Indretnings- og istandsættelsestråd!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18859

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Æble » 17. mar 2018, 11:31

vulpesVelox skrev:
Æble skrev:Synes også det er lidt skørt at tro at maden smager anderledes fordi man bruger en anden varmekilde under sin gryde :lol:

Forskellen er som jeg ser det 1) charmen 2) styring af varmestyrke (hvor jeg personligt synes induktion er tæt på ligeså nemt at styre) 3) rengøring og vedligehold

Det kommmer jo så helt an på hvordan man vægter de forskellige hvad der er den bedste løsning.

Mikroplan: Der findes i kemiens verden et begreb, der hedder "reaktionshastighed", der gør det hele lidt mindre skørt.

På makroplanet ligeså: Hvis porerne i to ensartede stykker kød lukker sig sammen indenfor henholdsvis 3 og 30 sekunder, så vil der være markante forskelle at spore i tekstur og saftighed.

Midt imellem mikro og makro finder man sådan noget som cellevægge. De knækker, når de udsættes for ekstreme temperaturer, hvilket groft sagt betyder det samme: Hastighed har betydning.

- Og så er vi ikke engang rigtig begyndt med fysik-andelen endnu. Direkte og indirekte påvirkning, meget kort sagt; der er en grund til at man laver bearnaise i et vandbad og ikke på en stegepande.


Jaja man kan da smage forskel på om en bøf er stegt eller kogt, men det har ikke noget med komfuret at gøre (så længe det virker). Det var også pasta du havde som eksempel og sammenlignede induktion med en microovn. Sorry, synes stadig det er skørt...
3
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Finidut » 17. mar 2018, 13:23

Jeg elsker stadig denne vidunderlige tråd :love2: Jeg synes, at det er så fedt, at der sker så meget hele tiden - og at vi får lov at være med. Og du er stadig så mega sej, LaScrooge. Jeg bliver nærmest helt stolt af dig (selvom jeg ikke kender dig), men jeg synes, det er så mega fedt, at du knokler på og prøver dig frem og spørger dig omkring, når der er noget, du er usikker på. Og så også oveni et brud med en kæreste. Men hvor bliver det en god (gen)start for dig at flytte ind i den lejlighed, hvor du har gjort nærmest det hele selv med hjælp fra dine (lyder det som om) gode venner. Keep up the good work, LaScrooge! Du er så pisse sej :gogo:
5
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Kalimsofie » 17. mar 2018, 13:29

Jeg er ked af at høre om det med kæresten, men nøøøj hvor er du sej, at du bare knokler på! Det kan også være virkelig godt med noget hårdt fysisk arbejde og et defineret mål at arbejde hen imod, i stedet for at sidde og svælge i bruddet. Håber du kan blive færdig til påske, så du hurtigt kan komme på plads.
Den bliver så fin, den lejlighed, og det er så hyggeligt at følge :banan:
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Krølle » 17. mar 2018, 14:59

Jeg har nu officielt en procent af Scrooges byggeaffald i håret :-D

Damen på genbrugspladsen var behørigt imponeret over transportformen, og op til flere håndværkere med småbitte trailere skævede - bilder jeg mig ind - misundeligt til min årgang-1994-ponytrailer-med-pink-stejlende-hest-klistermærke på :slem:

Der blev også gloet lidt på vogntoget på Islands Brygge :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
12
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf billiebean » 17. mar 2018, 15:05

Jeg synes altså også, du er ret så bad ass! Det med at træffe en beslutning "jeg fikser sgu den her mishandlede lejlighed, mand!" og så derefter at tage tingene fra en ende af uden at gå i stå over alle mulige valg og muligheder og hvad er bedst og smartest og hvordan med logistikken og dit og dat. Det er sgu meget inspirerende!
5
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 18. mar 2018, 04:39

Krølle skrev:Jeg har nu officielt en procent af Scrooges byggeaffald i håret :-D

Damen på genbrugspladsen var behørigt imponeret over transportformen, og op til flere håndværkere med småbitte trailere skævede - bilder jeg mig ind - misundeligt til min årgang-1994-ponytrailer-med-pink-stejlende-hest-klistermærke på :slem:

Der blev også gloet lidt på vogntoget på Islands Brygge :lol:


I var så vilde! Noget, jeg havde troet ville tage mega lang tid og være vildt besværligt, tog ingen tid overhovedet! Og så kørte I bare afsted med det selv! Mens jeg stod måbende tilbage.

Det føles sådan her: :dåne:

Ej, men :lun: altså.

Og det SÅ mega svedigt ud. Lækker bil og charmerende ponytrailer :slem: Indlysende power-kombi :-D
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 18. mar 2018, 04:58

TAK for de fantastisk søde ord og heppende indlæg! De gør alverden til forskel. Det giver et boost af den anden verden at I synes jeg er sej :blush: Jeg er bare midt i det, bider tænderne sammen og har øjnene på det næste delmål. Det er en sær situation at være i, dels at sørge over min kæreste og dels at have optur over at være omgivet at så mange dejlige mennesker og alle de små fremskridt, det bringer mig nærmere målet. Det er vildt hver gang noget er færdigt og jeg kan tage næste skridt. Det bliver EKSTRA vildt om et par dage, når stuen er malet og jeg kan rense mit stakkels trægulv, som pt lider under udtørring. Alt det støv, der tørrer mig ud hver gang jeg er der, tørrer også det ud. Det splintrer :( jeg har helt ondt af det. Det skal søbes og plejes som det ikke er blevet plejet før.

Når det rum er klart, kan jeg flytte ind. Håndværkere bygger væggen på torsdag og jeg bestiller et køleskab til at ankomme i starten af næste uge igen. Jeg kan godt klare mig uden en ovn lidt.

I dag fik jeg filtet resten af stuen minus én stribe i loftet, fordi vi løb tør for filt. Min veninde tog resten af den genstridige ramme der havde holdt det nedsænkede loft i køkkenet, mens min ven og jeg tag-teamede stuen. Det var pissehyggeligt. I dag tager jeg resten af loftet, det kan jeg godt hvis jeg deler filten op i 3 mindre stykker, og så skal der vævfylder på. Fuges i kanterne og så males. Der er nogle små skønhedsfejl rundt omkring, men jeg holder faktisk lidt af dem :lun: De minder mig om processen.
13
And we both know: I will be delicious
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4226

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Fræksak » 18. mar 2018, 11:21

Med hjælp fra din plantegning tror jeg nu endelig jeg har fattet, hvordan lejligheden hænger sammen :lol: :genert:.

Jeg er ret vild med det lille vindue i stuen; det er ikke så tit, at så små lejligheder har lys fra tre verdenshjørner. Det giver lige lidt kant (og ikke mindst lys, naturligvis :-D).

Med fare for, at du er træt af gas >< induktion-diskussionen kommer jeg lige med mit input: jeg er vokset op med gas og har insisteret på at have gas, hvis det overhovedet kunne lade sig gøre, i mine efterfølgende boliger ... lige indtil min veninde fik induktion og fik overbevist mig om, at det altså var mindst lige så godt som gas.

Siden har jeg ikke set mig tilbage og har nu induktion i mit (nyere) køkken. Fra min synsvinkel er det sådan, at gas og induktion kan det samme, men at induktion simpelthen bare har nogle fordele, som gas ikke har. For det første slipper man, som mange har nævnt, for det dér fedtede svineri (vi hev et køkken ned fra 70'erne, som vi simpelthen ikke kunne "kradse" gas-fedtet af uanset hvor meget vi anstrengte os), og for det andet er det altså også noget nemmere i det daglige at tørre sådan en plade over på 12 sekunder med en fugtig klud, hvorimod man med gas skal stå og hive jern"stellet" af for at gøre ordentlig rent omkring dyserne (og selvsamme "stel" (hvad hulen hedder det??) bliver i øvrigt altid ret hurtigt fedtet og svært at holde ordentligt rent).

Jeg er enig i, at et gaskomfur kan se hyggeligere ud. Men altså, der er jo 1000 ting man/du kan gøre for at lave køkkenet lækkert og hyggeligt, jeg tænker at gaskomfuret er det mindste af det hele.
3
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf FruKuk » 18. mar 2018, 16:02

Jeg vil også bare sige, at du er MEGA sej. Altså virkelig sej! Og det bliver da bare vildt lækkert altså :love:
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf FruKuk » 18. mar 2018, 18:21

Krølle skrev:Jeg har nu officielt en procent af Scrooges byggeaffald i håret :-D

Damen på genbrugspladsen var behørigt imponeret over transportformen, og op til flere håndværkere med småbitte trailere skævede - bilder jeg mig ind - misundeligt til min årgang-1994-ponytrailer-med-pink-stejlende-hest-klistermærke på :slem:

Der blev også gloet lidt på vogntoget på Islands Brygge :lol:


Nu vil jeg også have en hestetrailer :love:
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 19. mar 2018, 12:09

Nu har jeg fået den fede idé at indsætte ruder øverst på væggen mellem værelset og køkkenet. Det ville give rigtig meget lys til begge rum og kan gøres rimelig OK billigt. Jeg kan bare ikke overskue at få det i stand, fordi jeg er helt smadret i dag. Arbejde, ekskæreste, lejlighed, dårlig søvn. Koordineringen af det, beslutningerne der skal træffes, frem og tilbage; det er klart sværere at overskue lige nu.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Kalimsofie » 19. mar 2018, 12:14

LaScrooge skrev:Nu har jeg fået den fede idé at indsætte ruder øverst på væggen mellem værelset og køkkenet. Det ville give rigtig meget lys til begge rum og kan gøres rimelig OK billigt. Jeg kan bare ikke overskue at få det i stand, fordi jeg er helt smadret i dag. Arbejde, ekskæreste, lejlighed, dårlig søvn. Koordineringen af det, beslutningerne der skal træffes, frem og tilbage; det er klart sværere at overskue lige nu.


Skidegod ide med ruder der - det må da give en masse lys!

I det tilfælde ville jeg dog så nok personligt gå efter induktionskomfuret i stedet for gas - ellers ville de ruder være konstant fedtede herhjemme :blush:
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf 1234 » 19. mar 2018, 12:28

Vi har sådan en rude hjemme hos os. Det er virkelig smart!
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36767

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Daine » 19. mar 2018, 14:48

LaScrooge skrev:Nu har jeg fået den fede idé at indsætte ruder øverst på væggen mellem værelset og køkkenet. Det ville give rigtig meget lys til begge rum og kan gøres rimelig OK billigt. Jeg kan bare ikke overskue at få det i stand, fordi jeg er helt smadret i dag. Arbejde, ekskæreste, lejlighed, dårlig søvn. Koordineringen af det, beslutningerne der skal træffes, frem og tilbage; det er klart sværere at overskue lige nu.

Det lyder som en rigtig god ide med det vindue, det kan også give noget “luft” i de to rum. Jeg håber du kan finde overskuddet igen, selvom det er svært rent følelsesmæssigt for dig lige pt. Jeg sender al mulig god karma din vej :kys:


(Og så vil jeg lige sig, jeg er vildt imponeret af det du har klaret indtil nu i lejligheden. Det er simpelthen SÅ godt gået.)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Finidut » 19. mar 2018, 18:45

Jeg synes også, det lyder som en rigtig fin ide med sådan et mellemvindue. Jeg har boet i en lejlighed, hvor der var vinduer over alle dørene (og ved siden af nogle af dem) og det gav bare sådan et godt lys gennem hele lejligheden. Så jeg siger go! (hvis du får overskud til at få det i stand med tømreren).

Jeg kan godt forstå, at du er udmattet med alt det, der foregår. Men med den vilje og styrke, du har vist indtil nu, så skal det nok gå det hele :kram: Og husk også at være stolt og at anerkende dig selv for det, du har klaret so far, på trods af omstændighederne.
2

Tilbage til "Bolig"