Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf HerErJeg » 13. maj 2019, 04:42

Vi har fået alvorligt kig på et 1,5 plans hus. Størrelsen er fin og det er fint renoveret, så vi skal faktisk ikke gøre noget selv, udover at skifte farver.
Men....
Grunden er tæt på mikroskopisk og det er mangel på have som vi er stærkt i tvivl om. Vi vil helt sikkert være glade for den lille grund i årets koldeste 10 måneder, men vil vi fortryde de sidste 2 måneder??
På et tidspunkt skal huset sælges igen om mange år, men er det en nem vare at komme af med igen? Altså på grund af haven.
Jeg smider et billede af baghaven, hvad ville I sige til sådan en sag?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf fisken80 » 13. maj 2019, 05:03

HerErJeg skrev:Vi har fået alvorligt kig på et 1,5 plans hus. Størrelsen er fin og det er fint renoveret, så vi skal faktisk ikke gøre noget selv, udover at skifte farver.
Men....
Grunden er tæt på mikroskopisk og det er mangel på have som vi er stærkt i tvivl om. Vi vil helt sikkert være glade for den lille grund i årets koldeste 10 måneder, men vil vi fortryde de sidste 2 måneder??
På et tidspunkt skal huset sælges igen om mange år, men er det en nem vare at komme af med igen? Altså på grund af haven.
Jeg smider et billede af baghaven, hvad ville I sige til sådan en sag?


Jeg ville elske det... men jeg er så heller ikke havemenneske overhovedet. Stik mig nogle krukker og en plet med sol, hvor jeg kan sidde og læse, så er jeg glad.
Okay, der må også godt være plads til et havebord, stole og en grill, men det er der jo også her tænker jeg.

Men det er klart, hvis I er typerne, der gerne vil have køkkenhave, drivhus og blomsterbede, så skal I ikke vælge det hus.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16243
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1409
Likede indlæg: 30224

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf TinaW » 13. maj 2019, 05:04

Hvad har I af børn mm? (Har ikke lige genlæst tråden fra starten af, hvis det fremgår der)
Umiddelbart ville det ikke gøre mig så meget, at haven ikke er kæmpestor, da jeg ikke ligefrem synes havearbejde er en fryd (sagde damen med 9000 m2 have)
Det vigtigste ville være hvordan solen stod, om haven ville være brugbar eftermiddag og aften og sommeren, når vejret var til det.
1
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf HerErJeg » 13. maj 2019, 05:28

TinaW skrev:Hvad har I af børn mm? (Har ikke lige genlæst tråden fra starten af, hvis det fremgår der)
Umiddelbart ville det ikke gøre mig så meget, at haven ikke er kæmpestor, da jeg ikke ligefrem synes havearbejde er en fryd (sagde damen med 9000 m2 have)
Det vigtigste ville være hvordan solen stod, om haven ville være brugbar eftermiddag og aften og sommeren, når vejret var til det.

Vi har 1 stk's barn som bruger haven til fodboldmål med mellemrum, men ikke noget som er noget særligt.
Der er fodboldbaner tæt på, så må vi lære at bruge dem.

Mht. sol, så ligger haven på nordsiden af huset. Dvs. formiddagssol fra øst, middagssol fra syd (nærmest lodret) kommer fint ned i haven.
Hen på eftermiddagen begynder huset at skygge mens solen drejer mod vest, men omkring kl. 17 vil der så kommer aftensol igen, indtil garagen kommer i vejen i for solnedgangen.
Billedet er taget kl 18.30, så solen vil komme lidt højere på himlen hen imod sankt hans.
Grunden er alt i alt kun 400 kvm, så baghaven er vel en 80-90 kvm. inkl. lidt fliser. Men det skal vi have målt op på.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15172

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf Zonta » 13. maj 2019, 05:58

Hvis man uden problemer kan få en solplads mellem 17 og 19-ish (måske til 20), så ville jeg ikke have problemer med en have på den størrelse.
0
J, juli 2018.
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf HerErJeg » 14. maj 2019, 19:15

For pokker hvor er jeg tosset på min mor. Det er som om hun ikke anerkender at vi har solgt, og kommer konstant med stikpiller, at nu har hun snakket med den og den og den (bedrevidende pensionister), og alle sammen falder de bagover når de hører den latterligt lave pris vi har sat huset til, og det kunne blive være blevet dyrere... og bla bla bla!!!
Jeg tæller til en million - langsomt - for ikke at gå totalt amok. Hun er så meget ude i noget hvor hun bare skal klappe totalt i.

For at gøre ondt værre, så har hun nu også kommenteret på vores mulige kommende hus med den meget lille grund, at det synes hun godt nok ikke vi skulle have, og det var alt for lidt, og vi kommer til at mangle både det ene og andet.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf Rapfisk » 14. maj 2019, 19:24

Jeg synes, den have ser helt perfekt ud. Der er virkelig mange (sikkert også købere, når I skal sælge), som gerne vil have eget hus, men ikke ønsker at bruge tid på have. Rigtig mange af dem bliver i dag i byerne, men til den tid er det måske ikke økonomisk en mulighed for så mange.

Og så kunne din mor godt fortjene, at ballonen sprængte. Det lyder hårdt at navigere i :kram:
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf Delfin » 14. maj 2019, 19:39

Jeg ville have det helt fint med en mindre grund, men det ville trække kraftigt ned, at den er nordvendt og dermed så få soltimer sidst på dagen.
6
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf Daine » 14. maj 2019, 19:49

Delfin skrev:Jeg ville have det helt fint med en mindre grund, men det ville trække kraftigt ned, at den er nordvendt og dermed så få soltimer sidst på dagen.

Enig, grundens størrelse er fin og især hvis naboerne ikke kan kigge ned i haven. Men jeg ville savne solmulighederne i hele haven i løbet af dagen/aftenen.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf HerErJeg » 14. maj 2019, 20:29

Jeg ved godt at nordvendt sætter grænser. Det sjove er at hjemme i den store have i dag, så kapper træerne sollyset ligeså tidligt som i den lille have. Hvis vi klipper i dem, så kommer blæsten pludselig.
Det virker bare mere alvorligt når det er faste bygninger der begrænser.
0
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2353

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf didaa » 15. maj 2019, 06:59

Gå uden om en nordvendt have. Det er så skønt med solen, særligt på de mere kølige dage, og jeg ville virkelig fortryde. Andre ting kan man jo ændre på ved et hus, men ikke det der. Og slet ikke med børn, så synes jeg også den græsplet er for lille.
2
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf PaleSeptember » 15. maj 2019, 11:54

Jeg ville ikke have noget imod havens størrelse, men for mig ville det tælle kraftigt ned, at den er nordvendt.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf godtnavn » 15. maj 2019, 12:01

Jeg ville være ked af så lille en have, der ville jo nærmest ikke være plads til vores tætteste familie :lol:
Den er dog større end hvad vi har nu, men vi bor også i lejlighed midt i byen, ville aldrig købe hus med så lille en have :) Men nu er en af grundene til jeg godt gad hus også en stor have, der er så andre grunde til at vi bliver i vores lejlighed og ikke skal have hus :)
0
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf HerErJeg » 6. jun 2019, 09:36

En lille update på situationen:
Vi har købt huset med den lille have.
Efter at have været forbi haven mange gange, så føles det mere og mere rigtigt, at det vil vi kunne leve fint med. En ny terrasse og en have så lille, at øjet ikke fanget alt muligt som kan give dårlig samvittighed.
Dertil kommer en super tilstandsrapport, et super energimærke, og en super el-rapport.

Vi får gåafstand, 300 m., til SuperBrugsen, Rema og Meny.
Hussalget i byen er pludseligt blevet speedet op, så nu sælges hvad som helst, nærmest inden det overhovedet er lagt på nettet.
12
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Boligdrømmen som ikke rigtig vil komme i mål

Indlægaf HerErJeg » 31. aug 2019, 05:52

På søndag afleveres nøgler til vores gamle hus. Det er simpelthen en befrielse at det endelig er ovre. Jeg sidder med sådan en mærkelig følelse, som nok fortæller mig at det hus har fyldt mig til randen med frustrationer, meget mere end jeg har mærket i hverdagen.

Jeg vil så også konkludere, at familiehandel med bolig bør overvejes særdeles grundigt. Vores gamle hus var min mors, og hvad jeg ikke har måttet finde mig i af stikpiller og bedrevidende kommentarer, det er ubeskriveligt. Uanset hvem der ejer huset, så hænger der en del ejerfornemmelser fast, som bare går det hele surt.
Tænk jer om, hvis det er aktuelt. Det er ikke den lavere pris værd.
3

Tilbage til "Bolig"