Indretnings- og istandsættelsestråd!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 12. maj 2018, 08:27

Halldora skrev:
LaScrooge skrev:Okay, jeg har et andet problem. Jeg kunne simpelthen så godt tænke mig en kat, men jeg har intet sted at stille en kattebakke. Som i overhovedet ikke, med mindre den skal stå i stuen eller i soveværelset :tie: Det kunne ellers være så DEJLIGT med en kat der luskede rundt og havde gang i hemmelig missebusiness, sov i vindueskarmene og dén slags.


Kan du integrere kattebakken i et af dine møbler (bænk, skab, kommode, skænk, pakke den ind i et sidebord, et eller andet)?


Måske :gruble: Så skulle det være i et køkkenmøbel der vendte ud mod entreen og med en lem for. Jeg ved bare ikke helt om det ikke er meget uhygiejnisk?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8516
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1293
Likede indlæg: 15143

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Zonta » 12. maj 2018, 09:15

LaScrooge skrev:Nå, nu fik jeg endelig fat i en elektriker. Han sagde, kort sagt, at hele installationen var ulovlig og skulle udskiftes og at det slag på tasken vil koste omkring 30.000 ex moms. :shock: Min veninde fortalte derefter, at ulovlige elinstallationer falder tilbage på sælger, også hvis det opdages efter de 14 dage man har til at gøre indsigelse efter overtagelse. En googling bekræfter det nogenlunde - her tales om en forældelsesfrist på 3 år. Undtaget er installationer der var lovlige da de blev udført, fx stofledninger.

Er der nogen herinde der ved noget om det?

Er der lavet elattest ved salget?
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 12. maj 2018, 11:53

Zonta skrev:
LaScrooge skrev:Nå, nu fik jeg endelig fat i en elektriker. Han sagde, kort sagt, at hele installationen var ulovlig og skulle udskiftes og at det slag på tasken vil koste omkring 30.000 ex moms. :shock: Min veninde fortalte derefter, at ulovlige elinstallationer falder tilbage på sælger, også hvis det opdages efter de 14 dage man har til at gøre indsigelse efter overtagelse. En googling bekræfter det nogenlunde - her tales om en forældelsesfrist på 3 år. Undtaget er installationer der var lovlige da de blev udført, fx stofledninger.

Er der nogen herinde der ved noget om det?

Er der lavet elattest ved salget?


Nej. Det var ikke et krav i foreningen.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. maj 2018, 12:07

Vi har haft en sag om ulovlig el i min andelsboligforening. og der gik bestyrelsen ind og hjalp og støttede køber, så jeg synes i hvert fald, at du skal henvende dig og høre, hvad de siger og kan gøre.

Sælger havde i årevis været kendt som ejendommens største noksagt og regelrytter, men efterlod sig ikke desto mindre et sænket loft fyldt med ulovlig el. Det var faktisk lidt af et chok i foreningen. Jeg mener, at han efterfølgende måtte betale ved kasse 1.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Zombie » 12. maj 2018, 12:09

LaScrooge skrev:Okay, jeg har et andet problem. Jeg kunne simpelthen så godt tænke mig en kat, men jeg har intet sted at stille en kattebakke. Som i overhovedet ikke, med mindre den skal stå i stuen eller i soveværelset :tie: Det kunne ellers være så DEJLIGT med en kat der luskede rundt og havde gang i hemmelig missebusiness, sov i vindueskarmene og dén slags.


Min søster havde i soveværelset en overdækket kattebakke og med grus, der ikke lugtede. Hun rengjorde osv. ofte og hendes lejlighed lugtede aldrig, heller ikke soveværelset.

Det kræver en indsats, mere end jeg har oplevet hos den typiske katteejer. :tie: Men det ER muligt.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Zombie » 12. maj 2018, 12:17

Nå, efter Krølles beretning om en UGEs stukarbejde, kan jeg godt mærke, jeg lige skal tænke over det. Puh.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8516
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1293
Likede indlæg: 15143

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Zonta » 12. maj 2018, 21:23

LaScrooge skrev:
Zonta skrev:
LaScrooge skrev:Nå, nu fik jeg endelig fat i en elektriker. Han sagde, kort sagt, at hele installationen var ulovlig og skulle udskiftes og at det slag på tasken vil koste omkring 30.000 ex moms. :shock: Min veninde fortalte derefter, at ulovlige elinstallationer falder tilbage på sælger, også hvis det opdages efter de 14 dage man har til at gøre indsigelse efter overtagelse. En googling bekræfter det nogenlunde - her tales om en forældelsesfrist på 3 år. Undtaget er installationer der var lovlige da de blev udført, fx stofledninger.

Er der nogen herinde der ved noget om det?

Er der lavet elattest ved salget?


Nej. Det var ikke et krav i foreningen.

Hmm, øv. For så ved jeg faktisk ikke rigtig hvem der står med lorten. Er det sælger, der har fået elarbejdet lavet? Og er det dokumenteret hvornår det er udført?
Der er nok ikke andet for end at tage fat i administrator og høre ad. Vi havde også noget el, der ikke var helt ok, da vi overtog vores andelsbolig, men selv pga. eltjek var der ikke noget at komme efter, fordi et eltjek kun er stikprøver. Og selvom vi havde pænt stærk mistanke til sælger om at han havde fusket med attesten, så var der bare ikke noget at gøre.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 15. maj 2018, 13:06

Krølle skrev:Fat i administrator ASAP. Er der fortsat tilbageholdt penge hos dem, eller er de frigivet til sælger?


Der er på mirakuløs vis stadig tilbageholdt 50.000 kr og jeg har bestilt en elektriker til at lave en eltilstandsrapport på lejligheden som dokumenterer alt der skal laves gør det hele er lovligt. Pyha, dodged a bullet there
10
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Krølle » 15. maj 2018, 14:52

LaScrooge skrev:
Krølle skrev:Fat i administrator ASAP. Er der fortsat tilbageholdt penge hos dem, eller er de frigivet til sælger?


Der er på mirakuløs vis stadig tilbageholdt 50.000 kr og jeg har bestilt en elektriker til at lave en eltilstandsrapport på lejligheden som dokumenterer alt der skal laves gør det hele er lovligt. Pyha, dodged a bullet there


HURRA FOR SATAN DA!

Med store bogstaver. All the way. IIIIH, det er fedt!

Tillykke :banan: :banan: :banan:
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Annione » 15. maj 2018, 16:06

LaScrooge skrev:
Halldora skrev:
LaScrooge skrev:Okay, jeg har et andet problem. Jeg kunne simpelthen så godt tænke mig en kat, men jeg har intet sted at stille en kattebakke. Som i overhovedet ikke, med mindre den skal stå i stuen eller i soveværelset :tie: Det kunne ellers være så DEJLIGT med en kat der luskede rundt og havde gang i hemmelig missebusiness, sov i vindueskarmene og dén slags.


Kan du integrere kattebakken i et af dine møbler (bænk, skab, kommode, skænk, pakke den ind i et sidebord, et eller andet)?


Måske :gruble: Så skulle det være i et køkkenmøbel der vendte ud mod entreen og med en lem for. Jeg ved bare ikke helt om det ikke er meget uhygiejnisk?


Altså. Det er ikke hygiejnisk :genert:
Er der en “dør” for den der lem?
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Filipai » 15. maj 2018, 16:15

Vi har bygget det ind i et møbel, hvor det så er lukkede bakker i et lukket møbel, det fungerer okay, vi har det i stuen, men jeg må indrømme at jeg glæder mig ret meget til at det kan komme i bryggers for sig selv, mest fordi mine langhårskatte slæber grus med ud.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 15. maj 2018, 17:29

Krølle skrev:
LaScrooge skrev:
Krølle skrev:Fat i administrator ASAP. Er der fortsat tilbageholdt penge hos dem, eller er de frigivet til sælger?


Der er på mirakuløs vis stadig tilbageholdt 50.000 kr og jeg har bestilt en elektriker til at lave en eltilstandsrapport på lejligheden som dokumenterer alt der skal laves gør det hele er lovligt. Pyha, dodged a bullet there


HURRA FOR SATAN DA!

Med store bogstaver. All the way. IIIIH, det er fedt!

Tillykke :banan: :banan: :banan:


Ja, egentlig faktisk er det jo mega hurra! Hehehe jeg ved slet ikke hvordan jeg kunne skrive så tørt om det :D
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 15. maj 2018, 17:30

Annione skrev:
LaScrooge skrev:
Halldora skrev:
LaScrooge skrev:Okay, jeg har et andet problem. Jeg kunne simpelthen så godt tænke mig en kat, men jeg har intet sted at stille en kattebakke. Som i overhovedet ikke, med mindre den skal stå i stuen eller i soveværelset :tie: Det kunne ellers være så DEJLIGT med en kat der luskede rundt og havde gang i hemmelig missebusiness, sov i vindueskarmene og dén slags.


Kan du integrere kattebakken i et af dine møbler (bænk, skab, kommode, skænk, pakke den ind i et sidebord, et eller andet)?


Måske :gruble: Så skulle det være i et køkkenmøbel der vendte ud mod entreen og med en lem for. Jeg ved bare ikke helt om det ikke er meget uhygiejnisk?


Altså. Det er ikke hygiejnisk :genert:
Er der en “dør” for den der lem?


Det ville der nok ikke være, nej. :-/
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 15. maj 2018, 17:37

Filipai skrev:Vi har bygget det ind i et møbel, hvor det så er lukkede bakker i et lukket møbel, det fungerer okay, vi har det i stuen, men jeg må indrømme at jeg glæder mig ret meget til at det kan komme i bryggers for sig selv, mest fordi mine langhårskatte slæber grus med ud.


Det er også grusen jeg er mest træt ved tanken om. Da jeg havde min første kat havde vi aldrig problemer med lugt, fordi jeg rensede kattebakken mere eller mindre hver gang der var noget i den, plus tømte den fuldstændigt og rengjorde den med rodalon ugentligt. Der lugtede højest lidt støvet af grus ude på toilettet. Og katten fik børstet grusen af poterne på vej ud, så det var begrænset hvad der spredte sig til resten af lejligheden.
Her vil bakken enten stå i det indbyggede skab i soveværelset, hvilket vil være klamt og forstyrrende hvis den bruger den om aftenen eller natten, eller ude i det lille køkken, hvor den så vil slæbe grus med ud på entré- og køkkengulvet. Kommer nok til at støvsuge dagligt, i så fald.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Filipai » 15. maj 2018, 17:39

LaScrooge skrev:
Filipai skrev:Vi har bygget det ind i et møbel, hvor det så er lukkede bakker i et lukket møbel, det fungerer okay, vi har det i stuen, men jeg må indrømme at jeg glæder mig ret meget til at det kan komme i bryggers for sig selv, mest fordi mine langhårskatte slæber grus med ud.


Det er også grusen jeg er mest træt ved tanken om. Da jeg havde min første kat havde vi aldrig problemer med lugt, fordi jeg rensede kattebakken mere eller mindre hver gang der var noget i den, plus tømte den fuldstændigt og rengjorde den med rodalon ugentligt. Der lugtede højest lidt støvet af grus ude på toilettet. Og katten fik børstet grusen af poterne på vej ud, så det var begrænset hvad der spredte sig til resten af lejligheden.
Her vil bakken enten stå i det indbyggede skab i soveværelset, hvilket vil være klamt og forstyrrende hvis den bruger den om aftenen eller natten, eller ude i det lille køkken, hvor den så vil slæbe grus med ud på entré- og køkkengulvet. Kommer nok til at støvsuge dagligt, i så fald.


Vi har netop købt sådan nogle måtter der hjælper ret meget med at tage det, det er i hvert fald meget bedre efter vi har fået dem. Og så daglig støvsugning med håndstøvsuger rundt om.
1

Tilbage til "Bolig"