Hvad fejler min plante? :(

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 141
Likede indlæg: 1001

Hvad fejler min plante? :(

Indlægaf Maanii » 7. okt 2018, 11:38

Jeg har en stor flot hvid paradisfugl, og jeg er bange for den fejler noget.

Den har nogle hvide pletter eller nærmest små hvide kalk agtige kugler på bladene. De virker ikke levende og har ikke tidligere set levende dyr på planten.

Jeg har googler en masse om bladlus, men jeg synes bare ikke rigtig det ligner?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Put egg on my house, I kill what you love!
Aragorn
Kort karma: 389
Likede indlæg: 4175

Re: Hvad fejler min plante? :(

Indlægaf Aragorn » 7. okt 2018, 11:40

Den keder sig.
0
The way of a fool is right in his own eyes, but a wise man listens to counsel.
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 261
Likede indlæg: 4812

Indlægaf hotlips » 7. okt 2018, 11:47

Umiddelbart tænker jeg uldlus, hvor godt sidder de fast.. Kan de bare børstes af?

Ellers kan det da godt være kalk der har samlet sig på bladene, det kan være ret slemt i områder med meget kalk og der har været mere kalk i vandet end normalt pga tørken. Men har du prøvet at bruse den over og ryste den godt nogle gange mens den tørrer?
0
Neverkont
Kort karma: 17
Likede indlæg: 483

Indlægaf Neverkont » 7. okt 2018, 13:03

hotlips skrev:Umiddelbart tænker jeg uldlus, hvor godt sidder de fast.. Kan de bare børstes af?

Ellers kan det da godt være kalk der har samlet sig på bladene, det kan være ret slemt i områder med meget kalk og der har været mere kalk i vandet end normalt pga tørken. Men har du prøvet at bruse den over og ryste den godt nogle gange mens den tørrer?

Jeg har tidligere på året haft problemer med uldlus.
Jeg syntes de var mere aflange,som på billedet her: https://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_o ... 10758.html

Hvis det er uldlus, så vil jeg anbefale, at du fjerner planten fra andre planter, som du ikke vil risikere at miste.
Jeg fik mine hjem sammen med en små-bladet hoya. Jeg prøvede med forskellige midler, og endte med noget giftigt, som godt nok tog livet af kræene, men "patienten" døde også i forsøget.

MIn konklusion er, at hvis planten er til at erstatte, så smid den ud og køb en ny, hvis det er uldlus.
0
Brugeravatar
Maanii

Indlægaf Maanii » 8. okt 2018, 16:04

hotlips skrev:Umiddelbart tænker jeg uldlus, hvor godt sidder de fast.. Kan de bare børstes af?

De kan godt børstes af.

Det er en inde plante, så jeg tror næsten ikke det er kalk.

Prøver at bruse den og ser om det hjælper.
0
Brugeravatar
Maanii

Indlægaf Maanii » 8. okt 2018, 16:09

Neverkont skrev:

Jeg har tidligere på året haft problemer med uldlus.
Jeg syntes de var mere aflange,som på billedet her: https://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_o ... 10758.html

Hvis det er uldlus, så vil jeg anbefale, at du fjerner planten fra andre planter, som du ikke vil risikere at miste.
Jeg fik mine hjem sammen med en små-bladet hoya. Jeg prøvede med forskellige midler, og endte med noget giftigt, som godt nok tog livet af kræene, men "patienten" døde også i forsøget.

MIn konklusion er, at hvis planten er til at erstatte, så smid den ud og køb en ny, hvis det er uldlus.

Det kunne måske godt være det. Omvendt ligner dem på min plante slet ikke dyr. Mere bare små hvide kalk agtige klumper.

Det er en kæmpestor plante som jeg har givet 1700,- for, så jeg håber virkelig den kan reddes. :(
0
Neverkont
Kort karma: 17
Likede indlæg: 483

Indlægaf Neverkont » 8. okt 2018, 22:13

Maanii skrev:Det kunne måske godt være det. Omvendt ligner dem på min plante slet ikke dyr. Mere bare små hvide kalk agtige klumper.

Det er en kæmpestor plante som jeg har givet 1700,- for, så jeg håber virkelig den kan reddes. :(

Hvis du har en lup, så prøv at nærkigge dem. Eller måske tage et billede, og så forstørre det.

Ja, til den pris er det abslout et forsøg værd. Prøv at google "stueplante utøj" ell.l. Og hvis du finder ud af hvad det er så googl dig frem til en evt. behandling.

Held og lykke med det.
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 261
Likede indlæg: 4812

Indlægaf hotlips » 9. okt 2018, 02:50

Der findes forskellige arter af uldlus, men der er grupper på Facebook for stueplanter og det er jo en meget populær plante så mon ikke de kan komme med noget brugbart?
1
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1479

Indlægaf Misantropen » 9. okt 2018, 04:16

Hvor og hvornår har du købt den?

Hvis du har en planteskole eller lignende i nærheden kan du spørge dem til råds. De kan også hjælpe dig med hvad du kan gøre ved det uden at skulle eksperimentere og risikere for meget.
3

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Billede

Tilbage til "Bolig"