Hvad skal man med en forhave?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 17. maj 2019, 00:02

Primula. Der er den vilde, hjemmehørende model, kodriveren, den kan godt sprede sig en del via frø, men der er også en hel masse andre sorter, der er nogle der bliver høje, der er nogle der blomstrer i en kugle på en stilk og de findes i alle mulige farver og former. De avlede spreder sig ikke nævneværdigt, man kan godt plante de billigste fra supermarkedet ud, men de kræver fugt og hel eller delvis skygge, det er en skovbundsplante. De kan fås i alle prislejer, fra ti kroner til de dyre nye sorter der lige er præsenteret på chelsea, det er en plante der er en del nørder der samler på men de er meget nemme og kan blomstre i et halvt år i træk hvis man fjerner de visne blomster af og til.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 17. maj 2019, 00:18

Alunrod. Det er de to nederste billeder. De dyrkes som regel for farven på bladene, de kan fås i alle mulige stærke farver, og de beholder bladene til om foråret og giver dermed farve altid. De får blomster, nogle sorter får hvide blomster der er lidt kedelige efter min smag, de virker nemt noget gennemsigtige mod stærkt farvede blade. Men der er også nogle der blomstrer pink, og de bliver ved i måneder, selv når blomsterne er visnet så bliver bladene siddende som en lidt mindre og lidt mørkere blomst til ud på efteråret.
De skal deles med nogle års mellemrum, de begynder at stikke den tykke rod op over jorden så det er til at se når det er tid, men de bliver større langsomt og breder sig ikke væk fra roden uden hjælp.
De kan tåle det meste, også en del tørke, bare ikke dyb skygge og fugt.

Blågrøn vortemælk, de er ikke så kendte i Danmark, og jeg har haft svært ved at finde et billede der yder den retfærdighed, den vokser meget langsomt, det er en lav decideret tørke plante der godt kan stå i næsten ren sand eller grus med sol altid og ikke få ret meget vand. De har de mest vidunderlige geometriske mønstre, de drejer i en spiral efterhånden som de bliver større, selve planten er pænest hvis den holdes så de ikke vælter men mange lader den gøre det fordi de er så flotte i sig selv med de former, blomsterne er stærkt lime grønne, resten er mere blåt end grønt. De kan godt finde på at frøså sig lidt men de er vel 3 år om at blive 10 cm fra frø, så det er ikke nogen man skal løbe efter for at holde styr på. De er hverken dyre eller svære at finde normalt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 17. maj 2019, 00:29

Sankt Hans urt. De kan tåle en del tørke men de kan også godt tåle fuld skygge, så bliver de bare meget høje, får meget store blade og blomster og kræver i så fald støtte. Men de trives fint.
De blomstrer i sensommeren og blomsterne står til de har fået frost, de kan deles hvis man vil, og de kan godt finde på at smide lidt frø men ikke noget der er uoverkommeligt. De er meget moderne i disse år, især i hvid eller med rødt løv eller andre varianter der afviger fra den almindelige, men den er nu også populær, bare ikke anset for at være lige så chik.

Vinterjasmin. Det er en busk, den kan hænge, eller med hjælp, klatre, de får gule blomster hele vinteren og har for det meste stængler i en ret klar grøn farve, det er en del af billedet når den blomstrer i den grå vinter, den vokser ikke så hurtigt men kan blive meget stor, den vil gerne stå i en del skygge.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 17. maj 2019, 00:43

Pileurt. Det er den nederste. De kan godt finde på at brede sig noget, men man kan bare grave det væk hvis de begynder at fylde for meget, men de er nemme, de findes i et utal af sorter fra de helt lave bunddækkende tæppepileurt til høje planter på omkring halvanden meter, de fås i alt fra hvid over lyserød og over til pink der er så mørk at den nærmest er vinrød. Den kan også fås med forskellige former for blade, vi har en med gule blade men de kan også fås med lidt mønstre og den slags.
Det er en af de bedste planter til bier og fugle, de er i familie med boghvede og de får store fedtfulde frø der er eftertragtede om vinteren og hvis man har en model med lidt højde så kommer de og gemmer sig under de visne planter og spiser løs hele vinteren, stængerne er hule og der er en masse smådyr der bor der om vinteren.

Helleborus. Endnu en vinterplante. De er også meget moderne, de kan fås i alt fra de vilde med grønne blomster og så til store dobbelte pink eller sorte eller begge dele, blomster.
De vil helst stå i fred, de kan sprede en smule frø men ikke noget slemt, de foretrækker halvskygge og fugtige forhold.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 17. maj 2019, 01:06

Jeg skal i botanisk i morgen forhåbentlig, så kigger jeg lige om der er noget mere. De fleste af dem her er nogle jeg selv har, der er en del vinterblomstrende for de har det til fælles at de blomstrer i lang tid, jeg har haft helleborus der stod med de samme blomster i otte måneder, de holder sig godt i kulden og det hele går lidt langsomt med den slags planter.

Jeg har ikke taget løgplanter med men de er som hovedregel nemme, vintergækker, erantis og Dorthea liljer sker det en sjælden gang folk bøvlet med fordi det ikke er rigtige løgplanter og deres rodknolde tåler som regel ikke udtørring, men de andre, tulipaner, påskeliljer, hyacinter, perlehyacinter, skilla og så videre, de tåler at have dårlige forhold en stor del af tiden, så dem kan folk næsten altid få succes med, der er tulipaner det kommer hvert år og nogle der smider frø der hurtigt bliver til flere og der er nogle der normalt kun kommer et år, så det skal man lige være OBS på, men ellers så er løgplanter en rigtig god ide, de kan fås i supermarkedet sat ned eller i store poser med blandede slags, men det er sådan en ting nye haveejere ærgrer sig rigtig meget over når foråret kommer, hvis der slet ikke kommer nogen hos dem når det begynder at vælte frem i de andre haver og erantis og vintergækker er for de fleste havefolk et af haveårets højdepunkter.

Men det er dyrt at starte en have mere eller mindre fra bunden og hvis man ved man gerne vil have blomster og så videre så er det en god ide at lufte det overfor de haveejere man kender, det er for mange en obligatorisk del af fornøjelsen at man kan dele ud uden det koster en noget, og især frø og stiklinger vil det være et særsyn hvis folk ikke gerne vil dele med familie eller venner, og de fleste har også planter der er blevet for store og så skærer man en del væk, de dele giver de fleste også gerne væk.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Sof » 17. maj 2019, 05:32

Vi synes selv vi var fået plantet vores forhave ret nemt til. Det er med bede langs hegn og en græsplæne. Flere af dem Hotlips nævner har vi.

Vi har vinrøde alunrod i et stort bed ud til vejen. Det er super fint at de faktisk holder den vinrøde farve om vinteren os. Den sidste måned er stænglerne vokset helt tosset og tænker at blomsterne (mener vi har to slags, en der har hvidlige, let lyserøde blomster og en med pink) er lige på trappen. Det er meningen de skal dække hele det bed på sigt. Helt inde ved hegnet i samme bed vokser nogle hvidlige solsikker, som den forrige ejer har plantet, de kommer igen og igen.

Så har vi forskellige slags pæoner og bonderoser, de passer mere eller mindre sig selv. Vi plantede forrige sommer alle sammen, de var 30-50 cm høje og flere af dem med næsten-blomstrende skud, sidste år sprang flere skud ud og i år ser det også rigtig godt ud. Sæsonen med blomst er ikke så lang, til gengæld er de virkelig pæne!

Vi har også pileurt og Sankt hans urt, de står også hvor de stort set passer sig selv. Vi har ikke brugt noget særlig tid på nogen af dem.

Derudover har vi Kærmindesøster, som blomstrer med små lyseblå blomster, de har en ret lang sæson hvor de er pæne. Det eneste vi har gjort ved dem, var at klippe det der stak udover vores gangsti. Bladende er grønne med lidt sølv-agtige streger, når der ikke er blomster på.

Langs hegn inde i haven har vi klatrehortensia. De vokser og vokser uden noget pasning, har flotte hvide blomster over sommeren og er nok min yndlings :-D

Ved vores ene hegn kommer naboens clematis også ind over hvert år, de lader deres have vokse vildt og passer den overhovedet ikke og har både hyld, clematis og efeu langs hegnet.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Rapfisk » 17. maj 2019, 12:02

hotlips skrev:Jeg skal i botanisk i morgen forhåbentlig, så kigger jeg lige om der er noget mere. De fleste af dem her er nogle jeg selv har, der er en del vinterblomstrende for de har det til fælles at de blomstrer i lang tid, jeg har haft helleborus der stod med de samme blomster i otte måneder, de holder sig godt i kulden og det hele går lidt langsomt med den slags planter.

Jeg har ikke taget løgplanter med men de er som hovedregel nemme, vintergækker, erantis og Dorthea liljer sker det en sjælden gang folk bøvlet med fordi det ikke er rigtige løgplanter og deres rodknolde tåler som regel ikke udtørring, men de andre, tulipaner, påskeliljer, hyacinter, perlehyacinter, skilla og så videre, de tåler at have dårlige forhold en stor del af tiden, så dem kan folk næsten altid få succes med, der er tulipaner det kommer hvert år og nogle der smider frø der hurtigt bliver til flere og der er nogle der normalt kun kommer et år, så det skal man lige være OBS på, men ellers så er løgplanter en rigtig god ide, de kan fås i supermarkedet sat ned eller i store poser med blandede slags, men det er sådan en ting nye haveejere ærgrer sig rigtig meget over når foråret kommer, hvis der slet ikke kommer nogen hos dem når det begynder at vælte frem i de andre haver og erantis og vintergækker er for de fleste havefolk et af haveårets højdepunkter.

Men det er dyrt at starte en have mere eller mindre fra bunden og hvis man ved man gerne vil have blomster og så videre så er det en god ide at lufte det overfor de haveejere man kender, det er for mange en obligatorisk del af fornøjelsen at man kan dele ud uden det koster en noget, og især frø og stiklinger vil det være et særsyn hvis folk ikke gerne vil dele med familie eller venner, og de fleste har også planter der er blevet for store og så skærer man en del væk, de dele giver de fleste også gerne væk.

Tusind tak for dine mange indlæg og endnu flere idéer. Der er meget at gå i gang med, og jeg er sikker på, mindst nogle stykker af dem bliver til virkelighed. :blomst:

Ikke mindst de her råd er guld værd, så tak for både billeder og alt det, man “ikke kan læse læse sig til”
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 17. maj 2019, 15:01

Rapfisk skrev:
hotlips skrev:Jeg skal i botanisk i morgen forhåbentlig, så kigger jeg lige om der er noget mere. De fleste af dem her er nogle jeg selv har, der er en del vinterblomstrende for de har det til fælles at de blomstrer i lang tid, jeg har haft helleborus der stod med de samme blomster i otte måneder, de holder sig godt i kulden og det hele går lidt langsomt med den slags planter.

Jeg har ikke taget løgplanter med men de er som hovedregel nemme, vintergækker, erantis og Dorthea liljer sker det en sjælden gang folk bøvlet med fordi det ikke er rigtige løgplanter og deres rodknolde tåler som regel ikke udtørring, men de andre, tulipaner, påskeliljer, hyacinter, perlehyacinter, skilla og så videre, de tåler at have dårlige forhold en stor del af tiden, så dem kan folk næsten altid få succes med, der er tulipaner det kommer hvert år og nogle der smider frø der hurtigt bliver til flere og der er nogle der normalt kun kommer et år, så det skal man lige være OBS på, men ellers så er løgplanter en rigtig god ide, de kan fås i supermarkedet sat ned eller i store poser med blandede slags, men det er sådan en ting nye haveejere ærgrer sig rigtig meget over når foråret kommer, hvis der slet ikke kommer nogen hos dem når det begynder at vælte frem i de andre haver og erantis og vintergækker er for de fleste havefolk et af haveårets højdepunkter.

Men det er dyrt at starte en have mere eller mindre fra bunden og hvis man ved man gerne vil have blomster og så videre så er det en god ide at lufte det overfor de haveejere man kender, det er for mange en obligatorisk del af fornøjelsen at man kan dele ud uden det koster en noget, og især frø og stiklinger vil det være et særsyn hvis folk ikke gerne vil dele med familie eller venner, og de fleste har også planter der er blevet for store og så skærer man en del væk, de dele giver de fleste også gerne væk.

Tusind tak for dine mange indlæg og endnu flere idéer. Der er meget at gå i gang med, og jeg er sikker på, mindst nogle stykker af dem bliver til virkelighed. :blomst:

Ikke mindst de her råd er guld værd, så tak for både billeder og alt det, man “ikke kan læse læse sig til”


Jeg har faktisk tænkt jeg burde lave en have side for de dovne, ikke fordi jeg eller de fleste andre er dovne men jeg har tit undret mig over hvad for nogle informationer man vælger at skrive om de forskellige planter.
På mange sider og i mange bøger betyder nem at de ofte vokser som sindssyge og der står aldrig hvor længe man kan lade dem stå uden at gøre noget, det er ellers nyttigt for de fleste at vide.

Jeg ser mine naboer få fliser og skærver fordi de ikke mener de har kræfterne til at passe planter længere, selvom de sagtens kunne have beholdt deres bede hvis de havde skiftet nogle af planterne ud, det er ærgerligt, både for dem der er kede af at miste deres blomster og der er brug for folk der gider dyrke blomsterplanter til bestøvere, ikke mindst fordi de og deres larver nu mangler i fødekæden, som foder til fugle og flagermus.

Jeg har selv fået en have der er fyldt med blomster efterhånden, men jeg rører ikke en finger hele sommeren og hvis ikke jeg lavede ændringer så ville det være en dag hvert kvartal højst jeg skulle bruge på det. Jeg har så heller ikke ret meget ukrudt, vores bede er plantet til så der er ikke noget sted det kan komme og de få vilde blomster vi får lader vi som hovedregel stå, de kan jo heller ikke blive til så mange flere.
6
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf milisa » 17. maj 2019, 15:18

Hotlips, lav for guds skyld den side!! Jeg er villig til at betale for adgang! (Ps. En bunddækkende plante, der kan gro på en nordvestvendt skråning, dvs kun sol efter kl 14........?)

Rap, vi har lavet vores forhave til legeland. Dvs sandkasse, fodboldmål og legehus. Derudover har vi en masse baljer og krukker med krydderurter, hvilket for os giver mening, da køkkenet ligger som det første efter entreen.
5
Tally-ho
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20963

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Misantropen » 17. maj 2019, 15:25

hotlips skrev:...

:worship:
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 17. maj 2019, 15:48

milisa skrev:Hotlips, lav for guds skyld den side!! Jeg er villig til at betale for adgang! (Ps. En bunddækkende plante, der kan gro på en nordvestvendt skråning, dvs kun sol efter kl 14........?)

Rap, vi har lavet vores forhave til legeland. Dvs sandkasse, fodboldmål og legehus. Derudover har vi en masse baljer og krukker med krydderurter, hvilket for os giver mening, da køkkenet ligger som det første efter entreen.


Jeg er desværre teknik idiot ellers havde jeg gjort det, men det er ikke umuligt det bliver til noget en dag.

Jeg ville klart vælge lungeurt, det er en af mine egne favoritter, de findes i ensfarvet og med ensfarvede blade men køb en af de almindelige, de har de fineste mørkegrønne blade med hvide prikker hele vinteren og om foråret får de blomster før tulipaner og den slags er igang, de springer ud i pink og så skifter de farve til blå,de blomstrer i lang tid så de står med alle nuancer fra pink over lilla til dyb blå, de er super fine. De tåler ikke fuld sol og hvis der ikke er mere end det du skriver så burde den trives, men den kan ikke lide tørke så ikke noget med at hælde sand og den slags på. Den frøsår sig og kan deles efter et år eller to så den kan hurtigt blive til mange hvis man gerne vil have det, så bare lad frøstandene sidde.
Husk at plante til øverst, så frøene triller nedad, og lad det du klipper af ligge, det giver næring og holder på fugten til de nye planter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf milisa » 17. maj 2019, 16:57

hotlips skrev:
milisa skrev:Hotlips, lav for guds skyld den side!! Jeg er villig til at betale for adgang! (Ps. En bunddækkende plante, der kan gro på en nordvestvendt skråning, dvs kun sol efter kl 14........?)

Rap, vi har lavet vores forhave til legeland. Dvs sandkasse, fodboldmål og legehus. Derudover har vi en masse baljer og krukker med krydderurter, hvilket for os giver mening, da køkkenet ligger som det første efter entreen.


Jeg er desværre teknik idiot ellers havde jeg gjort det, men det er ikke umuligt det bliver til noget en dag.

Jeg ville klart vælge lungeurt, det er en af mine egne favoritter, de findes i ensfarvet og med ensfarvede blade men køb en af de almindelige, de har de fineste mørkegrønne blade med hvide prikker hele vinteren og om foråret får de blomster før tulipaner og den slags er igang, de springer ud i pink og så skifter de farve til blå,de blomstrer i lang tid så de står med alle nuancer fra pink over lilla til dyb blå, de er super fine. De tåler ikke fuld sol og hvis der ikke er mere end det du skriver så burde den trives, men den kan ikke lide tørke så ikke noget med at hælde sand og den slags på. Den frøsår sig og kan deles efter et år eller to så den kan hurtigt blive til mange hvis man gerne vil have det, så bare lad frøstandene sidde.
Husk at plante til øverst, så frøene triller nedad, og lad det du klipper af ligge, det giver næring og holder på fugten til de nye planter.


Det er helt perfekt! :love:
0
Tally-ho
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Fledermäuslein » 22. maj 2019, 11:27

Den her tråd er simpelthen så dejlig :love:
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Aquadorable » 3. jun 2019, 09:52

Som du ved, flytter vi også i hus om lidt. Sælger har lagt fliser i forhaven og har lidt krukker og højbede-ish. Jeg tænker, vi fortsætter med det. Derudover bliver en del af forhaven brugt til carport.
2
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Anlewi » 3. jun 2019, 14:48

Jeg bor i lejlighed så er ikke havedame, men havde jeg en forhave ville den være fyldt med smukke lupiner
2
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:

Tilbage til "Bolig"