Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 21. maj 2018, 05:55

Jeg synes ikke den tager sig stort anderledes ud i dag, lidt lysere, men stadig meget mørkere og slet ikke lige så let i tonen som i kataloget:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf Daine » 21. maj 2018, 06:00

Det virker som om de har blandet alt for meget sort i farven, den ER meget mørk i forhold til farveprøven. Jeg synes du skal henvende dig til firmaet, vise dem billederne og snakke med dem, det er muligt farven kan reddes ved at blande hvid maling i den?
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 21. maj 2018, 06:30

Daine skrev:Det virker som om de har blandet alt for meget sort i farven, den ER meget mørk i forhold til farveprøven. Jeg synes du skal henvende dig til firmaet, vise dem billederne og snakke med dem, det er muligt farven kan reddes ved at blande hvid maling i den?


Den lille farveprøve på væggen er en helt anden farve fra et andet firma, men det ligner den, det skulle være, hvis man sammenligner med de billeder der er i et forrigt indlæg i tråden.

Jeg tror jeg vil skrive til Jotun of sammenholde resultatet med de billeder, der er i deres katalog (som jeg både har set på skærme og i virkeligheden) og det på væggen dér. Enten er deres gengivelse romantiseret eller også har forhandleren i Bauhaus blandet forkert. Farven er dog ens i begge spande, og det ville de vel ikke være, hvis han havde indtastet farvekoden forkert med den ene?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf Daine » 21. maj 2018, 06:53

LaScrooge skrev:
Daine skrev:Det virker som om de har blandet alt for meget sort i farven, den ER meget mørk i forhold til farveprøven. Jeg synes du skal henvende dig til firmaet, vise dem billederne og snakke med dem, det er muligt farven kan reddes ved at blande hvid maling i den?


Den lille farveprøve på væggen er en helt anden farve fra et andet firma, men det ligner den, det skulle være, hvis man sammenligner med de billeder der er i et forrigt indlæg i tråden.

Jeg tror jeg vil skrive til Jotun of sammenholde resultatet med de billeder, der er i deres katalog (som jeg både har set på skærme og i virkeligheden) og det på væggen dér. Enten er deres gengivelse romantiseret eller også har forhandleren i Bauhaus blandet forkert. Farven er dog ens i begge spande, og det ville de vel ikke være, hvis han havde indtastet farvekoden forkert med den ene?

Medmindre blandemaskinen gemmer det indtastede, så han kun skulle taste én gang, så lyder det ikke sandsynligt at han har tastet forkert begge gange. Og det er lidt tricky når du har to spande, du kunne jo i princippet selv hælde hvid maling i. Men de skal jo helst være helt ens i nuancen.
Men prøv at skrive til Jotun, dog kan der sagtens være forskel i forhold til lys. De billeder du har gengivet er jo sikkert fuldt oplyst af lamper mv (modelfoto), men jeg synes alligevel at der er meget stor forskel. Hvis jeg husker min farvelære korrekt, så mangler der rigtig meget hvid farve i din maling i forhold til den sorte farve.

Du kan evt også kontakte Bauhaus og spørge dem om de kan lysne malingen i deres blandemaskine? Så får du forhåbentlig nuancerne ens.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 21. maj 2018, 07:05

Daine skrev:
LaScrooge skrev:
Daine skrev:Det virker som om de har blandet alt for meget sort i farven, den ER meget mørk i forhold til farveprøven. Jeg synes du skal henvende dig til firmaet, vise dem billederne og snakke med dem, det er muligt farven kan reddes ved at blande hvid maling i den?


Den lille farveprøve på væggen er en helt anden farve fra et andet firma, men det ligner den, det skulle være, hvis man sammenligner med de billeder der er i et forrigt indlæg i tråden.

Jeg tror jeg vil skrive til Jotun of sammenholde resultatet med de billeder, der er i deres katalog (som jeg både har set på skærme og i virkeligheden) og det på væggen dér. Enten er deres gengivelse romantiseret eller også har forhandleren i Bauhaus blandet forkert. Farven er dog ens i begge spande, og det ville de vel ikke være, hvis han havde indtastet farvekoden forkert med den ene?

Medmindre blandemaskinen gemmer det indtastede, så han kun skulle taste én gang, så lyder det ikke sandsynligt at han har tastet forkert begge gange. Og det er lidt tricky når du har to spande, du kunne jo i princippet selv hælde hvid maling i. Men de skal jo helst være helt ens i nuancen.
Men prøv at skrive til Jotun, dog kan der sagtens være forskel i forhold til lys. De billeder du har gengivet er jo sikkert fuldt oplyst af lamper mv (modelfoto), men jeg synes alligevel at der er meget stor forskel. Hvis jeg husker min farvelære korrekt, så mangler der rigtig meget hvid farve i din maling i forhold til den sorte farve.

Du kan evt også kontakte Bauhaus og spørge dem om de kan lysne malingen i deres blandemaskine? Så får du forhåbentlig nuancerne ens.


Der er ikke samme mængde tilbage, for jeg har brugt en sjat på væggen, så jeg tror det bliver svært at lysne ens :-/ Det andet er træmaling. Jeg synes også, at der mangler gul - på billederne er den mere ovre i en støvet laksefarve, end den er en brunlig gammelrosa.

Modelfotos skal helst ikke lyve for meget, men vise farvens nuancer præcist, så man ved hvad man får, tænker jeg? Naturligvis gør de sådan at farven tager sig bedst ud, gennem belysning, indretning og kontraster til andre farver, men den skal stadig være tro mod det man får. Og Jotun er ikke billigt, så de har ikke nødig at forsøge at sælge det under falske forudsætninger, tænker jeg. De vil hellere have et godt ry og gør meget ud af deres markedsføring.

Malingen er i øvrigt lækker. Rigtig god dækkeevne og god pigmentering. Tydelig kvalitetsforskel ifht Røverkøb, hvis hvide pigment ikke er lige så stærkt i den almindelige vægmaling og som tydeligt tørrer ujævnt op hvis laget ikke er lige tykt, selv i andetlaget.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf Daine » 21. maj 2018, 07:40

Ja du har nok ret. Jeg håber da Jotun kan hjælpe dig, for den farve du har nu er ikke sådan sindsyg pæn - ikke i forhold til den oprindeligt ønskede :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf POCKETKITTEN » 27. maj 2018, 17:35

LaScrooge skrev:Jeg kan SLET ikke se ligheden og jeg har set på mange billeder på mange skærme. Det var meningen at den skulle være lidt mere dæmpet/knækket end Firenze, men den er ovre i noget helt andet. Og meget mørkere. Det er altså et lyst rum, jeg maler i.

Jeg giver det malede et lag igen i morgen og ser om det ændrer noget, og hvis ikke, så klager jeg sgu.


Jeg synes altså, din farve er rigtig flot! Og flottere end den på se andre billeder - med grønne planter til er den da helt kanon! Sådan leragtig lækker! Jeg synes, du skal male det hele. :banan:

Men jeg forstår dig godt. Jeg synes bestemt heller ikke, mit soveværelse ligner den farve, firmaet har på sine modelbilleder overhovedet, og jeg har stadig ikke vænnet mig til den.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 27. maj 2018, 17:57

POCKETKITTEN skrev:
LaScrooge skrev:Jeg kan SLET ikke se ligheden og jeg har set på mange billeder på mange skærme. Det var meningen at den skulle være lidt mere dæmpet/knækket end Firenze, men den er ovre i noget helt andet. Og meget mørkere. Det er altså et lyst rum, jeg maler i.

Jeg giver det malede et lag igen i morgen og ser om det ændrer noget, og hvis ikke, så klager jeg sgu.


Jeg synes altså, din farve er rigtig flot! Og flottere end den på se andre billeder - med grønne planter til er den da helt kanon! Sådan leragtig lækker! Jeg synes, du skal male det hele. :banan:

Men jeg forstår dig godt. Jeg synes bestemt heller ikke, mit soveværelse ligner den farve, firmaet har på sine modelbilleder overhovedet, og jeg har stadig ikke vænnet mig til den.


Hehe, skal du ikke købe malingen af mig, så? Du kan få den billigt? :slem:

Den er desværre alt for mørk. Rummet bliver meget småt.
Hvilken farve har du?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf POCKETKITTEN » 27. maj 2018, 18:14

LaScrooge skrev:
POCKETKITTEN skrev:
LaScrooge skrev:Jeg kan SLET ikke se ligheden og jeg har set på mange billeder på mange skærme. Det var meningen at den skulle være lidt mere dæmpet/knækket end Firenze, men den er ovre i noget helt andet. Og meget mørkere. Det er altså et lyst rum, jeg maler i.

Jeg giver det malede et lag igen i morgen og ser om det ændrer noget, og hvis ikke, så klager jeg sgu.


Jeg synes altså, din farve er rigtig flot! Og flottere end den på se andre billeder - med grønne planter til er den da helt kanon! Sådan leragtig lækker! Jeg synes, du skal male det hele. :banan:

Men jeg forstår dig godt. Jeg synes bestemt heller ikke, mit soveværelse ligner den farve, firmaet har på sine modelbilleder overhovedet, og jeg har stadig ikke vænnet mig til den.


Hehe, skal du ikke købe malingen af mig, så? Du kan få den billigt? :slem:

Den er desværre alt for mørk. Rummet bliver meget småt.
Hvilken farve har du?


Jotun Warm Blush :nej:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 27. maj 2018, 18:41

POCKETKITTEN skrev:
Jotun Warm Blush :nej:


:8: Den ligner SLET ikke den på billedet. Samme problem med gengivelsen: brunere, mørkere, mere død og mat i virkeligheden. Den jeg har ligner mere det der skulle være din, men stadig en hel del mindre orange. Mystisk at de producerer så dårlige gengivelser.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf Pandesteg » 28. maj 2018, 06:40

Jeg har altid lært, at man ikke kan regne med den farve, man ser på computerskærmen/mobilen, fordi den kan være påvirket af skærmindstilling/opløsning osv. :gruble:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Mahdor
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:27
Kort karma: 1
Likede indlæg: 4

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf Mahdor » 28. maj 2018, 07:30

Nu er det godt nok længe siden jeg sidst har malet med andet end hvid, men førhen kunne man da købe sådan en lille bøtte med den valgte farve for at se om farven passede. Er forhandlerne stoppet med det?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 28. maj 2018, 08:17

Pandesteg skrev:Jeg har altid lært, at man ikke kan regne med den farve, man ser på computerskærmen/mobilen, fordi den kan være påvirket af skærmindstilling/opløsning osv. :gruble:


Farvegengivelsen kan variere på skærme, men i trykte kataloger skal den være farveægte. Det sikres af den grafiske designer der opsætter kataloget til tryk. Så selvom jeg har set farven på skærme, bør den ikke variere fra hvordan den fremstår i det trykte katalog og det gør dem i dén grad.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf LaScrooge » 28. maj 2018, 08:19

Mahdor skrev:Nu er det godt nok længe siden jeg sidst har malet med andet end hvid, men førhen kunne man da købe sådan en lille bøtte med den valgte farve for at se om farven passede. Er forhandlerne stoppet med det?


Det kaldes en farveprøve og det findes stadig. Det ændrer dog ikke på den markante forskel på farvegengivelsen og -beskrivelsen i Jotuns trykte kataloger og på forhandlersider og hvordan den tager sig ud på væggen.
0
And we both know: I will be delicious
Mahdor
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:27
Kort karma: 1
Likede indlæg: 4

Re: Farvesans- og forstand (og mod) søges til inspiration!

Indlægaf Mahdor » 28. maj 2018, 11:13

LaScrooge skrev:
Mahdor skrev:Nu er det godt nok længe siden jeg sidst har malet med andet end hvid, men førhen kunne man da købe sådan en lille bøtte med den valgte farve for at se om farven passede. Er forhandlerne stoppet med det?


Det kaldes en farveprøve og det findes stadig. Det ændrer dog ikke på den markante forskel på farvegengivelsen og -beskrivelsen i Jotuns trykte kataloger og på forhandlersider og hvordan den tager sig ud på væggen.


Nej det gør det ikke og jeg håber da, at Jotun tager malingen tilbage når forskellen er så stor - der må jo være sket en fejl et sted.

Og så be dem om en gratis farveprøve hvis/når du henvender dig, så du ikke ender med endnu en maling der ikke lever op til billede og beskrivelse.

Selvom det slet ikke var den farve du gik efter og at den er for mørk, så er den rigtig flot og passer vildt godt til murstensvæggen :love:

Beholder du egentlig murstensvæggen som den er eller skal den spartles og males?
1

Tilbage til "Bolig"