Fliser badeværelse, hårdt vand

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 19:11

Vira skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Vira skrev:Altså hvis vandet er ligesom her, så lad være. Jeg har også lysegrå fliser på badeværelset, og her 4 år efter de blev lagt, ligner de noget der er løgn. Og jeg har endnu ikke fundet noget der kan tage det desværre :8:


Jeg ved ikke om det er samme i byen som herude ved vandet, men hårdt er det. Har du fast gjort noget for at prevent (dansk?) det?

Jeg bare slet ikke komme fliser i andre farver jeg vil blive sådan rigtig tilfreds med. Jeg er ret vild med marrokanske fliser, mønsteret, men tror hurtigt jeg bliver træt af det.

Det er det jeg heller ikke ved, altså om vandet er lige hårdt hos mig og hos dig. Næh jeg har ikke rigtigt gjort noget præventivt da jeg slet ikke var obs på problemet (har ikke haft kalkproblemer på badeværelser før) jeg ved bare at rengøring ikke kan tage det. Og da jeg begyndte at lægge mærke til at der var meget kalk på fliserne var det allerede for sent, så jeg ville finde noget andet hvis jeg var dig :D


præventivt, ja , det var det jeg mente.

Jeg ved bare slet ikke hvad vi ellers skulle vælge. Ikke at der ikke er en milliard forskellige fliser, jeg kan bare ikke se noget for mig vi vil synes var toppen
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Ficus » 10. mar 2018, 19:22

Jeg var lidt i tvivl om hvad vandet var her, så googlede mig til det her: http://rent-postevand.dk/vandets-haardh ... uner.shtml

Vi ligger i “temmelig hårdt” kategorien. Jeg har problemer med at holde glasdørene i vores brusekabine kalkfri. Eller bare generelt pæne. Da vi først flyttede ind troede jeg de var matterede :badr:

Vores fliser på gulvet er lyse, hvide med lidt lysegrå marmorering-ish. På væggene er de vist nok hvide. Badeværelset irriterer mig dagligt, men kan ikke huske om de er hvide eller meget lidt lysegrå :stoned: Nå, men på fliserne i brusekabinen kan man godt se kalken, det er nogenlunde til at tage med den orange cilit bang ad et par omgange. Jeg tænker at hvis jeres vand ligger i de hårdere kategorier end vores, så vil man se det mere, hurtigere og det vil være et (noget) større arbejde. Ville være skeptisk ved en ensfarvet, farvet flise og ved for mørk en flise. Selv hvis man vælger en i en “mellem”tone.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 19:29

vi ligger på 18 som er mellem temmelig hård og hård. Den skiller ved 18. Kiggede også på vores forsyningsside nemlig for at tjekke det da vi begyndte at designe badeværelse da jeg kom i tanke om at jeg afkalker elkeddel mindst hver 3. uge.

Jeg er bare slet ikke til marmorering :genert: jeg vil have en ren farve og er åbenbart totalt fantasiløs til at kunne tænke mig andet end en mellemgrå.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Ficus » 10. mar 2018, 19:36

Tror bare du opleve at se kalken på alt (alle farver) der er helt ensfarvet, fordi kalken “bryder” farven med sine pletter eller hvordan vandet nu lige har ramt flisen. I værste fald, så skal man gøre rent hver gang der har været vand på, hvis det skal se pænt ud.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Ficus » 10. mar 2018, 19:37

Vi skal i øvrigt selv lave badeværelse, men det er indtil videre udskudt et år, fordi vi på ingen måde kan blive enige om fliser :-D Det er pissesvært at vælge. Og det er alt for dyrt (og måske mest af alt besværligt) at fortryde og vælge om.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. mar 2018, 19:40

Vi har nogle cremfarvede fliser nu med noget grålig marmorering og ja der er meget kalk på og fugerne er ikke pæne. Fliserne er mere gullige end original farve. Ja er bare ikke til det hvide/helt lyse på badegulv.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf ina » 10. mar 2018, 20:52

Jeg har hørt om noget man kan behandle klinkerne med, så vandet preller af og kalken ikke sidder fast. Ikke bilvoks, som der allerede er blevet nævnt, men sådan ala nano-cover. :gruble:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf IrmaPigen » 11. mar 2018, 07:04

ina skrev:Jeg har hørt om noget man kan behandle klinkerne med, så vandet preller af og kalken ikke sidder fast. Ikke bilvoks, som der allerede er blevet nævnt, men sådan ala nano-cover. :gruble:


Det eksisterer.

Imidlertid er nanopartikler ikke særlig sunde.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Annione » 11. mar 2018, 08:38

Du skal bare have sådan en her fra http://www.bwt.dk/da/Produkter/private/ ... fault.aspx så er hårdheden på vandet ligegyldig.
Jeg bor på Østerbro i København, hvor vi har latterligt hårdt vand. Jeg kan afkalke min el-keddel hver uge. Men mine fliser i badeværelset afkalker jeg aldrig (ja, lige i dag skal jeg så, fordi jeg glemte at skifte filter på min afkalkerdims i tide :rulle: )
Men ellers har jeg ikke afkalket gulv i bruseområdet i 2 år.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. mar 2018, 08:52

Annione skrev:Du skal bare have sådan en her fra http://www.bwt.dk/da/Produkter/private/ ... fault.aspx så er hårdheden på vandet ligegyldig.
Jeg bor på Østerbro i København, hvor vi har latterligt hårdt vand. Jeg kan afkalke min el-keddel hver uge. Men mine fliser i badeværelset afkalker jeg aldrig (ja, lige i dag skal jeg så, fordi jeg glemte at skifte filter på min afkalkerdims i tide :rulle: )
Men ellers har jeg ikke afkalket gulv i bruseområdet i 2 år.

Ser smart ud, hr kun lige læst hurtig. Hvor tit skifter du dims?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Annione » 11. mar 2018, 09:00

FormerlyKnownAs skrev:
Annione skrev:Du skal bare have sådan en her fra http://www.bwt.dk/da/Produkter/private/ ... fault.aspx så er hårdheden på vandet ligegyldig.
Jeg bor på Østerbro i København, hvor vi har latterligt hårdt vand. Jeg kan afkalke min el-keddel hver uge. Men mine fliser i badeværelset afkalker jeg aldrig (ja, lige i dag skal jeg så, fordi jeg glemte at skifte filter på min afkalkerdims i tide :rulle: )
Men ellers har jeg ikke afkalket gulv i bruseområdet i 2 år.

Ser smart ud, hr kun lige læst hurtig. Hvor tit skifter du dims?


Hver 2.-3. måned.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. mar 2018, 09:09

Annione skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Annione skrev:Du skal bare have sådan en her fra http://www.bwt.dk/da/Produkter/private/ ... fault.aspx så er hårdheden på vandet ligegyldig.
Jeg bor på Østerbro i København, hvor vi har latterligt hårdt vand. Jeg kan afkalke min el-keddel hver uge. Men mine fliser i badeværelset afkalker jeg aldrig (ja, lige i dag skal jeg så, fordi jeg glemte at skifte filter på min afkalkerdims i tide :rulle: )
Men ellers har jeg ikke afkalket gulv i bruseområdet i 2 år.

Ser smart ud, hr kun lige læst hurtig. Hvor tit skifter du dims?


Hver 2.-3. måned.


Okay, det er da ganske rimeligt må man sige. Bare det at skulle slippe for at ordne fliser generelt ville være fantatisk jo. Og det er i sommerhuset, så det skal jo på sigt ikke engang bruges som alm hus som vi gør nu hvor der er meget mere run på
1
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf didas » 15. mar 2018, 15:59

Madam Pomfrey skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Madam Pomfrey skrev:Man kan forebygge kalkaflejringer på fliser ved at polere dem med bilvoks, det får vandet til at perle af, fremfor at sætte sig med lejringer.
Så det er en mulighed - blødgøringsanlæg kan også anbefales. Tror jeg har et tiil en 1000 kr, og det har gjort en markant forskel, selvom vi har forholdsvis blødt vand her.

Der går meget længere imellem at brusehoveder skal have en tur i eddikevand f.x. og jeg har ikke rigtig kalk lejringer i brusekabinerne.

https://www.mainlifestyle.dk/bolig/bade ... e-fri-kalk


Fedt, tak. hvor tit giver du dem voks? De bliver ikke glatte?


har ikke givet mine voks - men kender en der kæmpede med kalk, som gjorde, og det virkede super godt. De blev ikke vildt blanke, men blankere...

Det er blødgøringsanlæg der gør tricket herhjemme :) og det har effekt i hele systemet.


Har du et link til det blødgørdingsanlæg, du har? Synes det er en jungle at finde rundt i og vi er virkelig plaget af kalk i det lille hjem
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Fliser badeværelse, hårdt vand

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. mar 2018, 20:45

didas skrev:
Madam Pomfrey skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Madam Pomfrey skrev:Man kan forebygge kalkaflejringer på fliser ved at polere dem med bilvoks, det får vandet til at perle af, fremfor at sætte sig med lejringer.
Så det er en mulighed - blødgøringsanlæg kan også anbefales. Tror jeg har et tiil en 1000 kr, og det har gjort en markant forskel, selvom vi har forholdsvis blødt vand her.

Der går meget længere imellem at brusehoveder skal have en tur i eddikevand f.x. og jeg har ikke rigtig kalk lejringer i brusekabinerne.

https://www.mainlifestyle.dk/bolig/bade ... e-fri-kalk


Fedt, tak. hvor tit giver du dem voks? De bliver ikke glatte?


har ikke givet mine voks - men kender en der kæmpede med kalk, som gjorde, og det virkede super godt. De blev ikke vildt blanke, men blankere...

Det er blødgøringsanlæg der gør tricket herhjemme :) og det har effekt i hele systemet.


Har du et link til det blødgørdingsanlæg, du har? Synes det er en jungle at finde rundt i og vi er virkelig plaget af kalk i det lille hjem



nej, og har smidt æsken ud.
Men det er bare sådan en børge der kostede end 1100-1200 kr, kører på batterier.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Bolig"