, kan du få samme matte effekt ved at bruge Jotuns kalkmaling Lady Minerals. T er super nemt at arbejde med og findes i skønne farver.


Wow, superfedt tip! Det skal jeg helt sikkert kigge på :gogo:


Har lige brugt det hjemme, du er velkommen til at se det :-)


Det vil jeg supergerne :)
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Daine » 9. feb 2018, 17:55

Der er nogle gode råd vedr rengøring af rygerhjem her https://www.bolius.dk/rengoering-af-et- ... jem-16053/ Scroll lidt ned på siden :)


Og ellers følger jeg bare med i tråden, elsker istandsættelsestråde! Glæder mig til at se billeder :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 26. feb 2018, 15:46

Okay, nu begynder der at dukke spørgsmål op. Jeg skal jo fjerne tapet og filte den slags. En butik nede på hjørnet har ophøsudsalg og derfor blandt andet 40% på filt. Ekspedienten har 3 forskellige slags grundet filt at vælge mellem, alle med rabat:

Systexx, som skulle være helt fantastisk, forlimet og nemt at opsætte. Koster 1200 kr for 50 meter og jeg skal bruge 2 ruller, altså 2400
Almindelig grundet filt, 688 kroner rullen
Fiberfilt, 500 kroner rullen

Han prøvede selvfølgelig at sælge mig det dyreste, men som amatør aner jeg ikke om det kan betale sig at give mere end dobbelt så meget for filt. Han sagde, at det ikke kan ødelægges af folder, fx, hvilket jo er meget smart, når man ikke har prøvet det før, plus jeg sparer besværet med at bruge lim (hvis det da er besværligt). Er der nogen, der har input til hvad der er bedst her?
0
And we both know: I will be delicious
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf IrmaPigen » 26. feb 2018, 16:05

Jeg kan desværre ikke hjælpe med hvilken version af det grundede filt der er bedst, da jeg har brugt ugrundet filt, de gange jeg har skulle filte.

Helt almindeligt ugrundet filt koster 100 kr. pr. rulle i de fleste byggemarkeder. I hvert fald hos Harald Nyborg. Jeg har også tidligere købt det til samme pris i Røverkøb, Silvan og Bauhaus.

Jeg arbejder helst med ugrundet filt, da jeg synes det er lettest at arbejde med og det bliver pænest.

Min stue på over 24 kvm er blevet filtet og grundmalet for 200 kr i udgift til filt og 240 kr. for vævfylder (hvor det hele dog ikke er blevet brugt) og 50 kr for 5 L vævlim.

Ulempen ved det ugrundede filt er man skal male det med vævfylder, og det tager tid, fordi det suger rigtig meget. Så det skal man gide gøre. Hvis man så gider grunde 2 x kan man til gengæld nøjes med at male en gang med maling, hvis væggen skal være hvid.

Jeg synes ugrundet filt er ret fleksibelt at arbejde med i forhold til buler. Det er let at få skåret til omkring f.eks antennesignal, kontakter osv. Det er let at bøje og ikke så stift som ugrundet filt. Efter jeg begyndte at bruge forankringsgrunder har jeg ikke haft problemer med buler. Dog skal man ikke bruge den sidste bane af rullen uden det har ligget foldet ud på gulvet, da der er lidt småbuler i det der er rullet inderst. Men vi er helt ude i petitesserne her.
0

Tilbage til "Bolig"