Hvornår begynder man at kigge på hus?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf milisa » 21. okt 2018, 18:31

Neenah skrev:Åh, jamen jeg synes jo det giver god mening. Men vi vil jo gerne købe - bare først med overtagelse tidligst til sommer.

Det giver rigtig god mening om åbent hus, men der er bare en del udfordringer i det, som jeg synes er svære at se os ud af. Umiddelbart er der ikke åbent hus på alle dem, vi gerne vil se. Samtidig ligger byen vi gerne vil flytte til over halvanden times kørsel væk, og vi har en lille baby som skal med hver gang. Det giver god mening, jeg har lidt dårlig samvittighed over at se på huse, når vi først vil overtage til sommer, men og, hvor vil vi gerne se, jo!


Så gør noget andet:

1) Tag til åben hus arrangementer i jeres egen by ud fra princippet "hvis huset lå i den rigtige by kunne det være en mulighed'. Det lærer I stadig en masse af, I kan bruge senere.

2) Åben hus arrangementer kommer gerne i flok. Så saml en stak i jeres nye by og brug søndagen der. Princippet er det samme som ovenfor, dvs gå på kompromis med noget og se, om huset ville være perfekt uden kompromiset - hvem ved, om no-go'et kunne blive til et go?

3) Meld ærligt ud til mægler: Kære mægler og sælger. Jeres hus er drømmehuset og vi vil mægtig gerne se det. Vi kan dog først overtage til sommer. Kan vi måske hægte os i hælene på en anden fremvisning, så vi ikke spilder jeres tid? I kan da allerhøjest få et nej
6
Tally-ho
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Fynerfin82 » 23. okt 2018, 05:58

Vi kiggede i flere år, af flere omgange. Og vi kiggede på mere end 20 huse, før vi fandt det rigtige. Så jeg synes bare I skal gå i gang.

Da vi købte vores nuværende hus, var vores situation fuldstændig som jeres. Derfor bookede vi nogen fremvisninger hver gang vi var i området. Da vi købte var vi vildt presset, da jeg havde fået job i byen (3 timers kørsel fra vores daværende bopæl) og vi var meget glade for at være afklaret med område, hustype, havestørrelse mv., så vi købte efter første fremvisning og med 1 måneds overtagelse. Langt de fleste ønsker noget længere overtagelse, hvilket gør at jeg synes I fint kan begynde at kigge.
1
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Depeche_Mama » 26. okt 2018, 07:59

Man begynder længe før et køb, det er en kæmpe beslutning, og vi har i hvert fald skiftet mening mange gange undervejs ift. ønsker og prioriteringer :)

Sådan er gamet - og det ved mæglere og sælgere også godt. Man kan jo sagtens være ærlig over for mægler under fremvisning og sige, om huset er noget eller ej, så køber kan få en tilbagemelding ret hurtigt. Det synes jeg altså ikke er flabet.
1
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Pandesteg » 26. okt 2018, 08:37

Depeche_Mama skrev:Man begynder længe før et køb, det er en kæmpe beslutning, og vi har i hvert fald skiftet mening mange gange undervejs ift. ønsker og prioriteringer :)

Sådan er gamet - og det ved mæglere og sælgere også godt. Man kan jo sagtens være ærlig over for mægler under fremvisning og sige, om huset er noget eller ej, så køber kan få en tilbagemelding ret hurtigt. Det synes jeg altså ikke er flabet.


Og vi kikkede så slet ikke efter hus, men fandt vores hus nærmest tilfældigt og købte det uden at have set andre. Så der er nok ikke en nogen entydig måde at gøre det på, andet end at gøre det der føles rigtigt.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Depeche_Mama » 26. okt 2018, 08:43

Pandesteg skrev:
Depeche_Mama skrev:Man begynder længe før et køb, det er en kæmpe beslutning, og vi har i hvert fald skiftet mening mange gange undervejs ift. ønsker og prioriteringer :)

Sådan er gamet - og det ved mæglere og sælgere også godt. Man kan jo sagtens være ærlig over for mægler under fremvisning og sige, om huset er noget eller ej, så køber kan få en tilbagemelding ret hurtigt. Det synes jeg altså ikke er flabet.


Og vi kikkede så slet ikke efter hus, men fandt vores hus nærmest tilfældigt og købte det uden at have set andre. Så der er nok ikke en nogen entydig måde at gøre det på, andet end at gøre det der føles rigtigt.


Selvfølgelig - men jeg kan ikke se det flabede i at kigge, før man er 100% købeklar, som flere er inde på her i tråden. De fleste jeg kender, har kigget i et godt stykke tid, før de køber :)
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf didas » 26. okt 2018, 08:48

Som en, der arbejder i branchen, vil jeg tilslutte mig de andre, som siger tag til så mange åbne huse som muligt og få et indblik i de forskellige boligtyper. Evt. ring til mæglerne og hør, om der er planlagt åbne huse ude i fremtiden. Hvis mægleren efter at kende jeres situation, at I ikke er købeklar nu, selv tilbyder en fremvisning, så er alt jo fjong.

Men at booke individuelle fremvisninger, når I potentielt er flere år fra at købe, synes jeg helt ærligt er spild at både sælgers og mæglers tid. Sælger skal bruge tid på oprydning/klargøring og måske lave om i sin kalender for at kunne være ude af huset. Mægleren skal bruge tid på naturligvis fremvisningen og efterfølgende opfølgning overfor sælger.

Vi har personligt flere gange oplevet, hvor vores efterfølgende samarbejde med en sælger er blevet dårligere, efter at have haft "uinteresserede" kunder ude på en fremvisning, da sælger har ment at det har været useriøst og at kundens situation burde have været afklaret bedre, inden fremvisning.

Edit: Hvis I kigger med overtagelse til sommer, er det jo naturligvis noget andet, da der kan være masser af sælgere, der ønsker lang overtagelse. Ovenstående går på, hvis I først vil købe om 1½-2 år
2
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Pandesteg » 26. okt 2018, 08:57

Depeche_Mama skrev:
Pandesteg skrev:
Depeche_Mama skrev:Man begynder længe før et køb, det er en kæmpe beslutning, og vi har i hvert fald skiftet mening mange gange undervejs ift. ønsker og prioriteringer :)

Sådan er gamet - og det ved mæglere og sælgere også godt. Man kan jo sagtens være ærlig over for mægler under fremvisning og sige, om huset er noget eller ej, så køber kan få en tilbagemelding ret hurtigt. Det synes jeg altså ikke er flabet.


Og vi kikkede så slet ikke efter hus, men fandt vores hus nærmest tilfældigt og købte det uden at have set andre. Så der er nok ikke en nogen entydig måde at gøre det på, andet end at gøre det der føles rigtigt.


Selvfølgelig - men jeg kan ikke se det flabede i at kigge, før man er 100% købeklar, som flere er inde på her i tråden. De fleste jeg kender, har kigget i et godt stykke tid, før de køber :)


Det har jeg heller ikke påstået.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf JoyNips » 26. okt 2018, 08:59

Vi tog til åbent hus. Vi nåede så ikke så mange, for pludselig var huset der og så købte vi det. Og det skal man være klar på, efter min mening. Det ville være SÅ ærgerligt at kigge på hus længe før man er klar til at købe, blot for at se drømmehuset forsvinde for næsen af én. Jeg var SÅ bange, da vi bød på vores hus, for hvad nu hvis nogen andre også ville have det og bød over?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Depeche_Mama
Indlæg: 815
Tilmeldt: 29. okt 2016, 17:02
Kort karma: 97
Likede indlæg: 964

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Depeche_Mama » 26. okt 2018, 09:29

Pandesteg skrev:
Depeche_Mama skrev:
Pandesteg skrev:
Depeche_Mama skrev:Man begynder længe før et køb, det er en kæmpe beslutning, og vi har i hvert fald skiftet mening mange gange undervejs ift. ønsker og prioriteringer :)

Sådan er gamet - og det ved mæglere og sælgere også godt. Man kan jo sagtens være ærlig over for mægler under fremvisning og sige, om huset er noget eller ej, så køber kan få en tilbagemelding ret hurtigt. Det synes jeg altså ikke er flabet.


Og vi kikkede så slet ikke efter hus, men fandt vores hus nærmest tilfældigt og købte det uden at have set andre. Så der er nok ikke en nogen entydig måde at gøre det på, andet end at gøre det der føles rigtigt.


Selvfølgelig - men jeg kan ikke se det flabede i at kigge, før man er 100% købeklar, som flere er inde på her i tråden. De fleste jeg kender, har kigget i et godt stykke tid, før de køber :)


Det har jeg heller ikke påstået.


Det har jeg heller ikke påstået, at du har påstået ;) Men det har andre i tråden påpeget.
0
At vove er at miste fodfæstet for en stund;
Ikke at vove er at miste sig selv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Artem » 27. okt 2018, 22:20

Pandesteg skrev:Og vi kikkede så slet ikke efter hus, men fandt vores hus nærmest tilfældigt og købte det uden at have set andre. Så der er nok ikke en nogen entydig måde at gøre det på, andet end at gøre det der føles rigtigt.

For mig har det generelt gået hurtigt hver gang.

Med mit første hus kiggede jeg på nettet efter håndværkertilbud, men havde ikke fundet det rette, og havde af den grund ikke været ude at se nogle.
Min far gjorde mig så opmærksom på et dødsbo jeg kunne købe uden om mægler fra en gammel kollega af min far. Som jeg tog ud at se på, og synes det virkede ganske fornuftigt, og til den pris jeg kunne få det til. Så endte med at købe det første hus jeg så på.

Nogle år efter ville jeg læse videre, solgte huset med et pænt overskud, og da det var solgt skulle jeg hurtigt finde en lejlighed, så der fik jeg set flere lejligheder der passede til den pris jeg ville give. Men lidt tilfældigt parkerede jeg ved siden af noget nybyggeri med til salg skilte i vinduet, hvor jeg fik undersøgt hvad det var for noget, og fik set en af de små lejligheder som passende til den pris jeg ville give. Men synes den var for lille, så fik også set en af de større. Hvor jeg endte med at købe en nybygget, og dyrere lejlighed end det ellers var planen. Alt sammen inden for et par uger.

Med mit nuværende hus, der havde jeg fået arbejde i min fødeby et halvt år før, og skulle af den grund sælge min lejlighed og købe et hus. Det tog så et halvt år at sælge min lejlighed, hvor jeg i den periode var ude at se et hus jeg var meget interesseret i, men som jeg ikke ville købe før jeg fik solgt min lejlighed.
Da jeg så fik solgt lejligheden nogle måneder senere. Der var det interessante hus solgt. Så var jeg ude at se 4 andre interessante huse. Hvor 2 af dem var så interessante at jeg ville give et bud. De var begge til salg ved den samme mægler. Så da jeg ringede til mægler og sagde at jeg ville give et bud på de her 2 huse. Så mente han naturligvis at jeg skulle starte med den ene først.
Der skulle jeg så tage en hurtig beslutning, som nok mest handlede om at den ene bolig stod tom, og da jeg forholdsvis hurtigt skulle være ude at min lejlighed, ville det være mest smart at købe det tomme hus. Så bød på det, endda en del under. Hvor jeg fik den til den pris. Som nok skyldes at mægler kunne fortælle sælger at jeg ikke ville give mere, men i stedet ville byde på et andet hus.
Men det skete igen alt sammen inden for et par uger, da jeg først havde solgt min lejlighed.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Neenah » 28. okt 2018, 02:46

Vi har, efter en weekend sammen med venner i nærheden af vores ønskede by, fundet fem huse som vi gerne vil ud at se. Vi blev enige om at vi ville få det til at fungere med en overtagelse til sommer, hvis det på nogen måde er muligt. Derfor tænker vi at det er relevant at få kigget på nogle stykker - og så er de alle et godt stykke under det beløb som banken har lagt budget udfra.

Tak for alle inputs - det har været rart at høre nogle forskellige erfaringer.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Neenah » 16. dec 2018, 10:58

Vi har fundet drømmehuset :love: nu skal vi bare lige finde hoved og hale i hvordan man fortsætter herfra. Det er en meget forvirrende process som førstegangskøbere :tie:
7
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Fynerfin82 » 16. dec 2018, 20:13

Neenah skrev:Vi har fundet drømmehuset :love: nu skal vi bare lige finde hoved og hale i hvordan man fortsætter herfra. Det er en meget forvirrende process som førstegangskøbere :tie:


Tillykke med det, det er en dejlig fornemmelse når man har fundet sit kommende hjem :D

Hvor langt er I i processen? Har I budt og underskrevet?

Og du er meget velkommen til at skrive, hvis der er noget du har brug for lidt råd/sparring omkring, har både arbejdet i en bank og hos en mægler, så har da lidt erfaring inden for området.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf milisa » 17. dec 2018, 06:33

Neenah skrev:Vi har fundet drømmehuset :love: nu skal vi bare lige finde hoved og hale i hvordan man fortsætter herfra. Det er en meget forvirrende process som førstegangskøbere :tie:


Advokat advokat advokat advokat!!!!! Dernæst skal det nok gå!

Men spændende! Var det noget lignende det, du startede tråden med, eller er det noget helt andet??
0
Tally-ho
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvornår begynder man at kigge på hus?

Indlægaf Neenah » 17. dec 2018, 07:04

Fynerfin82 skrev:
Neenah skrev:Vi har fundet drømmehuset :love: nu skal vi bare lige finde hoved og hale i hvordan man fortsætter herfra. Det er en meget forvirrende process som førstegangskøbere :tie:


Tillykke med det, det er en dejlig fornemmelse når man har fundet sit kommende hjem :D

Hvor langt er I i processen? Har I budt og underskrevet?

Og du er meget velkommen til at skrive, hvis der er noget du har brug for lidt råd/sparring omkring, har både arbejdet i en bank og hos en mægler, så har da lidt erfaring inden for området.


Vi har kun set det en enkelt gang, så nu har vi sendt opstillingen til vores bankrådgiver for at få et tilsagn om lån. Vi skal nok lige se det en gang mere, og så vil vi smide et bud. Jeg er mega utålmodig og er bange for at nogen skal snuppe det - min mand har is i maven.
0

Tilbage til "Bolig"