Lejers genudlejningspligt

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Lejers genudlejningspligt

Indlægaf Mirabella » 9. sep 2018, 05:00

Jeg regner med at opsige mit lejemål hos en andelsforening her ultimo september.

Mit lejemål var oprindeligt administreret af en pensionsforening men sidenhen solgt til de nuværende andelshaver.

Umiddelbart har udlejer jo genudlejningspligt og lejligheden ville uden problemer kunne lejes ud pr 1/11, men nu ønsker de så at sælge den som andel. Jeg har spurgt bestyrelsen om de kan forsøge et hurtigt salg, det kan de men de kan dog ikke love noget pgr af frister i forhold til venteliste - her kommer så min undren, for jeg kan ikke nødvendigvis se hvorfor mine rettigheder som lejer skal være afhængig af hvad de vælger at gøre med lejligheden.

Er der nogen der kan hjælpe mig videre her.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Lejers genudlejningspligt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. sep 2018, 05:35

Jeg ville tage fat i LO i morgen.

Du har vel x mdr opsigelse og genudlejningspligten gælder i den periode. Hvis boligen ikke skal genudlejes, så ville mit bud være at den periode frafalder til din fordel, hvis du vælger at fraflytte før opsigelsesperioden er udløbet. Altså at du kun skal betale for oktober og ikke yderligere tid i opsigelsesperioden.

Men det er hvad min logik siger mig og det er ikke sikkert at er loven er enig.

Reelt kunne man også sige at det ikke er udlejers problem at du flytter før opsigelsesperioden er udløbet og at du jo ved at du reelt kan komme til at betale for den perioden uanset. Det virker bare ikke fair hvis den skal sælges
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Lejers genudlejningspligt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. sep 2018, 05:40

Hov, det står da lige her

https://www.lejeloven.dk/udlejer/genudlejningspligt

Hvis udlejeren derimod ikke ønsker at udleje sin bolig fremadrettet, skal han/hun fritage den fraflyttende lejer for at betale husleje. Lejer har ikke nogen juridisk indflydelse på, om udlejer vælger at genudleje eller ej.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Lejers genudlejningspligt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. sep 2018, 08:49

Confucius skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg ville tage fat i LO i morgen.


Tag hellere fat i LLO, som er noget helt andet end LO.


:lol: Good point
0
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Lejers genudlejningspligt

Indlægaf Mirabella » 9. sep 2018, 10:29

Havde også godt selv læst det fra lejeloven men tænkte om det også dækkede når der var tale om et salg på denne måde. Er selv i gang med at købe en andel, og derfor tænker jeg jo at der skal laves en vurdering på lejligheden, før der kan laves en salgsopstilling køber kan bruge til noget, det i sig selv tager 3-4 uger
0

Tilbage til "Bolig"