Spørgsmål om højbede.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Spørgsmål om højbede.

Indlægaf Annione » 26. jun 2018, 05:47

Jeg har fået en pose penge af ejerforeningen til at lave nogle højbede i vores gård.

Jeg skal starte hele fra bunden - og jeg ved ikke hvad jeg skal være opmærksom på.

Jeg skal have en bund i mine højbede, da der ikke skal jord ud i hele gården. Er det altid plast/presennings materiale man bruger her?

Hvor finder man de bedste højbede, når man ikke er så god til at banke dem sammen selv? De skal helst være så store som muligt.

Til info skal jeg have et højbed med krydderurter og 2 med blomster i alle afskygninger.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Spørgsmål om højbede.

Indlægaf Urtekussen » 26. jun 2018, 05:52

Pallerrammer. De er nemme at samle og kan findes på dba. Udfordringen er at få fat i den samme størrelse.
2
2011
2015
2018
2020
2023
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Spørgsmål om højbede.

Indlægaf Phaiak » 26. jun 2018, 06:07

Pallerammer er klart det nemmeste.
Tjek byggemarkederne for tilbud. Vi fik vores i jem og fix til 50kr stk og har dem i 3 fags højde.

Og husk at der skal bruges enormt meget jord - mere end du tror.
Der skal også bruges noget plast/fiberdug så jorden ikke er i direkte kontakt med træet da det typisk er trykimprægneret.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Spørgsmål om højbede.

Indlægaf Purple Haze » 26. jun 2018, 06:22

Hvis du bruger paller eller andet genbrug skal du være silketop de ikke har været udsat til div. Kemi der kan trække ud i jorden.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Spørgsmål om højbede.

Indlægaf IrmaPigen » 26. jun 2018, 06:25

Purple Haze skrev:Hvis du bruger paller eller andet genbrug skal du være silketop de ikke har været udsat til div. Kemi der kan trække ud i jorden.


Silketop, ligefrem :-D
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Spørgsmål om højbede.

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. jun 2018, 06:36

jem og fix har også andre fine rammer til bede - som man nemt kan bygge sammen, de er så vidt jeg husker i sort malet træ.
De har også en stor kasse på hjul, så det kan flyttes.

Som bund kan du også overveje at bruge fiberdug, 2-3 lag. Og så sømme dem fast i bunden med nogle tynde lister.
Der er ihvertfald værd at overveje hvad der skal i bunden hvis man gerne vil have spiselige ting i højbedene, da nogle ting kemisk kan gå i forbindelse med jord og planter. Man fraråder f.x. at man bruger ting som almindelige spande og murbaljer til fødevare planter, da disse ikke er lavet til at producere fødevare i.

Hvis i tænker i noget spiseligt, som tomat, melon, agurk, - hvilket sikkert kan lade sig gøre hvis i har en gård der ligger i læ, og er solrig.
Så overvej at købe pailærkasser med skjulere. Det gør det meget nemmere at vande dem. - det gælder iøvrigt også blomster.
Jeg har en kapilærkasse-holder, min har har bygge, som har noget højde og som netop bliver brugt som blomster-kasse på terassen. Og det er fedt ikke at skulle vande dagligt :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Spørgsmål om højbede.

Indlægaf Purple Haze » 26. jun 2018, 07:03

IrmaPigen skrev:
Purple Haze skrev:Hvis du bruger paller eller andet genbrug skal du være silketop de ikke har været udsat til div. Kemi der kan trække ud i jorden.


Silketop, ligefrem :-D


Jeps!
Det er når man skal være helt sikker :-p :-D
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2353

Re: Spørgsmål om højbede.

Indlægaf didaa » 28. jun 2018, 19:11

Undgå alt kemisk behandlet eller trykimprægneret træ. Jeg har selv lavet højbede i ubehandlet træ, og er helt bevidst om at så må det bare holde kortere. For træet rådner jo langsomt. Jeg ville heller ikke have plastik eller andet i bunden. Hvorfor kan de ikke bare stå på det underlag de står på? Hvis træet går helt ned til jordoverfladen, så løber der ikke jord ud.

Og ja, der skal sindssygt meget jord til. Overvej at få leveret i de der enorme Ikea poser som nogle gartnerier levererer i, det er noget dyrere men meget nemmere.
0

Tilbage til "Bolig"