Mit nye køkken

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Mit nye køkken

Indlægaf TinaW » 18. jan 2019, 07:44

Det ser godt ud med det nye gulv.
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 21. jan 2019, 07:50

Det har været en hård men også meget produktiv weekend, skal jeg lige love for. Manden og svigerfar tog en tørn fredag og kom rigtig godt i gang:

Køkken 1.PNG


Derefter tog vi selv over i weekenden:

Køkken 2.PNG
Køkken 3.PNG
Køkken 4.PNG
Køkken 5.PNG


Den svære del af køkkenet - altså der, hvor der er håndvask, kogeplader, emhætte og ovne - er næsten færdiggjort.

Vi er langt fra færdige, selvfølgelig. Emhætten er ikke tilsluttet, der mangler stikdåser og der er stadig folie på vægpladerne. Ovnskabet er heller ikke færdiggjort, fordi vi har købt ovne hos Skousen, og de har ikke samme dimensioner som IKEA's egne ovne, så der mangler en dækplade, som vi selv må konstruere.

Vandhanen er også midlertidig, for vores store ønske er en Quooker-hane med en stor tank. Men de er temmeligt dyre, så det må vente lidt.

Men køkkenet er brugbart! Og det er fantastisk! :dance:

Herefter mangler så min bagestation, køkkenøen og den væg, hvor der skal stå køl/frys m.v.

Og så lamper, selvfølgelig. Men lamper er skidesvære, har jeg måtte konstatere. 90% af denne verdens lamper er ufatteligt grimme. Og de sidste 10% er møgdyre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
13
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 24. jan 2019, 09:37

Status på ugen so far er, at vi ikke er nået så meget længere. Der er blevet sat et par stikkontakter op, og emhætten er (med nogen besvær) blevet tilsluttet. Det viser sig så også, at vi åbenbart har et issue med kloakken fra køkkenvasken, for vandet stiger op i vasken, når opvaskemaskinen skyller ud, så der er formentlig en prop et eller andet sted i systemet (ikke i vandlåsen, for den er spritny). Glæden ved at være husejer... :badr:

Planen for weekenden er at få etableret køkkenøen, og måske få færdiggjort væggen med køl/frys.

Jeg er konstant træt for tiden, og det er givetvis en kombination af, at man ikke rigtig holder fri i weekenderne, og at ugedagene på job er lange. Og at vi er i januar, hvor alt er mørkt og koldt og trælst.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Mit nye køkken

Indlægaf IrmaPigen » 24. jan 2019, 18:56

gro71 skrev:
IrmaPigen skrev:
gro71 skrev:De sidste bordplader ankom i går (yay!) - denne gang uden fejl og mangler (da vi i november måned fik bordpladen til køkkenøen, var den knækket 2 steder..). Nåede lige at tage et enkelt billede af den ene plade:



Eftersom vi fortsat venter på gulvfolkene, er bordpladerne bare lagt ovenpå nogle elementer, så de kan nå at akklimatisere lidt, inden de skal sættes fast. De skal desuden også have 3 gange olie her henover de næste dage.


Flot bordplade. Hvad træ er bordpladen lavet af? Hvor er den købt?

Jeg går ud fra, den er massiv træ af en art?

Jeg var i Vordingborg køkkenet i går. De havde slet ingen massive træborplader. Da jeg spurgte om det, sagde han at det skulle jeg ikke købe, for det var upraktisk og krævede alt for meget vedligeholdelse.

Tak du, men jeg skal nok selv bestemme hvad jeg skal have. Jeg sagde til han, at det havde jeg skam haft før, og jeg ikke anså det for at være et problem, at oliere sådan en plade.

Hvorfor er køkkensælgere så emsige?

Anyway, jeg drømmer om en bordplade af massiv eg. Desværre skal jeg bruge noget der er længere end de gængse mål, de har i byggemarked. Så det blir nok dyrt.


Bordpladerne er af massiv eg - 4 cm tykke. De er fra IKEA, som altså stadigvæk producerer bordplader af massivt træ. Også efter specialmål :) Vi har købt 3 bordplader i alt, inkl. pladen til øen, og ingen af pladerne havde standardmål. Jeg vil tro, vi har betalt omkring 15.000 for alle tre plader.


Det er sjovt for på ikeas hjemmeside kan jeg egentlig kun finde bordplader hvor toplaget er af eg - og ikke massiv.

Og det er egentlig også sådan jeg husker det fra da jeg kiggede på køkkener derude for et års tid siden.
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 24. jan 2019, 20:23

IrmaPigen skrev:
gro71 skrev:
IrmaPigen skrev:
gro71 skrev:De sidste bordplader ankom i går (yay!) - denne gang uden fejl og mangler (da vi i november måned fik bordpladen til køkkenøen, var den knækket 2 steder..). Nåede lige at tage et enkelt billede af den ene plade:



Eftersom vi fortsat venter på gulvfolkene, er bordpladerne bare lagt ovenpå nogle elementer, så de kan nå at akklimatisere lidt, inden de skal sættes fast. De skal desuden også have 3 gange olie her henover de næste dage.


Flot bordplade. Hvad træ er bordpladen lavet af? Hvor er den købt?

Jeg går ud fra, den er massiv træ af en art?

Jeg var i Vordingborg køkkenet i går. De havde slet ingen massive træborplader. Da jeg spurgte om det, sagde han at det skulle jeg ikke købe, for det var upraktisk og krævede alt for meget vedligeholdelse.

Tak du, men jeg skal nok selv bestemme hvad jeg skal have. Jeg sagde til han, at det havde jeg skam haft før, og jeg ikke anså det for at være et problem, at oliere sådan en plade.

Hvorfor er køkkensælgere så emsige?

Anyway, jeg drømmer om en bordplade af massiv eg. Desværre skal jeg bruge noget der er længere end de gængse mål, de har i byggemarked. Så det blir nok dyrt.


Bordpladerne er af massiv eg - 4 cm tykke. De er fra IKEA, som altså stadigvæk producerer bordplader af massivt træ. Også efter specialmål :) Vi har købt 3 bordplader i alt, inkl. pladen til øen, og ingen af pladerne havde standardmål. Jeg vil tro, vi har betalt omkring 15.000 for alle tre plader.


Det er sjovt for på ikeas hjemmeside kan jeg egentlig kun finde bordplader hvor toplaget er af eg - og ikke massiv.

Og det er egentlig også sådan jeg husker det fra da jeg kiggede på køkkener derude for et års tid siden.


Prøv at se her: https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70273799/ (massiv eg)

Og her: https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80273794/ (massiv birk)
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 28. jan 2019, 09:48

Endnu en weekend i køkkenets tegn. Og endnu en gang nåede vi et godt stykke :-)

K1.PNG
K2.PNG
[

Der er kommet greb på en del af skufferne - det viste sig, at vi åbenbart har fået nogle forkerte greb sat på en af de (mange!) tegninger, vi lavede, og de kom så med på den endelige plukliste. Så en del af grebene er simpelthen for korte og skal byttes.

Og så kom køkkenøen også op at stå. Den mangler sidebeklædning, men de skal skæres ret præcist til, så de plader får vi skåret hos en tømrer, der har de rigtige maskiner til det. Derudover skal bordpladen have 3 x olie/slibning, før den tages i brug for alvor:

K3.PNG


Og væggen med køl/frys blev også næsten færdig - det er åbenbart lykkedes os at få fat i en skabsdør, der er for kort, så den skal også byttes.

K4.PNG
K5.PNG


Men værket skrider fremad - og nu mangler vi efterhånden kun min bagestation i den anden ende af køkkenet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Mit nye køkken

Indlægaf Stitch » 28. jan 2019, 12:43

Det ser godt nok fint ud. Glæder mig til at se det endelige resultat.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 4. feb 2019, 08:40

Januar er gået. Og det meste af køkkenet er kommet op :-)

Her i weekenden fik vi sat sidebeklædninger og el på/i øen. Der er el på begge sider af øen:

Køkken 1.PNG


Og min bagestation er også ved at være færdig:

Køkken 2.PNG
Køkken 4.PNG


Omsider blev der også valgt en lampe til over øen. Valget faldt på en Philips Hue-lampe - Amaze, hedder den. Jeg ved ikke helt, om jeg er totalt vild med den, men manden synes, at alt det her med fjernstyring og lysdæmpning og hvad ved jeg er the shit, så det er primært hans valg. Den giver i hvert fald et virkelig godt arbejdslys:

Køkken 3.PNG


Jeg havde egentlig forestillet mig noget mere industrielt, men den er i det mindste i sortlakeret metal, så det er da en smule derhenad.

Så nu mangler vi egentlig kun småting, såsom at give øen endnu en gang olie, og montere de sidste skuffer i bagestationen. og så lave afdækningen færdig over emhætten. Og så selvfølgelig skyggelister og fodpaneler og den slags ting, som man alligevel først kan gøre til allersidst.

Det har været en hård januar måned - men resultatet har også været værd at vente på :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 11. feb 2019, 07:42

Vi er nu endelig (!) nået til det punkt, hvor det er de små ting, der mangler.

Her i weekenden fik vi sat afdækning op over emhætten. Det er - synes jeg selv - blevet ret godt, og lidt anderledes:

Køkken 1.PNG
Køkken 2.PNG
Køkken 3.PNG
Køkken 4.PNG


Der kom desuden lamper op over bagestationen:

Køkken 5.PNG


Jeg synes faktisk, vi har valgt nogle ok lamper, selvom jeg stadigvæk - så langt henne i processen - er i tvivl om, om det er de helt rigtige... Men det er åbenbart mit lod i livet at være lampe-vægelsindet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 11. feb 2019, 07:45

Og så fik manden i øvrigt lov til at gå lidt amok med smart-pærer i de der lamper, så nu kan vi lave belysning, der passer til enhver lejlighed:

Halloween-tema - det er ikke så tydeligt på billedet, men pærerne er grønne og en eller anden orange-rød farve:
Køkken 6.PNG


Og Pisang Ambon/disco-tema:
Køkken 7.PNG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
10
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Mit nye køkken

Indlægaf IrmaPigen » 11. feb 2019, 08:19

Til de der lamper der, hvorfor har I egentlig ikke valgt en elskinne, så I kun får en ledning frem for tre?
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 11. feb 2019, 09:15

IrmaPigen skrev:Til de der lamper der, hvorfor har I egentlig ikke valgt en elskinne, så I kun får en ledning frem for tre?


Godt spørgsmål... Det ved jeg faktisk ikke - ingen af os har åbenbart tænkt på det :)

Forslaget er straks givet videre til manden.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Mit nye køkken

Indlægaf Zonta » 31. mar 2019, 19:32

Er der sket mere hos jer? :D
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Bolig"