Projekt hus fra scratch

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 18:24

Det er for øvrigt sådan en fin lille sag, der flytter ind på fredag :love: Den er ikke voldsomt stor - tværtimod - men den passer så fint ind og skulle fint kunne klare at opvarme stuer og køkken. Forhåbentlig afgiver skorstenen også lidt varme til den "ekstra entre" og soveværelset på 1. sal.

Skal have bestilt brænde i morgen. Det bliver ubeskriveligt dejligt ikke at skulle slæbe 1,5+ ton til 5. sal :pompom:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
15
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 5. jan 2016, 18:29

^Fedt, altså! En brændeovn stod også højt på min ønskeliste, men det blev det ikke til hos os.
Den er fin, den I har valgt :).
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 18:33

Fræksak skrev:
Krølle skrev:Derudover sker det ikke så meget spændende. Jeg er i gang med at male kælder og er super positivt overrasket ift effektiviteten af "thermo-malingen". De steder, der har fået to lag, er mærkbart varmere at røre ved end de umalede flader - ret imponerende taget i betragtning, at det er en duffusionsåben maling. Win!


Sig lige lidt mere om det der termomaling? Og har du malet på helt rå flader? Kan man også bruge det, hvis der nogle steder er malet i tidernes morgen og andre steder er .... øh, spartlet, eller hvad det hedder?

:genert: :genert:


Det er fantastisk! Intet behov for afvaskning (STORT plus), binder på alt inkl kalkede flader. Jeg har haft lidt udfordringer med at gammel maling løsnede sig fra kalkede overflader, men det er jo ikke overraskende og har ikke noget med denne maling at gøre. Jeg har fjernet al løs maling og puds, og ville ideelt set gerne fjerne al maling, da den tidligere anvendte ikke er duffusionsåben, men jeg er nødt til at være realist. Det er en kælder, den er tør, og skaller der senere noget af, kan man klatreparere uden tydelige overgange (endnu en stor fordel).

Finishen bliver mat, kalkagtig og meget "stoflig" i overfladen. Den er meget tyk at arbejde med og kræver lidt tilvænning og det rigtige malergrej, men det er også den eneste downside - altså udover prisen :tie:
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 5. jan 2016, 18:36

Krølle skrev:
Fræksak skrev:
Krølle skrev:Derudover sker det ikke så meget spændende. Jeg er i gang med at male kælder og er super positivt overrasket ift effektiviteten af "thermo-malingen". De steder, der har fået to lag, er mærkbart varmere at røre ved end de umalede flader - ret imponerende taget i betragtning, at det er en duffusionsåben maling. Win!


Sig lige lidt mere om det der termomaling? Og har du malet på helt rå flader? Kan man også bruge det, hvis der nogle steder er malet i tidernes morgen og andre steder er .... øh, spartlet, eller hvad det hedder?

:genert: :genert:


Det er fantastisk! Intet behov for afvaskning (STORT plus), binder på alt inkl kalkede flader. Jeg har haft lidt udfordringer med at gammel maling løsnede sig fra kalkede overflader, men det er jo ikke overraskende og har ikke noget med denne maling at gøre. Jeg har fjernet al løs maling og puds, og ville ideelt set gerne fjerne al maling, da den tidligere anvendte ikke er duffusionsåben, men jeg er nødt til at være realist. Det er en kælder, den er tør, og skaller der senere noget af, kan man klatreparere uden tydelige overgange (endnu en stor fordel).

Finishen bliver mat, kalkagtig og meget "stoflig" i overfladen. Den er meget tyk at arbejde med og kræver lidt tilvænning og det rigtige malergrej, men det er også den eneste downside - altså udover prisen :tie:


Det lyder da nærmest for godt til at være sandt. Jeg har søgt på termomaling (og thermomaling) uden at finde noget - vil du afsløre mere om, hvor du har købt det og hvad prisen ca. er?

:kys:
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 18:42

Du får et billede, når jeg har været i kælderen senere - det er købt i Farveforum (de er vist de eneste, der må sælge det i DK) på Islands Brygge på anbefaling fra vores skønne partner in crime fra sidste istandsættelsesprojekt. Hun hedder Berit og ved rent faktisk, hvad hun taler om - er det for øvrigt sejt eller tragisk at kunne ringe uden at behøve at præsentere sig, fordi min lokale farvedame kan kende min stemme? :D
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 18:47

Til en kælder på 70 m2 har jeg købt 3 spande a ca. 1.200 kr til ydervæggene og 3 spande "almindelig" a ca. 1.000 kr til de indvendige vægge.

Jeg har købt virkelig meget maling de sidste 10 år, og en ting har jeg lært: spar ikke på kvaliteten. Sammenlignet med "almindelig" kvalitetsmaling er det ikke engang voldsomt dyrt.
2
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Undtagelsen » 5. jan 2016, 18:53

Krølle skrev:Det er for øvrigt sådan en fin lille sag, der flytter ind på fredag :love: Den er ikke voldsomt stor - tværtimod - men den passer så fint ind og skulle fint kunne klare at opvarme stuer og køkken. Forhåbentlig afgiver skorstenen også lidt varme til den "ekstra entre" og soveværelset på 1. sal.

Skal have bestilt brænde i morgen. Det bliver ubeskriveligt dejligt ikke at skulle slæbe 1,5+ ton til 5. sal :pompom:


Jeg kan næsten ikke være i mig selv af ren og skær misundelse over huset og nu også denne... :lun:
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 19:33

Maling til kælderens ydervægge - nederste del af væggen har fået to gange, øverste er ubehandlet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 5. jan 2016, 20:24

Ha! En smule OT men alligvel meget typisk for vores liv og dermed også huskøb - min mand er mildest talt ikke så projektglad som mig. Han er den solide jordforbindelse, der holder mig (nogenlunde) indenfor realistiske rammer - jeg er til gengæld den, der sørger for, at vi ikke går helt i frø, og at der rent faktisk sker noget. Overraskende ofte bliver han glad for det, når det er gnnemført :-p

Af samme årsag var jg lige ved at tisse i bukserne af grin over Maren Uthaugs blog i dag og sendte den fluks til manden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
14
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Apostrof » 6. jan 2016, 10:23

Filipai skrev:Så kommer jeg altså også med katteindlæg. Nu hvor nogle spurgte til kattebakke. Det er så skiftet lidt ud nu, så der er kommet lukkede kattebakker i.
Screen Shot 2016-01-05 at 18.48.16.jpg
Screen Shot 2016-01-05 at 18.48.26.jpg


Ej, det ser virkelig godt ud, Fili! Tak for inspirationen - det kunne helt sikkert godt være en god løsning, hvis jeg kan få plads til det et sted, da det ser virkelig fedt og stilet ud uden at være et kompromis. Er det Ikea Bestå du har brugt eller?

Hunkat skrev:Måske kunne dette være noget (også til dig Krølle så jeg ikke hijacker din tråd :engel: )

Billede

Hele posten her
http://www.ikeahackers.net/2013/10/ikea-hack-besta-storage-cabinethidden-cat-litter-boxes.html

Og flere ideer her:
http://www.ikeahackers.net/category/hacks/pet-furniture/cats/page/4


Også tak til inspiration til dig, Hunkat. Jeg har faktisk for et par år siden købt et lignende TV møbel brugt (oprindeligt fra Ilva), der bare er lidt større, så en stor bakke kunne være derinde med låg. Jeg har bare aldrig fået gjort noget ved det, da den så stor og klodset ud i lejligheden, så den røg i kælderen, men måske i det nye hus, hvor den p.t. står som TV bord og ser ud til at passe bedre ind. (Og undskylder til Krølle for at hijacke tråden til katteting. Måske vi skal have en boligtråd bare til inspiration til de kære dyr :gruble:)
1
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Apostrof » 6. jan 2016, 10:33

Krølle skrev:For øvrigt er der klart kæmpe fordele ved nybyg. Selvom vores sælger virkelig har gjort et godt stykke arbejde med basistingene, er projektet først lige startet for os - en faldstamme, der skal skiftes, el i kælderen, der skal laves (hvis man vil vaske og tumble samtidig...), koblede vinduer, der skal renoveres (yikes, det kommer til at tage måååååneder), manglende vindueshægter et par steder, terrasse med ødelagte klinker etc. etc. etc.

Nyd at arbejdet er gjort, og at I kan flytte ind og være glade for resultatet. Haven skal nok komme med tiden, og hvis man gerne vil ofre lidt på at fremme processen, kan man jo købe og plante "gamle" træer. Hvis I intet ved om haver (...og faktisk og hvis I gør), vil jeg klart anbefale at bruge penge på en havearkitekt. Det behøver ikke være den store plan til 10.000+, men udover den oplagte fordel ved at få en prof til at lave en have designet til jeres behov og ønsker, er et enkelt besøg og en grovskitse lynhurtigt tjent hjem i form af undgåede (dyre!) fejlkøb i plantecentre.

Jeg har kig på hende her i Kbh. http://www.havens-arkitekter.dk/


Der er helt sikkert mange fordele - især da vi begge bare er et par håbløse akademikere med 10 tommelfingre ( :fløjt: ), hvor gør-det-selv projekter begrænser sig til at lave kattenes træ og nogle rammer med net til vinduerne, så vi kunne åbne op om sommeren, skulle vi ikke kaste os ud i et renoveringsprojekt. P.t. er det et stort nok projekt at skulle lægge fliser til sommer og anlægge have og køkkenhave :panik:
Og vi synes jo også det er et flot og dejligt hus, men et flot renoveret ældre hus og især et som dit har jo bare en fantastisk charme og historie, når man kan overskue sådan et projekt :worship:

Mange tak for råd og link til en havearkitekt! Det var da helt sikkert værd at overveje. Giver de ikke også ideer til terrasse, fliser osv.? For det skal vi snart have taget stilling til og er også lidt på bar bund der. Der er heldigvis hæk hele vejen rundt om undtagen 8-10 m ud mod vej, hvor vi regner med at købe en hæk i fuld højde, når det er så kort et stykke og resten er oppe i højden, så det hjælper lidt ift. normale nybyggerområder. Træer kan vi desværre ikke rigtigt plante, da vi har jordvarmeslanger og faskine i det meste af haven, hvor vi ikke må plante træer ovenpå :trist: Så det skal klares primært med bede, blomster og buske. Nå, men denne tråd skal heller ikke køre af sporet med vores, så må jeg selv oprette en tråd i stedet, så jeg stopper nu ;)
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 6. jan 2016, 12:47

Havearkitekter kan sagtens lave en "fuld plan", der inkluderer belægning/ terrasse mv - I kan også få dem til at indhente tilbud på og stå for udførelsen af evt projekter.

Mht selve huset er vi habile akademiker-håndværkere, men havemæssigt kommer vi klart til at trække på prof hjælp til de store linjer. Selve udførelsen må vi se på, mår det bliver aktuelt :)
1
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Apostrof » 8. jan 2016, 17:50

Fedt, det bliver også spændende at følge, når I kommer til at tilrettelægge haven :)
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 8. jan 2016, 19:06

Brændeovn er på plads og SÅ fin. Skorstensfejeren kommer mandag mhp. godkendelse, og så skal der fandenfiseme fyres op!

Jeg har i dag skovlet min første sne - og lavet kælder. Surprise! Det tager godt nok lang tid, fordi dn oprindelige ikke-diffusionsåbne maling skal af først (behøvedes måske ikke, men med så dyr maling og et forhåbntligt for-evigt-hjem, nægter jeg at gå på kompromis!), men det er forhåbentlig det værd.

Mine fingre sprækker lystigt pga. støv (det gør nas, skulle jeg hilse og sige), så det er vist på tide t iføre sig handsker :tie:
6
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Apostrof » 8. jan 2016, 19:21

Krølle skrev:Brændeovn er på plads og SÅ fin. Skorstensfejeren kommer mandag mhp. godkendelse, og så skal der fandenfiseme fyres op!

Jeg har i dag skovlet min første sne - og lavet kælder. Surprise! Det tager godt nok lang tid, fordi dn oprindelige ikke-diffusionsåbne maling skal af først (behøvedes måske ikke, men med så dyr maling og et forhåbntligt for-evigt-hjem, nægter jeg at gå på kompromis!), men det er forhåbentlig det værd.

Mine fingre sprækker lystigt pga. støv (det gør nas, skulle jeg hilse og sige), så det er vist på tide t iføre sig handsker :tie:


Vi skal da have billeder af brændeovnen! Det kan du da ikke slippe afsted med at skrive uden at dokumentere det med billeder :lol: :naughty:

Lyder hårdt med kælderen, men også som noget du virkelig kommer til at sætte pris på bagefter, når du ved, at det er lavet ordentligt :)
1

Tilbage til "Bolig"