Projekt hus fra scratch

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf LadyFox » 9. jan 2016, 21:22

Aaaw, et fint hus. Jeg drømmer selv om noget lignende. Tillykke med huset :)
1
...
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 09:17

Det her er ikke Krølles nye hus, men mit nye(re) hus. Jeg har fået OK til at smide det i tråden, så Krølle kan yde brændeovnsassistance :D.

Krølle, på tegningen af stueplanet er skorstenen ikke tegnet ind. Det er den derimod på tegningen af 1. sal. Som du kan se, befinder den sig (i stueplan) på det lille, nordvendte vægstykke mellem de stuer, der på tegningen hedder spisestue og stue. Som du kan se, er der døre ud til entreen fra begge stuer, og de ligger meget tæt på det lille vægstykke, som skorstenen ligger inde bag, og de åbner jo også ind i hjørnet, hvis man kan sige det sådan.

Ydermere har vi valgt at åbne op mellem disse to stuer (altså dem der er benævnt spisestue og stue) og har sat fløjdøre i (med glas), og i den ene side åbner de døre åbner jo også op i det relevante hjørne.

Giver det mening?

unspecified-2.jpeg
unspecified.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 09:44

^
Absolut. Hvor langt fra hjørnet er fløjdørene placeret?
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Tibbler » 10. jan 2016, 10:19

Fræksak skrev:Det her er ikke Krølles nye hus, men mit nye(re) hus. Jeg har fået OK til at smide det i tråden, så Krølle kan yde brændeovnsassistance :D.



Det kunne jo være en mulighed at blænde døren mellem entré og spisestue af, og så sætte brændeovnen der.

Det kommer an på, om det er for stor gene at skulle gennem stuen for at komme derind.
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 13:26

Tibbler skrev:
Fræksak skrev:Det her er ikke Krølles nye hus, men mit nye(re) hus. Jeg har fået OK til at smide det i tråden, så Krølle kan yde brændeovnsassistance :D.



Det kunne jo være en mulighed at blænde døren mellem entré og spisestue af, og så sætte brændeovnen der.

Det kommer an på, om det er for stor gene at skulle gennem stuen for at komme derind.


Den mulighed havde jeg faktisk ikke tænkt på :gruble: . Vi bruger ikke stuen som spisestue, men som hygge/bibliotek/klaverstue, så den kunne godt blændes egentlig. Man ville selvfølgelig tage noget lys fra entre og køkken, ved at man lukker af for lyset fra syd, men hmmm ja, man kunne faktisk godt overveje det!

Det næste lidt fjollede er, at det er den lidt "fjerne" ende af huset. Til daglig bruges den stue ikke så meget, fordi vi har spisestue i den mellemste stue og sofa/fjernsynsstue i den fjerne stue (den med karnap på).

Tænke-tænke.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 13:28

Krølle skrev:^
Absolut. Hvor langt fra hjørnet er fløjdørene placeret?


I "spisestuen", hvor skorstenen fylder lidt ud i rummet, er der ca. 50 cm. I den midterste stue er der en lille meters penge fra væg til dørkarm.
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fillie » 10. jan 2016, 15:27

Krølle skrev:^
Absolut. Hvor langt fra hjørnet er fløjdørene placeret?


Jeg læste det som "fladdørene" og kunne efter en del overvejelser slet ikke få noget til at give mening. :lol:
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Nuttegris » 10. jan 2016, 16:46

Kunne man ikke blænde døren i den midterste stue i stedet (altså mellem stuen og hall'en) og så have brændeovnen på den side af skorstenen?. Så er den i spisestuen. Og der er jo stadig gennemgang fra tv stuen og gennem de franske døre fra klaverstuen til spisestuen.
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 17:43

For at få bedst varmefordeling, ville jeg gå efter placering i "stue" (den store). Pga. fløjdørenes placering, får I næppe godkendt en tunnelpejs, da den nok vil komme for tæt på dørkarme og dermed brændbart materiale.

Uden at have set jeres indretning mv er det svært at komme med det bedste forslag, men jeg ville nok vælge at rykke døren mellem entre og stue (hvis I blænder mister ai lys i entreen) og placere enten en brændeovn eller en muret indsats som vores lejligheds-pejs i hjørnet. Ved ikke at placere den i hyggestuen med skorsten, der går ud i rummet, vil I kunne rykke den elt ind i hjørnet og dermed ikke komme for tæt på fløjdørene. I vil I samme ombæring nok skulle vende den flyttede dør, så den åbner "den anden vej" ind i stuen.

Man kunne også lave en tilsvarende finte emd at flytte i stedet for at blænde døren i hyggestuen, men på den måde vil I få sværere ved at få god cirkulation af varmen i hele underetegaen. Det kan dog løses med en rist med temperaturstyet ventilator i væggen indtil den anden stue og evt. Også ud til entreen, hvis I vælger at blænde døren.

Indmurede løsninger er noget dyrere, men med fjernvarmeforbrug og priser er det på sigt en god investering - og så er det oveni dødhyggeligt og giver desuden "tør varme", der modvirker kondens i evt. gamle vinduer.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 17:45

Åh gud, indlæg fra ipad er altid fyldt med slåfejl. Sorry :genert:
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 17:47

En stor del af glæden ved brændeovn/pejs er for mig at se på den - hvis I ikke rigtig bruger den lille stue som fællesrum, synes jeg faktisk, det vil være synd at placere den der :genert:
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 18:04

Altså, tusind tak for input til jer alle! Det var jo ikke helt meningen, at det skulle fylde i Krølles tråd, men hun gav selv grønt lys :kys:

Det har ikke været én af vores topprioriteringer, og derfor har vi heller ikke for alvor overvejet, hvilke muligheder, der er. Vi havde kun 2 uger fra vi overtog til vi skulle være ude af vores lejelejlighed, så de blev brugt på at vælte væg, male, male og male noget mere, få ordnet trappen osv.

Men vi vil meget gerne have noget mere varme om vinteren, og så er der jo ikke noget mere fantastisk at kigge på end en brændeovn, så det er bestemt noget, der er med i fremtidsplanerne. Jeres fine forslag bliver gemt i en mappe og taget frem, når vi når så langt i projektet. Tak!
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 18:06

Nuttegris skrev:Kunne man ikke blænde døren i den midterste stue i stedet (altså mellem stuen og hall'en) og så have brændeovnen på den side af skorstenen?. Så er den i spisestuen. Og der er jo stadig gennemgang fra tv stuen og gennem de franske døre fra klaverstuen til spisestuen.



Jeg tror umiddelbart vi vil blive lidt trætte af at blænde den dør, da vi bruger den midterste stue som spisestue, og det dermed vil gøre, at man skal gå "udenom" med mad, tallerkener og fade osv.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Fræksak » 10. jan 2016, 18:11

Krølle skrev:For at få bedst varmefordeling, ville jeg gå efter placering i "stue" (den store). Pga. fløjdørenes placering, får I næppe godkendt en tunnelpejs, da den nok vil komme for tæt på dørkarme og dermed brændbart materiale.

Uden at have set jeres indretning mv er det svært at komme med det bedste forslag, men jeg ville nok vælge at rykke døren mellem entre og stue (hvis I blænder mister ai lys i entreen) og placere enten en brændeovn eller en muret indsats som vores lejligheds-pejs i hjørnet. Ved ikke at placere den i hyggestuen med skorsten, der går ud i rummet, vil I kunne rykke den elt ind i hjørnet og dermed ikke komme for tæt på fløjdørene. I vil I samme ombæring nok skulle vende den flyttede dør, så den åbner "den anden vej" ind i stuen.

Man kunne også lave en tilsvarende finte emd at flytte i stedet for at blænde døren i hyggestuen, men på den måde vil I få sværere ved at få god cirkulation af varmen i hele underetegaen. Det kan dog løses med en rist med temperaturstyet ventilator i væggen indtil den anden stue og evt. Også ud til entreen, hvis I vælger at blænde døren.

Indmurede løsninger er noget dyrere, men med fjernvarmeforbrug og priser er det på sigt en god investering - og så er det oveni dødhyggeligt og giver desuden "tør varme", der modvirker kondens i evt. gamle vinduer.


Det her er umiddelbart det forslag, der giver mest mening for mig, men døren kan max rykkes 15 cm, så vidt jeg lige kan se fra min plads her i sofaen :-D, og det er nok ikke helt nok, vil jeg tro. Men det kan man jo undersøge, når det kommer så vidt. Jeg ved ikke hvor små man kan lave sådan nogle indmurede pejse.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 18:27

Det er ikke sikkert, det er et problem med dørkarmen - måske kan I endda nøjes med at vende døren eller endda gøre ingenting. Vores lille nuttede ovn kræver kun 20 cm til brændbart materiale, fylder meget lidt ud i rummet og kan iflg specifikationerne opvarme 45-70 m2. Det burde være mere end fint til at klare jeres behov i stuerne, hvis man ikke kan skabe plads nok til, at en indmuret løsning giver mening. Det er også en (markant!) billigere løsning :D
0

Tilbage til "Bolig"