Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf DenBruneMunk » 29. mar 2018, 18:26

RavenClaw skrev:Jeg tror, I bliver så glade for at bo på landet. Vi har lige haft fint besøg i haven af herren her. De går 10 meter fra stuevinduet, men er jo ikke så glade for mennesker, så det kræver zoom fra den anden ende af stuen :love2:

Når højsæsonen for korn er der, eller når blommer er tilgængelig, så høster de også godt her, dog max 3 rådyr er set her . Når der er kid og det løber rundt i haven og leger så mærker man rigtigt at man er på landet.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5390
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13851

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf RavenClaw » 29. mar 2018, 18:30

DenBruneMunk skrev:
RavenClaw skrev:Jeg tror, I bliver så glade for at bo på landet. Vi har lige haft fint besøg i haven af herren her. De går 10 meter fra stuevinduet, men er jo ikke så glade for mennesker, så det kræver zoom fra den anden ende af stuen :love2:

Når højsæsonen for korn er der, eller når blommer er tilgængelig, så høster de også godt her, dog max 3 rådyr er set her . Når der er kid og det løber rundt i haven og leger så mærker man rigtigt at man er på landet.


Vi har talt 12 rådyr her i området på én gang. Det er virkelig skønt. Vi har dog også 2 små skove på vores grund, så der er gode levevilkår og skjulesteder for dem
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 4. apr 2018, 10:43

Vi har set rådyr 3 gange de seneste uger. I påsken fik vi også billeder af dem. 3 stk. der gik gennem haven og ind i vores skov.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 09:36

Jeg kunne godt bruge nogle input ift. beplantning på vores grund.,. I forhold til skoven så mangler der noget bunddække derinde, synes jeg. Den er ret bar (og det var den også, da vi så den i sommers). Det skal være nogle planter, som kan tåle halvskygge (og måske også mere end det) og noget der kan passe sig selv uden alverdens indblanding. Og ja, så skal det selvfølgelig også helst være en plante, som man kan finde i en almindelig skov. Jeg vil plante ramsløg derude, men det er jo kun for en kort periode, at de er der. Synes også det kunne være hyggeligt med anemoner, men vil gerne have nogle mere langtidsholdbare planter. Også gerne nogle som gider brede sig af sig selv.

I forhold til haven så tænker vi ikke, at vi skal have en prydhave, da vi som nævnt før har bambier på grunden. Så vil ikke bruge en masse penge på fine blomster, som alligevel bare bliver ædt. Jeg kunne godt tænke mig nogle bærbuske, og tænker at købe nogle hindbærbuske. Forestiller mig, at jeg kan plante dem i kanten af skoven, men kan se at de skal have en del sol, så skal lige lure hvor de står bedst. Manden kom med den idé at prøve at anlægge en blomstereng på nogle af de græsarealer, som vi ikke bruger lige nu. Det synes jeg er en super idé, men kan se at der er blandede meninger om, hvor nemt/svært det er at anlægge sådan én.
Vi har udset os et stykke jord som skal bruges til køkkenhave, der står lige p.t. 4-5 KÆMPE brombærbuske med tilhørende gigakrat og dem må vi få fjernet snarest. Tænker de skal flyttes et andet sted hen, da vi gerne vil have brombær, men de skal ikke stå lige midt i haven, som de gør nu.

På gårdspladsen vil jeg have lidt blomster (stokroser op af huset - der står nogle tørre pinde, som måske rent faktisk ER stokroser?) og en masse krydderurter i potter. I det ene hjørne står en stor troldhassel, hvor vi også gerne vil anlægge noget bed nedenfor. Det skal så være planter, som kan tåle masser af sol.

Decisions, decisions - og når man så ikke har en pind forstand på have og planter :lol:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 11:00

Vi har forresten også besluttet at forsøge at lave vores gårdsplads egnet til at kattene kan komme derud :) De 4 længer hænger sammen hele vejen rundt og så er det kun hullet mellem længe 1 og 4 der skal lukkes med trådhegn. Håber, at vi relativt hurtigt kan få bestilt et trådhegn i det rigtige mål og få sat op, så misserne kan komme ud i det gode vejr.

Der er dog den risiko, at vores store hankat vil forsøge at hoppe op på stråtaget, visse steder vil det måske godt kunne lade sig gøre. Men den bro må vi krydse, hvis/når vi kommer til den.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Tricolette » 9. apr 2018, 11:18

Pandesteg skrev:Jeg kunne godt bruge nogle input ift. beplantning på vores grund.,. I forhold til skoven så mangler der noget bunddække derinde, synes jeg. Den er ret bar (og det var den også, da vi så den i sommers). Det skal være nogle planter, som kan tåle halvskygge (og måske også mere end det) og noget der kan passe sig selv uden alverdens indblanding. Og ja, så skal det selvfølgelig også helst være en plante, som man kan finde i en almindelig skov. Jeg vil plante ramsløg derude, men det er jo kun for en kort periode, at de er der. Synes også det kunne være hyggeligt med anemoner, men vil gerne have nogle mere langtidsholdbare planter. Også gerne nogle som gider brede sig af sig selv.

I forhold til haven så tænker vi ikke, at vi skal have en prydhave, da vi som nævnt før har bambier på grunden. Så vil ikke bruge en masse penge på fine blomster, som alligevel bare bliver ædt. Jeg kunne godt tænke mig nogle bærbuske, og tænker at købe nogle hindbærbuske. Forestiller mig, at jeg kan plante dem i kanten af skoven, men kan se at de skal have en del sol, så skal lige lure hvor de står bedst. Manden kom med den idé at prøve at anlægge en blomstereng på nogle af de græsarealer, som vi ikke bruger lige nu. Det synes jeg er en super idé, men kan se at der er blandede meninger om, hvor nemt/svært det er at anlægge sådan én.
Vi har udset os et stykke jord som skal bruges til køkkenhave, der står lige p.t. 4-5 KÆMPE brombærbuske med tilhørende gigakrat og dem må vi få fjernet snarest. Tænker de skal flyttes et andet sted hen, da vi gerne vil have brombær, men de skal ikke stå lige midt i haven, som de gør nu.

På gårdspladsen vil jeg have lidt blomster (stokroser op af huset - der står nogle tørre pinde, som måske rent faktisk ER stokroser?) og en masse krydderurter i potter. I det ene hjørne står en stor troldhassel, hvor vi også gerne vil anlægge noget bed nedenfor. Det skal så være planter, som kan tåle masser af sol.

Decisions, decisions - og når man så ikke har en pind forstand på have og planter :lol:


Min have grænser også op til skoven. I bunden er der blandt andet skovbregner, de kommer med nye blade hver år.
Der udover har jeg en masse bunddæk, som bare kommer krybende af sig selv, og som jeg ikke ved hvad hedder :lol:

Og det med bambier og prydblomster, det fungerer ikke så godt - jeg satte en stak tulipanløg for 3 år siden, lige nu er alle de friske skud bidt ned til jorden, så det bliver nogle underlige blade der kommer i år :gruble:
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 11:29

Tricolette skrev:
Pandesteg skrev:Jeg kunne godt bruge nogle input ift. beplantning på vores grund.,. I forhold til skoven så mangler der noget bunddække derinde, synes jeg. Den er ret bar (og det var den også, da vi så den i sommers). Det skal være nogle planter, som kan tåle halvskygge (og måske også mere end det) og noget der kan passe sig selv uden alverdens indblanding. Og ja, så skal det selvfølgelig også helst være en plante, som man kan finde i en almindelig skov. Jeg vil plante ramsløg derude, men det er jo kun for en kort periode, at de er der. Synes også det kunne være hyggeligt med anemoner, men vil gerne have nogle mere langtidsholdbare planter. Også gerne nogle som gider brede sig af sig selv.

I forhold til haven så tænker vi ikke, at vi skal have en prydhave, da vi som nævnt før har bambier på grunden. Så vil ikke bruge en masse penge på fine blomster, som alligevel bare bliver ædt. Jeg kunne godt tænke mig nogle bærbuske, og tænker at købe nogle hindbærbuske. Forestiller mig, at jeg kan plante dem i kanten af skoven, men kan se at de skal have en del sol, så skal lige lure hvor de står bedst. Manden kom med den idé at prøve at anlægge en blomstereng på nogle af de græsarealer, som vi ikke bruger lige nu. Det synes jeg er en super idé, men kan se at der er blandede meninger om, hvor nemt/svært det er at anlægge sådan én.
Vi har udset os et stykke jord som skal bruges til køkkenhave, der står lige p.t. 4-5 KÆMPE brombærbuske med tilhørende gigakrat og dem må vi få fjernet snarest. Tænker de skal flyttes et andet sted hen, da vi gerne vil have brombær, men de skal ikke stå lige midt i haven, som de gør nu.

På gårdspladsen vil jeg have lidt blomster (stokroser op af huset - der står nogle tørre pinde, som måske rent faktisk ER stokroser?) og en masse krydderurter i potter. I det ene hjørne står en stor troldhassel, hvor vi også gerne vil anlægge noget bed nedenfor. Det skal så være planter, som kan tåle masser af sol.

Decisions, decisions - og når man så ikke har en pind forstand på have og planter :lol:


Min have grænser også op til skoven. I bunden er der blandt andet skovbregner, de kommer med nye blade hver år.
Der udover har jeg en masse bunddæk, som bare kommer krybende af sig selv, og som jeg ikke ved hvad hedder :lol:

Og det med bambier og prydblomster, det fungerer ikke så godt - jeg satte en stak tulipanløg for 3 år siden, lige nu er alle de friske skud bidt ned til jorden, så det bliver nogle underlige blade der kommer i år :gruble:


Gud ja, bregner! Dem havde vi i vores gamle have og de var ikke til at tage livet af :lol: Det kunne være ret flot med nogle bregner derinde, det må jeg lige høre manden om han er med på.
Jeg tænker at spørge på planteskolen hvad de kan anbefale af bunddække, synes det er ret træls, at der er så bart derinde, men tænker også lidt om det så betyder, at der ikke er noget der kan vokse, men det burde vel for pokker da ikke være tilfældet :gruble:

Nej jeg gider ikke en masse ærgelse over blomster, der bliver ædt. Forårsblomsterne tager de dog ikke, der er masser af påskeliljer, så det er så kønt :love:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Daine » 9. apr 2018, 11:38

Det kommer nok også an på, hvor tæt træerne står i skoven - og om det udelukkende er nåletræer. Det foresvæver mig, at jordbunden vist er en anden slags (mere sur i det?) hvis det udelukkende er nåletræer, og det gør det svært. Nåletræer er typisk også mere tætte i det. Men en god ide at spørge på planteskole :)
Jeg tænkte at lyng måske kunne være en ide? Der er både forårs og efterårsudgaver. Der er også mosebøllebær https://www.jespersplanteskole.dk/vaccinium-uliginosum, det er nogle fine planter.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Tricolette » 9. apr 2018, 11:41

Kom lige i tanke om at jeg har hosta og Vedbend - og en vist også noget efue af en slags. Desuden står der både ribs og solbærbuske i skyggen under træerne.
En del staudere kan tåle at stå i skyggen.

Min have sidste sommer :love:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 11:44

Hvor er I mega gode, tak :klap:

Det er en blandet birketræs- og nåleskov (kunstigt anlagt). Træerne står ikke supertæt derinde, men når der kommer løv på birketræerne, så tætner det selvfølgelig.

Har besluttet at køre forbi planteskole på vej hjem, så må vi se hvad de siger :D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Buffy » 9. apr 2018, 12:12

Hvad med blåbær? Da jeg var barn, var det noget vi plukkede på heden, så de burde da være oplagte.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 12:22

Buffy skrev:Hvad med blåbær? Da jeg var barn, var det noget vi plukkede på heden, så de burde da være oplagte.


Til skoven tænker du? Dem tænkte jeg også på, er bare i tvivl om de kan stå i så meget skygge? :gruble:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Buffy » 9. apr 2018, 12:33

Pandesteg skrev:
Buffy skrev:Hvad med blåbær? Da jeg var barn, var det noget vi plukkede på heden, så de burde da være oplagte.


Til skoven tænker du? Dem tænkte jeg også på, er bare i tvivl om de kan stå i så meget skygge? :gruble:


Læste lige lidt op og du har nok ret, de er surbundsplante, men skal have sol elle halvskygge. Og som jeg husker det, var det også på åbne områder i skoven og på gravhøje vi plukkede dem.

Det jeg prøver at sige, er at det var et dårligt forslag jeg kom med :-D
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 12:44

Buffy skrev:
Pandesteg skrev:
Buffy skrev:Hvad med blåbær? Da jeg var barn, var det noget vi plukkede på heden, så de burde da være oplagte.


Til skoven tænker du? Dem tænkte jeg også på, er bare i tvivl om de kan stå i så meget skygge? :gruble:


Læste lige lidt op og du har nok ret, de er surbundsplante, men skal have sol elle halvskygge. Og som jeg husker det, var det også på åbne områder i skoven og på gravhøje vi plukkede dem.

Det jeg prøver at sige, er at det var et dårligt forslag jeg kom med :-D


:lol: Det gør ikke spor, det er bare rart at få nogle input uanset hvad :D
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Pandesteg og Ikke-Asiaten flytter på landet

Indlægaf Pandesteg » 9. apr 2018, 16:17

Lemonella skrev:I kunne også plante nogen nøddebuske, så var I da sikre på at få egern på besøg. :)


Vi har faktisk allerede et kæmpe valnøddetræ, som vi har fået at vide, at vores to egern plyndrer :-D
Vi kunne selvfølgelig plante en hassel, men jeg kan faktisk ikke rigtig lide hasselnødder :gruble: Andre nøddebuske har vel for strenge vilkår i DK?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Bolig"