Farvel grimme køkken!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 882
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 9114

Farvel grimme køkken!

Indlægaf Rikke » 28. jun 2018, 14:33

Jeg har boet her i 3,5 år og dagligt irriteret mig over mit køkken. Det er 7-8 år gammelt, max, men det er bare tydeligt at man er gået efter billigst mulige IKEA-løsning. Dét, kombineret med klamphuggeri og over hvor gærdet er lavest, har fået mig til at drømme om nyt køkken heeelt fra bunden og i mandags gav banken grønt lys til 100.000 til projektet :banan:

Om lidt kommer en selvstændig håndværkerven og giver et tilbud på at rydde det gamle fuldstændigt. Gulv af. Køkken ud. Vægge ind til det bare puds. Loft ned.
På mandag kommer der en konsulent fra Vordingborg Køkkener og måler op og snakker med mig om mine ønsker. Jeg regner med at han har nogle idéer til, hvordan jeg bedst udnytter døde m2.
Næste fredag skal jeg så ind i butikken og se, hvad han er kommet frem til :) Bordplader, låger, greb og sådan noget skal jeg også kigge på.

Det kan også være jeg går IKEA-vejen og får håndværkervens firma til at sætte det op.

Shit hvor jeg glæder mig! :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
:whip:
Sof
Kort karma: 21
Likede indlæg: 660

Re: Farvel grimme køkken!

Indlægaf Sof » 28. jun 2018, 14:43

Flot bare at save listen ved vindueskarmen over (ligner det) :dance:

Hvad kan du godt lide af køkkentyper/stil?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 706
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 8553

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. jun 2018, 14:45

Tillykke med projekt køkken :) Der er lidt sommerhus over det du har nu, måske væggen der gør det.

IKEA sender iøvrigt også køkken konsultenter ud, til opmåling etc. Det bemærkede jeg sidst jeg var inde og lure :D
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 234
Likede indlæg: 2774

Indlægaf girl_beat » 28. jun 2018, 14:56

Må man komme med gode råd? :)

En underlimet køkkenvask er guld værd! Løsningen er lidt dyrere end hvis vasken bare er lagt i (som det ser ud på billedet), men det er meget pænere og mere hygiejnisk, når man fx kan tørre krummer direkte ned i vasken i stedet for de bliver ‘fanget’ under kanten.

Husk også at tænke stikkontakter ind, så det er let at sætte elektriske apparater til, dér hvor du står og arbejder mest :)
5
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1243

Indlægaf TinaW » 28. jun 2018, 15:13

Held og lykke med projektet. Kender kun alt for godt til et køkken, der har været “nemmest og billigste” løsning og er så glad for, at vi har fået skiftet vores.
1
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 28. jun 2018, 15:44

Sof skrev:Flot bare at save listen ved vindueskarmen over (ligner det) :dance:

Hvad kan du godt lide af køkkentyper/stil?

Det er præcist dét, der er gjort :tie:

Jeg er til helt enkelt og hvidt køkken, som jeg selv kan fylde farver på med andre ting :)
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 28. jun 2018, 15:45

Madam Pomfrey skrev:Tillykke med projekt køkken :) Der er lidt sommerhus over det du har nu, måske væggen der gør det.

IKEA sender iøvrigt også køkken konsultenter ud, til opmåling etc. Det bemærkede jeg sidst jeg var inde og lure :D

Den væg der, skal bare dø. Lågerne er også rædselsfulde - især i kombination med væggen.

Det kunne godt være, jeg skulle få IKEA ud og måle op også :gruble:
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 28. jun 2018, 15:47

girl_beat skrev:Må man komme med gode råd? :)

En underlimet køkkenvask er guld værd! Løsningen er lidt dyrere end hvis vasken bare er lagt i (som det ser ud på billedet), men det er meget pænere og mere hygiejnisk, når man fx kan tørre krummer direkte ned i vasken i stedet for de bliver ‘fanget’ under kanten.

Husk også at tænke stikkontakter ind, så det er let at sætte elektriske apparater til, dér hvor du står og arbejder mest :)

Gerne!!

Underlimet vask er også på must-have-listen, netop af de årsager du nævner :)

Det eneste gode ved mit nuværende køkken er, at der netop er masser af stikkontakter. Løsningen på bagvæggen der bliver måske, at håndværkerven sætter gipsplade udover, i stedet for at fjerne den helt. Der kan gemme sig mange grimme overraskelser bag den - og bliver løsningen gipsplader, har jeg stadig alle mine dejlige kontakter :)
0
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 153
Likede indlæg: 1634

Indlægaf Zonta » 28. jun 2018, 16:59

Spændende! :D

Dog ville jeg overveje at gå udenom IKEA - jeg har læst et par debatter herinde, hvor debattørerne har været pænt trætte af kvaliteten, som bare ikke er super god. Især deres hårde hvidevarer skulle være noget skod.

Vi har JKE-køkken og har lige haft en konsulent ude i denne uge fordi vi skal have sat et par ekstra underskabe op (tidligere ejere har valgt at lave en lille bardisk, hvor man sidder og glor direkte ind i væggen og vi mangler skabsplads...). Vi får en sokkelskuffe i det ene element og jeg tror specielt i et lille lejlighedskøkken, at det handler om at få tænkt så meget opbevaringsplads ind i løsningen som muligt - uden at man behøver fylde hele køkkenet med skabe fra gulv til loft :) Måske kan du prøve at kigge på Kviks XXL-elementer? Ved dog ikke om der er plads til det :)
2
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 28. jun 2018, 17:00

Dittemus skrev:For at få mest mulig plads, ville jeg lave et u-køkken med vingerne op ad begge de lange vægge og buen under vinduet. Så kunne der også blive plads til en bette spisekrog, evt. med et klapsammenbord lige inde til venstre for indgangen.

Det kunne være en fin løsning, men køkkenet er kun 173 bredt, så er er ikke rigtigt plads til noget på begge sider. En halv meter mere kunne have gjort en stor forskel.
Desuden er der vandmålere og -rør inde bag elementerne langs den lange væg (mit badeværelse er på venstre side af væggen, så det ville nok besværliggøre (og fordyre) projektet en del :)
Senest rettet af Rikke 28. jun 2018, 17:12, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 783
Likede indlæg: 14749

Indlægaf Juki » 28. jun 2018, 17:06

Jeg er misundelig! Jeg vil også have nyt køkken.

Hvis jeg må komme med input udfra mit drømmekøkken, udover det der allerede er nævnt med stikkontakter :D

Jeg ville elske en dobbeltvask i køkkenet :love: Det er ret smart hvis man godt kan lide at lave mad med mange forskellige ingredienser eller bare noget der resulterer i opvask løbende under opvasken :D

Jeg har ikke lagt mig fast på materialet, men jeg er ret sikker på at en stålvask vil være det smareste valg for mig, i stedet for en med porcelæn som jeg nok skulle få smadret.. Sådan en er også forholdsvis let at holde pæn.

Og gerne med sådan en "plade" ved siden af, da jeg har en fantastisk evne til at få pladret vand ud over det hele. Hvilket også er grunden til at jeg nok, desværre, aldrig skal have en bordplade i træ. Eller andet der "let" kan ødelægges :sarkasme:

Jeg har næsten ikke mere strøm på min mobil, så det her er bare lige et par hurtige eksempler på den type vask jeg mener(ikke vandhaner, materiale og udseendet)

PS og nogle praktiske greb eller åbne-/lukkefunktioner(i forhold til rengøring eller hvis man skal have åbnet noget midt i madlavningen)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1904
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19026

Indlægaf Daine » 28. jun 2018, 17:16

Må jeg pippe op om Kvik Køkkener? De har det med at underskabe er bedre udnyttet fordi soklen ikke er så høj. De kører vist med to begreber XL (normalen) og XXL. Hvis du har en butik i nærheden, så tag forbi og kig, de har forskellen på elementer illustreret der (måske også på hjemmesiden?). Når dit køkken ikke er større, vil jeg tænke at al god udnyttelse af plads er guld værd :)
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 28. jun 2018, 17:35

Nu har jeg så selv sidder og bikset et ret fedt IKEA-køkken sammen for 20.000 incl hvidevarer :)
1
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 28. jun 2018, 17:43

Hvidt. Rykket lidt på nuværende placering af kogeplade og vaskemaskine, som giver plads til to skuffeelementer på 40 cm stykket OG et af IKEAS fantastiske hjørneskabe med udtræk der, hvor min opvaskemaskine er nu, og en ny smallere opvaskemaskine yderst til højre.

Produkt- og prislisten siger knapt 20.000.
1
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 28. jun 2018, 17:47

Og så TinaW’s flotte emhætte :lun:
1

Tilbage til "Bolig"