Gryde med rust

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Gryde med rust

Indlægaf Krølle » 16. jan 2019, 09:29

Jeg aner det ikke, men min hjerne forestiller sig, at et par liter olie, der varmes op, evt kan trække noget af det ud?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 09:32

Krølle skrev:Jeg aner det ikke, men min hjerne forestiller sig, at et par liter olie, der varmes op, evt kan trække noget af det ud?


Jeg har faktisk overvejet det samme, men hvis jeg varmer op med olie, så forsegler jeg samtidig overfladen og lige nu vælter det ud med snavs, så snart man skrubber med vand, så jeg er lidt loren ved at forsegle overfladen med olie, men kan så omvendt ikke finde ud af om det vil trække snavs med ud i processen... Decisions, decisions.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 10:07

Falstria skrev:
Pandesteg skrev:
Krølle skrev:Jeg aner det ikke, men min hjerne forestiller sig, at et par liter olie, der varmes op, evt kan trække noget af det ud?


Jeg har faktisk overvejet det samme, men hvis jeg varmer op med olie, så forsegler jeg samtidig overfladen og lige nu vælter det ud med snavs, så snart man skrubber med vand, så jeg er lidt loren ved at forsegle overfladen med olie, men kan så omvendt ikke finde ud af om det vil trække snavs med ud i processen... Decisions, decisions.


Brun sæbe og salmiak spiritus cocktail?


Man må jo ikke komme sæbe på støbejern... :gruble: Kan den kombi ikke ødelægge overfladen?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Gryde med rust

Indlægaf paint » 16. jan 2019, 10:15

Der er en anvisning (gennemprøvet, tilsyneladende) på 'renovering' af støbejernsting, hér

https://www.enhimmelskmundfuld.dk/rensn ... stobejern/
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 10:18

paint skrev:Der er en anvisning (gennemprøvet, tilsyneladende) på 'renovering' af støbejernsting, hér

https://www.enhimmelskmundfuld.dk/rensn ... stobejern/


Tak.. Den beskriver bare ikke rigtig mit problem :) Gryden er fri for rust og belægninger, men det gamle skidt der er suget ned i jernet vælter ud, når man skrubber gryden. Men jeg har ellers været igennem samtlige punkter, bortset fra pyrolyseovnen, for sådan en har jeg ikke.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Gryde med rust

Indlægaf Krølle » 16. jan 2019, 10:18

Jeg brugte sæbe på min møgbeskidte og rustne Le Creuset gryde. Derefter oliebad et voila - den ser ud som ny.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 10:19

Krølle skrev:Jeg brugte sæbe på min møgbeskidte og rustne Le Creuset gryde. Derefter oliebad et voila - den ser ud som ny.


Jeg har skrubbet min med skurepulver og opvaskemiddel i ren desperation, men lige meget forskel gør det. Jeg lyver ikke, hvis jeg siger at jeg har brugt mellem 5 og 10 timer på at skrubbe den gryde. Jeg vil bare ikke forsegle den med olie før jeg kan se at der ikke er gammelt skidt i vandet for har ærligt talt ikke lyst til at lave mad i den, før den er ordentligt ren...
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Gryde med rust

Indlægaf Neverkont » 16. jan 2019, 10:29

Pandesteg skrev:
paint skrev:Der er en anvisning (gennemprøvet, tilsyneladende) på 'renovering' af støbejernsting, hér

https://www.enhimmelskmundfuld.dk/rensn ... stobejern/


Tak.. Den beskriver bare ikke rigtig mit problem :) Gryden er fri for rust og belægninger, men det gamle skidt der er suget ned i jernet vælter ud, når man skrubber gryden. Men jeg har ellers været igennem samtlige punkter, bortset fra pyrolyseovnen, for sådan en har jeg ikke.


Så vidt jeg husker er der på den side en beskrivelse af, hvordan man behandler støbejern hvis/når man har brugt sæbe på det.

Så hvis du bruger metoden med brun sæbe og salmiakspiritus, kan du bagefter følge vejledningen i linket med efterbehandlingen.

Smør fast brun sæbe på, kom gryden i en kraftig plast-pose (plasticsæk måske), hæld et skvæt salmiakspiritus ned i posen, luk posen og lad den stå i min. et døgn, ved ikke alt for lav temperatur.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 10:38

Falstria skrev:
Neverkont skrev:
Pandesteg skrev:
paint skrev:Der er en anvisning (gennemprøvet, tilsyneladende) på 'renovering' af støbejernsting, hér

https://www.enhimmelskmundfuld.dk/rensn ... stobejern/


Tak.. Den beskriver bare ikke rigtig mit problem :) Gryden er fri for rust og belægninger, men det gamle skidt der er suget ned i jernet vælter ud, når man skrubber gryden. Men jeg har ellers været igennem samtlige punkter, bortset fra pyrolyseovnen, for sådan en har jeg ikke.


Så vidt jeg husker er der på den side en beskrivelse af, hvordan man behandler støbejern hvis/når man har brugt sæbe på det.

Så hvis du bruger metoden med brun sæbe og salmiakspiritus, kan du bagefter følge vejledningen i linket med efterbehandlingen.

Smør fast brun sæbe på, kom gryden i en kraftig plast-pose (plasticsæk måske), hæld et skvæt salmiakspiritus ned i posen, luk posen og lad den stå i min. et døgn, ved ikke alt for lav temperatur.


Borup Kemi anbefaler at man blander sæbe og salmiakspiritus til en grød, som man så smører gryden ind i.


Har du et link?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Gryde med rust

Indlægaf sigge » 16. jan 2019, 10:39

Men er det skidt, der trænger ud af den? Er du ikke bare i gang med at skrubbe små jernpartikler af?
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 10:40

sigge skrev:Men er det skidt, der trænger ud af den? Er du ikke bare i gang med at skrubbe små jernpartikler af?


Altså vandet bliver sort, så antager det er skidt. Kan man skrubbe jernpartikler af med vand og opvaskebørste ved håndkraft?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Gryde med rust

Indlægaf sigge » 16. jan 2019, 10:44

Pandesteg skrev:
sigge skrev:Men er det skidt, der trænger ud af den? Er du ikke bare i gang med at skrubbe små jernpartikler af?


Altså vandet bliver sort, så antager det er skidt. Kan man skrubbe jernpartikler af med vand og opvaskebørste ved håndkraft?


Jern er jo også sort - eller i hvert fald stålgråt, så det kan måske være svært at se forskel. Men jeg tror ikke, man kan skrubbe det af med en opvaskebørste, det var mere, hvis du brugte en skuresvamp eller noget hårdere, jeg forestillede mig, at man godt kunne begynde at skrabe jern af også.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 10:47

sigge skrev:
Pandesteg skrev:
sigge skrev:Men er det skidt, der trænger ud af den? Er du ikke bare i gang med at skrubbe små jernpartikler af?


Altså vandet bliver sort, så antager det er skidt. Kan man skrubbe jernpartikler af med vand og opvaskebørste ved håndkraft?


Jern er jo også sort - eller i hvert fald stålgråt, så det kan måske være svært at se forskel. Men jeg tror ikke, man kan skrubbe det af med en opvaskebørste, det var mere, hvis du brugte en skuresvamp eller noget hårdere, jeg forestillede mig, at man godt kunne begynde at skrabe jern af også.


Det kommer i løbet af de 30 sekunder efter jeg begynder at skrubbe, så tror det heller ikke. Selvom jeg bilder mig ind at jeg har store muller :lol:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Gryde med rust

Indlægaf sigge » 16. jan 2019, 10:50

Jeg tror på, at du har nogle ordentlige armmuller. :-D

Jeg kan ikke huske, om du har prøvet med salt?

https://www.stegogbras.dk/stobejernspande/

Edit: Nå, det kan jeg se på første side, at du har. Øv.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Gryde med rust

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 10:55

sigge skrev:Jeg tror på, at du har nogle ordentlige armmuller. :-D

Jeg kan ikke huske, om du har prøvet med salt?

https://www.stegogbras.dk/stobejernspande/

Edit: Nå, det kan jeg se på første side, at du har. Øv.


Ja men jeg overvejer lidt at prøve igen, men det skal bare være en dag hvor jeg har virkelig god tid, for der skulle alligevel en del salt i og det tog noget tid at få den ordentligt varmet op.

Man kan forresten se før/efterbilleder hér: https://www.instagram.com/p/Brc9cIAH8Ep/
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Bolig"