Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Delfin » 17. mar 2019, 11:35

Jeg stemmer også i koret, at det kan man sagtens. Jeg er både selv vokset op i lejlighed og mit barn er også. Jeg satte sikkerhedsnet op på altanen og lavede en lille sandkasse derude, så hun kunne allerede som etårig gå frit ud og ind, uden at jeg skulle med. Når vi skulle rigtigt ud at lege, måtte jeg selvfølgelig med de første år, men det så jeg nu ikke det store problem i, det er så kort tid det drejer sig om før de selv kan klare det. En af fordelene ved det er også, at de bare behøver stikke hovedet ud af døren for at finde nogen at lege med, og formelle legeaftaler er ikke så nødvendige. Jeg ville derfor også prioritere et sted med andre jævnaldrende børn.

Jeg vil så også sige, at jeg var glad for, at der var elevator, så jeg kunne køre barnevognen direkte ind, så barnet bare kunne blive liggende og sove videre på altanen, hvis hun var faldet i søvn på vejen. Generelt er det bare lettere med elevator end at gå flere gange for at få både barn og indkøb med op, så det er en ting, jeg ville prioritere højt.
0
14 11 14
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2019, 12:43

Det kender jeg flere der gør. Så det er der bestemt ikke noget mærkeligt i. Og der er tale om lejligheder, der ikke ligger i stuen.

Og jo, børnene får masser af frisk luft, det var dog en underlig fordom en i tråden havde om, at børn i lejligheder ikke får nok frisk luft.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2019, 12:43

abcd skrev:Hvis det er en lejlighed i stuehøjde - eller tæt på - med udgang til grønne områder hvor børnene fra en ung alder kan løbe frit uden konstant overvågning, tænker jeg det kan være fint. 5. sal ville jeg synes var skod - uanset om der var elevator eller ej - og børnene må næsten uvægerligt ende med ikke at få nok frisk luft.

Jeg har boet i rækkehus med et frimærke af en have i Københavnsområdet, det var rigtigt fint i forhold til børn, og der boede da også en masse børnefamilier.


Hvorfor må de ende med det?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Artem » 17. mar 2019, 12:50

Selvfølgelig kan man godt bo i lejlighed med børn. Men synes virkelig ikke at det er optimalt.
Det skyldes så også at jeg tænker på min egen barndom, og hvor meget tid jeg har brugt ude. Hvor det meste leg foregik, i sandkassen, på gynge, cykel, gokart, boldspil osv...
Omvendt ved jeg godt at børn i dag oftest ikke har den samme frihed som vi havde som børn. Sammen med at der er kommet en masse elektronik de bruger tiden på.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Delfin » 17. mar 2019, 12:54

Artem skrev:Selvfølgelig kan man godt bo i lejlighed med børn. Men synes virkelig ikke at det er optimalt.
Det skyldes så også at jeg tænker på min egen barndom, og hvor meget tid jeg har brugt ude. Hvor det meste leg foregik, i sandkassen, på gynge, cykel, gokart, boldspil osv...
Omvendt ved jeg godt at børn i dag oftest ikke har den samme frihed som vi havde som børn. Sammen med at der er kommet en masse elektronik de bruger tiden på.


Alt der der ( - gokart) havde jeg også, selvom jeg boede i lejlighed.

Og min datter havde en bemandet københavnerlegeplads udstyret som en bedre børnehave/fritidshjem
1
14 11 14
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Artem » 17. mar 2019, 12:56

Delfin skrev:
Artem skrev:Selvfølgelig kan man godt bo i lejlighed med børn. Men synes virkelig ikke at det er optimalt.
Det skyldes så også at jeg tænker på min egen barndom, og hvor meget tid jeg har brugt ude. Hvor det meste leg foregik, i sandkassen, på gynge, cykel, gokart, boldspil osv...
Omvendt ved jeg godt at børn i dag oftest ikke har den samme frihed som vi havde som børn. Sammen med at der er kommet en masse elektronik de bruger tiden på.


Alt der der ( - gokart) havde jeg også, selvom jeg boede i lejlighed.

Ok legede i så bare i baggården?

For problemet er jo langt hen af vejen at en som mig der er opvokset i en villa har svært ved at forestille sig en barndom i en lejlighed.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Slettet bruger » 17. mar 2019, 12:59

fisken80 skrev:
abcd skrev:Hvis det er en lejlighed i stuehøjde - eller tæt på - med udgang til grønne områder hvor børnene fra en ung alder kan løbe frit uden konstant overvågning, tænker jeg det kan være fint. 5. sal ville jeg synes var skod - uanset om der var elevator eller ej - og børnene må næsten uvægerligt ende med ikke at få nok frisk luft.

Jeg har boet i rækkehus med et frimærke af en have i Københavnsområdet, det var rigtigt fint i forhold til børn, og der boede da også en masse børnefamilier.


Hvorfor må de ende med det?


"Ikke nok" var et dårligt ordvalg, for det er ikke klart hvad "nok" skulle betyde.

Jeg skulle have skrevet at de formentlig ender med at få væsentligt mindre luft end børn der bor i jordhøjde fordi det kræver at forældrene går med ud de første år, og forældrene kommer til at have dage hvor de bare er for trætte og siger nej.

Børn fra byen udvikler i øvrigt meget oftere allergi - det gætter jeg på har noget med luften at gøre.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. mar 2019, 13:00

Artem skrev:Selvfølgelig kan man godt bo i lejlighed med børn. Men synes virkelig ikke at det er optimalt.
Det skyldes så også at jeg tænker på min egen barndom, og hvor meget tid jeg har brugt ude. Hvor det meste leg foregik, i sandkassen, på gynge, cykel, gokart, boldspil osv...
Omvendt ved jeg godt at børn i dag oftest ikke har den samme frihed som vi havde som børn. Sammen med at der er kommet en masse elektronik de bruger tiden på.


Man kan da ligeså godt lege ude, selvom man bor i lejlighed? Det handler vel om det område, man bor i (og alderen på barnet).
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Animi » 17. mar 2019, 13:02

Jeg er vokset op i en lejelejlighed. Og selvom vi var så heldige, at have en stor have (som var rigtig dejligt), så foregik det meste af min tid som barn helt udenfor, på de offentlige legepladser, parker, fællesområder osv.

Så ja, det kan man sagtens. Man skal nok regne med at bruge tid de første par på, på at skulle med barnet ud. Men ligeså snart barnet er stor nok til at være ude alene, kan de jo bare selv rende ude så meget de orker.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Delfin » 17. mar 2019, 13:08

Artem skrev:
Delfin skrev:
Artem skrev:Selvfølgelig kan man godt bo i lejlighed med børn. Men synes virkelig ikke at det er optimalt.
Det skyldes så også at jeg tænker på min egen barndom, og hvor meget tid jeg har brugt ude. Hvor det meste leg foregik, i sandkassen, på gynge, cykel, gokart, boldspil osv...
Omvendt ved jeg godt at børn i dag oftest ikke har den samme frihed som vi havde som børn. Sammen med at der er kommet en masse elektronik de bruger tiden på.


Alt der der ( - gokart) havde jeg også, selvom jeg boede i lejlighed.

Ok legede i så bare i baggården?

For problemet er jo langt hen af vejen at en som mig der er opvokset i en villa har svært ved at forestille sig en barndom i en lejlighed.


Jeg boede ikke et sted, hvor der var baggård. Der var masser af grønt, og det ser ud til at der stadig er det
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
14 11 14
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Anlewi » 17. mar 2019, 13:30

Artem skrev:Selvfølgelig kan man godt bo i lejlighed med børn. Men synes virkelig ikke at det er optimalt.
Det skyldes så også at jeg tænker på min egen barndom, og hvor meget tid jeg har brugt ude. Hvor det meste leg foregik, i sandkassen, på gynge, cykel, gokart, boldspil osv...
Omvendt ved jeg godt at børn i dag oftest ikke har den samme frihed som vi havde som børn. Sammen med at der er kommet en masse elektronik de bruger tiden på.


Sjov Forestilling.
Mine drenge har leget supermeget ude. De store passet på de små, men alle kan være med. Vi har som tidligere altid boet i lejlighed, mest på 2 sal.

Da de var helt små pakkede jeh en kurv med frugt, vand og en god bog. Så var vi ude hele dagen i weekenden. Middagsluren var i barnevognen i skyggen.

Det gav et tæt sammenhold med vores naboer , et sammenhold det stadigvæk lever den dag i dag
5
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
MissB
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2121

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf MissB » 17. mar 2019, 13:32

Artem skrev:
Delfin skrev:
Artem skrev:Selvfølgelig kan man godt bo i lejlighed med børn. Men synes virkelig ikke at det er optimalt.
Det skyldes så også at jeg tænker på min egen barndom, og hvor meget tid jeg har brugt ude. Hvor det meste leg foregik, i sandkassen, på gynge, cykel, gokart, boldspil osv...
Omvendt ved jeg godt at børn i dag oftest ikke har den samme frihed som vi havde som børn. Sammen med at der er kommet en masse elektronik de bruger tiden på.


Alt der der ( - gokart) havde jeg også, selvom jeg boede i lejlighed.

Ok legede i så bare i baggården?

For problemet er jo langt hen af vejen at en som mig der er opvokset i en villa har svært ved at forestille sig en barndom i en lejlighed.


Jeg gjorde også alle de ting som barn. Sammen med alle de mange andre børn, som også boede i ejendommen. Vi elskede at være i gården året rundt. Det var på Østerbro i Københaven, hvor min kæreste, min søn og jeg også bor nu.

Vi har ikke planer om at flytte. Vi har en dejlig, meget billig lejelejlighed i en god størrelse til vores familie og med en nyrenoveret gård lavet til børn. Den billige husleje gør det muligt at vi har stor økonomisk frihed blandt andet til rengøringshjælp, så vi har endnu mere tid med vores søn. Der er heller ikke en masse vi skal nå som fx at slå græs og andet havearbejde, som på ingen måde interesserer os.

Jeg tror at det kommer an på hvad man er til og hvordan man er som menneske. Vi kan godt lide friheden mht tid og økonomi. Andre kan lide at eje deres bolig og have egen have. Heldigvis er der plads - og en boligform - til os alle :)
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Delfin » 17. mar 2019, 13:42

Min niece boede i hus, og der var nærmest ikke et barn i miles omkreds, så det var jævnt besværligt at finde nogen at lege med. Det kommer jo helt an på området man bor i, hvor nogle villakvarterer kan være de rene sølvbryllupskvarterer, mens der i de fleste lejlighedskomplekser vil være børn.
2
14 11 14
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf Jedi » 17. mar 2019, 13:46

Det kommer vel an på, hvilket liv man gerne vil have?
Med mindre man er meget velhavende, så har man nok ikke råd til et hus i selve København, så man skal som minimum til forstæderne.
Hvis man gerne vil have et aktivt liv i byen med at gå ud, kunst, musik osv. jamen så bliver det bare besværligt at bo uden for byen.
Hvis man derimod gerne vil bruge mest tid derhjemme, dyrke tomater i haven etc. så er det langt bedre at bo uden for byen. Med mindre man har lang transporttid til arbejde, selvfølgelig.

Jeg kender en del med børn i byen. Og både forældre og unger virker til at trives med det.
3
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Kan man bo i lejlighed som "voksen"?

Indlægaf MrMister » 17. mar 2019, 13:55

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Hvis det er en lejlighed i stuehøjde - eller tæt på - med udgang til grønne områder hvor børnene fra en ung alder kan løbe frit uden konstant overvågning, tænker jeg det kan være fint. 5. sal ville jeg synes var skod - uanset om der var elevator eller ej - og børnene må næsten uvægerligt ende med ikke at få nok frisk luft.

Jeg har boet i rækkehus med et frimærke af en have i Københavnsområdet, det var rigtigt fint i forhold til børn, og der boede da også en masse børnefamilier.


Hvorfor må de ende med det?


"Ikke nok" var et dårligt ordvalg, for det er ikke klart hvad "nok" skulle betyde.

Jeg skulle have skrevet at de formentlig ender med at få væsentligt mindre luft end børn der bor i jordhøjde fordi det kræver at forældrene går med ud de første år, og forældrene kommer til at have dage hvor de bare er for trætte og siger nej.

Børn fra byen udvikler i øvrigt meget oftere allergi - det gætter jeg på har noget med luften at gøre.


Allergi handler ikke om frisk luft. Tværtimod. Mainstream teori skylder skylden på sterilitet (at byfolk er mere flittige med klorin end landsbyboere) eller manglende eksponering for bakterier / allergener (man kan undgå græspollen i Kbh - nok ikke i Herning). Se evt mere på https://www.dr.dk/levnu/krop/allergi-ra ... n-livsstil

Min sølvpapir-hats teori er Chernobyl ulykken koblet med atomprøvesprængninger. Dét har skadet os alle. Mener jeg - og Googles mørke afkrog af nettet :D
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Bolig"