Fuldt stel

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Fuldt stel

Indlægaf Wizzze » 29. apr 2018, 09:17

I forbindelse med en historie om nyt stel fra Royal Copenhagen, spørger denne artikel http://livsstil.tv2.dk/forbrug/2018-04- ... l-udlandet om læseren ejer et fuldt stel.

Hvordan vil I definere et fuldt stel? Er det alle dele af et stel, både frokost, middags og desserttallerkener med kaffe- og the kopper, med fade, skåle og sovsekander til 8, 10, 12, 18 eller flere personer? eller hvordan vil du definere et stel?

Jeg har bl.a. arvet musselmalet og empire stel fra min mormor og morfar, men det er ikke komplet, som i at det indeholde alle dele man kan få indenfor disse stel. Det er nok det ret klassiske med tallerkener og kopper til 12 personer, og så et par fade, skåle og sovsekande.
Vi har selv, som så mange andre, investeret i Mega Mussel, men igen er det på ingen måde et "fuldt" stel, men mere hvad man faktisk bruger i hverdagen og når man får gæster, frem for 8 eller 12 stk af alt i serien.

Hvad er fuldt stel for jer, og har i et sådant, og bruges det?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Fuldt stel

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. apr 2018, 09:27

Jeg har det på samme måde. Et fuldt stel for mig er ikke 8/12 af alt, men hvad man har brug for.

Jeg har ngoet kongeligt et eller andet fra min farmor og der er små bitte kaffekopper med undertallerkwn osv med. Jeg har aldrig brugt det og kommer aldrig til det. Hun brugte det 2-3 gange forsi det var for fint at bruge :rulle:

Jeg har lige købt det mørkegrå fra Bitz til sommerhuset og der er lidt af alt hvad vi har brug for, men ikke alt fra stellet. Jeg mikser det med nogle fede ting fra Vietnam som det passer med

Det med hele stel hører vist efterhånden en anden tid til.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Fuldt stel

Indlægaf Spjaerten » 29. apr 2018, 09:29

Har enkelte skåle og sovseskål som ikke er fra RC ellers er jeg ret godt dækket ind. Men helt stel nej.
Har skåle, tallerkener og fade. Men kan max servere for 8.
Er vi flere ryger arvestellet frem. Det er heller ikke helt.
0
Tryk på * :slem:
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Fuldt stel

Indlægaf godtnavn » 29. apr 2018, 09:44

Jeg har altid tænkt 12 personer, og egentlig aldrig fade osv. bare tallerkner i frokost, middag og evt dybe.

Jeg kan i øvrigt ret godt lide det nye stel, dog ville jeg ønske der var flere forskellige blomster, så man kunne få et sæt hvor alle tallerkner var forskellige, så var jeg næsten solgt. Pånær lige at prisen er lidt for voldsom til jeg ville turde bruge det ;)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14698
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Fuldt stel

Indlægaf Flora » 29. apr 2018, 09:49

Jeg tænker ikke, fuldt stel behøver at være, at man har alt i en given serie, men mere at man kan dække ensartet op med det. Altså at man har, hvad man bruger af tallerkener, kopper, skåle osv. i serien, men ikke nødvendigvis har sovsekander og sukkerskåle eller hvad der nu findes, som man ikke finder anvendeligt.

Jeg er ikke selv i nærheden af, at have et fuldt stel. Mit service er en broget blanding af arvede ting og købte ting fra Ikea, Søstrene Grene og lignende steder. Jeg skal ikke have ret mange gæster, før jeg ikke ville kunne dække ensartet op :lol:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Fuldt stel

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. apr 2018, 09:53

For mig betyder det at kunne dække sit bord i samme stel. Jeg kan fx. ikke have mere end seks personer (det kniber endda) omkring mit spisebord, og jeg har de ting i stellet, som passer til mine behov på nær en serveringssskål. Til gengæld har jeg et kæmpe fad, som egentlig er alt for stort til mit lille bord, men den barokke og voluminøse side i mig insisterede på, at det SKULLE på ønskesedlen.

I min mors familie, især bagud, går/gik man meget op i fuldt stel. Jeg er ikke så dedikeret og har vist aldrig selv købt noget til mit stel.
Senest rettet af DetSorteCirkus 29. apr 2018, 09:54, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Fuldt stel

Indlægaf Lurende Peber » 29. apr 2018, 09:53

Jeg ville kalde en total opdækning inkl. fade og sovsekander for et fuldt stel. Til XX personer. Har egentligt aldrig tænkt over et minimum. 4 måske?
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fuldt stel

Indlægaf vibbsen » 29. apr 2018, 09:54

Jeg har et fuldt Hartmann Stel fra Bing & Grøndal....Og med fuld mener jeg 12 personer. Dybe, flade, frokost flade, frokost dybe, fade, terrin, sovsekander, kaffekopper, kagetallerkner, askebægere, sukker/fløde osv. Det eneste jeg mangler er vist et par lysestager, salt & peber samt en kaffekande....

Derudover har jeg et ældre Royal Copenhagen stel som vi bruger til daglig...Det er ikke komplet da der ikke er lige mange af hver del. Men der er skam både flade, dybe, frokost, dessert samt sovsekande, fade og skåle så vi kan servere et almindeligt aftens måltid uden at have andet på bordet end det.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Fuldt stel

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. apr 2018, 10:16

Dikus skrev:
vibbsen skrev:Jeg har et fuldt Hartmann Stel fra Bing & Grøndal....Og med fuld mener jeg 12 personer. Dybe, flade, frokost flade, frokost dybe, fade, terrin, sovsekander, kaffekopper, kagetallerkner, askebægere, sukker/fløde osv. Det eneste jeg mangler er vist et par lysestager, salt & peber samt en kaffekande....

Derudover har jeg et ældre Royal Copenhagen stel som vi bruger til daglig...Det er ikke komplet da der ikke er lige mange af hver del. Men der er skam både flade, dybe, frokost, dessert samt sovsekande, fade og skåle så vi kan servere et almindeligt aftens måltid uden at have andet på bordet end det.


Jeg er misundelig.

Det er sjovt, nogle nævner Bitz. Det tænker jeg slet ikke på som et stel, da det er hverdags-moderne. Det er mit hverdagsstel. Der har jeg mange flade (pas) og seks dybe tallerkener, kaffekopper og sådan, hvilket passer til mit hverdagsbehov. Og et helt fladt fad,som gør sig godt til hapsere


Men et stel er vel et stel :gruble: Om det er til hverdag eller fest gør det vel ikke mindre til et stel. Jeg bruger vores til alt. Også det fine fra farmor som kun kom ud til barnedåb og konfirmation. Hun ville dø hvis hun vidste at det kom med rundt i verden og blev brugt til leverpostejsmadder.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Fuldt stel

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. apr 2018, 10:21

RC har haft (musselmalede?) spisepinde med tilhørende holder i deres sortiment. Jeg synes godt, at man kan kalde et stel uden denne feature for fuldt.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Fuldt stel

Indlægaf Wizzze » 29. apr 2018, 10:39

DetSorteCirkus skrev:RC har haft (musselmalede?) spisepinde med tilhørende holder i deres sortiment. Jeg synes godt, at man kan kalde et stel uden denne feature for fuldt.


Der er også en masse forskellige kander/potter i RC mega, som måske ville være overkill at have alle sammen :gruble: og Ditto med sukkerskåle med låg, men altså vil man gerne kunne holde komsammen ala Matador, så burde man nok også have disse dele, jeg tror ikke vores "fulde" stel, ville møde Laura´s totale accept :lol:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Fuldt stel

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. apr 2018, 10:51

Dikus skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Dikus skrev:
vibbsen skrev:Jeg har et fuldt Hartmann Stel fra Bing & Grøndal....Og med fuld mener jeg 12 personer. Dybe, flade, frokost flade, frokost dybe, fade, terrin, sovsekander, kaffekopper, kagetallerkner, askebægere, sukker/fløde osv. Det eneste jeg mangler er vist et par lysestager, salt & peber samt en kaffekande....

Derudover har jeg et ældre Royal Copenhagen stel som vi bruger til daglig...Det er ikke komplet da der ikke er lige mange af hver del. Men der er skam både flade, dybe, frokost, dessert samt sovsekande, fade og skåle så vi kan servere et almindeligt aftens måltid uden at have andet på bordet end det.




Det er sjovt, nogle nævner Bitz. Det tænker jeg slet ikke på som et stel, da det er hverdags-moderne. Det er mit hverdagsstel. Der har jeg mange flade (pas) og seks dybe tallerkener, kaffekopper og sådan, hvilket passer til mit hverdagsbehov. Og et helt fladt fad,som gør sig godt til hapsere


Men et stel er vel et stel :gruble: Om det er til hverdag eller fest gør det vel ikke mindre til et stel. Jeg bruger vores til alt. Også det fine fra farmor som kun kom ud til barnedåb og konfirmation. Hun ville dø hvis hun vidste at det kom med rundt i verden og blev brugt til leverpostejsmadder.


Når jeg tænker stel, tænker jeg det lidt finere “mærkevarer" og bliver misundelig, nær det bruges til leverpostej. Det tør jeg ikke (vores stel er udgået)

Bitz anser jeg mere som mit sidste hverdagsstel fra Ikea. Og dermed ikke rigtigt sem stel. Men jeg er glad for det. Det var jeg også for det fra Ikea. Nu savner jeg det faktisk

Jeg er misundelig.


Jeg er langt mere glad for mit Bitz end noget fra Ikea :lol: Jeg har lyst til at købe dobbelt op og tage med. Men vi har allerede farmors stel plus en masse standard i hvidt. Så det er ret fjollet at gøre. Men jeg har VIRKELIG lyst.

Farmors stel er også udgået, dont care. Jeg har ikke noget tæt forhold til sådanne ting tror jeg. Det skal bruges, går det i stykker, bare ærgerligt.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Fuldt stel

Indlægaf Wizzze » 29. apr 2018, 10:54

FormerlyKnownAs skrev:
Dikus skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Dikus skrev:
vibbsen skrev:Jeg har et fuldt Hartmann Stel fra Bing & Grøndal....Og med fuld mener jeg 12 personer. Dybe, flade, frokost flade, frokost dybe, fade, terrin, sovsekander, kaffekopper, kagetallerkner, askebægere, sukker/fløde osv. Det eneste jeg mangler er vist et par lysestager, salt & peber samt en kaffekande....

Derudover har jeg et ældre Royal Copenhagen stel som vi bruger til daglig...Det er ikke komplet da der ikke er lige mange af hver del. Men der er skam både flade, dybe, frokost, dessert samt sovsekande, fade og skåle så vi kan servere et almindeligt aftens måltid uden at have andet på bordet end det.




Det er sjovt, nogle nævner Bitz. Det tænker jeg slet ikke på som et stel, da det er hverdags-moderne. Det er mit hverdagsstel. Der har jeg mange flade (pas) og seks dybe tallerkener, kaffekopper og sådan, hvilket passer til mit hverdagsbehov. Og et helt fladt fad,som gør sig godt til hapsere


Men et stel er vel et stel :gruble: Om det er til hverdag eller fest gør det vel ikke mindre til et stel. Jeg bruger vores til alt. Også det fine fra farmor som kun kom ud til barnedåb og konfirmation. Hun ville dø hvis hun vidste at det kom med rundt i verden og blev brugt til leverpostejsmadder.


Når jeg tænker stel, tænker jeg det lidt finere “mærkevarer" og bliver misundelig, nær det bruges til leverpostej. Det tør jeg ikke (vores stel er udgået)

Bitz anser jeg mere som mit sidste hverdagsstel fra Ikea. Og dermed ikke rigtigt sem stel. Men jeg er glad for det. Det var jeg også for det fra Ikea. Nu savner jeg det faktisk

Jeg er misundelig.


Jeg er langt mere glad for mit Bitz end noget fra Ikea :lol: Jeg har lyst til at købe dobbelt op og tage med. Men vi har allerede farmors stel plus en masse standard i hvidt. Så det er ret fjollet at gøre. Men jeg har VIRKELIG lyst.

Farmors stel er også udgået, dont care. Jeg har ikke noget tæt forhold til sådanne ting tror jeg. Det skal bruges, går det i stykker, bare ærgerligt.


Og hvis noget går i stykker, så er det altså ikke svært at finde erstatninger på markeder eller auktioner, der er virkelig meget af de gamle stel i omløb.
1
Do as I say! :whip:
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Fuldt stel

Indlægaf godtnavn » 29. apr 2018, 11:12

Vi bruger aldrig fade, sovsekander (vi spiser ikke sovs :shock: ) så for mig tænker jeg den slags er overflødigt, og er slet ikke med i mine tanker om et helt stel.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fuldt stel

Indlægaf vibbsen » 29. apr 2018, 11:22

Dikus skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Dikus skrev:
vibbsen skrev:Jeg har et fuldt Hartmann Stel fra Bing & Grøndal....Og med fuld mener jeg 12 personer. Dybe, flade, frokost flade, frokost dybe, fade, terrin, sovsekander, kaffekopper, kagetallerkner, askebægere, sukker/fløde osv. Det eneste jeg mangler er vist et par lysestager, salt & peber samt en kaffekande....

Derudover har jeg et ældre Royal Copenhagen stel som vi bruger til daglig...Det er ikke komplet da der ikke er lige mange af hver del. Men der er skam både flade, dybe, frokost, dessert samt sovsekande, fade og skåle så vi kan servere et almindeligt aftens måltid uden at have andet på bordet end det.




Det er sjovt, nogle nævner Bitz. Det tænker jeg slet ikke på som et stel, da det er hverdags-moderne. Det er mit hverdagsstel. Der har jeg mange flade (pas) og seks dybe tallerkener, kaffekopper og sådan, hvilket passer til mit hverdagsbehov. Og et helt fladt fad,som gør sig godt til hapsere


Men et stel er vel et stel :gruble: Om det er til hverdag eller fest gør det vel ikke mindre til et stel. Jeg bruger vores til alt. Også det fine fra farmor som kun kom ud til barnedåb og konfirmation. Hun ville dø hvis hun vidste at det kom med rundt i verden og blev brugt til leverpostejsmadder.


Når jeg tænker stel, tænker jeg det lidt finere “mærkevarer" og bliver misundelig, nær det bruges til leverpostej. Det tør jeg ikke (vores stel er udgået)

Bitz anser jeg mere som mit sidste hverdagsstel fra Ikea. Og dermed ikke rigtigt sem stel. Men jeg er glad for det. Det var jeg også for det fra Ikea. Nu savner jeg det faktisk

Jeg er misundelig.


Jeg ELSKER porcelæn....Seriøst....Jeg bliver bare meget gladere af at spise fra en fin tallerken end fra en eller anden Aida ting.....Det virker måske lidt åndssvagt......Men seriøst...En kop kaffe smager altså anderledes hvis den bliver serveret i en af mine Hartmann kopper (jeg har ikke kaffestel til vores "hverdagsservice".....Og en leverpostejsmad tager sig bare bedre ud på en af de små tallerkner fra mit hverdagsstel som har sådan nogen små fine blomster på midten, men ellers ser rimelig dikkedar-frit...

Hvad angår vores hverdagsservice så har jeg givet 500 kroner for det hele. Stellet er udgået og jeg kan ganske enkelt ikke finde ud af hvad det hedder. Det er et stel fra RC...Det er der slet ikke nogen tvivl om. Men uanset hvor meget jeg leder, så kan jeg ikke finde motivet....Ryger der en tallerken, jamen så er det bare ærgerligt....Så har vi en mindre. Det gælder iøvrigt også for mit Hartman stel. Som jeg forøvrigt også kun har givet 500 kroner for...(Ja, jeg er pænt god til at snuse porcelæn op på DBA)...Her er der dog masser af dele til salg.

Mit seneste porcelænskup er et thestel fra Desiree Mistelten til 100 kroner for kopper, tallerkner, thepotte og 2 fade.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Bolig"