Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Daine » 9. apr 2018, 16:38

En kommentar/ide til det du skrev om hindbærbuske. Fuglene er RET begejstret for (hind)bær, så hvis I har planer om at få noget ordenligt ud af dem, så skal I måske overveje en indhegning med bionet, hvor buskene skal stå. Specielt hvis I gerne vil have flere buske end hindbær - og har plads til det :) Jeg er vokset op på landet, og min far byggede en stor indhegning med net på alle 4 sider og som tag, og så med en netlåge ind. Nethullerne var store nok til at insekter, bier mv kunne flyve ind og ud, men ikke så store at fugle kunne komme ind.

Jeg googlede lidt, men kan kun finde bionet. Gætter dog på, at man sikkert godt kan bruge andre typer - er ret sikker på, det var noget gængs min far brugte dengang i 80’erne. Faldt dog lige over nedenstående undervejs :D
https://haveselskabet.dk/dyrk-hindbaer
https://haveselskabet.dk/tema-baer
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 16:53

Daine skrev:En kommentar/ide til det du skrev om hindbærbuske. Fuglene er RET begejstret for (hind)bær, så hvis I har planer om at få noget ordenligt ud af dem, så skal I måske overveje en indhegning med bionet, hvor buskene skal stå. Specielt hvis I gerne vil have flere buske end hindbær - og har plads til det :) Jeg er vokset op på landet, og min far byggede en stor indhegning med net på alle 4 sider og som tag, og så med en netlåge ind. Nethullerne var store nok til at insekter, bier mv kunne flyve ind og ud, men ikke så store at fugle kunne komme ind.

Jeg googlede lidt, men kan kun finde bionet. Gætter dog på, at man sikkert godt kan bruge andre typer - er ret sikker på, det var noget gængs min far brugte dengang i 80’erne. Faldt dog lige over nedenstående undervejs :D
https://haveselskabet.dk/dyrk-hindbaer
https://haveselskabet.dk/tema-baer


Tak for input :kys: jeg tror ikke vi kommer til at bygge alt muligt for at holde dyr og fugle ude, selvom det selvfølgelig er lidt træls hvis vi ingen hindbær får selv. Men nu må vi se hvordan det går :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Daine » 9. apr 2018, 17:02

Pandesteg skrev:
Daine skrev:En kommentar/ide til det du skrev om hindbærbuske. Fuglene er RET begejstret for (hind)bær, så hvis I har planer om at få noget ordenligt ud af dem, så skal I måske overveje en indhegning med bionet, hvor buskene skal stå. Specielt hvis I gerne vil have flere buske end hindbær - og har plads til det :) Jeg er vokset op på landet, og min far byggede en stor indhegning med net på alle 4 sider og som tag, og så med en netlåge ind. Nethullerne var store nok til at insekter, bier mv kunne flyve ind og ud, men ikke så store at fugle kunne komme ind.

Jeg googlede lidt, men kan kun finde bionet. Gætter dog på, at man sikkert godt kan bruge andre typer - er ret sikker på, det var noget gængs min far brugte dengang i 80’erne. Faldt dog lige over nedenstående undervejs :D
https://haveselskabet.dk/dyrk-hindbaer
https://haveselskabet.dk/tema-baer


Tak for input :kys: jeg tror ikke vi kommer til at bygge alt muligt for at holde dyr og fugle ude, selvom det selvfølgelig er lidt træls hvis vi ingen hindbær får selv. Men nu må vi se hvordan det går :)

Min nabo har en solbærbusk, jeg har set hun bare smider et net henover den, når bærerne begynder at blive dannet. Det må man vel også kunne med andre buske, hvis der er. Og det er jo dejligt nemt :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 17:04

Daine skrev:
Pandesteg skrev:
Daine skrev:En kommentar/ide til det du skrev om hindbærbuske. Fuglene er RET begejstret for (hind)bær, så hvis I har planer om at få noget ordenligt ud af dem, så skal I måske overveje en indhegning med bionet, hvor buskene skal stå. Specielt hvis I gerne vil have flere buske end hindbær - og har plads til det :) Jeg er vokset op på landet, og min far byggede en stor indhegning med net på alle 4 sider og som tag, og så med en netlåge ind. Nethullerne var store nok til at insekter, bier mv kunne flyve ind og ud, men ikke så store at fugle kunne komme ind.

Jeg googlede lidt, men kan kun finde bionet. Gætter dog på, at man sikkert godt kan bruge andre typer - er ret sikker på, det var noget gængs min far brugte dengang i 80’erne. Faldt dog lige over nedenstående undervejs :D
https://haveselskabet.dk/dyrk-hindbaer
https://haveselskabet.dk/tema-baer


Tak for input :kys: jeg tror ikke vi kommer til at bygge alt muligt for at holde dyr og fugle ude, selvom det selvfølgelig er lidt træls hvis vi ingen hindbær får selv. Men nu må vi se hvordan det går :)

Min nabo har en solbærbusk, jeg har set hun bare smider et net henover den, når bærerne begynder at blive dannet. Det må man vel også kunne med andre buske, hvis der er. Og det er jo dejligt nemt :D


Ja det er lige til at overskue :P
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 13. apr 2018, 11:16

Vi har for resten fået en idé til hvordan kattedyrene kan komme med ud rimelig hurtigt. Hos Zooplus har de kattenet i mange forskellige mål. Vi vil så montere det i åbningen ind til vores gårdsplads, fra hjørne til hjørne, så kattene kan komme med ud når vi er i gården.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved at vi skal have en kattegård som de kan være i. Men det er urealistisk at det bliver bygget i år.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf PaleSeptember » 13. apr 2018, 12:40

NejJegErIkkeAsiat skrev:Vi har for resten fået en idé til hvordan kattedyrene kan komme med ud rimelig hurtigt. Hos Zooplus har de kattenet i mange forskellige mål. Vi vil så montere det i åbningen ind til vores gårdsplads, fra hjørne til hjørne, så kattene kan komme med ud når vi er i gården.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved at vi skal have en kattegård som de kan være i. Men det er urealistisk at det bliver bygget i år.


Jeg kan sagtens forstå tanken, men net er måske ikke den bedst løsning. Jeg tror ikke selv, jeg ville turde bruge det på den måde. Er det ikke muligt at lave en form for ramme med noget fintmasket hegnsmateriale, som kan hænges op. Det er svært at byde ind med noget, uden at have set stedet :)
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 13. apr 2018, 13:18

PaleSeptember skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Vi har for resten fået en idé til hvordan kattedyrene kan komme med ud rimelig hurtigt. Hos Zooplus har de kattenet i mange forskellige mål. Vi vil så montere det i åbningen ind til vores gårdsplads, fra hjørne til hjørne, så kattene kan komme med ud når vi er i gården.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved at vi skal have en kattegård som de kan være i. Men det er urealistisk at det bliver bygget i år.


Jeg kan sagtens forstå tanken, men net er måske ikke den bedst løsning. Jeg tror ikke selv, jeg ville turde bruge det på den måde. Er det ikke muligt at lave en form for ramme med noget fintmasket hegnsmateriale, som kan hænges op. Det er svært at byde ind med noget, uden at have set stedet :)


Det koster heldigvis ikke alverden, og det er jo beregnet til det, så jeg tror vi giver det et forsøg. Så må vi se om det virker :)
0
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Halldora » 21. apr 2018, 14:35

PaleSeptember skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Vi har for resten fået en idé til hvordan kattedyrene kan komme med ud rimelig hurtigt. Hos Zooplus har de kattenet i mange forskellige mål. Vi vil så montere det i åbningen ind til vores gårdsplads, fra hjørne til hjørne, så kattene kan komme med ud når vi er i gården.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved at vi skal have en kattegård som de kan være i. Men det er urealistisk at det bliver bygget i år.


Jeg kan sagtens forstå tanken, men net er måske ikke den bedst løsning. Jeg tror ikke selv, jeg ville turde bruge det på den måde. Er det ikke muligt at lave en form for ramme med noget fintmasket hegnsmateriale, som kan hænges op. Det er svært at byde ind med noget, uden at have set stedet :)


Skyldes det risikoen for, at de kravler over, Pale, at du ikke selv ville turde løbe an på den løsning?
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf PaleSeptember » 21. apr 2018, 16:46

Halldora skrev:
PaleSeptember skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Vi har for resten fået en idé til hvordan kattedyrene kan komme med ud rimelig hurtigt. Hos Zooplus har de kattenet i mange forskellige mål. Vi vil så montere det i åbningen ind til vores gårdsplads, fra hjørne til hjørne, så kattene kan komme med ud når vi er i gården.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved at vi skal have en kattegård som de kan være i. Men det er urealistisk at det bliver bygget i år.


Jeg kan sagtens forstå tanken, men net er måske ikke den bedst løsning. Jeg tror ikke selv, jeg ville turde bruge det på den måde. Er det ikke muligt at lave en form for ramme med noget fintmasket hegnsmateriale, som kan hænges op. Det er svært at byde ind med noget, uden at have set stedet :)


Skyldes det risikoen for, at de kravler over, Pale, at du ikke selv ville turde løbe an på den løsning?


Jeg tænker mere, at det er svært at få til at slutte tæt i bunden. Net er helt sikkert godt til nogle ting. Men her ville jeg være nervøs for, at de kravler under.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Halldora » 21. apr 2018, 17:44

PaleSeptember skrev:
Halldora skrev:
PaleSeptember skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Vi har for resten fået en idé til hvordan kattedyrene kan komme med ud rimelig hurtigt. Hos Zooplus har de kattenet i mange forskellige mål. Vi vil så montere det i åbningen ind til vores gårdsplads, fra hjørne til hjørne, så kattene kan komme med ud når vi er i gården.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved at vi skal have en kattegård som de kan være i. Men det er urealistisk at det bliver bygget i år.


Jeg kan sagtens forstå tanken, men net er måske ikke den bedst løsning. Jeg tror ikke selv, jeg ville turde bruge det på den måde. Er det ikke muligt at lave en form for ramme med noget fintmasket hegnsmateriale, som kan hænges op. Det er svært at byde ind med noget, uden at have set stedet :)


Skyldes det risikoen for, at de kravler over, Pale, at du ikke selv ville turde løbe an på den løsning?


Jeg tænker mere, at det er svært at få til at slutte tæt i bunden. Net er helt sikkert godt til nogle ting. Men her ville jeg være nervøs for, at de kravler under.


Nå, på den måde.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 21. apr 2018, 20:16

PaleSeptember skrev:
Halldora skrev:
PaleSeptember skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Vi har for resten fået en idé til hvordan kattedyrene kan komme med ud rimelig hurtigt. Hos Zooplus har de kattenet i mange forskellige mål. Vi vil så montere det i åbningen ind til vores gårdsplads, fra hjørne til hjørne, så kattene kan komme med ud når vi er i gården.
Det ændrer selvfølgelig ikke ved at vi skal have en kattegård som de kan være i. Men det er urealistisk at det bliver bygget i år.


Jeg kan sagtens forstå tanken, men net er måske ikke den bedst løsning. Jeg tror ikke selv, jeg ville turde bruge det på den måde. Er det ikke muligt at lave en form for ramme med noget fintmasket hegnsmateriale, som kan hænges op. Det er svært at byde ind med noget, uden at have set stedet :)


Skyldes det risikoen for, at de kravler over, Pale, at du ikke selv ville turde løbe an på den løsning?


Jeg tænker mere, at det er svært at få til at slutte tæt i bunden. Net er helt sikkert godt til nogle ting. Men her ville jeg være nervøs for, at de kravler under.


Det snakkede vi også om, men vi ville kunne lægge nogle træbjælker på det nederste af nettet, så de ikke kan komme under. Men er nok egentlig også mest til noget fast net, men det er bare en del mere besværligt at sætte op og tage ned konstant.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 25. apr 2018, 09:06

Vi har været i haven i weekenden for at fjerne busk/træ/whatever det nu var. Egentlig havde vi håbet på at kunne flytte den, men det var dybt naivt at tro. Bare det er få den fjernet var en kamp da rodklumpen var ca. 70 cm i diameter og 30-40 cm dyb. Bajonetsav og spade var ikke nok, så vi købte en kædesav, som jeg fik splittet ad i løbet af meget kort tid. Det skal man åbenbart ikke bruge mod rodklumper :genert:
Det endte med en økse og et par timers hårdt arbejde. Men stykke for stykke fik vi den væk.

IMG-0601.jpg


IMG-0602.jpg


IMG-0985.jpg


Men udover det fik Pandesteg fjernet en masse krat og ukrudt hvor der skal være bede og andet, og der blev flyttet brombærbuske og klippet græs for første gang. Hvis man ser bort fra de 2 timer jeg brugte på at få den gamle havetraktor til at virke, så tog det nok kun 60-90 minutter at klippe hele haven. Kanterne skal så tages med kantklipper...en anden gang :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NejJegErIkkeAsiat 25. apr 2018, 09:16, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 25. apr 2018, 09:15

Og så fik vi filtet hele soveværelset så det nu er klar til maling. Det var ikke så svært som vi frygtede, selvom vi lige skulle i gang. Skærebord var hvert fald nødvendigt. Det kostede lige to baner filt før vi fandt ud af det :lol:

Og gulvet er hentet så det kan lægges i weekenden. Nye lister og stikkontakter bliver forhåbentligt også monteret inden miniferien er slut. Vi holder heldigvis fri fra torsdag eftermiddag til og med tirsdag. Så skal der rykkes :cool:

IMG-0608.jpg


IMG-1016.jpg


IMG-1018.jpg


gulv.jpg


I går havde vi ingeniør på besøg for at kigge på det lokale der skal omdannes til crossfitrum. Det var positivt for han kom med et forslag der ikke vil være helt så omfattende som vi frygtede. I stedet for at skulle brække gulv op og lave stolper under spærene, så foreslog han at stive spærene af med rundjern op mod kip. Det vil være en super løsning, så nu venter vi på arbejdstegninger så vi kan komme i gang :banan:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 2. maj 2018, 08:13

Vi har været aktive de sidste par dage. Min kære mand har fået lagt gulv og sat nye lister op i vores nye soveværelse. Der mangler kun at blive sat lister op langs bjælkerne i loftet og så fuges lidt rundt omkring. Så er vi efterhånden ved at være indflytningsklar.

Imens har jeg forsøgt at sætte lidt skik på vores have. Sværere end først antaget, da den er fuldstændig overtaget af skvalderkål. Må indrømme, at jeg har bandet sælgerne af vores hus langt væk over, at de har ladet haven, faktisk hele ejendommen, blive overtaget af skvalderkål. Det er virkelig et røvarbejde af dimensioner at forsøge at udrydde det lort. Min plan er, at plante hurtigtvoksende bunddækkeplanter i kanten af vores skov for at forsøge at skabe en afgrænsning, så kålen fra helvede i det mindste holder sig derinde. Plænen bliver klippet ca. 2 gange om ugen, hvilket jeg kunne læse at skvalderkålen ikke kan overleve i længden. Forhåbentlig får vi snart høns, som også vil hjælpe os med bekæmpelsen og når vi har bygget hønsehus og -gård er jeg forhåbentlig selv i stand til at bygge kaninhus og en kaningård, så vi også kan få os nogle kaniner. De skal have en mobil løbegård, men selvfølgelig også en stor fin løbegård til deres bur og der skal sikres mod ræv/mår/rotter, så det er jo et projekt på størrelse med hønsegården. Jeg har ikke så meget erfaring med kaniner, så gode inputs og tips modtages gerne.


Har ikke lige nogle billeder, men kan være, at jeg kan lægge lidt op senere.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Buffy » 2. maj 2018, 16:06

Pandesteg skrev:Vi har været aktive de sidste par dage. Min kære mand har fået lagt gulv og sat nye lister op i vores nye soveværelse. Der mangler kun at blive sat lister op langs bjælkerne i loftet og så fuges lidt rundt omkring. Så er vi efterhånden ved at være indflytningsklar.

Imens har jeg forsøgt at sætte lidt skik på vores have. Sværere end først antaget, da den er fuldstændig overtaget af skvalderkål. Må indrømme, at jeg har bandet sælgerne af vores hus langt væk over, at de har ladet haven, faktisk hele ejendommen, blive overtaget af skvalderkål. Det er virkelig et røvarbejde af dimensioner at forsøge at udrydde det lort. Min plan er, at plante hurtigtvoksende bunddækkeplanter i kanten af vores skov for at forsøge at skabe en afgrænsning, så kålen fra helvede i det mindste holder sig derinde. Plænen bliver klippet ca. 2 gange om ugen, hvilket jeg kunne læse at skvalderkålen ikke kan overleve i længden. Forhåbentlig får vi snart høns, som også vil hjælpe os med bekæmpelsen og når vi har bygget hønsehus og -gård er jeg forhåbentlig selv i stand til at bygge kaninhus og en kaningård, så vi også kan få os nogle kaniner. De skal have en mobil løbegård, men selvfølgelig også en stor fin løbegård til deres bur og der skal sikres mod ræv/mår/rotter, så det er jo et projekt på størrelse med hønsegården. Jeg har ikke så meget erfaring med kaniner, så gode inputs og tips modtages gerne.


Har ikke lige nogle billeder, men kan være, at jeg kan lægge lidt op senere.


Vil du have et (facebook) link til et lille øko landbrug med køer, heste, ænder, høns og kaniner? De vil næsten helt sikkert gerne svare på spørgsmål, hun er også ok aktiv i diverse have/selvforsynende facebook sider.
0

Tilbage til "Bolig"