Køkkenmode

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Køkkenmode

Indlægaf TomKah » 28. okt 2018, 16:55

Er det bare mig eller er køkkenmoden pt lidt forvirrende? Måske har jeg bare ikke fulgt med i for mange år, men jeg har svært ved at gennemskue moden lige pt.

I min verden var 90'erne kirsebærtræ, som så blev gradvist overtaget af det hvide med bøgebordplader.
Så kom en fase med meget tykke træbordplader og fingertapninger som gik den til gulvet.D
Omkring 2010 var det hotteste højglans og grebsløst.... og hvad nu?

Nogle firmaer fokuserer på farvede flader, nogle har lameller ala unoform, nogle har mere grebsløst men både med træflader og malede.
Der virker som om stenplader er ret hotte (gerne med noget marmorering).

Er der virkelig ikke noget der hedder modekøkkenet anno 2018?
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Køkkenmode

Indlægaf MOGA » 28. okt 2018, 17:40

Er det ikke de farvede køkkener, især grå, der er oppe lige nu? Og så ellers, som du siger, materialer som marmor, lenolium, kork m.m.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenmode

Indlægaf TomKah » 28. okt 2018, 18:05

Jeg synes det som er på forsiden af de forskellige firmaer er meget forskelligt i udtrykket.

HTH
Billede

Svane (Undskyld mikrobillede - det er gode til at man ikke kan linke direkte)
Billede

TVIS
Billede

Det sidste er nok tættest på det jeg troede var moden, men de to andre er meget forskellige.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenmode

Indlægaf TomKah » 28. okt 2018, 18:36

Billede
Kvik er hvidt-i-hvidt.
Er der nogen der kan gennemskue om det er tapet på væggen bag vasken eller noget fliseværk?
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Køkkenmode

Indlægaf Sof » 28. okt 2018, 18:45

De sidste to år har din observation passet ret godt på Bo Bedres store køkkennummer, altså at der ikke er nogen helt klar retning, på samme måde som fx højglans og grebsløst perioden.

Vi har for nyligt købt køkken og synes der var ret meget fokus på gadgets og maskineri, der var nærmest ingen grænser for hvilke dimser man kunne få og upgrade til. Udstillingskøkkenerne var alt fra hvide, til pastel- og stærktfarvede og træ. Bordpladerne mindes jeg som værende tynde, pånær dem i træ. Meget i kompositmaterialer.


Hvis jeg skal pege på en ting de fleste havde til fælles, som dine billeder også har, så er det et "natur" eller hygge-element. På dine billeder ville det være trælågerne på første og andet og ege-indsatserne (og dekorationen) på det sidste. Synes ikke rigtig man ser de der super "hurtige" helt clean køkkener mere, der er som regel et lidt element der bløder det lidt op, selvom man måske vælger hvidt, grebsfrit, så er der puder, tapet, fliser eller et eller andet.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenmode

Indlægaf TomKah » 28. okt 2018, 19:03

Jeg kan godt forestille mig det med gadgets. Vi fik køkken i 2004 og dengang var det i gang men niveauet var nok ret jomfrueligt ift nu.
Du har nok ret i hygge elementet - synes dog at invita stadig kører den kliniske stil.

Hvad valgte i?

Jeg er virkelig meget i tvivl om hvad vej jeg skal gå. Det er så bredt.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Køkkenmode

Indlægaf TomKah » 28. okt 2018, 19:06

At dømme efter billederne er vi også tilbage i en bredde der hedder 60 cm? En overgang var 80 cm meget moderne, synes jeg.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Køkkenmode

Indlægaf Sof » 28. okt 2018, 20:24

Vi valgte mørkt.
Sortmalede træfronter m. struktur, sorte rammer og sort kant på bordplade, som er hvid og så tynd som de havde den. Vi har grebsfrie skuffer, men serien vi har købt selve køkkenelementerne i, hedder Highline (Invita) og har ligesom en sort skinne mellem plade og øverste skuffe, hvor man kan få fat for at åbne, vi har nemlig hverken fræsede spor eller touch i dem. Den nederste åbner vi så med et tryk med benet.
Vi har 2 skuffer, nogle af dem med underskuddet, alle 80 cm brede i hele køkkenet (langs væg + en ø,) pånær 3 højskabe fra gulv til loft.

I vores hus virker det ikke så mørkt egentlig, selvom sort med sort og lidt mere sort lyder meget mørkt. Der er meget lyst i rummet og vi har hvide fliser på væggen over. Gulvene er også rimelig lyse og vi har bløder udtrykket lidt op med kunst og lamper, som ikke er så farveløse.
Vi gik umiddelbart efter at det ikke skulle være hvide fronter, da jeg gerne ville have en hvid komposit bordplade og ikke gad hvidt i hvidt, som vi købte i vores tidligere bolig, hvor at alle udstillingskøkkenerne nærmest var hvide.
Denne gang endte bordpladen så ihvid laminat, en beslutning jeg lidt har fortrudt, men det var ca. hvad vi kunne gøre for at prisen ikke stak fuldstændig af. Vi var allerede gået en smule over budget og bordplader er bare så sindssygt dyre, nemt det kvarte af køkkenets pris.


Måske skuffekøkkener, uden overskabe kan kaldes en trend. Det så vi i hvert fald mange udstillinger med.



Det her kunne godt være vores fronter og så i Highline serien, hvor bordpladen lige er hævet. Mellem skufferne har vi ikke mellemrum som på billedet.
EFA29087-E4AF-4B33-9704-342E4FEF416C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Køkkenmode

Indlægaf Tibbler » 28. okt 2018, 20:48

Jeg tænker, at en af de ting, der virker ret gennemgående, er de der vægge, hvor væggen er dækket af skabe/skuffer/hårde hvidevarer nærmest fra gulv til loft.

Ligesom det øverste billede af den TomKah viser
0

Tilbage til "Bolig"