Badekar: Skift til bruser virker ikke

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf avdotja » 17. sep 2018, 21:10

Jeg ved ikke om jeg kan forklare det her, men jeg prøver:

Jeg har et badekar. Det badekar har en kombineret vandhane og bruser (tænker jeg det hedder). Altså hvor der er sådan en dimsedut, som hvis nede, så løber vandet ud af hanen og direkte ned i badekaret og hvis man trækker op i dimsedutten, så kommer vandet ud af håndbruseren.

Men nu kan jeg ikke længere få bruseren til at virker :whine: Det startede med at man skulle trække dimsen rigtigt op/justere den lidt/forsøge et par gange; men nu kan jeg slet ikke få vandet gennem bruseren længere. Lige meget hvad, kommer det ud af vandhanen.

Nogen bud på hvad der kan være galt? Og er det noget jeg selv kan skifte/rense eller skal jeg have fat i en VVS’er :gruble:
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf Lys » 17. sep 2018, 21:14

Kan den være kalket til?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf avdotja » 17. sep 2018, 21:25

Bruseren ser sådan her ud og det er “stiften” der sidder nedenunder håndtaget, som normalt styrer om vandet kommer ud af hanen eller bruseren.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf avdotja » 17. sep 2018, 21:28

Lys skrev:Kan den være kalket til?

Har forsøgt at skrue bruseslangen helt af, for at tjekke om vandet så ville komme direkte ud af hullet, men det gjorde det ikke. Så tror ikke problemet er selve brusehovedet.
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf Lys » 17. sep 2018, 21:49

avdotja skrev:
Lys skrev:Kan den være kalket til?

Har forsøgt at skrue bruseslangen helt af, for at tjekke om vandet så ville komme direkte ud af hullet, men det gjorde det ikke. Så tror ikke problemet er selve brusehovedet.


Men omskifterdimsen kan vel også kalke til? Jeg tænkte i hvert fald ikke, at det skulle være kalk i brusehovedet, der var “skurken”.

Det kan måske også være en pakning. Kan man skrue omskifterdimsen af?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf avdotja » 17. sep 2018, 21:50

Mistermor skrev:Det er selve omskifteren, sådan som du beskriver det. Den der åbner og lukker for vandet mellem de to forskellige "udgange" - den sidder inde i blandingsbatteriet og er forbundet med dimsedutten, men om det er en del, man kan skifte, eller den hænger sammen med blandingsbatteriet, ved jeg ikke.

Det ser ud til at være et ældre blandingsbatteri, så måske er det nemmeste at udskifte det fremfor at undersøge, om man kan reparere det.

Jeg kan ikke finde ud af at tagge folk, men Artem ved det garanteret.

Tak! Det tog mig ret lang tid at finde ud af at det hedder en “omskifter”, og jeg tror du har helt ret. Det er den der er noget galt med. Hvis det er noget man selv kan skifte forholdvis let, er jeg mere end villig til at gøre det. Artem, ved du det?

Artem skrev: tag
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf avdotja » 17. sep 2018, 21:52

Lys skrev:
avdotja skrev:
Lys skrev:Kan den være kalket til?

Har forsøgt at skrue bruseslangen helt af, for at tjekke om vandet så ville komme direkte ud af hullet, men det gjorde det ikke. Så tror ikke problemet er selve brusehovedet.


Men omskifterdimsen kan vel også kalke til? Jeg tænkte i hvert fald ikke, at det skulle være kalk i brusehovedet, der var “skurken”.

Det kan måske også være en pakning. Kan man skrue omskifterdimsen af?

Jeg kan i hvert fald ikke finde ud af det :/ Men det kan være jeg skal prøve at give det et ekstra forsøg i morgen.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf Artem » 17. sep 2018, 22:03

avdotja skrev:Tak! Det tog mig ret lang tid at finde ud af at det hedder en “omskifter”, og jeg tror du har helt ret. Det er den der er noget galt med. Hvis det er noget man selv kan skifte forholdvis let, er jeg mere end villig til at gøre det. Artem, ved du det?

Artem skrev: tag

Har aldrig prøvet at skille den type vandhane ad. Men som de andre skriver lyder det til at det er omskifteren som har sat sig fast på grund af kalk. Ja eller at du har revet så hårdt i den, at der er noget der er gået i stykker inde i den nu.

Men jo det kan laves, og hvis det bare er kalk er det jo til at have med at gøre. Tror dog ikke at den er helt simpel at skille ad, og vil nok være bedst at tage den helt af, som kræver at du lukker for vandet.

Nogen ide om hvor gammel den er? Ja og kan du finde navn og model? For ellers er det jo ikke til at få fat i en reservedel.
Ville selv bare skifte den, dog mindes jeg at de der omskifter modeller kan være rimelig dyre :shock:

Ellers prøv at google det og find en youtube video. Der findes næsten den type video til alt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf Artem » 17. sep 2018, 22:23

Nu kom jeg til at google på en ny, og de kan da fåes til rimelige priser.
https://www.billigvvs.dk/VVS-Armaturer- ... 26&show=20

Ville nok selv gå efter en som denne med termostat.
https://www.billigvvs.dk/VVS-Armaturer- ... 93140.html
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf Annione » 18. sep 2018, 05:17

Altså. Jeg er ret sikker på, at jeg godt kan skifte et blandingsbatteri - hvis du har værktøj.
Jeg har prøvet at tage sådan ét af et par gange, fordi det skulle renses for småsten/slagger.

En papegøje tang burde kunne klare det meste.
4
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf avdotja » 18. sep 2018, 06:55

Annione skrev:Altså. Jeg er ret sikker på, at jeg godt kan skifte et blandingsbatteri - hvis du har værktøj.
Jeg har prøvet at tage sådan ét af et par gange, fordi det skulle renses for småsten/slagger.

En papegøje tang burde kunne klare det meste.

Nej hvor fornemt, rejsende håndværkerservice :D
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf avdotja » 18. sep 2018, 06:57

Artem skrev:
avdotja skrev:Tak! Det tog mig ret lang tid at finde ud af at det hedder en “omskifter”, og jeg tror du har helt ret. Det er den der er noget galt med. Hvis det er noget man selv kan skifte forholdvis let, er jeg mere end villig til at gøre det. Artem, ved du det?

Artem skrev: tag

Har aldrig prøvet at skille den type vandhane ad. Men som de andre skriver lyder det til at det er omskifteren som har sat sig fast på grund af kalk. Ja eller at du har revet så hårdt i den, at der er noget der er gået i stykker inde i den nu.

Men jo det kan laves, og hvis det bare er kalk er det jo til at have med at gøre. Tror dog ikke at den er helt simpel at skille ad, og vil nok være bedst at tage den helt af, som kræver at du lukker for vandet.

Nogen ide om hvor gammel den er? Ja og kan du finde navn og model? For ellers er det jo ikke til at få fat i en reservedel.
Ville selv bare skifte den, dog mindes jeg at de der omskifter modeller kan være rimelig dyre :shock:

Ellers prøv at google det og find en youtube video. Der findes næsten den type video til alt.

Den er helt sikkert gammel og kunne ikke umiddelbart finde noget navn/modelnavn. Men tror jeg hælder til at skifte den.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf Annione » 18. sep 2018, 07:50

avdotja skrev:
Annione skrev:Altså. Jeg er ret sikker på, at jeg godt kan skifte et blandingsbatteri - hvis du har værktøj.
Jeg har prøvet at tage sådan ét af et par gange, fordi det skulle renses for småsten/slagger.

En papegøje tang burde kunne klare det meste.

Nej hvor fornemt, rejsende håndværkerservice :D


Klart. Kan dog næppe tage en tang med i håndbagagen :lol:

Blandingsbatterier har ikke lige så lang holdbarhed, som opdelte amaturer - har jeg hørt.
0
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf mindrekreativtnavn » 18. sep 2018, 17:47

Ved ikke om du har fundet en løsning. Synes armaturet ligner et børma, kan også tage fejl. Står der noget på toppen af grebet?

Hvis du har mod på det, kan man få et pakningssæt til omskifteren her: https://www.vvs-eksperten.dk/badevaerel ... -745110535

Men ud fra prisen, kan det næsten også lige så godt betale sig at købe et nyt brusearmatur.
1
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Badekar: Skift til bruser virker ikke

Indlægaf Artem » 18. sep 2018, 23:08

avdotja skrev:Den er helt sikkert gammel og kunne ikke umiddelbart finde noget navn/modelnavn. Men tror jeg hælder til at skifte den.

Jeg ville gå efter en med termostat, da det giver mere komfort. Men Annione har ret i at de har en kortere levetid. Da de bliver ødelagt af kalk indvendigt. Hvor man ikke skal forvente ret meget mere end 5 års levetid.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Bolig"