Maling af MDF-plader

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Maling af MDF-plader

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 7. jul 2018, 08:13

Falstria skrev:
Pandesteg skrev:
Falstria skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:
Artem skrev:
Pandesteg skrev:
Artem skrev:MDF ude i et hønsehus? Mener du virkelig det?


Ellers skrev jeg det vel ikke?

Kunne være at du havde ment OSB og lige var kommet til at bytte rundt på nogle forkortelser. (sådan noget kan ske for mig)

Men det var netop med hensyn til fugt jeg tænkte på som din mand er inde på. Hvor MDF generelt kun er egnet til opvarmede rum. Dog findes der en speciel vandfast MDF. Bare lidt dyr at bruge til høns...


Så længe mdf er beskyttet mod fugt fungerer det ganske fint. Krydsfiner er jo endnu dyrere. Udover det så skal den vandfaste mdf også overfladebehandles før den kan modstå fugt.
OSB har jeg overvejet at bruge til lågerne fordi de er lettere end mdf.


Hvad med amoniak fra hønsene? :)


Der skal jo muges ud hos hønsene, det tænker jeg skal gøres. flere gange ugentligt. Ammoniak bliver vel kun et problem hvis man ikke holdet det rent og hvis udluftningen er dårlig.
Derudover bliver overfladerne lakeret.


Der vil altid være amoniak, men man begrænser det jo ved at muge ud oftere.
Træ holder rimeligt, det indeholder jo selv amoniak i forvejen, men limen der binder træet sammen, den tåler det altså ikke og maling gør heller ikke.
Det bedste havde da været at bygge med plader af fibercement som i sig selv er lyse, eller krydsfinér hvor finér laget jo holder rimeligt og limen ikke udsættes direkte.


Det kunne så evt. være løsningen hvis vi bliver trætte af at vedligeholde det og underlaget skal udskiftes.
0

Tilbage til "Bolig"