Gulvbelægning køkken/alrum

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16218
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30151

Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf TinaW » 19. feb 2018, 13:17

Vi skal have nyt køkken her i løbet af forsommeren. Køkkenet er bestemt og bestilt.
I den forbindelse skal vi have ny gulvbelægning, da det klik laminat gulv der ligger (er vel 15-20 år gammel) bare ikke er pænt mere.
Vi vil ikke have hverken trægulv eller laminat igen og havde egentligt besluttet os for klinker, men da vi grundet en vasekælder nedenunder køkkenet ikke kan komme til at isolere ordenligt og lægge gulvvarme i, så er jeg bange for at det bliver for koldt. Vi ved ikke rigtigt hvad der ligger under laminat gulvet.
Så nu kigger vi på vinylgulve i stedet, selv om manden vist ikke er helt overbevist.
Tænker vi skal ud og se nogle irl, for at bedre kunne danne os en endelig mening, men er der nogen herinde der har vinylgulve og som vil fortælle om fordele og ulemper?
Vi har et barn og tre hunde, der når vejret er til det, render ind og ud som det passer dem og derfor bliver der gået meget i køkkenet. Så slidstyrke er vigtig.
0
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4226

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf Fræksak » 19. feb 2018, 13:21

Vi har vinylgulv i vores badeværelse. Det blev lagt af den tidligere ejer i slut 70'erne. Det er blødt at gå på og nærmest umuligt at ødelægge, så hvis ikke det var for farven og fordi vores badeværelse generelt trænger til en opdatering, ville vi beholde det for evigt. Jeg ville ikke være bange for at vælge det igen, omend jeg slet ikke har sat mig ind i, hvad der er af udvalg i dag og hvad der ellers kan være af ulemper ved det. Vi har ikke fundet nogen ulemper endnu :).
0
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4226

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf Fræksak » 19. feb 2018, 13:21

Hvad med linoleum i øvrigt? Det har vi i vores køkken, og det fungerer superfint også.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16218
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30151

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf TinaW » 19. feb 2018, 13:28

Fræksak skrev:Hvad med linoleum i øvrigt? Det har vi i vores køkken, og det fungerer superfint også.


Jeg må indrømme jeg slet ikke har sat mig ind i, hvad forskellen på vinyl og linoleum er :fløjt:
Umiddelbart synes jeg dog, der er flere flotte vinylgulve med enten træ- eller klinkelook end ditto linoleum?

Jeg kunne måske godt tænke mig et trælook, gerne sådan lidt genbrugstræ agtigt, da vi har valgt en mærkegrå bordplade og jeg gerne vil have noget varme ind i rummet. Køkkenet er et landkøkken fra HTH.
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf Lys » 19. feb 2018, 13:38

Vinyl er kunstmateriale og linoleum er naturmateriale, så vidt jeg har forstået. Linoleum er i mine øjne et meget mere lækkert materiale, der fås i mange farver. Jeg ville ikke selv vælge noget, der skulle ligne noget, det ikke er, så det med motiverne ville ikke spille en rolle for mig.
1
Fræksak
Indlæg: 2492
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4226

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf Fræksak » 19. feb 2018, 13:47

Jeg forstår godt det med at få noget varme ind i rummet (vi havde selv samme overvejelser, da vi lavede køkken for halvandet år siden), men jeg ville ikke selv vælge at gøre det ved at lægge vinyl der skulle ligne træ, må jeg indrømme.

Hvad med at vælge en farve i stedet, der kan bringe varme ind?

Edit: sorry; det var egentlig ikke det, du spurgte til. Beklager hvis det var for meget indblanden i jeres smag :).
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16218
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30151

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf TinaW » 19. feb 2018, 13:55

Fræksak skrev:Jeg forstår godt det med at få noget varme ind i rummet (vi havde selv samme overvejelser, da vi lavede køkken for halvandet år siden), men jeg ville ikke selv vælge at gøre det ved at lægge vinyl der skulle ligne træ, må jeg indrømme.

Hvad med at vælge en farve i stedet, der kan bringe varme ind?

Edit: sorry; det var egentlig ikke det, du spurgte til. Beklager hvis det var for meget indblanden i jeres smag :).


Overhovedet ikke. Tager det ikke ilde op. Vi har heller ikke set nogle gulve andet end på nettet, så det vil vi skulle først, inden vi beslutter os.
Vi har dog kigget på klinker ved garant og xl byg.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16218
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30151

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf TinaW » 19. feb 2018, 14:35

Mistermor skrev:Jeg har haft vinylgulv i mit køkken. Vi købte i en rigtig god kvalitet, så der var en tyk "bagside". Derfor var gulvet nærmest lidt fjedrende. Det føltes ikke koldt, og det var rigtig let at holde rent.
Men det er mange år siden. Nu ville jeg nok vælge linoleum, fordi det så vidt jeg forstår er miljømæssigt mere ansvarligt.


Ja, det kan jeg så også læse mig frem til. Synes bare det ser meget institutionsagtigt ud, det jeg lige kan finde.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf Artem » 19. feb 2018, 15:33

Lys skrev:Vinyl er kunstmateriale og linoleum er naturmateriale, så vidt jeg har forstået. Linoleum er i mine øjne et meget mere lækkert materiale, der fås i mange farver. Jeg ville ikke selv vælge noget, der skulle ligne noget, det ikke er, så det med motiverne ville ikke spille en rolle for mig.

Helt korrekt og enig.

Linoleum er lavet af linolie, og er normalt et tykt lag, som man altså kan slide på til man går helt igennem. Det kan limes på gulvet og svejses i samlingerne.

Vinyl er jo reelt plastik som er lavet af olie fra undergrunden. Vinyl har en hårdere mere slidstræk overflade. Men den overflade er meget tynd, hvor et vinylgulv er opbygget af flere lag, med et blødere undergulv. Man kan derfor godt slide gennem vinyl overfladen.
Fordelen ved vinyl er at man kan ligge mønstre ind, som træmønster, klinker osv. Og så kan det bruges i vådrum da det er helt vandtæt.

Personligt er jeg mest til Linoleum hvis der ikke er tale om et vådrum. Hvor jeg godt kan lide at det er et naturmateriale, og i sidste ende er det mere slidstærk da det er gemnemfarvet hele vejen igennem.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16218
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30151

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf TinaW » 19. feb 2018, 15:48

Mistermor skrev:
TinaW skrev:
Mistermor skrev:Jeg har haft vinylgulv i mit køkken. Vi købte i en rigtig god kvalitet, så der var en tyk "bagside". Derfor var gulvet nærmest lidt fjedrende. Det føltes ikke koldt, og det var rigtig let at holde rent.
Men det er mange år siden. Nu ville jeg nok vælge linoleum, fordi det så vidt jeg forstår er miljømæssigt mere ansvarligt.


Ja, det kan jeg så også læse mig frem til. Synes bare det ser meget institutionsagtigt ud, det jeg lige kan finde.


Det er jeg helt enig med dig i. Men hvis man nu er modig, kan man vælge en stærk farve og lade det være en vigtig del af indretningen; https://www.dintaeppekaede.dk/shop/tark ... 373c1.html

Du kan også få dem i fliser, så du f.eks. kan lave traditionelt ternet køkkengulv. :)


Ja, det kommer så ikke til at ske med en stærk farve det ville være synd for køkkenet :D Jeg vil ikke have det ternede, da de hvide felter er alt for sarte mht beskidte hundepoter.
Kan godt være vi skulle tage en gang laminat gulv igen alligevel.
Er lidt vild med det her https://flottegulve.dk/shop/22-laminatgulve/5971-laminat-plank---eg-kansas/
0
IrmaPigen
Indlæg: 7795
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12458

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf IrmaPigen » 19. feb 2018, 16:00

Er der ikke plads til elvarme i gulvet?
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16218
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30151

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf TinaW » 19. feb 2018, 16:23

IrmaPigen skrev:Er der ikke plads til elvarme i gulvet?


Nej ikke umiddelbart. For vaskekælderen nedenunder er noget lavloftet og ikke isoleret ret godt. Varmen ville bare forsvinde derned.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf vibbsen » 19. feb 2018, 17:42

TinaW skrev:
Mistermor skrev:
TinaW skrev:
Mistermor skrev:Jeg har haft vinylgulv i mit køkken. Vi købte i en rigtig god kvalitet, så der var en tyk "bagside". Derfor var gulvet nærmest lidt fjedrende. Det føltes ikke koldt, og det var rigtig let at holde rent.
Men det er mange år siden. Nu ville jeg nok vælge linoleum, fordi det så vidt jeg forstår er miljømæssigt mere ansvarligt.


Ja, det kan jeg så også læse mig frem til. Synes bare det ser meget institutionsagtigt ud, det jeg lige kan finde.


Det er jeg helt enig med dig i. Men hvis man nu er modig, kan man vælge en stærk farve og lade det være en vigtig del af indretningen; https://www.dintaeppekaede.dk/shop/tark ... 373c1.html

Du kan også få dem i fliser, så du f.eks. kan lave traditionelt ternet køkkengulv. :)


Ja, det kommer så ikke til at ske med en stærk farve det ville være synd for køkkenet :D Jeg vil ikke have det ternede, da de hvide felter er alt for sarte mht beskidte hundepoter.
Kan godt være vi skulle tage en gang laminat gulv igen alligevel.
Er lidt vild med det her https://flottegulve.dk/shop/22-laminatgulve/5971-laminat-plank---eg-kansas/


Det er super flot....

Men prøv lige og se det her kork gulv - fra samme forhandler - det er denondelynemig også et flot gulv. Der er sket noget for kork siden de korkgulve som jeg synes at kende er blevet lavet.....Jeg er vild med kork :love2:
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16218
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30151

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf TinaW » 19. feb 2018, 17:52

vibbsen skrev:
TinaW skrev:
Mistermor skrev:
TinaW skrev:
Mistermor skrev:Jeg har haft vinylgulv i mit køkken. Vi købte i en rigtig god kvalitet, så der var en tyk "bagside". Derfor var gulvet nærmest lidt fjedrende. Det føltes ikke koldt, og det var rigtig let at holde rent.
Men det er mange år siden. Nu ville jeg nok vælge linoleum, fordi det så vidt jeg forstår er miljømæssigt mere ansvarligt.


Ja, det kan jeg så også læse mig frem til. Synes bare det ser meget institutionsagtigt ud, det jeg lige kan finde.


Det er jeg helt enig med dig i. Men hvis man nu er modig, kan man vælge en stærk farve og lade det være en vigtig del af indretningen; https://www.dintaeppekaede.dk/shop/tark ... 373c1.html

Du kan også få dem i fliser, så du f.eks. kan lave traditionelt ternet køkkengulv. :)


Ja, det kommer så ikke til at ske med en stærk farve det ville være synd for køkkenet :D Jeg vil ikke have det ternede, da de hvide felter er alt for sarte mht beskidte hundepoter.
Kan godt være vi skulle tage en gang laminat gulv igen alligevel.
Er lidt vild med det her https://flottegulve.dk/shop/22-laminatgulve/5971-laminat-plank---eg-kansas/


Det er super flot....

Men prøv lige og se det her kork gulv - fra samme forhandler - det er denondelynemig også et flot gulv. Der er sket noget for kork siden de korkgulve som jeg synes at kende er blevet lavet.....Jeg er vild med kork :love2:


Er det det her https://flottegulve.dk/shop/29-korkgulve/425-korkgulv-arteo-valnoed/?
Det er bare rimeligt dyrt i forhold til, hvad vi havde tænkt at bruge på gulv...
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Gulvbelægning køkken/alrum

Indlægaf vibbsen » 19. feb 2018, 18:14

TinaW skrev:
vibbsen skrev:
TinaW skrev:
Mistermor skrev:
TinaW skrev:
Mistermor skrev:Jeg har haft vinylgulv i mit køkken. Vi købte i en rigtig god kvalitet, så der var en tyk "bagside". Derfor var gulvet nærmest lidt fjedrende. Det føltes ikke koldt, og det var rigtig let at holde rent.
Men det er mange år siden. Nu ville jeg nok vælge linoleum, fordi det så vidt jeg forstår er miljømæssigt mere ansvarligt.


Ja, det kan jeg så også læse mig frem til. Synes bare det ser meget institutionsagtigt ud, det jeg lige kan finde.


Det er jeg helt enig med dig i. Men hvis man nu er modig, kan man vælge en stærk farve og lade det være en vigtig del af indretningen; https://www.dintaeppekaede.dk/shop/tark ... 373c1.html

Du kan også få dem i fliser, så du f.eks. kan lave traditionelt ternet køkkengulv. :)


Ja, det kommer så ikke til at ske med en stærk farve det ville være synd for køkkenet :D Jeg vil ikke have det ternede, da de hvide felter er alt for sarte mht beskidte hundepoter.
Kan godt være vi skulle tage en gang laminat gulv igen alligevel.
Er lidt vild med det her https://flottegulve.dk/shop/22-laminatgulve/5971-laminat-plank---eg-kansas/


Det er super flot....

Men prøv lige og se det her kork gulv - fra samme forhandler - det er denondelynemig også et flot gulv. Der er sket noget for kork siden de korkgulve som jeg synes at kende er blevet lavet.....Jeg er vild med kork :love2:


Er det det her https://flottegulve.dk/shop/29-korkgulve/425-korkgulv-arteo-valnoed/?
Det er bare rimeligt dyrt i forhold til, hvad vi havde tænkt at bruge på gulv...


Jeps.

Nu fik jeg lige googlet lidt mere rundt og jeg fandt et mærke der hedder Wicanders som også laver kork gulve...Og de en smule billigere og er godt nok flotte....Faktisk så flotte at de måske kunne få lov til at komme hjem og bo hos mig.

Jeg er vild med kork som gulvmateriale.....Især nu hvor man faktisk kan få noget som så ikke nødvendigvis ligner at man er trådt ind i hjemme hos et ældre ægtepar som ikke har opdateret deres hjem siden først i 70'erne :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Bolig"