Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2909

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Neverkont » 3. jul 2018, 08:46

Jeg har selv sat lamper op i alle de lejligheder jeg har boet i, nogle har været nemmere end andre.
Den jeg bor i nu ligner umiddelbart det du (ts) slås med lige nu, bortset fra, at mine udtag sidder i loftet (= dårlig arbejdsstilling ;) ), og byggeriet er fra slut 50'erne.

Jeg har aldrig haft en pol-søger, men inden jeg går igang sørger jeg for, at have et arsenal af relevante sikringer, også dem der sidder oppe på loftet, som kun meget sjældent springer, og så ellers sørge for, at slukke relæet inden jeg rører ved noget som helst. Og her kan det være rart med en hjælper, så jeg ikke ved hvert eneste forsøg skal ned af stigen, ud i entréen og op på skamlen for at nå relæet.

I denne lejlighed endte jeg dog med, at måtte bede boligselskabet om, at sende en elektriker, for der kom "gnister" fra steder hvor der ikke burde. Og elektikeren fandt da også et eller andet problem, som det var godt jeg ikke pillede ved.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. aug 2018, 13:40

Pax Romana skrev:tag


Pax, jeg giver lige fat i dig igen.

Nu har jeg langt om længe fået fat i en polsøger. Den dims med de sorte ledninger får polsøgeren til at lyde uanset om der er tændt eller slukket på kontakten, den blå får den til at lyse når der er tændt på kontakten, men ikke når der er slukket. Det lyder jo som om det også er meningen at den ene skulle lyse uanset, og den anden afhængigt af om der er tændt på kontakten.

Men hvilke farver var det så der skulle sættes sammen? Vil lige være helt sikker.
0
...
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Aragorn » 1. aug 2018, 18:03

vulpesVelox skrev:
Sangius skrev:
vulpesVelox skrev:^ er dette også din holdning, hvis vi forestiller os at ledningsdimensionen er een kvadrat? Stofisoleret ledning i tjærebånd?

Nej, det tænkte jeg nemlig nok.


Flotte ord.

Er der nogen af se ord der kan give stød, hvis man slukker for strømmen? :D

Jeg forstår ikke formuleringen, umiddelbart, men jeg forestiller mig, at du forsøger at give udtryk for, at man bare kan slå relæet fra. Og det er jo sådan set rigtig nok.

Det, vi intet ved om, er fortidens synder. - Har nogen lavet klamp et andet sted i netværket, og hvorledes bliver korrespondancen mellem det ene stykke klamp og det andet?

Hvis ordene er for flotte til dig, så understreger det vel også et eller andet om din reelle baggrundsviden på området, but that's none of my business. *zips Lipton tea*

Endeligt: Man må gøre som man vil. Jeg ville egentlig bare indskyde et "pas godt på dig selv", knap så meget bide skeer med gør-det-selv-mennesker.


Men altså, klap nu lige hesten. Jeg medgiver at TS virker noget uerfaren og en smule ubehjælpsom, men det er kun forsigtighed hun udviser, og så en masse spørgsmål fordi hun ikke har haft en masse skruetrækkere i hånden i sit liv.

Man skal godt nok være en idiot hvis man ikke kan sætte en lampe op under almindelige forhold, og jeg har aldrig nogensinde ringet efter en elektriker fordi jeg ikke vidste om nogen havde rodet med noget før i tiden, i et helt almindeligt udtag. Den slags finder man ud af hen ad vejen.

Havde det nu handlet om udendørs kabelføring eller vådrum kunne man begynde at blive en smule nervøs, men dette her er fint at bakse noget med, og lidt af en 'manddomsprøve', i mangel af bedre ord. Sådan noget har man kun godt af.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Aragorn » 1. aug 2018, 18:12

LadyFox skrev:
Pax Romana skrev:tag


Pax, jeg giver lige fat i dig igen.

Nu har jeg langt om længe fået fat i en polsøger. Den dims med de sorte ledninger får polsøgeren til at lyde uanset om der er tændt eller slukket på kontakten, den blå får den til at lyse når der er tændt på kontakten, men ikke når der er slukket. Det lyder jo som om det også er meningen at den ene skulle lyse uanset, og den anden afhængigt af om der er tændt på kontakten.

Men hvilke farver var det så der skulle sættes sammen? Vil lige være helt sikker.




Sort i loft til blå fra lampen.
Blå i loft til brun fra lampen.

Vil jeg mene. Faktisk vil jeg mene det er lige meget med hvilken ledning du bruger i lampen, det er mere dem i loftet der plejer at afgøre den slags, og jeg plejer ikke at være så nøjeregnende selv, men jeg er heller ikke elektriker.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. aug 2018, 18:17

Aragorn skrev:
LadyFox skrev:
Pax Romana skrev:tag


Pax, jeg giver lige fat i dig igen.

Nu har jeg langt om længe fået fat i en polsøger. Den dims med de sorte ledninger får polsøgeren til at lyde uanset om der er tændt eller slukket på kontakten, den blå får den til at lyse når der er tændt på kontakten, men ikke når der er slukket. Det lyder jo som om det også er meningen at den ene skulle lyse uanset, og den anden afhængigt af om der er tændt på kontakten.

Men hvilke farver var det så der skulle sættes sammen? Vil lige være helt sikker.




Sort i loft til blå fra lampen.
Blå i loft til brun fra lampen.

Vil jeg mene. Faktisk vil jeg mene det er lige meget med hvilken ledning du bruger i lampen, det er mere dem i loftet der plejer at afgøre den slags, og jeg plejer ikke at være så nøjeregnende selv, men jeg er heller ikke elektriker.


Det er også mit eget bud.
1
...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 1. aug 2018, 18:48

LadyFox skrev:
Pax Romana skrev:tag


Pax, jeg giver lige fat i dig igen.

Nu har jeg langt om længe fået fat i en polsøger. Den dims med de sorte ledninger får polsøgeren til at lyde uanset om der er tændt eller slukket på kontakten, den blå får den til at lyse når der er tændt på kontakten, men ikke når der er slukket. Det lyder jo som om det også er meningen at den ene skulle lyse uanset, og den anden afhængigt af om der er tændt på kontakten.

Men hvilke farver var det så der skulle sættes sammen? Vil lige være helt sikker.
Hvis der er konstant spænding på de sorte ledninger, så er det den faste fase. Dem skal du ikke bruge.
Den blå er så din mellemledning og skal forbindes til den brune ledning fra lampen.
Hvis der ikke er nogen spænding på de hvide, uanset om du tænder eller lukker på kontakten, er det din nulledning og skal forbindes til den blå ledning fra lampen.

Forbinder du din lampe med sort og blå, får du to faser på lampen og et ordentligt knald når du tænder lampen. Så det gør du ikke. ;)
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Pax Romana » 1. aug 2018, 18:55

Aragorn skrev:Faktisk vil jeg mene det er lige meget med hvilken ledning du bruger i lampen, det er mere dem i loftet der plejer at afgøre den slags, og jeg plejer ikke at være så nøjeregnende selv, men jeg er heller ikke elektriker.
Ja lampen er ligeglad. Grunden til at man forbinder brun med fase og blå med nul, er at så er der kun strøm i bundskruen på din lampefatning. Bytter du om på ledningerne er der strøm på gevindet i lampen og du har større risiko for at få stød hvis du skifter en pære og der stadig er strøm på lampen.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf Aragorn » 1. aug 2018, 18:57

Pax Romana skrev:
Aragorn skrev:Faktisk vil jeg mene det er lige meget med hvilken ledning du bruger i lampen, det er mere dem i loftet der plejer at afgøre den slags, og jeg plejer ikke at være så nøjeregnende selv, men jeg er heller ikke elektriker.
Ja lampen er ligeglad. Grunden til at man forbinder brun med fase og blå med nul, er at så er der kun strøm i bundskruen på din lampefatning. Bytter du om på ledningerne er der strøm på gevindet i lampen og du har større risiko for at få stød hvis du skifter en pære og der stadig er strøm på lampen.


Det var faktisk fint med en forklaring på dét!
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Nogen der ved noget om at sætte lamper op?

Indlægaf LadyFox » 1. aug 2018, 19:06

Pax Romana skrev:
LadyFox skrev:
Pax Romana skrev:tag


Pax, jeg giver lige fat i dig igen.

Nu har jeg langt om længe fået fat i en polsøger. Den dims med de sorte ledninger får polsøgeren til at lyde uanset om der er tændt eller slukket på kontakten, den blå får den til at lyse når der er tændt på kontakten, men ikke når der er slukket. Det lyder jo som om det også er meningen at den ene skulle lyse uanset, og den anden afhængigt af om der er tændt på kontakten.

Men hvilke farver var det så der skulle sættes sammen? Vil lige være helt sikker.
Hvis der er konstant spænding på de sorte ledninger, så er det den faste fase. Dem skal du ikke bruge.
Den blå er så din mellemledning og skal forbindes til den brune ledning fra lampen.
Hvis der ikke er nogen spænding på de hvide, uanset om du tænder eller lukker på kontakten, er det din nulledning og skal forbindes til den blå ledning fra lampen.

Forbinder du din lampe med sort og blå, får du to faser på lampen og et ordentligt knald når du tænder lampen. Så det gør du ikke. ;)


Fantastisk. :D Tak for hjælpen.
0
...

Tilbage til "Bolig"