Spørgsmål om andelsbolig

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Dingo
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. aug 2015, 06:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 16

Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf Dingo » 7. mar 2018, 19:18

Jeg har lidt uventet fået tilbudt en andel. Jeg skal give besked meget hurtigt, om jeg ønsker at købe. Jeg ved dog ikke rigtig, hvad jeg skal kigge efter for at vurdere, om det er et godt køb.

Lidt fakta:
Pris 920.000
Boligafgift 4.500 inkl vand
64 kvm, 2 værelser, Københavnerkøkken, nyere badeværelse
København S

Jeg har fået årsrapport og vedtægter. Er der andet jeg skal spørge efter? Umiddelbart synes jeg, det virker lidt dyrt.

Nogen gode råd?
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf Krølle » 7. mar 2018, 19:24

Er boligudgiften kun med vand men ex varme?

Selve andelsprisen er ikke slem, men boligafgiften er måske lidt til den høje side. Omvendt er markedet ret crazy pt, så du kommer næppe i nærheden af noget meget billigere, hvis du ikke har mod på at ligge på lur på dba.dk døgnet rundt de næste måneder.

Vil du ikke have den, sender du den bare videre til mig :-D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2018, 19:26

Dingo skrev:Jeg har lidt uventet fået tilbudt en andel. Jeg skal give besked meget hurtigt, om jeg ønsker at købe. Jeg ved dog ikke rigtig, hvad jeg skal kigge efter for at vurdere, om det er et godt køb.

Lidt fakta:
Pris 920.000
Boligafgift 4.500 inkl vand
64 kvm, 2 værelser, Københavnerkøkken, nyere badevær
København S

Jeg har fået årsrapport og vedtægter. Er der andet jeg skal spørge efter? Umiddelbart synes jeg, det virker lidt dyrt.

Nogen gode råd?


Referater fra de sidste par års generalforsamlinger er en god ting, er der f.eks. snak om forbedringer? skal ejendommen have nyt tag, eller udskiftet vinduer, eller renoveret rør/faldstammer, og er der sat penge til side i regnskaberne til sådanne arbejder, eller er der husleje stigninger forude?

Hvordan er værdien i foreningen fremkommet, er ejendommen anført til købsprisen, er det den offentlige vurdering, eller er det en valuarvurdering der har prissat ejendommen? Hvor gammel er andelsforeningen? Hvad lån er der i ejendommen, er de afdragsfrie, eller betales der af på gælden?

Er der lavet Elsyn og energigennemgang?
3
Do as I say! :whip:
Dingo
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. aug 2015, 06:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 16

Re: Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf Dingo » 7. mar 2018, 19:37

Krølle skrev:Er boligudgiften kun med vand men ex varme?

Selve andelsprisen er ikke slem, men boligafgiften er måske lidt til den høje side. Omvendt er markedet ret crazy pt, så du kommer næppe i nærheden af noget meget billigere, hvis du ikke har mod på at ligge på lur på dba.dk døgnet rundt de næste måneder.

Vil du ikke have den, sender du den bare videre til mig :-D


Så vidt jeg forstod, var det kun med vand. Anvendelsesudgifter er nok ekstra ved siden af.

Tror desværre ikke, at jeg ville få lov at sende den videre :-)
0
Dingo
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. aug 2015, 06:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 16

Re: Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf Dingo » 7. mar 2018, 19:59

Wizzze skrev:Referater fra de sidste par års generalforsamlinger er en god ting, er der f.eks. snak om forbedringer? skal ejendommen have nyt tag, eller udskiftet vinduer, eller renoveret rør/faldstammer, og er der sat penge til side i regnskaberne til sådanne arbejder, eller er der husleje stigninger forude?

Hvordan er værdien i foreningen fremkommet, er ejendommen anført til købsprisen, er det den offentlige vurdering, eller er det en valuarvurdering der har prissat ejendommen? Hvor gammel er andelsforeningen? Hvad lån er der i ejendommen, er de afdragsfrie, eller betales der af på gælden?

Er der lavet Elsyn og energigennemgang?


Bliver helt ør i hovedet :genert: Tror mange af oplysningerne står i årsrapporten, men føler mig ikke overbevist om, at jeg læser den korrekt. Det er nok derfor, der bør prof. rådgivning på, som Tamara også siger.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf Hunkat » 7. mar 2018, 21:11

Opsøg en købermælger. De har ekspertisen og kan sikkert også hjælpe dig i en ruf hvis du spørger pænt. Det er selvfølgelig ærgelige penge hvis du ikke køber den men... på den anden side er det jo godt givet ud hvis du gør.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf IrmaPigen » 8. mar 2018, 07:16

Det lyder ud fra prisen og boligafgift som om det kan være en forening med en fornuftig økonomi.

Du bør dog - som andre er inde på - få en boligadvokat til at kigge papirerne igennem.

Der kan f.eks være vedligeholdelsesefterslæb og/eller være vedligeholdelsesudgifter, der er nært forestående. Det er self kun godt hvis en forening vedligeholder sin ejendom, men det skal helst ske løbende i stedet for en forening, som ruller en stor vedligeholdelses-snebold foran sig og har gjort det i årevis. Undersøg også om foreningen har en vedligeholsesplan og følger den og har fulgt den. Man bør også være opmærksom på, hvilke lån foreningen har, hvis det f.eks er lutter afdragsfrie lån, så bliver boligafgiften jo høj på et tidspunkt.

Du skal self minimum have alle de dokumenter som fremgår af andelsboligloven, en køber skal have herunder nøgleoplysningsskemaer. Men også andre ting er interessante, f.eks servitutter tinglyst på ejendommen er noget man som køber bør undersøge.
Senest rettet af IrmaPigen 9. mar 2018, 19:41, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf thomassneum » 8. mar 2018, 07:54

Du kan også gå i din bank og få økonomien vurderet. Du behøver ikke en dyr advokat, eller mægler. :)
2
Med bov skal man mad lave, men...
Dingo
Indlæg: 52
Tilmeldt: 21. aug 2015, 06:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 16

Re: Spørgsmål om andelsbolig

Indlægaf Dingo » 9. mar 2018, 18:05

Tak for hjælpen alle sammen. Jeg endte med at sige nej tak, da jeg vurdere, at jeg ville komme til at sidde for stramt i det.
0

Tilbage til "Bolig"