Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Daphne » 17. maj 2018, 11:21

Vi har en andelsbolig i kikkerten. Den har sæbebehandlet trægulv i stort set hele lejligheden. I mit hoved er det lidt et mareridt. Jeg er klart mest til lakeret i forhold til, at jeg nemt kan vaske det med en gulvmoppe eller min damprenser. Sæbehandlet gulv kan vel næppe tåle en damprenser - eller hvad? Jeg ser bare for mig at jeg skal kravle rundt på alle fire med hvidt-skummende sæbevand som pletter vores mørke møbler, hvis det sprøjter lidt. Og gulvet får vel også en helt anden farve under de møbler, som man ikke flytter?
Den eneste praktiske fordel jeg har fundet ved sæbebehandlet er at ridser mv. kan rejse sig igen over tid?

Lige nu har jeg mest lyst til at høre, hvad det vil koste at få slebet hele skidtet og efterfølgende lakeret - men vil det være synd? Erfaringer med sæbebehandlet gulv ønskes :)
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf JoyNips » 17. maj 2018, 12:01

Sådan et gulv kan være vildt flot, men jeg gider det aldrig nogensinde igen.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Daphne » 17. maj 2018, 12:14

JoyNips skrev:Sådan et gulv kan være vildt flot, men jeg gider det aldrig nogensinde igen.

Pga. af rengøring/vedligeholdelse? Eller er der andre ulemper?
0
Brugeravatar
Xeen-ia
Indlæg: 115
Tilmeldt: 14. aug 2015, 09:17
Kort karma: 24
Likede indlæg: 265

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Xeen-ia » 17. maj 2018, 13:10

Vi havde det i vores gamle lejlighed og det var et mareridt.

Man skal være opmærksom på ALT med sådan et gulv. Hvilken type sæbe der skal bruges, at det ikke må vaskes med sæbe hver gang, det skal vaskes ofte men ikke for ofte, pletter skal tages med det samme ellers suger træet det, der kommer utroligt nemt ridser og hakker osv.osv.
Vi fik 2 børn mens vi boede der - gulvet var ikke ret pænt da vi flyttede ind og det var det slet ikke da vi flyttede ud.
Og nej, det må ikke vaskes med dampmoppe - derudover skal man sørge for god udluftning når det skal vaskes for det stinker i flere timer af vådt træ.

Men hvis man har tiden og energien til at vedligeholde det så kan det være noget af det smukkeste.

Jeg er lykkelig for at der er lakerede gulve der hvor vi bor nu.
1
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Daphne » 17. maj 2018, 14:02

Xeen-ia skrev:Vi havde det i vores gamle lejlighed og det var et mareridt.

Man skal være opmærksom på ALT med sådan et gulv. Hvilken type sæbe der skal bruges, at det ikke må vaskes med sæbe hver gang, det skal vaskes ofte men ikke for ofte, pletter skal tages med det samme ellers suger træet det, der kommer utroligt nemt ridser og hakker osv.osv.
Vi fik 2 børn mens vi boede der - gulvet var ikke ret pænt da vi flyttede ind og det var det slet ikke da vi flyttede ud.
Og nej, det må ikke vaskes med dampmoppe - derudover skal man sørge for god udluftning når det skal vaskes for det stinker i flere timer af vådt træ.

Men hvis man har tiden og energien til at vedligeholde det så kan det være noget af det smukkeste.

Jeg er lykkelig for at der er lakerede gulve der hvor vi bor nu.

Jamen det er simpelten alt det jeg frygter så! Vi har kat med skarpe klør, min kæreste spilder meget og vi hader besværlig rengøring. Vi har lakerede gulve nu og det er så nemt.
Gad vide hvad det koster at få lavet om.... vi snakker alligevel 100 m2...er det nok med en slibning og så 2-3x lak eller skal der en anderledes forberedelse af gulvet til mon? :gruble:
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1558
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5861

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 17. maj 2018, 14:18

Jeg har også haft sæbebehandlede gulve og som andre siger: never again!
Til gengæld har jeg også haft oliebehandlede gulve og det var noget HELT andet! Stadig den smukke finish, men super nemt at rengøre (med et specielt vaskemiddel dog) og der blev ikke suget skidt og snavs ned i det, og ridser og hakker forsvinder med varmt vand. Omlægning fra sæbe til olie er vist ikke så omstændigt, men fra sæbe til lak lidt mere.

Jvf. denne side er det en smule omstændigt:

Tidligere olierede og sæbebehandlede gulve:

Vaskes gentagne gange med en stærk blanding af grundrens og vand, slibes godt med korn 180 og derefter med korn 220. Vaskes igen grundigt med grundrens og derefter med vand tilsat 10 % eddikesyre. Vask til sidst med rent vand og slib evt. let igen, da trærejsning kan forekomme efter afvaskning.

Støvsug og fjern slibestøv med opvredet klud.
Træet skal være helt tørt inden lakering, det kan tage flere dage.


https://www.maling.nu/lakering-af-traegulve-og-moebler.aspx
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5390
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13851

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf RavenClaw » 17. maj 2018, 14:23

Daphne skrev:Gad vide hvad det koster at få lavet om.... vi snakker alligevel 100 m2...er det nok med en slibning og så 2-3x lak eller skal der en anderledes forberedelse af gulvet til mon? :gruble:


Hvis gulvet ikke fejler noget med store ridser mv. er det nok med en overfladeslibning og så de 2-3 lag lak. De fleste gulvfirmaer tager omkring 100 kr. eks. moms pr. kvm for en gulvslibning og to gange lak. Nogle giver også kvadratmeterrabat, så man sparer x %, når man er over 50 kvm.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
limitededition
Indlæg: 1668
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1782

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf limitededition » 17. maj 2018, 16:10

Vi har det og vi hader det. Det er forfærdeligt at vedligeholde og gøre rent. Når vi flytter, så aldrig igen sagsbehandler.

Edit: der skulle selvfølgelig stå sæbebehandlet :lol:
Senest rettet af limitededition 18. maj 2018, 05:47, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Filipai » 17. maj 2018, 20:35

Vi har det, og kan godt lide det når det er helt ny-sæbebehandlet, som det skal ca hver 6 måned. Det er super smukt sådan ved første øjekast. Men det er umuligt at holde ordentligt pænt, det får nemt hakker og pletter. Ridser er dog ret taknemligt i forhold til vores katte, ved sæbebehandlingen. Det er også det eneste positive.

Vi skal ikke have det i det næste hjem.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Raenil » 17. maj 2018, 20:46

Gad hvide hvem det geni var, der opfandt et gulv, som man ikke må gå på?
2
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf JoyNips » 18. maj 2018, 06:42

Daphne skrev:
JoyNips skrev:Sådan et gulv kan være vildt flot, men jeg gider det aldrig nogensinde igen.

Pga. af rengøring/vedligeholdelse? Eller er der andre ulemper?


Pga rengøring og vedligehold. Sådan et gulv kan være super modstandsdygtigt, men det kræver at man sæbemætter det ordentligt. Så hærder sæben nærmest nede i træet og gør det modstandsdygtigt.
Vi får bare ikke gjort det. Det er nærmest et 3-dages projekt hvert halve år, hvor møblerne bør komme ud af stuen og man må ned på alle 4 og skrubbe med en tyk sæbeblanding.

Og fordi vi ikke gør det, render vi konstant rundt og er enormt opmærksomme på gulvet og der må endelig ikke spildes på det. Superfedt når man har en 16 måneder gammel dreng... :stoned: Jeg synes faktisk gulvet begrænser os i hvad vi vælger at spise og hvor meget han får lov at sidde med det selv. Spaghetti med kødsovs er fx ikke lige noget vi bruger...
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Xeen-ia
Indlæg: 115
Tilmeldt: 14. aug 2015, 09:17
Kort karma: 24
Likede indlæg: 265

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Xeen-ia » 18. maj 2018, 08:33

RavenClaw skrev:
Daphne skrev:Gad vide hvad det koster at få lavet om.... vi snakker alligevel 100 m2...er det nok med en slibning og så 2-3x lak eller skal der en anderledes forberedelse af gulvet til mon? :gruble:


Hvis gulvet ikke fejler noget med store ridser mv. er det nok med en overfladeslibning og så de 2-3 lag lak. De fleste gulvfirmaer tager omkring 100 kr. eks. moms pr. kvm for en gulvslibning og to gange lak. Nogle giver også kvadratmeterrabat, så man sparer x %, når man er over 50 kvm.


Jeg vil sige det samme...

Vi fik et tilbud lige da vi var flyttet ind på slibning og 3x lak - dengang for 13 år siden kunne vi få det gjort for omkring 65.000 kr. for 80 m2.
Men da gulvet var så tyndslidt i forvejen (50 år gammel plankegulv der havde været malet og slebet adskillige gange gennem årene) så turde vi ikke tage chancen, for hvis der gik noget galt skulle hele lortet rives op og så var det en ganske anden pris. Så gulvets alder og tilstand har meget at sige for prisen.
Det koster ikke noget at få et eller flere tilbud, så det synes jeg bare i skal gøre. Så kan i altid tage stilling til om det er det værd.
1
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Daphne » 18. maj 2018, 08:39

Xeen-ia skrev:
RavenClaw skrev:
Daphne skrev:Gad vide hvad det koster at få lavet om.... vi snakker alligevel 100 m2...er det nok med en slibning og så 2-3x lak eller skal der en anderledes forberedelse af gulvet til mon? :gruble:


Hvis gulvet ikke fejler noget med store ridser mv. er det nok med en overfladeslibning og så de 2-3 lag lak. De fleste gulvfirmaer tager omkring 100 kr. eks. moms pr. kvm for en gulvslibning og to gange lak. Nogle giver også kvadratmeterrabat, så man sparer x %, når man er over 50 kvm.


Jeg vil sige det samme...

Vi fik et tilbud lige da vi var flyttet ind på slibning og 3x lak - dengang for 13 år siden kunne vi få det gjort for omkring 65.000 kr. for 80 m2.
Men da gulvet var så tyndslidt i forvejen (50 år gammel plankegulv der havde været malet og slebet adskillige gange gennem årene) så turde vi ikke tage chancen, for hvis der gik noget galt skulle hele lortet rives op og så var det en ganske anden pris. Så gulvets alder og tilstand har meget at sige for prisen.
Det koster ikke noget at få et eller flere tilbud, så det synes jeg bare i skal gøre. Så kan i altid tage stilling til om det er det værd.

65.000!??!! :nerve:
0
Brugeravatar
Xeen-ia
Indlæg: 115
Tilmeldt: 14. aug 2015, 09:17
Kort karma: 24
Likede indlæg: 265

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Xeen-ia » 18. maj 2018, 08:50

Daphne skrev:
Xeen-ia skrev:
RavenClaw skrev:
Daphne skrev:Gad vide hvad det koster at få lavet om.... vi snakker alligevel 100 m2...er det nok med en slibning og så 2-3x lak eller skal der en anderledes forberedelse af gulvet til mon? :gruble:


Hvis gulvet ikke fejler noget med store ridser mv. er det nok med en overfladeslibning og så de 2-3 lag lak. De fleste gulvfirmaer tager omkring 100 kr. eks. moms pr. kvm for en gulvslibning og to gange lak. Nogle giver også kvadratmeterrabat, så man sparer x %, når man er over 50 kvm.


Jeg vil sige det samme...

Vi fik et tilbud lige da vi var flyttet ind på slibning og 3x lak - dengang for 13 år siden kunne vi få det gjort for omkring 65.000 kr. for 80 m2.
Men da gulvet var så tyndslidt i forvejen (50 år gammel plankegulv der havde været malet og slebet adskillige gange gennem årene) så turde vi ikke tage chancen, for hvis der gik noget galt skulle hele lortet rives op og så var det en ganske anden pris. Så gulvets alder og tilstand har meget at sige for prisen.
Det koster ikke noget at få et eller flere tilbud, så det synes jeg bare i skal gøre. Så kan i altid tage stilling til om det er det værd.

65.000!??!! :nerve:


:lol:
Hurtigt tjek på nettet viser dog også, at priserne har ændret sig væsentligt siden dengang.
Jeg lavede lige en hurtig beregner på 100 m2, 8 dørtrin, mellem slibning, 3x hvid lak (kunne ikke vælge klar :gruble: ) i stueplan - knap 20.000 beløb det sig til.

Om den hampre pris havde noget at gøre med at vores lejlighed lå på 2. sal og at gulvene var så sprøde, det skal jeg ikke kunne sige - men det tror jeg.
1
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Sæbebehandlet gulv - go eller no-go?

Indlægaf Daphne » 18. maj 2018, 09:18

Xeen-ia skrev:
Daphne skrev:
Xeen-ia skrev:
RavenClaw skrev:
Daphne skrev:Gad vide hvad det koster at få lavet om.... vi snakker alligevel 100 m2...er det nok med en slibning og så 2-3x lak eller skal der en anderledes forberedelse af gulvet til mon? :gruble:


Hvis gulvet ikke fejler noget med store ridser mv. er det nok med en overfladeslibning og så de 2-3 lag lak. De fleste gulvfirmaer tager omkring 100 kr. eks. moms pr. kvm for en gulvslibning og to gange lak. Nogle giver også kvadratmeterrabat, så man sparer x %, når man er over 50 kvm.


Jeg vil sige det samme...

Vi fik et tilbud lige da vi var flyttet ind på slibning og 3x lak - dengang for 13 år siden kunne vi få det gjort for omkring 65.000 kr. for 80 m2.
Men da gulvet var så tyndslidt i forvejen (50 år gammel plankegulv der havde været malet og slebet adskillige gange gennem årene) så turde vi ikke tage chancen, for hvis der gik noget galt skulle hele lortet rives op og så var det en ganske anden pris. Så gulvets alder og tilstand har meget at sige for prisen.
Det koster ikke noget at få et eller flere tilbud, så det synes jeg bare i skal gøre. Så kan i altid tage stilling til om det er det værd.

65.000!??!! :nerve:


:lol:
Hurtigt tjek på nettet viser dog også, at priserne har ændret sig væsentligt siden dengang.
Jeg lavede lige en hurtig beregner på 100 m2, 8 dørtrin, mellem slibning, 3x hvid lak (kunne ikke vælge klar :gruble: ) i stueplan - knap 20.000 beløb det sig til.

Om den hampre pris havde noget at gøre med at vores lejlighed lå på 2. sal og at gulvene var så sprøde, det skal jeg ikke kunne sige - men det tror jeg.

Ok. Det er vist relativt nye gulve. Jeg håber lidt på at få en pris omkring de 10.000,-. Vi skal også have malet, så måske giver de lidt rabat, hvis vi får ordnet det hele ved samme firma. Må i gang ned at indhente lidt tilbud..
1

Tilbage til "Bolig"