Mit nye køkken

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 2. jan 2019, 11:51

Nå, men manden og jeg investerede i ny bolig i efteråret 2018. Et type-træhus fra Sverige, opført i 1999. Huset var blevet solgt på tvangsauktion til en fyr, der lige havde smidt en bøtte hvid maling efter det og derefter prøvede at sælge det videre, så det havde ikke været beboet i ca. 1 år, da vi købte det.

Planen var egentlig, at vi ikke ville gøre noget ved køkkenet de første par år (det er det originale køkken fra 1999), men en vandskade i køkkengulvet en af de første dage, vi var i huset, ændrede radikalt på de planer.

Vandskaden kom fra afløbet under køkkenvasken og resulterede i, at gulvet "rejste sig" på et større område foran køkkenvasken og dermed skulle skiftes. Og det betød så udskiftning af HELE køkkengulvet. Så vi besluttede, at så ville vi rive køkenet ned samtidig og sætte et nyt ind.

Her er indledningsvis billeder af det originale køkken (billederne er fra salgsopstillingen, så det hele er sådan lidt "opsat"):

Køkken 1.PNG
Køkken 2.PNG
Køkken 3.PNG
Køkken 4.PNG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 2. jan 2019, 12:00

Vi startede for alvor nedrivningen her mellem jul og nytår. Og ret hurtigt fik vi et par overraskelser med i købet. Det viste sig nemlig, at da man havde sat det originale køkken ind, havde man sparet på loftpladerne og kun ført dem hen til overskabene; ikke hele vejen ud til væggen:

Køkken 5.PNG


Derudover hang de der fliser VÆLDIG godt fast, så da manden begyndte at banke dem ned, skete dette:

Køkken 7.PNG
Køkken 6.PNG


Så der var ikke andet for end at skære alt det dårlige træ væk:

Køkken 8.PNG
Køkken 9.PNG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af gro71 2. jan 2019, 14:09, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Mit nye køkken

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 2. jan 2019, 13:34

Spændende. Har I besluttet jer for hvilket køkken?
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 2. jan 2019, 14:09

NejJegErIkkeAsiat skrev:Spændende. Har I besluttet jer for hvilket køkken?


Ja, det bliver et IKEA-køkken i sort træ med en tyk egetræsbordplade, der sådan henover tid og med løbende oliering bliver rødlig. Og køl/frys og opvasker bliver med stålfront, ligesom der også kommer stålplader på væggene i stedet for fliserne. Det bliver ret industrielt (håber jeg!) og en lille smule råt, men jeg er så heller slet ikke til den lyse, nordiske stil :)
2
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Mit nye køkken

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 2. jan 2019, 14:30

gro71 skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Spændende. Har I besluttet jer for hvilket køkken?


Ja, det bliver et IKEA-køkken i sort træ med en tyk egetræsbordplade, der sådan henover tid og med løbende oliering bliver rødlig. Og køl/frys og opvasker bliver med stålfront, ligesom der også kommer stålplader på væggene i stedet for fliserne. Det bliver ret industrielt (håber jeg!) og en lille smule råt, men jeg er så heller slet ikke til den lyse, nordiske stil :)


Lyder rigtig fint. Vi har lige selv lavet nyt køkken fra Ikea. Heller ikke lyst overhovedet. Egentlig en "bondestil" blandet med stål :D
1
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 3. jan 2019, 07:42

Hullerne i væggene er blevet lukket, og der er blevet tapetseret. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, for udskiftningen af træet gav os mulighed for relativt nemt at etablere stikkontakter der, hvor vi gerne ville have dem:

Køkken 9.PNG


Vi mangler fortsat reparationen af loftspladerne, men det viste sig at være TEMMELIG besværligt at få de beskadigede plader ned (pladerne er pivtunge, 60 x 120 store og sømmet op med ca. 8.000 søm hver og noget fer og not-halløj), så manden har allieret sig med en kammerat, der kommer og hjælper ham med at sætte nye plader op i weekenden:

Køkken 10.PNG


I den her side af køkkenet kommer min bagestation :) - lige nu er det bare rodehjørnet:

Køkken 11.PNG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Mit nye køkken

Indlægaf Fræksak » 3. jan 2019, 21:59

Spændende! Altid sjovt at følge med i - god arbejdslyst! :)
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 7. jan 2019, 12:12

Efter en temmelig hård arbejdsweekend er vi nu nået så langt, at næste trin er at få lagt nyt gulv. Aftalen var, at tømreren skulle starte på det i dag, men min mand har været i kontakt med ham og fået at vide, at han først får gulvet leveret i slutningen af denne uge eller måske begyndelsen af næste uge - hvilket er PISSEirriterende!

Så p.t. og i hvert fald den næste uge frem ser mit køkken således ud (nogen, der kan forlare, hvorfor uploadede billeder pludselig bliver lagt ned??):

Køkken 9.JPG
Køkken 10.JPG
Køkken 11.JPG


Den opmærksomme læser vil spotte, at vi har fået repareret hullerne i loftet, og der er bygget en "kasse" i den ene side af køkkenloftet, som skal indeholde emhætterøret.

Derudover hersker der generel kaos i resten af hytten - især i stuen, som er fyldt til randen med IKEA-kasser og halvt byggede køkkenskabe:

Køkken 5 (IKEA).JPG


Jeg er ekstremt udkørt efter weekenden, og det der med at skulle vente yderligere en uge, før vi kan komme videre, trækker godt nok tænder ud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 10. jan 2019, 07:25

De sidste bordplader ankom i går (yay!) - denne gang uden fejl og mangler (da vi i november måned fik bordpladen til køkkenøen, var den knækket 2 steder..). Nåede lige at tage et enkelt billede af den ene plade:

Køkken - bordplade.JPG


Eftersom vi fortsat venter på gulvfolkene, er bordpladerne bare lagt ovenpå nogle elementer, så de kan nå at akklimatisere lidt, inden de skal sættes fast. De skal desuden også have 3 gange olie her henover de næste dage.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Mit nye køkken

Indlægaf sigge » 10. jan 2019, 07:29

Virkelig flot bordplade.

Men øv, hvor er det bare træls med gulvet, særligt når I nu havde knoklet igennem i weekenden for at blive klar til det. Jeg krydser fingre for, at det kommer snart, så I kan blive færdige.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Mit nye køkken

Indlægaf heysamaysa » 11. jan 2019, 17:40

super flot bordplade, den går også godt med køkkengulvet!

det skal nok blive så fint!
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29898

Re: Mit nye køkken

Indlægaf TinaW » 11. jan 2019, 17:52

Lækker bordplade.
Håber I snart får det nye gulv. Jeg var ved at få pip af, ikke at have noget køkken og af at måtte skylle grøntsager mm på badeværelset. Havde vi så i det mindste haft et bryggers med vask. Og det endte vist med at være lige knap en uge på den måde.
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 11. jan 2019, 18:22

heysamaysa skrev:super flot bordplade, den går også godt med køkkengulvet!

det skal nok blive så fint!


Tak :) Jeg er selv helt vild med de bordplader, fordi de er så tykke og massive.

Sjovt nok er det det gamle gulv, du kan se på billederne, så det kommer til at se helt anderledes ud, når vi er færdige. Gulvet bliver meget mørkt - næsten sort - så det bliver meget anderledes.
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Mit nye køkken

Indlægaf gro71 » 11. jan 2019, 18:23

TinaW skrev:Lækker bordplade.
Håber I snart får det nye gulv. Jeg var ved at få pip af, ikke at have noget køkken og af at måtte skylle grøntsager mm på badeværelset. Havde vi så i det mindste haft et bryggers med vask. Og det endte vist med at være lige knap en uge på den måde.


Vi kører p.t. på 2. uge med nødkøkken i bryggerset - gudskelov for bryggerset! Ellers var jeg også blevet vanvittig på nuværende tidspunkt.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16081
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29898

Re: Mit nye køkken

Indlægaf TinaW » 11. jan 2019, 18:26

gro71 skrev:
heysamaysa skrev:super flot bordplade, den går også godt med køkkengulvet!

det skal nok blive så fint!


Tak :) Jeg er selv helt vild med de bordplader, fordi de er så tykke og massive.

Sjovt nok er det det gamle gulv, du kan se på billederne, så det kommer til at se helt anderledes ud, når vi er færdige. Gulvet bliver meget mørkt - næsten sort - så det bliver meget anderledes.


Hvad er det for et gulv I har valgt?
0

Tilbage til "Bolig"