Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf StripesAddict » 1. okt 2018, 05:47

Vi har herhjemme købt (fabriks)ny vaskemaskine, der desværre har vist sig at være defekt. Den har på intet tidspunkt virket. Der har været reparatør for først at identificere problemet og en uge efter for at reparere den, dog uden held. Nu afventer vi så en dato for at den bliver afhentet og kørt på værksted. Sælger (landsdækkende hvidevareforhandler) kan ikke sige hvor længe det tager, men mener at de har tre forsøg til at udbedre fejlen.

Kan det virkelig passe? Der er som sagt ikke tale om at den er gået i stykker efter brug, den har aldrig virket. Er det så stadig de generelle regler fra købeloven, der gælder? I så fald læser jeg det som om at sælger har 1 til 2 forsøg til at udbedre fejlen inden vi kan lade handlen gå tilbage eller få den ombyttet, dog at der kan være undtagelser hvis der er tale om komplekse fejl, hvad sælger vel godt kan påkalde sig, når det er elektronik?

Hvis nogen ved noget yderligere hører jeg meget gerne fra jer.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23133

Re: Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf Aragorn » 1. okt 2018, 05:48

Hvorfor er det hemmeligt hvilket mærke det drejer sig om, og hvem forhandleren er?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf StripesAddict » 1. okt 2018, 06:09

Aragorn skrev:Hvorfor er det hemmeligt hvilket mærke det drejer sig om, og hvem forhandleren er?


Jeg mener, at det er en Miele. Forhandleren vil jeg helst ikke hænge ud, og derudover er det vel heller ikke relevant for problemstillingen?
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf Sangius » 1. okt 2018, 06:24

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... ige-regler

Hvis det er en væsentlig mangel (hvilket man vel må sige det er), kan I kræve at købet hår tilbage.

Jeg havde ringet til dem og sagt det :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf JoyNips » 1. okt 2018, 06:40

StripesAddict skrev:Vi har herhjemme købt (fabriks)ny vaskemaskine, der desværre har vist sig at være defekt. Den har på intet tidspunkt virket. Der har været reparatør for først at identificere problemet og en uge efter for at reparere den, dog uden held. Nu afventer vi så en dato for at den bliver afhentet og kørt på værksted. Sælger (landsdækkende hvidevareforhandler) kan ikke sige hvor længe det tager, men mener at de har tre forsøg til at udbedre fejlen.

Kan det virkelig passe? Der er som sagt ikke tale om at den er gået i stykker efter brug, den har aldrig virket. Er det så stadig de generelle regler fra købeloven, der gælder? I så fald læser jeg det som om at sælger har 1 til 2 forsøg til at udbedre fejlen inden vi kan lade handlen gå tilbage eller få den ombyttet, dog at der kan være undtagelser hvis der er tale om komplekse fejl, hvad sælger vel godt kan påkalde sig, når det er elektronik?

Hvis nogen ved noget yderligere hører jeg meget gerne fra jer.


Ja.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf StripesAddict » 1. okt 2018, 09:56

JoyNips skrev:
StripesAddict skrev:Vi har herhjemme købt (fabriks)ny vaskemaskine, der desværre har vist sig at være defekt. Den har på intet tidspunkt virket. Der har været reparatør for først at identificere problemet og en uge efter for at reparere den, dog uden held. Nu afventer vi så en dato for at den bliver afhentet og kørt på værksted. Sælger (landsdækkende hvidevareforhandler) kan ikke sige hvor længe det tager, men mener at de har tre forsøg til at udbedre fejlen.

Kan det virkelig passe? Der er som sagt ikke tale om at den er gået i stykker efter brug, den har aldrig virket. Er det så stadig de generelle regler fra købeloven, der gælder? I så fald læser jeg det som om at sælger har 1 til 2 forsøg til at udbedre fejlen inden vi kan lade handlen gå tilbage eller få den ombyttet, dog at der kan være undtagelser hvis der er tale om komplekse fejl, hvad sælger vel godt kan påkalde sig, når det er elektronik?

Hvis nogen ved noget yderligere hører jeg meget gerne fra jer.


Ja.


Havde håbet du ville kigge ind :) ved du om vi jvf. Sangius link allerede nu kan kræve at handlen går tilbage eller skal vi vente på at de forsøger at reparere den igen?
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf JoyNips » 1. okt 2018, 10:08

StripesAddict skrev:
JoyNips skrev:
StripesAddict skrev:Vi har herhjemme købt (fabriks)ny vaskemaskine, der desværre har vist sig at være defekt. Den har på intet tidspunkt virket. Der har været reparatør for først at identificere problemet og en uge efter for at reparere den, dog uden held. Nu afventer vi så en dato for at den bliver afhentet og kørt på værksted. Sælger (landsdækkende hvidevareforhandler) kan ikke sige hvor længe det tager, men mener at de har tre forsøg til at udbedre fejlen.

Kan det virkelig passe? Der er som sagt ikke tale om at den er gået i stykker efter brug, den har aldrig virket. Er det så stadig de generelle regler fra købeloven, der gælder? I så fald læser jeg det som om at sælger har 1 til 2 forsøg til at udbedre fejlen inden vi kan lade handlen gå tilbage eller få den ombyttet, dog at der kan være undtagelser hvis der er tale om komplekse fejl, hvad sælger vel godt kan påkalde sig, når det er elektronik?

Hvis nogen ved noget yderligere hører jeg meget gerne fra jer.


Ja.


Havde håbet du ville kigge ind :) ved du om vi jvf. Sangius link allerede nu kan kræve at handlen går tilbage eller skal vi vente på at de forsøger at reparere den igen?


Jeg ville sige at de har 2 forsøg. I praksis er det ret sjældent at man ophæver efter kun ét.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf Selina » 1. okt 2018, 10:13

Du kan læse om dine rettigheder her.

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... ige-regler
0
Venflon lægger man da mens man kører. :)
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Ny vaskemaskine er defekt. Hvad kan vi kræve?

Indlægaf StripesAddict » 1. okt 2018, 14:06

Tak for jeres svar, alle sammen.

Jeg forventede også at de som minimum havde et forsøg mere. Jeg forstår dog ikke hvordan den del af købeloven spiller sammen med det link som både Sangius og Selinna har vedhæftet, hvor der står at man kan ophæve købet, når der er tale om en væsentlig mangel?

Derudover troede jeg egentlig at der var forskel afhængigt af om varen har været defekt fra start eller om den er gået i stykker i købers varetægt, men det er der så ikke, som jeg forstår det.
0

Tilbage til "Bolig"